7. Gebruik de juiste captions
Het visuele stuk van de posts is erg belangrijk op social media, maar de bijbehorende teksten moeten ook kloppen. Ik geef je een aantal tips voor het schrijven van captions.
Tips voor het schrijven van captions
1. Optimaliseer de eerste zin.
Als gebruikers door hun feed scrollen zien ze vaak alleen de eerste zin. Daarnaast wordt na de eerste twee regels de caption verborgen achter een ‘see more…’ knop. Het is dus belangrijk dat in de eerste zin gelijk de aandacht wordt getrokken, zodat de gebruiker verder leest.
2. Voeg een CTA toe.
Met een call to action kun je interactie aansporen. Wil je mensen aansporen om je website te bekijken of een reactie achter te laten? Zet dit in de caption. Bijvoorbeeld: “Zie link in bio” of “laat een reactie achter met jouw favoriete emoji.”
3. Schrijf als mens voor mensen.
Je wilt graag strategisch met social media omgaan, maar het is juist belangrijk om als mens te schrijven. Zorg dat je authentiek overkomt en de lezer zich persoonlijk aangesproken voelt.
4. Gebruik emojis.
Social media hebben vaak een informele insteek. De content is open en spreekt tot de verbeelding, gebruikers verwachten dan ook geen ingewikkelde teksten. Emoji’s lenen zich goed om op social media te gebruiken om een informele sfeer weer te geven, de tekst beter scanbaar te maken en beter op te laten vallen.
5. Gebruik hashtags.
De algoritmes van social media zijn tegenwoordig behoorlijk onvoorspelbaar. Door hashtags te gebruiken geef je jezelf extra kans om gevonden te worden en zo ook een hogere zichtbaarheid van je posts te hebben. Kies hashtags die de content omschrijven maar ook generiek genoeg zijn dat er daadwerkelijk op gezocht wordt.
8. Zorg voor de juiste tone of voice
Een laatste aandachtspunt is de tone of voice. De tone of voice is de stem van je merk waarmee, en de toon waarop, je communiceert met je doelgroep. Het is de manier waarop je merk de doelgroep aanspreekt. Je hebt altijd dezelfde stem, maar de toon die je gebruikt kan veranderen.
De toon is afhankelijk van het content medium dat je gebruikt, de doelgroep die je aanspreekt en de boodschap die je wilt overbrengen. De toon richt zich niet op wat je zegt, maar de manier waarop je iets zegt. De toon is het verlengstuk van de stem van je organisatie. Dit is dynamischer en afhankelijk van de doelgroep, het content medium en het doel van de tekst.
Ook op social media is het belangrijk om de juiste toon goed terug te laten komen. De toon pas je aan op het social media platform en de doelgroep die je daar wilt bereiken. Op LinkedIn kan de toon wat formeler zijn, terwijl je op TikTok eerder een informele en grappige toon gebruikt.
Aan de slag met een succesvolle social media strategie
Social media biedt als marketing kanaal veel kansen en mogelijkheden. Door als bedrijf social media goed in te zetten kan je nieuwe leads binnenhalen, de naamsbekendheid vergroten, nieuwe werknemers aantrekken en nog veel meer. Wil jij ook aan de slag met een B2B social media strategie? Neem dan contact op via [email protected].