Waarom content recyclen?
Content recyclen is een slimme manier om meer uit je content te halen. Door content van goede kwaliteit over één onderwerp op meerdere manieren op verschillende plaatsen te publiceren, word je eerder gezien als expert - thought leader - van dat onderwerp. Ook is het makkelijker om een nieuw publiek aan te spreken. De een is aangemeld voor je nieuwsbrief en krijgt zo je content te zien, de ander komt via een zoekopdracht op je website terecht en weer een ander ziet je content op LinkedIn voorbij komen.
Neem je bestaande content onder de loep. Welke onderwerpen worden goed gelezen? Welke content levert de meeste conversies op? Biedt deze content met een (kleine) aanpassing opnieuw aan in een ander jasje.
#1 format aanpassen
Maak van een goed gelezen blogserie een geautomatiseerde e-mailserie. Of breid je verhaal uit en maak er een whitepaper van. Maak van een how-to blog of video een checklist of template die je inzet om je mail- en leadlijsten te vullen. Bezoekers kunnen de checklist downloaden, nadat ze hun gegevens hebben achtergelaten.
Stop je met een webinar of seminar? Publiceer videofragmenten van het webinar als losse video’s. Of publiceer het verhaal van een spreker als blog. Andersom kan je van een goed gelezen (blog)onderwerp een webinar maken.
#2 updaten, actualiseren en opnieuw delen
Duik nog een keer in je lijst met goed presterende content. Staat er content tussen die toe is aan een update? Voeg nieuwe cijfers, feiten of inzichten toe en maak je blog weer urgent en relevant.
Denk aan blogs als 5 ICT tips anno 2021, 10 SEO aandachtspunten én tips voor e-commerce websites, veelgemaakte marketing automation fouten of de 6 populairste intranet koppelingen van 2020. Dit soort blogs kan je eenvoudig aanvullen met nieuwe trends, ontwikkelingen en wet- en regelgeving.
Voeg een nieuwe alinea toe aan een blog. Bijvoorbeeld over de voor- en nadelen, een praktijkvoorbeeld of een ervaring van een medewerker of klant. Of update je blog voor SEO. Herschrijf de tekst en voeg relevante keywords toe. Update je Meta Title en Description.
Heb je cases of referentieprojecten op je website staan? Kijk of je deze kan aanvullen met nieuwe resultaten of een quote van de klant.
Content geüpdate? Deel de content opnieuw via je socials en maillijsten.
#3 Zoek de verdieping op
Welk blogonderwerp wordt goed gelezen? Waar krijg je veel vragen over? Wat is dé trend waar je doelgroep vandaag nog mee aan de slag moet? Waar heb je al veel over geschreven, veel kennis over of veel ervaring mee? Kies een (sub)onderwerp en ga de diepte in tijdens een webinar, training, offline kennissessie of start een podcast serie.
Als ik dit voorstel krijg ik vaak de reactie, ‘maar dat kost veel te veel tijd’. Of het nu een oude blog, presentatie of training aan collega’s of klanten is, de basis heb je vaak al ergens liggen. Bovendien ben jij dé expert en heb je kennis in huis die je doelgroep mist. Het kost je relatief weinig tijd om je eigen kennis - die je al dagelijks deelt met klanten en collega’s - in een mooi, helder verhaal te gieten.
Zorg wel dat je verhaal aansluit op de belevingswereld en het kennisniveau van je doelgroep. Geef bijvoorbeeld een test webinar aan een klant of een collega die totaal iets anders doet en gebruik hun feedback om je verhaal aan te scherpen.
#4 Gastbloggen
Schrijf een gastblog en gebruik een bestaand blog als basis. Deel niet alleen je inhoudelijke kennis, maar ook cases en onderzoeken of schrijf een opiniestuk. Dit zijn goede formats om je autoriteit over een bepaald onderwerp te laten zien.
Gastbloggen is een goede manier om nieuw publiek te bereiken en je zichtbaarheid te vergroten. Tenminste, als je een contentplatform kiest waarop je doelgroep aanwezig is. Doe eerst onderzoek naar een geschikt platform of vakblad en vraag je klanten welke platforms zij regelmatig bezoeken.
#5 maillijsten
Veel bedrijven gebruiken hun maillijsten alleen voor de maandelijkse nieuwsbrief. Dat is zonde. Met mailberichten bouw je een vertrouwensband op en blijf je onder de aandacht. Herschrijf goede blogs over een specifiek thema en deel deze op in een aantal mails. Stuur de mails niet alleen naar nieuwsbrief aanmelders, maar ook naar mensen die hebben geopt-int na het volgen van een webinar of kennissessie.
Extra tip: lees mijn blog met 8 tips om je marketing automation campagne te optimaliseren. Relevante content delen is één ding, maar hoe zorg je dat je mails ook geopend worden? In dit blog geef ik praktische tips om te zorgen dat lezers je mail openen én doorklikken naar je website.
Laat je inspireren
Met bovenstaande tips kan je een goede start maken met het recyclen van je content. Op zoek naar meer inspiratie om je content marketing een boost te geven? In een digitale inspiratiesessie nemen we mee in de do’s en dont’s van content marketing. We laten zien hoe content marketing bijdraagt aan je online doelen en geven concrete tips voor het maken van goede content.
Lunchsessie content marketing en marketing automation
Leer in een interactieve lunchsessie alle ins en outs van content marketing en marketing automation. Veel bedrijven worstelen met de inzet van content marketing en marketing automation. We merken dat alle mogelijkheden en de manier om ze succesvol in te zetten vaak nog onbekend zijn. We leggen graag aan je uit hoe je goede content creëert en hoe je content marketing toepast binnen je marketingstrategie. Helemaal gratis!
Meld je gratis aan