Collega's bekijken samen een social post op telefoon

8 best practices om jouw B2B social media succesvol te maken

Je doelgroep bereiken met social media 

Social media is niet meer weg te denken uit het marketing landschap. Waar het ooit begon met leuke foto’s delen met je vrienden, worden social media platformen nu professioneel ingezet door bedrijven. Als je social media professioneel aanpakt, kun je er veel mee bereiken. Denk aan het bereiken van je doelgroep, een community opbouwen en je merkidentiteit versterken. 

Ondertussen zijn er tal van social media platformen, elke net een beetje anders. Instagram is erg gericht op visuele content, TikTok alleen op video’s, LinkedIn op inspirerende verhalen en kennisdeling en Facebook richt zich op een combinatie van visuele en tekstuele content. In dit blog deel ik 8 best practices om jouw B2B social media kanalen succesvol te maken.

Collega's bekijken samen social media berichten op telefoon

1. Ken je doelgroep

Het onderzoeken en daarmee leren kennen van je doelgroep is een belangrijke eerste stap. Als je niet weet wie je wilt aanspreken, kun je ook geen passende content creëren. Leer je doelgroep beter kennen en maak de doelgroep zo concreet mogelijk.

2. Bepaal de platformen waarop je actief wilt zijn

Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn en nog veel meer. De keuze in social media platformen is enorm. Elk platform heeft zijn eigen opzet en is gericht op een specifieke soort content. Het werkt niet om dezelfde content op elk platform te plaatsen. Daarnaast verschilt de doelgroep per platform. Hieronder staat voor de meest gebruikte social media platformen welk type content goed werkt op het platform en wat de voornaamste doelgroep is. Om succesvol te zijn op social media, bepaal je welke content je met welke doelgroep wilt delen en kies je het platform dat hier het beste bij past. 

Instagram

Instagram is een visueel platform dat zich vooral richt op foto’s en video’s. Visueel hoogstaande content is erg belangrijk. Het grootste deel van Instagram gebruikers in Nederland is tussen de 15 en 40 jaar oud. 

LinkedIn 

LinkedIn is een platform gericht op professionele content. Gebruikers delen content over hun professionele carrière, kennis en inspirerende berichten. Op LinkedIn bevindt het grootste deel van de gebruikers zich in de leeftijdsgroep van 20 tot en met 65 jaar oud. 

TikTok

TikTok is een video platform waar korte, verticale video’s gedeeld worden. Bij deze video’s worden zogenoemde ‘sounds’ gebruikt, deze geluiden spelen een belangrijke rol op TikTok. In eerste instantie bevond vooral de jongere generatie zich op dit platform, maar dit heeft zich over de laatste jaren verder uitgebreid. TikTok is vooral populair in de leeftijdscategorie van 20 tot en met 24 jaar, maar wordt ook steeds meer gebruikt door de leeftijdsgroep van 25 tot en met 29 jaar. 

Facebook

Facebook is het grootste social media platform met wereldwijd 2.85 miljard gebruikers. Het platform is gericht op meerdere content vormen zoals foto’s, nieuwsberichten, video’s en stories. De leeftijdscategorie op Facebook is uiteenlopend door de grote hoeveelheid gebruikers. In Nederland neemt het aandeel van 15 tot 19-jarige op het platform af, terwijl Facebook onder de leeftijdsgroep van 65+ juist erg populair is. 

3. Stel meetbare doelen 

Het stellen van doelen helpt met het bijhouden van de voortgang en het groeien van de social media kanalen. Voor alle marketing activiteiten geldt dat je graag wilt weten wat het oplevert. Door meetbare doelen op te stellen maak je het makkelijk om te reflecteren op de geplaatste content en de uitkomst ervan. Doelen zijn meetbaar wanneer je kan toetsen of ze behaald zijn. Een voorbeeld van een meetbaar doel: “Voor 1 januari 2023 hebben we 700 volgers op het Instagram account.” Daarnaast kan je ook een doel stellen voor de engagement: “Voor 1 januari 2023 hebben we gemiddeld 40 likes per bericht op Instagram.” Door deze doelen te meten, kan je zien welke content bijdraagt aan de doelen en waar de strategie nog bijgesteld kan worden.

4. Ga voor kwaliteit over kwantiteit

Kwaliteit is erg belangrijk op social media. Elk social media kanaal gebruikt een algoritme om de content te filteren en te bepalen welke content gebruikers te zien krijgen. Kwaliteit is een belangrijke factor in het beoordelen van de content. Zorg dat je goede berichten plaatst die relevant zijn voor de doelgroep, interessante informatie bieden en goed opgebouwd zijn. Consistentie en regelmatig posten zijn ook belangrijke factoren, maar als de content niet van goede kwaliteit is, heeft het ook geen zin om heel vaak berichten te plaatsen. Zorg daarom eerst dat de kwaliteit goed is. 

