Collega's bespreken de B2B social media strategie

Hoe jij je social media content kunt optimaliseren voor de algoritmes van Facebook, Instagram en LinkedIn

OPTIMALISEER JOUW B2B SOCIAL MEDIA CONTENT

Dat social media onmisbaar is in je marketing strategie is voor veel bedrijven wel duidelijk. Toch vinden velen het lastig om social media goed in te zetten. De trucjes die voor zoekmachines werken, kun je niet inzetten voor je social media content. Bij social media platformen is het belangrijk om te weten hoe de algoritmes werken, zodat jouw content door zoveel mogelijk gebruikers wordt gezien. In dit blog vertel ik je hoe jij je organische B2B social media content kunt optimaliseren voor de verschillende social media platformen en hun algoritmes. 

De B2B social media content van Netvlies

Wat zijn social media algoritmes?

Algoritmes zijn wiskundige regels die de content op een social media platform ordenen. De volgorde van de posts die je als gebruiker te zien krijgt, wordt bepaald door algoritmes. Dit is de reden dat twee gebruikers nooit dezelfde content te zien krijgen, zelfs niet wanneer ze dezelfde accounts volgen. Elk social media platform gebruikt verschillende regels om de content te ordenen. 

Het mooie van social media is dat het een gebruiker entertainment biedt die aansluit bij hun interesses. Voor social media platformen is het ook belangrijk om de gebruiker van de juiste content te voorzien, ze willen natuurlijk dat een gebruiker zo lang mogelijk op hun platform blijft. Algoritmes worden ingezet om de gebruiker te leren kennen en de getoonde content te baseren op het gedrag van de gebruiker. 

Hoe werken social media algoritmes?

Social media platforms gebruiken het gedrag van de gebruikers als input voor de algoritmes. Zo wordt data verzameld over het gedrag van de gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan posts die geliket worden, accounts die een gebruiker volgt en welke video’s een gebruiker kijkt. Gebaseerd op deze data wordt het algoritme steeds slimmer en wordt bepaald welke content een gebruiker te zien krijgt. Deze ranking factoren die social media platformen gebruiken in hun algoritme verschilt per platform. 

Het algoritme van Instagram

Instagram heeft een continu veranderend algoritme. Dit maakt het lastig om met jouw content veel gebruikers te bereiken. Toch zijn er een aantal rankings die je kunt onthouden wanneer je content voor Instagram creëert. 

  • Relaties zijn belangrijk. De feed van gebruikers bestaat grotendeels uit content van accounts die ze volgen, waar ze berichten naar sturen of op een andere manier mee engagen. Engagement staat voor de hoeveelheid interactie die volgers hebben met je content, denk bijvoorbeeld aan likes, reacties of shares. Hoe meer engagement, hoe groter de kans dat je content vaker getoond wordt. Dit laat zien dat engagement met volgers van groot belang is.  
  • Interesses vormen de basis. Het algoritme van Instagram baseert de getoonde content grotendeels op de interesses van de gebruiker. 
  • Relevantie is de sleutel. Relevantie bepaalt of berichten getoond worden in de feed van gebruikers. De relevantie van berichten wordt gebaseerd op factoren zoals het onderwerp en tijdigheid. Tijdigheid staat voor de snelheid waarmee een bericht wordt geplaatst wanneer een onderwerp een hot topic is. Zodra een onderwerp veel op het internet besproken wordt en je hier snel op inhaakt met jouw content, dan draagt het bij de aan de relevantie van je post. 
  • Populariteit is belangrijk. De hoeveelheid en de snelheid van de interactie met een bericht en het niveau van engagement met een account bepalen de populariteit. Hoe populairder een account, hoe groter de kans dat de content op de Explore pagina terechtkomt. 

Het algoritme van LinkedIn

Ook LinkedIn gebruikt rankings in het algoritme. Op LinkedIn is vooral de kwaliteit van de posts belangrijk, maar ook de engagement en je netwerk spelen een belangrijke rol. 

  • Kwaliteit van de posts. Het algoritme van LinkedIn schaalt geplaatste content onder spam, lage kwaliteit of hoge kwaliteit. Het is hier van extra belang dat je content creëert die van hoge kwaliteit is. LinkedIn kan een bericht als spam markeren wanneer het spelfouten of meerdere linkjes bevat. Een post wordt gemarkeerd als hoge kwaliteit wanneer het bericht makkelijk te lezen is, reacties stimuleert door middel van een vraag, minder dan 3 hashtags bevat en sterke keywords bevat. 
  • Vroege engagement. Engagement met een bericht net na het publiceren ervan wordt gebruikt als een tweede kwaliteitstest door het LinkedIn algoritme. LinkedIn deelt je bericht eerst met je volgers, als zij in het eerste uur weinig engagen met de post, zal deze ook niet aan meer gebruikers getoond worden. Wordt de post direct geliket en komen er reacties op? Dan is de kans groter dat het bericht aan andere gebruikers wordt getoond. 
  • LinkedIn connecties. Gebruikers krijgen sneller berichten te zien van hun connecties dan accounts waar ze geen relatie mee hebben. Daarnaast geven de pagina’s, groepen en hashtags die gebruikers volgen aan welke interesses een gebruiker heeft. 
  • Interesses van de doelgroep. LinkedIn bepaalt de interesses van de gebruikers door te kijken naar de groepen, pagina’s, hashtags en andere gebruikers die ze volgen. Als jouw bericht overeenkomt met de interesses van de gebruiker, zal deze ook getoond worden in de feed van de gebruiker. 

