Call tracking met AdCalls: wat is het en waarom is dit waardevol?

Inzicht in de Return On Investment van online marketing campagnes en mediabudgetten helpt om campagnes te optimaliseren en budgetten efficiënt in te zetten. De call tracking software AdCalls kan hierbij helpen door telefonische conversies inzichtelijk te maken. In dit blog leg ik je uit wat Adcalls precies is, hoe je het inzet en waarom dit zo waardevol is.

Het enkel meten van webconversies kan een vertekend beeld van het resultaat van een campagne geven. Stel je geeft maandelijks 1000 euro uit aan Google Ads en ziet dat dit 10 online offerte-aanvragen oplevert. Je trekt hieruit de conclusie dat een conversie 100 euro kost en vraagt je af of de campagne wel voldoende oplevert. Maar wat als maandelijks 13 mensen op diezelfde advertentie klikken en geen formulier invullen, maar bellen om een offerte op te vragen? De kosten per offerte conversie zien er dan heel anders uit. Hoe krijg je die telefonische conversies inzichtelijk? Tijdens het telefoongesprek kun je dit uiteraard vragen, maar in de praktijk wordt dit vaak vergeten en/of niet goed genoteerd. 

Met de call tracking software AdCalls achterhaal je via welk kanaal of welke campagne, denk aan een Google Ads advertentie of een LinkedIn campagne, een telefoontje binnenkomt. Als een bezoeker via een campagne op je website komt, genereert het Javascript van AdCalls een uniek telefoonnummer. De bezoeker heeft dit uiteraard niet door en wordt als hij belt doorgeschakeld naar het originele nummer. Degene die opneemt hoort dat het een telefoontje via AdCalls is en kan na afloop het gesprek beoordelen. Zo krijg je per kanaal, campagne en betaald zoekwoord (in het geval van een Google Ads advertentie) inzicht in de telefonische conversies en de kwaliteit hiervan. Je kunt AdCalls zelfs inzetten voor offline campagnes, bijvoorbeeld voor een uniek telefoonnummer op een flyer of visitekaartje. 

Starten met AdCalls

Start met één kanaal. Begin het liefst met een kanaal waar je geld aan uitgeeft, zoals Google Ads of LinkedIn, zodat je nóg beter inzicht krijgt in wat deze uitgaven opleveren. Start je in een keer met alle kanalen, dan wordt het lastiger om te optimaliseren. Daarnaast moet je jezelf en de organisatie de tijd gunnen om bekend te raken met de tool en het beoordelen van de gesprekken. 

AdCalls inrichten

Het inrichten van AdCalls is vrij eenvoudig. Als je een account hebt aangemaakt, kun je direct het JavaScript op je website plaatsen, bijvoorbeeld via Google Tag Manager. Binnen twee werkdagen worden de telefoonnummers aan je account gekoppeld. Maak vervolgens, om een completer beeld te krijgen, doelen aan in Google Analytics, Google Ads en andere tools.

Het dashboard van AdCalls is al voor je ingericht. In dit dashboard worden de telefoontjes als conversies geregistreerd. Je ziet onder andere hoe vaak je gebeld bent, de gemiddelde gespreksduur, de conversieratio, de beoordeling van de telefoontjes en de dagdelen waarin je het vaakst gebeld wordt.

Voorbeeld dashboard call tracking software adcalls

Analyseren en optimaliseren

Wanneer je de eerste resultaten kunt analyseren, is afhankelijk van hoeveel verkeer er via het kanaal waarmee je bent gestart op je website komt. Hoe meer bezoekers, hoe sneller dit gaat. Filter in het dashboard op type verkeer en bron om analyses per kanaal te maken. Alle data wordt ook doorgeschoten naar Google Analytics. Als je call tracking conversies en bijbehorende doelen hebt toegevoegd aan Google Analytics krijg je een nog concreter beeld van de totale prestaties per kanaal. Bovendien kun je rapportages maken om gedragsvormen te vergelijken en zo bij te sturen op basis van data.

Telefonische conversies in combinatie met betaalde zoekwoorden

Door oproepen actief te beoordelen als ‘verkoop’, ‘lead’ of ‘overig’ krijg je inzicht in de kwaliteit van de telefoontjes. Je kunt hier dieper in duiken door de beoordelingen te combineren met betaalde zoekwoorden. Wat voor type telefoontjes, van inhoudelijke vragen, offerte-aanvragen tot vragen over een factuur, levert een campagne op en welke zoekwoorden horen hierbij? Wat voor telefoontjes levert een branded zoekwoord, zoals bedrijfsnaam + contactgegevens, op? En wat levert een longtail zoekwoord, zoals ‘hoe optimaliseer ik Google Ads’ of ‘hoe word ik beter vindbaar’, op? Met de data uit AdCalls laat je zien of een zoekwoord dat veel verkeer oplevert ook daadwerkelijk relevante conversies en leads oplevert. Als de kwaliteit laag is, pauzeer je het zoekwoord om geen onnodig budget uit te geven. 

Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Als een zoekwoord met een laag budget wel hoge beoordelingen en/of relevante conversies en leads oplevert (bijvoorbeeld 8 van de 10 gesprekken levert een bestelling of offerte op), wil je hier meer budget op zetten om meer relevant verkeer te genereren. Op basis van dit soort inzichten pas je de verdeling van het mediabudget aan en investeer je niet meer in zoekwoorden of kanalen die geen (relevante) conversies opleveren. Dit maakt AdCalls voor elke branche en organisatie interessant, van rijschool, webshop tot advocatenkantoor. 

Klantenservice optimaliseren

De inzichten uit AdCalls helpen je ook om de klantenservice en/of supportafdeling te optimaliseren, bijvoorbeeld door te kijken vanuit welke pagina’s gebeld wordt. Door onder andere de content op deze pagina’s te optimaliseren, kun je de druk op de klantenservice verlagen. Denk hierbij aan het toevoegen van een FAQ of het prominenter weergeven van belangrijke informatie.

Daarnaast krijg je meer inzicht in de dagdelen en tijden waarop je gebeld wordt, wat piekmomenten zijn en op welke momenten je meer gemiste oproepen hebt. Als je dit voor een langere periode analyseert, kun je de bezetting van de afdeling hierop aanpassen. Stel dat je na een analyse van 6 maanden ziet dat tussen 10 en 12 uur de meeste telefoontjes binnenkomen en tussen 16 en 17 uur de minste, dan kun je het werkrooster hierop aanpassen en de FTE efficiënt verdelen.

Netvlies is Official Gold Partner

Netvlies is official Gold Partner van AdCalls. We zijn op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden en mogen input leveren voor de development roadmap van AdCalls. Dit betekent niet alleen dat we weten hoe we AdCalls voor een specifieke organisatie of branche het beste kunnen inzetten, maar ook dat onze wensen en die van onze klanten op de roadmap terecht kunnen komen.

Benieuwd wat AdCalls voor jouw business kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met me op via michael@netvlies.net of 076-5302525 en ik help je op weg.

Medewerker foto
Digital Marketeer Michael Oomen

Michael houdt van gezelligheid en gaat graag op stap met vrienden. Na werktijd en in het weekend is hij op het voetbalveld te vinden. Ook kijkt hij zo’n beetje elke voetbalwedstrijd die wordt uitgezonden. Als digital marketeer wordt Michael blij van conversie optimalisatie en dataverzameling en -analyse. Met deze data kan hij ervoor zorgen dat er beter en meer verkeer naar de website van de klant gaat.

Over Michael Oomen