5. Maak een content kalender

Met een content kalender maak je het makkelijk voor jezelf om overzicht te houden van de content die je wilt plaatsen en wanneer. In een content kalender hou je bij welke content je gaat plaatsen, op welk platform en wanneer. Je kan de kalender zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Hieronder zie je een voorbeeld van een content kalender in Excel:

Voorbeeld van een social content kalender in Excel

In de content kalender kan je ook bijhouden op welke tijdstippen berichten geplaatst zijn. Dit maakt het analyseren van de berichten weer makkelijker. Je kan experimenteren met posten op verschillende tijdstippen om te zien welk tijdstip het beste werkt.

6. Zorg voor visuele content

Social media zijn erg gericht op visuele content. Zorg dat je mooie foto’s of visuals plaatst om de aandacht van gebruikers te trekken. Daarnaast is visuele consistentie ook belangrijk. Door dezelfde kleuren en lettertypes te gebruiken, creëer je een herkenbare lijn in de content en geef je de huisstijl van je merk weer. Op Instagram wordt alle content van een account in één overzicht (de feed) getoond, dit overzicht wil je goed opbouwen met content die bij elkaar past en meteen de sfeer van het bedrijf weergeeft, je kan deze feed zien als een verlenging van je website. Hieronder zie je hoe het Instagram overzicht van Netvlies is opgebouwd:

Instagram feed overzicht van Netvlies

7. Gebruik de juiste captions

Het visuele stuk van de posts is erg belangrijk op social media, maar de bijbehorende teksten moeten ook kloppen. Ik geef je een aantal tips voor het schrijven van captions.

Tips voor het schrijven van captions

1. Optimaliseer de eerste zin. 

Als gebruikers door hun feed scrollen zien ze vaak alleen de eerste zin. Daarnaast wordt na de eerste twee regels de caption verborgen achter een ‘see more…’ knop. Het is dus belangrijk dat in de eerste zin gelijk de aandacht wordt getrokken, zodat de gebruiker verder leest. 

2. Voeg een CTA toe.

Met een call to action kun je interactie aansporen. Wil je mensen aansporen om je website te bekijken of een reactie achter te laten? Zet dit in de caption. Bijvoorbeeld: “Zie link in bio” of “laat een reactie achter met jouw favoriete emoji.” 

3. Schrijf als mens voor mensen.

Je wilt graag strategisch met social media omgaan, maar het is juist belangrijk om als mens te schrijven. Zorg dat je authentiek overkomt en de lezer zich persoonlijk aangesproken voelt. 

4. Gebruik emojis.

Social media hebben vaak een informele insteek. De content is open en spreekt tot de verbeelding, gebruikers verwachten dan ook geen ingewikkelde teksten. Emoji’s lenen zich goed om op social media te gebruiken om een informele sfeer weer te geven, de tekst beter scanbaar te maken en beter op te laten vallen. 

5. Gebruik hashtags.

De algoritmes van social media zijn tegenwoordig behoorlijk onvoorspelbaar. Door hashtags te gebruiken geef je jezelf extra kans om gevonden te worden en zo ook een hogere zichtbaarheid van je posts te hebben. Kies hashtags die de content omschrijven maar ook generiek genoeg zijn dat er daadwerkelijk op gezocht wordt. 

8. Zorg voor de juiste tone of voice

Een laatste aandachtspunt is de tone of voice. De tone of voice is de stem van je merk waarmee, en de toon waarop, je communiceert met je doelgroep. Het is de manier waarop je merk de doelgroep aanspreekt. Je hebt altijd dezelfde stem, maar de toon die je gebruikt kan veranderen. 

De toon is afhankelijk van het content medium dat je gebruikt, de doelgroep die je aanspreekt en de boodschap die je wilt overbrengen. De toon richt zich niet op wat je zegt, maar de manier waarop je iets zegt. De toon is het verlengstuk van de stem van je organisatie. Dit is dynamischer en afhankelijk van de doelgroep, het content medium en het doel van de tekst. 

Ook op social media is het belangrijk om de juiste toon goed terug te laten komen. De toon pas je aan op het social media platform en de doelgroep die je daar wilt bereiken. Op LinkedIn kan de toon wat formeler zijn, terwijl je op TikTok eerder een informele en grappige toon gebruikt.

Aan de slag met een succesvolle social media strategie

Social media biedt als marketing kanaal veel kansen en mogelijkheden. Door als bedrijf social media goed in te zetten kan je nieuwe leads binnenhalen, de naamsbekendheid vergroten, nieuwe werknemers aantrekken en nog veel meer. Wil jij ook aan de slag met een B2B social media strategie? Neem dan contact op met mij via knieuwenhuis@netvlies.net.