1. Strategische verdieping
We startten de samenwerking met strategische workshops waarin we de online doelen, de doelgroep en de klantreis nauwkeurig hebben geanalyseerd. Hoe verloopt het aankoopproces van een keuken of badkamer voor een klant? Welke vragen heeft iemand tijdens een eerste oriëntatie? Hoe komt hij op onze site terecht? Hoe wil hij geïnspireerd worden alvorens hij besluit een showroom te bezoeken? Hoeveel showrooms bezoekt hij en welke argumenten spelen een rol in de keuze waar hij wel en niet kijkt? Wat zijn na een bestelling belangrijke aandachtspunten en hoe zorg je dat iemand zo tevreden is dat hij een ambassadeur wordt? We hebben die vragen samen beantwoord, om vervolgens te brainstormen over hoe we op basis daarvan de website zo optimaal mogelijk kunnen inrichten. Vervolgens hebben we vanuit onze expertise ideeën ingebracht gericht op het behalen van de belangrijkste doelen van Grando. Sommige ideeën konden direct worden ontwikkeld, andere zijn in de roadmap opgenomen om in een later stadium - bij een doorontwikkeling van de site - te worden uitgevoerd.
Het marketingteam van Grando had al schetsen gemaakt voor de nieuwe website. Deze hebben we op basis van de output van de workshops verfijnd en geoptimaliseerd. Ook hebben we aanvullende concepten bedacht waarvan enkele direct zijn uitgewerkt en gerealiseerd. Zoals de mogelijkheid een moodboard te maken en een handige Keuzehulp,
De strategische workshops waren waardevol. Ze leverden nieuwe inzichten op waarmee we de klantreis hebben verbeterd. Het hielp ons ook bij het opzetten van de belangrijkste pagina’s vanuit de behoeften van onze doelgroep. De website is nu een stuk relevanter voor de bezoekers, wat de resultaten ten goede is gekomen.
Marcel van der Zande, marketingcoördinator bij Grando Keukens & Bad
2. Samenwerking op basis van Scrum
De nieuwe Grando-website is gerealiseerd op basis van Scrum: we nodigden onze klant uit om tijdens de realisatie in het projectteam op ons kantoor mee te werken. Marcel en Samantha, van de marketingafdeling van Grando, waren vrijwel dagelijks bij Netvlies aanwezig. Hierdoor konden we op cruciale momenten uitstekend sparren. De belangrijkste eisen waaraan de website moest voldoen waren dankzij het voortraject voor iedereen kraakhelder... Een inspiratiebron voor wie ideeën wil opdoen voor een nieuwe keuken of badkamer. Een stimulus om een afspraak te maken in de showroom. Eenvoud in beheer en gebruik. Snelheid. En optimalisatie voor zoekmachines (SEO).
Onze eerste Scrumervaring is ontzettend goed bevallen. Je spart met elkaar over de website en over marketing. Je denkt samen na over de best mogelijke opzet van bepaalde onderdelen. Samen, Grando en Netvlies, ieder met inbreng van de eigen expertise. Het was enorm inspirerend en doordat de lijntjes kort zijn en je goede ideeën meteen kunt realiseren, werkt het uitermate efficiënt.
Marcel van der Zande, marketingcoördinator bij Grando Keukens & Bad
3. Personalisatie van de klantreis
Een belangrijke online trend is het personaliseren van websites (en online campagnes) gebaseerd op de fase van de klantreis waarin iemand zich bevindt en de interesses die hij heeft. Bezocht je eerder de website, dan zien delen van de site er voor jou anders uit dan voor andere bezoekers. Heb je tijdens je vorige websitebezoek alleen naar keukens gekeken dan is dat kennelijk waar je naar op zoek bent en kan Grando bij een volgend bezoek de website daar op aanpassen. Heeft een bezoeker afgelopen week het inspiratiemagazine aangevraagd en bezoekt hij de site weer, biedt dan niet nogmaals dat magazine aan, maar een andere op dat moment meer relevante call to action. Zoals ‘Maak nu een afspraak voor een showroombezoek’. Hiermee bereik je dat de website relevanter en gebruiksvriendelijker wordt en dat daardoor de conversie wordt verhoogd. Ook online marketing campagnes, bijvoorbeeld op Instagram en Facebook, kunnen zo worden gepersonaliseerd.
Door middel van de personalisatietool Datatrics, waarvan Netvlies partner is, hebben we, in de diverse fases van de klantreis, op uiteenlopende manieren de website relevanter gemaakt voor bezoekers.
4. Doorontwikkeling na data-analyse en strategie
Een half jaar na de realisatie van de website hebben we een doorontwikkelsprint gehouden. We analyseerden het gedrag van bezoekers, beoordeelden wat goed ging en beter kon en voerden - op basis van de verkregen inzichten - diverse verbeteringen door. Ook hebben we gekeken welke relevante actiepunten op de product backlog meegenomen konden worden. Zo hebben we de website op tal van vlakken verbeterd, wat we direct terugvertaald zagen in de resultaten.
Wij zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om de positionering van Grando Keukens & Bad verder te versterken, met als belangrijk uitgangspunt onze klanten een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Zij moeten immers onze ambassadeurs worden Onze focus ligt dan ook op klantdata. Het geeft ons handvatten om snel te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en veranderingen in de klantreis.
Robert Bakker, Marketing Manager Grando Keukens & Bad