Het algoritme van Facebook

Het laatste platform dat we hier uitpluizen is Facebook. De rankings van Facebook zijn weer net anders dan die van Instagram en LinkedIn.

  • Facebook vrienden. De feed van gebruikers zal voornamelijk gevuld zijn met content van vrienden en pagina’s die de gebruiker volgt. 
  • Content type. De content waar een gebruiker de meeste interactie mee heeft zal ook vaker getoond worden. Als een gebruiker vaak video’s kijkt, zal de gebruiker ook meer video’s te zien krijgen. 
  • Niveau van engagement. Populaire berichten met veel interactie hebben een grotere kans om een boost van het algoritme te krijgen. Vooral als de interactie komt van de connecties van de gebruiker. 
  • Kwaliteit van de content. Ook Facebook hecht waarde aan de kwaliteit van de content. Hiervoor let het algoritme op hoe betekenisvol, informatief, actueel en authentiek een bericht is. 
Collega laat de B2B social media content op Instagram zien

Hoe optimaliseer je jouw social media content voor de algoritmes? 

De verschillende social media algoritmes kunnen lastig te navigeren zijn. Gelukkig zijn er een hoop trucjes die je kunt toepassen om het voor jezelf makkelijker te maken. In een eerder blog heb ik al uitgelegd hoe je een B2B social media strategie opzet. Hieronder deel ik een aantal trucjes om je B2B content te optimaliseren voor social media platformen.

Tip 1. Relevante content.

Een van de belangrijkste factoren waar social media platforms naar kijken bij het rangschikken van content is relevantie. Je kunt je content relevant maken door te kijken wat de huidige trends zijn in jouw vakgebied, welk nieuws veel gedeeld wordt of wat in de huidige tijd van het jaar relevant is, zoals Kerst of Valentijnsdag. Stel je wilt graag je collega’s in het zonnetje zetten met een social media post. Op de eerste donderdag van april vindt elk jaar ‘nationale collegadag’ plaats. Als je op deze dag het bericht plaatst, sluit de content aan op nationale collegadag en deel je dus een relevant bericht. 

Tip 2. Speel in op interesses.

Zorg bij het maken van content dat de content aansluit bij de interesses van je doelgroep. Hiervoor kun je starten met een doelgroeponderzoek om deze goed in kaart te brengen. Zodra je precies weet wie je doelgroep is, kun je gaan onderzoeken wat hun interesses zijn. 

Stel je voor dat je een medische kliniek beheert en je wilt content maken voor jouw social media kanalen. In plaats van simpelweg een generieke post te maken over de kliniek, kun je specifieke content creëren die aansluit bij de interesses en behoeften van jouw doelgroep. Een praktisch voorbeeld zou kunnen zijn om een post te maken over "5 tips voor een gezonde levensstijl". Deze tips kunnen gaan over voeding, lichaamsbeweging en stressmanagement, allemaal gerelateerd aan de diensten die jouw kliniek aanbiedt.

Op deze manier voeg je relevantie toe aan jouw social media content, omdat je inspeelt op de behoeften en interesses van jouw doelgroep. Door waardevolle informatie te bieden die verband houdt met jouw kliniek, vergroot je de kans dat jouw doelgroep geïnteresseerd raakt en betrokken raakt bij jouw content. Hierdoor zal het algoritme van het social media platform jouw post als relevanter beschouwen en zal deze mogelijk hoger weergegeven worden aan jouw doelgroep.

Tip 3. Kwalitatieve content. 

Kwaliteit is erg belangrijk op social media. Elk social media kanaal gebruikt een algoritme om de content te filteren en te bepalen welke content gebruikers te zien krijgen. Kwaliteit is een belangrijke factor in het beoordelen van de content. Zorg dat je goede berichten plaatst die relevant zijn voor de doelgroep, interessante informatie bieden en goed opgebouwd zijn. Consistentie en regelmatig posten zijn ook belangrijke factoren, maar als de content niet van goede kwaliteit is, heeft het ook geen zin om heel vaak berichten te plaatsen. Zorg daarom eerst dat de kwaliteit goed is. 

Tip 4. Stimuleer engagement.

Op alle social media platformen speelt engagement een belangrijke rol. Engagement kan in verschillende vormen terugkomen, zoals likes, reacties of shares. Je kunt zelf engagement stimuleren door content te creëren waar gebruikers graag op reageren. Dit kun je doen door een vraag te stellen in je post waar gebruikers op kunnen reageren, of je kunt een discussie openen door een stelling te delen. Daarnaast werkt het goed om een aansprekende afbeelding toe te voegen. Social media zijn erg visueel ingesteld, je moet binnen enkele seconden de aandacht van de gebruiker trekken. Door een afbeelding aan je post toe te voegen die meteen de aandacht trekt, maak je de kans groter dat een gebruiker jouw post liket of een reactie achterlaat. 

Tijd om content te creëren!

De algoritmes van social media platformen kunnen het lastig maken om zichtbaar te zijn als bedrijf op social media. Gelukkig leren wij de algoritmes steeds beter kennen en is het mogelijk om content te creëren die werkt met deze algoritmes. Door content te creëren waarover is nagedacht en niet zomaar alles te delen, maak je de kans groter dat je bedrijf zichtbaar wordt op social media. Wil je nog meer tips om met jouw B2B social media content succesvol te worden? Lees dan ons blog over 8 best practices om jouw B2B social media succesvol te maken