Collega's in overleg over data

Data Insights

Een website heeft een bepaald doel, maar hoe achterhaal je of dit doel bereikt is? Met data insights krijg je inzichtelijk hoe bezoekers zich op je website gedragen.

Heldere inzichten met data insights

Data insights richt zich op het inzichtelijk krijgen van beschikbare data om er concrete conclusies uit te halen die vertaald kunnen worden naar verbeterpunten. Een website verzamelt een hoop data maar deze data vertelt zelf niet veel. Met data insights maak je de betekenis van de data inzichtelijk. Hiermee zie je of jouw website de gestelde doelen behaald heeft.

Collega geeft uitleg over data insights

Haalt jouw organisatie al het maximale uit data insights?

Vraag vrijblijvend een Google analytics quickscan aan! Hierbij geven we je 3 praktische tips voor de optimalisatie van jouw website.

 

Waarom data insights inzetten?

Na de livegang van een nieuwe website houdt het werk niet op. Het analyseren van data kan heel waardevol zijn, omdat  je knelpunten van je website ontdekt. Met data insights maak je die informatie inzichtelijk. Een website verzamelt data van de bezoekers en wat zij doen op de website. Helaas zegt dit niks over het “waarom” en “hoe” van de bezoekers. Dat is waar data insights om de hoek komt kijken. Met data analyse kom je erachter waarom bezoekers doen wat ze doen. 

Het “waarom” helpt je om duidelijk te krijgen of alle functionaliteiten van je website goed werken. Je krijgt te zien hoe bezoekers zich bewegen op de website en wat voor leads hieruit komen. Zijn dit niet de gewenste resultaten of vallen de resultaten tegen? Dan is er werk aan de winkel en ga je het liefste meteen aan de slag om dit te verbeteren. Die waardevolle leads wil je niet laten liggen.

 

Waarom WOLF Rijbewijsshop data insights inzet

WOLF Rijbewijsshop is één van de grootste rijscholen van Nederland. Netvlies heeft WOLF geholpen met het inzichtelijk maken van de bedrijfsinformatie. Voor WOLF hebben we belangrijke systemen gekoppeld om essentiële bedrijfsinformatie te verkrijgen. 


Ook is een marketing-dashboard gemaakt. Hierop valt af te lezen hoeveel leads per marketingcampagne binnenkomen, welk percentage na een proefles klant wordt en wat de totale klantwaarde is. Verder kan per plaats en periode de beschikbaarheid van de instructeurs worden vastgesteld, evenals voor welke plaatsen de marketingcampagnes aan- of uitgezet moeten worden. Kortom, door inzicht in essentiële bedrijfsinformatie slaagt WOLF erin de efficiëntie van haar bedrijfsvoering aanzienlijk te verhogen.

 

Drie collega's in overleg

Hoe onze specialisten jou helpen data te analyseren

  1. Sessie online doelstellingen & KPI’sWe beginnen natuurlijk bij het begin. Dat houdt in dat we een sessie houden om samen de doelstellingen en KPI’s vast te leggen. Ook stellen we vast in welke fase van de customer journey een bezoeker in aanraking komt met de website en bekijken we welke rol een CRM systeem kan spelen.  
  2. Inrichten meetplan en doelstellingenDe volgende stap is gericht op het opstellen van een plan, zodat het duidelijk is wat we gaan meten. Dit meetplan wordt opgericht aan de hand van de doelstellingen.
  3. Inrichten dashboardDaarna duiken we in Google Analytics en gaan we de informatie over het gedrag van de websitebezoeker  organiseren. We maken de informatie overzichtelijk, zodat we deze eenvoudiger kunnen meten. Op basis van het gedrag van de websitebezoeker kunnen we zien of de doelstellingen worden behaald. 
  4. Monitoring en optimalisatieZodra het Google Analytics dashboard staat gaan we de data monitoren en inzichtelijk maken. De data gebruiken we daarna voor optimalisaties op diverse kanalen en verbeteringen op verschillende pagina’s. 
  5. “Tussentijdse” evaluaties doelstellingenElk kwartaal evalueren we met het team of de doelstellingen worden behaald en hoe we indien nodig kunnen bijsturen. . Aan het einde van het proces kijken we terug naar de doelstellingen om te zien of deze behaald zijn.

De verschillende tools

Hoe ziet dat data insights er dan uit? Bij Netvlies gebruiken we verschillende tools om de data inzichtelijk te krijgen. 

Google Analytics is bij uitstek hét dataplatform van menig online marketeer om het verkeer op een website te meten. Aan de hand van een meetplan met KPI’s en doelstellingen richten we het dataplatform in. Hiermee geven we onze klanten inzichten in het gedrag van bezoekers op de website. Binnen Google Analytics hebben we inzicht in verkeersbronnen, gebruikerssessies, bezoekersduur, events (interacties) en customer journeys. 

Voor het inrichten van het Google Analytics dashboard gebruiken we verschillende tools, met ieder zijn eigen toepassing:

  • Google Tag Manager: gratis tool van Google om jouw website te voorzien van tracking en deze informatie te verzamelen op één plek op jouw website.
  • Google Data Studio: tool om data van verschillende bronnen samen te brengen.
  • Google Bigquery: datamanagement tool om data op te slaan en databases aan elkaar te koppelen.
  • Google Optimize: tool om op een eenvoudige manier A/B-testen uit te voeren op je website.
  • Matomo: Het analytics alternatief wanneer er geen Google producten gebruikt kunnen worden.
  • Salesfeed: Nationale bedrijfs herkenningssoftware die bedrijven ingeschreven in Nederland herkent.
  • Leadinfo: Internationale bedrijfs herkenningssoftware.

Deze partners nemen voorsprong dankzij goede data insights

Quickscan

Vraag een gratis Google analytics scan aan

Benieuwd hoe de website van jouw organisatie presteert en op welke vlakken de website geoptimaliseerd kan worden? Vraag een vrijblijvende data insights quickscan aan, inclusief 3 direct toepasbare optimalisatie tips van ons online marketing team.

 

Collega's in overleg over analytics