1. Elkaar inspireren in strategische sessies
Om te beginnen belegden we strategische sessies met een brede afvaardiging van Merk- Echt: de directie en medewerkers van de afdelingen juridisch, commercieel, marketing en operationeel. Weg van de waan van de dag voelden ze - ieder vanuit de eigen invalshoek - de ruimte met elkaar te sparren. De medewerkers van Merk-Echt brachten specifieke kennis in over de doelgroep en hun klantreis. De medewerkers van Netvlies stelden verdiepende vragen en droegen - vanuit hun expertise - inspirerende ideeën aan. Samen bepaalden we de stip op de horizon en een plan om er te komen.
De strategische sessies zorgen voor een scherpere focus op de doelgroep, een rijk arsenaal aan kansen, een roadmap en schetsen voor de nieuwe website. Dit alles in een doorlooptijd van nog geen drie weken.
2. Scrummen met het oog op een beter resultaat
Nadat de focus van de nieuwe website was bepaald en de eerste schetsen waren gemaakt, gingen we aan de slag met de realisatie van de site. Hierbij werken we intensief samen met onze klant die op ons kantoor een eigen werkplek heeft, zodat hij actief kan deelnemen aan het . Kwamen tijdens het plaatsen van content op de site nieuwe wensen aan het licht, dan kon onze klant meteen schakelen met ons team om de gewenste wijzigingen door te voeren.
De nieuwe website is ontwikkeld in WordPress. We hebben een koppeling gemaakt met Salesforce, het CRM-systeem van Merk-Echt, waardoor de resultaten van de website en marketing campagnes zeer inzichtelijk zijn. Zo zien we zowel hoeveel traffic of leads onze campagnes opleveren als, welke leads klant worden en welke omzet daar tegenover staat. Zo kunnen we campagnes steeds verder optimaliseren.
Het samenwerken bij Netvlies op kantoor vond ik heerlijk. Het projectteam is zeer vakkundig en werkt oplossingsgericht. Mega-handig dat alle specialisten onder één dak zitten. Het voordeel van Scrummen is dat je flexibel bent. Hadden we tijdens de realisatie van de website een verzoek om het ontwerp of beheermogelijkheid te wijzigen of uit te breiden, dan was de gewenste aanpassing een half uur later al doorgevoerd.
Marloes den Hollander - Product Owner Merk-Echt
3. Inspireren, leads genereren, personaliseren
De website is primair bedoeld om te inspireren en interesse te wekken. De diverse doelgroepen krijgen relevante content aangeboden in de eerste fases van hun klantreis. Veel MKB ondernemers denken dat merkregistratie alleen voor grote bedrijven is bedoeld. Juist aan hen wordt het belang van merkregistratie toegelicht, inclusief de risico’s als je het niet goed regelt. De bezoeker kan niet om de optie heen een gratis merkscan aan te vragen, de belangrijkste vorm van leadgeneratie. Die optie wordt dan ook veel gebruikt. Aan de achterkant komen alle leads binnen in Salesforce, waar ze efficiënt worden opgevolgd en de statussen (resultaten) realtime inzichtelijk zijn.
Een innovatie die je als bezoeker niet meteen opvalt, is de website personalisatie. De software voor bedrijfsherkenning signaleert welke bedrijven de website bezoeken. Deze data gebruiken we door de logo’s van klantreferenties te personaliseren op belangrijke pagina’s. Is de bezoeker bijvoorbeeld werkzaam bij de overheid of in mode-industrie, dan zijn de getoonde klantlogo's afkomstig uit deze industrie. Potentiële klanten zien bevestigd dat Merk-Echt ervaring heeft in haar branche. Ook is hierdoor de bedrijfsnaam van de bezoeker al vooringevuld bij het aanvragen van een gratis merkscan. Deze vorm van personalisatie laat een duidelijke stijging van het conversiepercentage zien.