Collega's bespreken B2B social media strategie

Dit is hoe je een B2B social media strategie opzet

STRATEGIE ALS BASIS VOOR SUCCESVOLLE SOCIAL MEDIA KANALEN

Het is wel duidelijk dat social media tegenwoordig onmisbaar is in je marketing strategie. Toch maken de snel veranderende algoritmes en mogelijkheden die social media platformen bieden het voor veel bedrijven lastig om social media echt goed in te zetten. Door te starten vanuit een social media strategie heb je een goede basis en maak je de kans op succesvolle social media kanalen groter. In een eerder blog heb ik een aantal best practices voor social media gedeeld. In dit blog vertel ik je hoe je een social media strategie opzet voor succesvolle B2B social media kanalen.

Collega's bekijken voortgang van Instagram account

Waarom een social media strategie? 

In een social media strategie staat uitgeschreven welke doelen je wilt bereiken met social media, hoe je deze doelen gaat bereiken en hoe je de voortgang gaat meten. Met deze basis maak je het makkelijker om content te creëren die bijdraagt aan deze doelen en vergroot je de kans om succesvol te worden met je social media kanalen. 

In 7 stappen een social media strategie

1. Rol van social media in de algehele marketing strategie bepalen

Voordat je begint met het opstellen van een social media strategie, bepaal je de rol van social media in je algehele marketing strategie. Social media kan je zien als een kanaal in je marketing strategie. Je gebruikt social media om je marketingdoelstellingen te behalen. Gebruik je marketing strategie als basis voor je social media strategie. Zo waarborg je dat je social media strategie bijdraagt aan je marketing doelen. 

2. Doelen stellen

Nadat je de rol van social media in je marketing strategie hebt bepaald, bepaal je doelen voor je social media kanalen. Als je niet weet waar je naartoe wilt werken, is het lastig om iets te bereiken. De doelen gebruik je als uitgangspunt voor de rest van de social media strategie en om te bepalen welke content (denk aan tekst, afbeeldingen, video’s en stories) je gaat delen. Je kan de content aan de gestelde doelen toetsen om te zien of het bijdraagt aan het behalen van de doelen. 

Doelen moeten meetbaar zijn. Zorg dat ze concreet zijn en ook gemeten kunnen worden. Je maakt de doelen concreet door bijvoorbeeld een datum en maatstaf toe te voegen. Een maatstaf kan een aantal volgers of likes zijn. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van social media doelen:

  • Op 1 april 2023 heeft het LinkedIn account 4.000 volgers.
  • Op 1 april 2023 heeft het Instagram account gemiddeld 20 likes per bericht. 
  • Op 1 april 2023 heeft het TikTok account een totaal van 15.000 likes.

Een doel is de eindbestemming waar je naartoe wilt werken en geeft aan wanneer je iets als succesvol beschouwd. Met KPI’s (kritieke prestatie indicator) bepaal je hoe je het doel gaat halen en meet je de prestaties ten opzichte van het doel. Om doelen meetbaar te maken, gebruik je dus KPI’s. Een voorbeeld van een KPI is het meten van het bereik van je berichten op Instagram, als veel mensen je bericht zien is de kans groter dat je bericht ook meer likes krijgt.

3. Doelgroep bepalen

De volgende stap is het uitstippelen van de doelgroep. Als je niet weet wie je wilt bereiken, is het lastig om succesvol te zijn op social media. Social media gebruikers zijn op zoek naar specifieke content, jouw content moet terechtkomen bij de juiste mensen en deze mensen ook aanspreken. Als je content bij de juiste doelgroep terecht komt, verhoog je de kans op interactie met jouw content. 

Stel je voor dat persoon X als account manager bij een productiebedrijf werkt. Persoon X is geïnteresseerd in oplossingen om de productie te verbeteren. Jij verkoopt de nieuwste heftrucks en deelt dit op social media door foto’s van de heftrucks te plaatsen. Bij deze berichten op social media licht je toe hoe de heftrucks een productieproces versnellen. Persoon X komt jouw content tegen en raakt geïnteresseerd in jouw heftrucks. 

Heb je al een doelgroep bepaald in je marketingplan, gebruik deze dan als uitgangspunt voor de social media strategie. Ga je de doelgroep nog bepalen? Bekijk dan welke mensen je wilt bereiken op social media. Waarschijnlijk wil je potentiële klanten bereiken; mensen die jouw product of dienst kopen. Maak een duidelijk persona van deze potentiële klant zodat je ook weet welke content deze mensen aanspreekt. 

4. Social media kanalen kiezen

Er bestaan tal van social media platformen met elk hun eigen doelgroepen en content vormen. Elk platform vraagt om een andere strategie en aanpak. Voor de social media strategie bepaal je op welke platformen je actief wilt zijn. De keuze voor de social media platformen is afhankelijk van de eerder opgestelde doelen en bepaalde doelgroep. Vergeet hierbij ook niet je algehele marketing strategie. Ik licht hieronder de belangrijkste social media platformen toe, deze informatie kan je gebruiken om de kanalen te kiezen die bij jouw strategie passen.

LinkedIn

Het platform LinkedIn kan je zien als een online CV. Op LinkedIn delen gebruikers updates over hun professionele leven zoals opleidingen, werkervaring, expertise en mijlpalen die hierbij horen. De doelgroep op LinkedIn bestaat voornamelijk uit de werkende populatie in de leeftijd van 20 tot en met 65 jaar oud. Op LinkedIn zijn gebruikers op zoek naar professionele content. Als bedrijf speel je in op deze behoefte door specialistische kennis met betrekking tot je dienstverlening of product te delen, de bedrijfscultuur te laten zien en mijlpalen te delen. 

