Hoe de nieuwe website en marketingaanpak bijdraagt aan 40% omzetgroei

Hoe de nieuwe website en marketingaanpak bijdraagt aan 40% omzetgroei

  • 40% omzetgroei in 1 jaar
  • Nominatie voor een European Search Award in de categorie 'Best Use Of Search B2B (PPC) - Large'
  • Niet meer afhankelijk van Google Ads

Het verhaal

Autoriteit met ambitieuze groeiambitie

Merk-Echt is een van de grootste merkenbureaus van Nederland, met de ambitie om de nummer 1 van Nederland te worden. 99% van haar klanten beveelt Merk-Echt aan en beoordeelt het bedrijf gemiddeld met een 9,5. Merk-Echt geeft als enige merkenbureau 100% registratiegarantie en heeft een zeer brede klantenkring, waar zowel Dokter Worst®, dé hotdogkar van Breda, onder valt als F1 coureur Max Verstappen®.

Collega's

De uitdaging

Concurrentie voorblijven en kosten per lead terugdringen

Merk-Echt heeft een ambitieuze groeiambitie. Het liep echter aan tegen de beperkingen van haar oude website en er speelde daarnaast nog een belemmering... Voor promotionele doeleinden zette Merk-Echt al sinds 2013 Google Ads in. In het begin liep dat prima. Maar de laatste jaren nam de concurrentie sterk toe, waardoor de kosten per lead stegen en het lastiger werd KPI’s te behalen. Ondertussen was het bedrijf voor aanwas van nieuwe leads wel afhankelijk geworden van dit kanaal.

Om de concurrentie voor te blijven en de kosten per lead terug te dringen, ging Merk-Echt  op zoek naar een digital agency dat kon helpen met een toekomstbestendige digitale strategie, state of the art website en innovatieve marketingaanpak.

Merk-Echt website blog

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe website is inspirerende content. Niet ieder bedrijf is op de hoogte van de risico's van een onbeschermd merk. Veel MKB bedrijven denken dat het alleen weggelegd of noodzakelijk is voor multinationals je merk te deponeren. Met deze content probeert Merk-Echt deze groep voor te lichten en te inspireren. En uiteraard ook nieuwe leads te genereren. 

Het proces

Verscherpte focus op de doelgroep en digitale roadmap

1. Elkaar inspireren in strategische sessies

Om te beginnen belegden we strategische sessies met een brede afvaardiging van Merk- Echt: de directie en medewerkers van de afdelingen juridisch, commercieel, marketing en operationeel. Weg van de waan van de dag voelden ze - ieder vanuit de eigen invalshoek - de ruimte met elkaar te sparren. De medewerkers van Merk-Echt brachten specifieke kennis in over de doelgroep en hun klantreis. De medewerkers van Netvlies stelden verdiepende vragen en droegen - vanuit hun expertise - inspirerende ideeën aan. Samen bepaalden we de stip op de horizon en een plan om er te komen.

De strategische sessies zorgen voor een scherpere focus op de doelgroep, een rijk arsenaal aan kansen, een roadmap en schetsen voor de nieuwe website. Dit alles in een doorlooptijd van nog geen drie weken.

2. Scrummen met het oog op een beter resultaat

Nadat de focus van de nieuwe website was bepaald en de eerste schetsen waren gemaakt, gingen we aan de slag met de realisatie van de site. Hierbij werken we intensief samen met onze klant die op ons kantoor een eigen werkplek heeft, zodat hij actief kan deelnemen aan het ScrumteamMeer weten over Scrum? Meld je aan voor ons webinar en leer in één uur de basis. Kwamen tijdens het plaatsen van content op de site nieuwe wensen aan het licht, dan kon onze klant meteen schakelen met ons team om de gewenste wijzigingen door te voeren.

De nieuwe website is ontwikkeld in WordPress. We hebben een koppeling gemaakt met Salesforce, het CRM-systeem van Merk-Echt, waardoor de resultaten van de website en marketing campagnes zeer inzichtelijk zijn. Zo zien we zowel hoeveel traffic of leads onze campagnes opleveren als, welke leads klant worden en welke omzet daar tegenover staat. Zo kunnen we campagnes steeds verder optimaliseren.

