Tip 1. Relevante content.
Een van de belangrijkste factoren waar social media platforms naar kijken bij het rangschikken van content is relevantie. Je kunt je content relevant maken door te kijken wat de huidige trends zijn in jouw vakgebied, welk nieuws veel gedeeld wordt of wat in de huidige tijd van het jaar relevant is, zoals Kerst of Valentijnsdag. Stel je wilt graag je collega’s in het zonnetje zetten met een social media post. Op de eerste donderdag van april vindt elk jaar ‘nationale collegadag’ plaats. Als je op deze dag het bericht plaatst, sluit de content aan op nationale collegadag en deel je dus een relevant bericht.
Tip 2. Speel in op interesses.
Zorg bij het maken van content dat de content aansluit bij de interesses van je doelgroep. Hiervoor kun je starten met een doelgroeponderzoek om deze goed in kaart te brengen. Zodra je precies weet wie je doelgroep is, kun je gaan onderzoeken wat hun interesses zijn.
Stel je voor dat je een medische kliniek beheert en je wilt content maken voor jouw social media kanalen. In plaats van simpelweg een generieke post te maken over de kliniek, kun je specifieke content creëren die aansluit bij de interesses en behoeften van jouw doelgroep. Een praktisch voorbeeld zou kunnen zijn om een post te maken over "5 tips voor een gezonde levensstijl". Deze tips kunnen gaan over voeding, lichaamsbeweging en stressmanagement, allemaal gerelateerd aan de diensten die jouw kliniek aanbiedt.
Op deze manier voeg je relevantie toe aan jouw social media content, omdat je inspeelt op de behoeften en interesses van jouw doelgroep. Door waardevolle informatie te bieden die verband houdt met jouw kliniek, vergroot je de kans dat jouw doelgroep geïnteresseerd raakt en betrokken raakt bij jouw content. Hierdoor zal het algoritme van het social media platform jouw post als relevanter beschouwen en zal deze mogelijk hoger weergegeven worden aan jouw doelgroep.
Tip 3. Kwalitatieve content.
Kwaliteit is erg belangrijk op social media. Elk social media kanaal gebruikt een algoritme om de content te filteren en te bepalen welke content gebruikers te zien krijgen. Kwaliteit is een belangrijke factor in het beoordelen van de content. Zorg dat je goede berichten plaatst die relevant zijn voor de doelgroep, interessante informatie bieden en goed opgebouwd zijn. Consistentie en regelmatig posten zijn ook belangrijke factoren, maar als de content niet van goede kwaliteit is, heeft het ook geen zin om heel vaak berichten te plaatsen. Zorg daarom eerst dat de kwaliteit goed is.
Tip 4. Stimuleer engagement.
Op alle social media platformen speelt engagement een belangrijke rol. Engagement kan in verschillende vormen terugkomen, zoals likes, reacties of shares. Je kunt zelf engagement stimuleren door content te creëren waar gebruikers graag op reageren. Dit kun je doen door een vraag te stellen in je post waar gebruikers op kunnen reageren, of je kunt een discussie openen door een stelling te delen. Daarnaast werkt het goed om een aansprekende afbeelding toe te voegen. Social media zijn erg visueel ingesteld, je moet binnen enkele seconden de aandacht van de gebruiker trekken. Door een afbeelding aan je post toe te voegen die meteen de aandacht trekt, maak je de kans groter dat een gebruiker jouw post liket of een reactie achterlaat.
Tijd om content te creëren!
De algoritmes van social media platformen kunnen het lastig maken om zichtbaar te zijn als bedrijf op social media. Gelukkig leren wij de algoritmes steeds beter kennen en is het mogelijk om content te creëren die werkt met deze algoritmes. Door content te creëren waarover is nagedacht en niet zomaar alles te delen, maak je de kans groter dat je bedrijf zichtbaar wordt op social media. Wil je nog meer tips om met jouw B2B social media content succesvol te worden? Lees dan ons blog over 8 best practices om jouw B2B social media succesvol te maken.