Facebook

Facebook is wereldwijd één van de grootste social media platformen met bijna 3 miljard gebruikers in juli 2022. Op Facebook is een uitgebreide doelgroep te vinden. De content op Facebook bestaat voornamelijk uit nieuwsberichten, persoonlijke updates en memes. Voor bedrijven is Facebook een goede plek om de naamsbekendheid te vergroten door content te delen over de producten of diensten die je verkoopt en de bedrijfscultuur te tonen.

Instagram

Instagram is ontstaan als platform om foto’s te delen maar is uitgegroeid tot een medium met meerdere content vormen. Denk aan stories, reels en carrousel posts. Op Instagram is het grootste deel van de gebruikers tussen de 15 en de 40 jaar oud. Qua content is Instagram meer gericht op informele berichten, zoals memes, persoonlijke verhalen en de bedrijfscultuur. Als bedrijf speel je hierop in door de bedrijfscultuur te delen, collega’s aan het woord te laten en kennis te delen.

TikTok 

Eén van de nieuwere en snel groeiende social media platformen is TikTok. TikTok is een social media platform waar videocontent op gedeeld wordt. Het grootste deel van de gebruikers op TikTok is tussen de 15 en 25 jaar oud. Gebruikers op TikTok zijn vooral op zoek naar entertainment en willen snel vermaakt worden. De video’s variëren van enkele seconden tot een paar minuten, het is belangrijk om in de eerste seconden de aandacht te pakken. Daarnaast spelen zogenaamde ‘trending sounds’ op TikTok een grote rol. Om succesvol te zijn op TikTok moet je content op deze trends inspelen. Corporate verhalen delen werkt niet op TikTok, hier zijn gebruikers niet naar opzoek. 

5. Tone of voice richtlijnen opstellen

In de social media strategie vormt de tone of voice de basis voor de content. De tone of voice is de stem van je merk waarmee, en de toon waarop, je communiceert naar je doelgroep. Het is de manier waarop je merk de doelgroep aanspreekt. Je hebt altijd dezelfde stem, maar de toon die je gebruikt kan veranderen. De toon is afhankelijk van het content medium dat je gebruikt, de doelgroep die je aanspreekt en de boodschap die je wilt overbrengen. Werk de tone of voice uit in je social media strategie aan de hand van richtlijnen. Deze richtlijnen gebruik je bij het creëren van tekstuele content, zodat je zeker weet dat de teksten aansluiten op je strategie. 

De toon richt zich niet op wat je zegt, maar de manier waarop je iets zegt. De toon is het verlengstuk van de stem van je organisatie. Dit is dynamischer en afhankelijk van de doelgroep (CEO vs. administratief medewerker), het social media platform (LinkedIn vs. Instagram) en het doel van de tekst (informeren vs. activeren).

Hieronder zie je een voorbeeld van de tone of voice zoals deze in een social media strategie staat beschreven en hoe deze doorklinkt in de social media content.

De doelgroep is op zoek naar een partner die aandacht voor ze heeft en ze goed zal begeleiden. 

Hoe we dat doen:

  • Schrijf open en informele captions.
  • Nodig interactie uit door vragen te stellen. 
  • Schrijf de captions op een natuurlijke manier, zoals je het ook zou vertellen, zorg voor een logische opbouw van het verhaal. 

Hoe we dat niet doen:

  • Schrijf geen verkoop- of marketingteksten. 
  • Gebruik niet te veel bijvoeglijke naamwoorden waardoor het te veel op adverteren lijkt. 
  • Wees niet overdreven beleefd, daardoor wordt een tekst onnatuurlijk. 

6. Richtlijnen voor de content opstellen

Op social media speelt visuele content ook een belangrijke rol. De tone of voice vormt de richtlijnen voor de tekstuele content, maar ook voor de visuals is het belangrijk om richtlijnen op te stellen. Deze richtlijnen gebruik je bij het maken van de visuals zodat je zeker weet dat deze aansluiten op de algehele social media en marketing strategie. De social media strategie vormt een aanvulling op de bestaande marketingactiviteiten. Gebruik de huisstijl van het merk als uitgangspunt voor de visuele content. De berichten op social media moeten in lijn zijn met het merk. 

Bij het creëren van de visuele content houd je rekening met het platform waar de content op geplaatst wordt. Per platform heb je verschillende content opties:

 

Overzicht van content types per social media platform

7. Content kalender opstellen

Nu je weet welke doelen en doelgroep je wilt bereiken, op welke platformen je content gaat delen en welke richtlijnen je aanhoudt voor de content is het tijd om een content kalender te maken. Zonder goede planning is het lastig om de gestelde doelen te behalen. Door vooruit te plannen gun je jezelf de tijd om content te creëren die in lijn is met de richtlijnen. Een content kalender is een tool om het plannen van content makkelijk te maken. 

Een content kalender komt in verschillende vormen, je bepaalt zelf wat je makkelijk vindt werken. Een content kalender bevat een aantal onderdelen:

  • Het kanaal (LinkedIn, Facebook, Instagram of TikTok)
  • De datum en tijd 
  • Het format (stories of een normale post)
  • De visual of video en de caption

Strategie voor jouw B2B social media kanalen

Door een social media strategie op te stellen, maak je de kans groter dat jouw B2B social media kanalen succesvol zullen worden. Een goede social media strategie bevat de doelen die je wilt behalen, de doelgroep, de kanalen waarop je content gaat delen, de tone of voice van de berichten, richtlijnen voor de content en een content kalender. Als deze elementen vastgelegd zijn ben je klaar om jouw B2B social media kanalen succesvol te maken. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een B2B social media strategie? Neem contact op via knieuwenhuis@netvlies.net, ik denk graag met je mee.