
8 tips om je marketing automation campagne te optimaliseren
Je zet marketing automation in om leads aan je te binden en door de customer journey heen te helpen. Dit doe je door op het juiste moment, naar aanleiding van verschillende triggers, relevante content te sturen, veelal via de mail. Op het juiste moment de juiste informatie sturen is één ding, maar hoe zorg je dat men de e-mail ook opent en vervolgens doorklikt naar je website? In dit blog geef ik 8 tips. Let op; elke doelgroep en branche is uniek. Als je deze tips een-op-een overneemt, wil dit niet meteen zeggen dat het aantal geopende e-mail verdrievoudigt en/of de conversie verdubbelt. De tips uit dit blog bieden een goed startpunt om kritisch naar je huidige e-mails te kijken en om te testen wat voor jouw doelgroep en branche werkt.
Tip 1: je marketing automation campagne valt of staat met de inrichting
Het woord zegt het al: met marketing automation automatiseer je marketing én sales activiteiten door in de software verschillende flows uit te werken. Welke acties volgen naar aanleiding van bepaalde gedrag, ook wel triggers genoemd? Wat gebeurt er als iemand een e-mail opent, een bepaalde pagina bezoekt of een whitepaper downloadt? Als je dit van te voren niet goed inricht, stuur je waarschijnlijk alsnog irrelevante content. Bedenk vooraf wat het doel is van je campagne en werk op basis van gedrag een flow uit die zorgt dat men op het juiste moment de juiste content toegestuurd krijgt. Je e-mail kan nog zo goed in elkaar zitten, als de timing niet klopt of als je niet inspeelt op signalen die duiden op desinteresse voor bepaalde content en/of onderwerpen is de kans groot dat het alsnog weinig oplevert. Extra tip: voorkom ook deze vijf veelgemaakte marketing automation fouten.Tip 2: Test je e-mails
Met een A/B-test krijg je meer inzicht in hoe je doelgroep op bepaalde zaken reageert en acteert en ontdek je wat je beter kunt doen om meer (conversies) uit je e-mailflow te halen. De doelgroep wordt verdeeld in twee groepen die een andere variant van de e-mail te zien krijgen. Je doelgroep weet niet dat hij getest wordt, waardoor je de data eerlijk verkrijgt. Na de test pas je de e-mail aan, zodat iedereen die daarna de flow doorloopt de best geteste e-mail ontvangt. Zelfs met een kleine aanpassing in je e-mail kun je grote winst behalen en dat maakt A/B-testen zo waardevol. In sommige marketing automation tools kun je in de tool zelf een A/B-test inrichten. Zo kun je in SharpSpring twee e-mails aan een flow hangen om te testen wat het beste resultaat oplevert. Test altijd e-mails in de flow of categorie die het beste gelezen wordt, zodat je een duidelijk beeld krijgt van de verschillen tussen de varianten.Welke elementen kun je A/B-testen?
Verschillende elementen uit je e-mail zijn interessant om te testen:- de naam van de afzender;
- de onderwerpregel;
- de snippet (preview tekst);
- het verzendtijdstip;
- de lay-out van de e-mail;
- en de CTA-tekst in de e-mail.
Tip 3: kies een geschikte afzender
E-mails worden steeds vaker vanuit een medewerker in plaats van een bedrijfsnaam verzonden. Soms wordt zelfs de naam van een medewerker in combinatie met een specifieke afdeling, zoals de klantenservice, gebruikt. Dit kan authentieker en persoonlijker over komen. Of dit voor jou een verschil maakt, kun je prima A/B-testen.Tip 4: zorg voor een goede onderwerpregel en snippet
Het eerste wat de lezer ziet zijn de onderwerpregel en snippet (de preview tekst in het e-mailprogramma). Die bepalen in grote mate of de ontvanger de e-mail opent of niet. Een aantal tips voor een uitnodigende onderwerpregel en snippet:- schrijf actie gericht en vermijd passieve zinnen;
- houd het kort;
- voeg symbolen en/of emoticons toe om de e-mail op te laten vallen;
- pas het taalgebruik aan naar de doelgroep (gebruik bijvoorbeeld synoniemen en termen die de doelgroep gebruikt);
- zorg dat de snippet de lezer triggert om de e-mail te openen;
- en zorg dat de snippet en onderwerpregel aansluiten op het eerste onderwerp in de e-mail en de call-to-action.