Het samenwerken bij Netvlies op kantoor vond ik heerlijk. Het projectteam is zeer vakkundig en werkt oplossingsgericht. Mega-handig dat alle specialisten onder één dak zitten. Het voordeel van Scrummen is dat je flexibel bent. Hadden we tijdens de realisatie van de website een verzoek om het ontwerp of beheermogelijkheid te wijzigen of uit te breiden, dan was de gewenste aanpassing een half uur later al doorgevoerd.

Marloes den Hollander - Product Owner Merk-Echt

3. Inspireren, leads genereren, personaliseren

De website is primair bedoeld om te inspireren en interesse te wekken. De diverse doelgroepen krijgen relevante content aangeboden in de eerste fases van hun klantreis. Veel MKB ondernemers denken dat merkregistratie alleen voor grote bedrijven is bedoeld. Juist aan hen wordt het belang van merkregistratie toegelicht, inclusief de risico’s als je het niet goed regelt. De bezoeker kan niet om de optie heen een gratis merkscan aan te vragen, de belangrijkste vorm van leadgeneratie. Die optie wordt dan ook veel gebruikt. Aan de achterkant komen alle leads binnen in Salesforce, waar ze efficiënt worden opgevolgd en de statussen (resultaten) realtime inzichtelijk zijn.

Een innovatie die je als bezoeker niet meteen opvalt, is de website personalisatie. De software voor bedrijfsherkenning signaleert welke bedrijven de website bezoeken. Deze data gebruiken we door de logo’s van klantreferenties te personaliseren op belangrijke pagina’s. Is de bezoeker bijvoorbeeld werkzaam bij de overheid of in mode-industrie, dan zijn de getoonde klantlogo's afkomstig uit deze industrie. Potentiële klanten zien bevestigd dat Merk-Echt ervaring heeft in haar branche. Ook is hierdoor de bedrijfsnaam van de bezoeker al vooringevuld bij het aanvragen van een gratis merkscan. Deze vorm van personalisatie laat een duidelijke stijging van het conversiepercentage zien.

Merk-Echt website diensten

Ongeveer 80% van de Nederlandse bedrijven op de website wordt herkend, doordat we gebruikmaken van software voor bedrijfsherkenning. Bij de gratis merkscan (de belangrijkste aanwas van nieuwe leads) wordt in die gevallen de bedrijfsnaam van de bezoeker al vooringevuld. Ook worden de logo's van klanten van Merk-Echt gepersonaliseerd op basis van de sector waarin de bezoeker werkzaam is. 

Het resultaat

Grote omzetgroei en minder afhankelijk van Google Ads

De nieuwe site van Merk-Echt speelt in op de informatiebehoefte van de doelgroepen, is sneller, taakgerichter en beter ingericht op SEO. Daarnaast passen we personalisatie toe en ondersteunen we de site met online marketingcampagnes. De oogst? Een verdubbeling van het aantal leads en dat terwijl de kosten per lead enorm zijn afgenomen. Ook de recente omzetgroei van 40 procent valt voor een deel toe te schrijven aan zowel de nieuwe website als aan de intensieve online marketing samenwerking tussen Netvlies en Merk-Echt.

De hoogwaardig functionerende website vormt tevens een stevig fundament voor toekomstige uitbreidingen. Een groot voordeel van toekomstbestendig ontwikkelen.

Daarnaast zijn we genomineerd voor een European Search Award in de categorie 'Best Use Of Search B2B (PPC) - Large'.

Enkele resultaten, waar we zelf ook best trots op zijn:

  • Kosten per lead gedaald met 15%
  • Bouncepercentage verlaagd met 66%
  • Conversiepercentage gestegen met 78%
  • Bedrijfsomzet in 1 jaar met 40% gestegen (beloond met FD Gazelle award)

Netvlies is niet de partij met de laagste prijs, maar het belang van een hoogwaardige website en een goede digitale strategie is voor ons groot. Met Netvlies werk je fijn samen. De lijnen zijn kort, ze verdiepen zich in je vraagstuk en ze inspireren ons keer op keer. Gezien de gestegen resultaten was het onze investering dubbel en dwars waard. Want mede door de succesvolle online aanpak is het aantal leads bijna verdubbeld en de bedrijfsomzet van Merk-Echt gestegen met 40%.”

Patrick Hoefsmit, directeur Merk-Echt

Mede door de succesvolle online aanpak is het aantal leads bijna verdubbeld en de bedrijfsomzet van Merk-Echt gestegen met 40%

Patrick Hoefsmit, directeur van Merk-Echt