Sfeerbeeld werken aan campagne.

De 5 meest voorkomende fouten in Google Ads

Regelmatig vragen klanten ons om een quickscan uit te voeren op Google Ads accounts die door een ander bureau worden beheerd. We gebruiken hiervoor een handige checklist die onze eigen consultants hebben opgesteld. Aan de hand van de uitkomsten beoordelen we de kansen en bedreigingen voor een succesvol SEA account, ongeacht de doelstellingen die de klant voor ogen heeft. We noemen dit ook wel: account hygiëne. In dit blog bespreek ik de vijf meest voorkomende fouten die we bij deze quickscans tegenkomen.

Marketeers van Netvlies voeren een Google Ads quickscan uit.

#1 Verkeerd gebruik van keyword match types

Bij het bepalen van zoekwoorden heb je drie opties:

  • Breed zoeken: je advertentie kan worden weergegeven als de zoekopdracht een woord bevat dat betrekking heeft op je zoekwoord;
  • Exact zoeken: je advertentie kan worden weergeven als de zoekopdracht het exacte zoekwoord of sterk gelijkende varianten bevat. Je zet een woord dan tussen brackets [zoekwoord];
  • Zoeken op woordgroep: je advertentie kan worden weergegeven als de zoekopdracht het zoekwoord óf een sterk gelijkende varianten hiervan bevat, met extra woorden ervoor of erna. Je zet een zoekwoord dan tussen dubbele aanhalingstekens: “zoekwoord”.

Kort uitgelegd komt het erop neer dat zoeken op een woordgroep gerichter werkt dan breed zoeken en flexibeler is dan exact zoeken. Hierdoor bereik je meer potentiële klanten met hetzelfde budget. Zelf gebruiken we het liefst geen volledig brede zoekwoorden, behalve als een klant een oneindig budget beschikbaar stelt (en de eerste die dát doet moeten we nog tegenkomen). 😊

Wat we echter veel zien, is dat er Google Ads campagnes worden opgezet waarin alle drie deze zoekwoord-vormen gelijktijdig worden toegepast in één advertentiegroep (= een of meer advertenties met een vergelijkbaar doel). Zo’n advertentiegroep bevat dan bijvoorbeeld:

  • +schoenen
  • [schoenen]
  • “schoenen”

Ondanks dat dit wellicht een prima zoekwoord is als je schoenen verkoopt, is het verstandiger om maar één type zoekwoord per advertentiegroep te gebruiken. Waarom? Simpel: als je alle drie de zoekwoord-vormen gebruikt, concurreer je binnen de Google Ads veiling in feite met jezelf. En dát kost budget, maar levert niks extra’s op. 

Daarnaast is een update aangekondigd: de zoekwoord types in Google Ads gaan veranderen. Veel bureaus zetten aangepast breed zoekwoord in, maar dit wordt straks automatisch behandeld als een zinsdeel. Dat betekent dat je je strategie moet aanpassen, maar daar vertel ik later in een ander blog meer over.

#2 Kopiëren van campagnes

Tijdsbesparing en efficiëntie zijn altijd belangrijk, helemaal als je wordt betaald op urenbasis en je beschikbare uren beperkt zijn. Maar ook dán is het van belang om kritisch te blijven op het aantal zoekwoorden per campagne. Veel te vaak zien we bijvoorbeeld dat lokale campagnes klakkeloos met Find & Replace in Excel worden aangemaakt en vervolgens worden verwerkt in de Google Ads Editor. Dat is niet efficiënt en bovendien onnodig. 

Beoordeel je dit soort campagnes grondig, dan is de kans groot dat slechts 5% van de zoekwoorden überhaupt vertoningen en impressies ontvangen en dat de overige 95% low search volume betreft. Behalve dat dit rommelig oogt, ga je geen 400 keywords per campagne optimaliseren. Bovendien doet je Google Ads Editor er lang over om telkens alle wijzigingen binnen te halen.

#3 Geen of verkeerde toepassing van negative keyword lists

Accounts met meer dan 40.000 uitgesloten zoekwoorden zijn geen uitzondering. Maar ja, in Google Ads zijn niet voor niets uitsluitingslijsten beschikbaar. Ik zou zeggen: gebruik ze dan ook en wees voorzichtig met het toevoegen van brede zoekwoorden. Plaats zoekwoorden ook altijd in minimaal een zinsdeel-variant, tenzij je er zeker van bent dat jouw zoekwoorden niet matchen met een breed negatief zoekwoord. Gebruik daarnaast geen standaard uitsluitingslijsten van internet, maar maak samen met je collega’s een goede lijst die je in het MCC-beheeraccount tussen de accounts kunt delen.

#4 Incorrecte locatie targeting

Het lijkt zo simpel: alleen dáár adverteren waar je zichtbaar wilt zijn. Kies je voor een specifieke locatie in bijvoorbeeld Nederland en wil je voorkomen dat je tóch overal zichtbaar bent? Voeg dan die specifieke locatie toe en haal Nederland als standaard locatie targeting weg of zet er een negatieve bid modifier op. Ook kun je de locatie targeting zo aanpassen dat je alleen zichtbaar bent voor personen die zich binnen de gekozen locatie bevinden.

#5 Mobiele apps en vreemde domeinen in display campagnes

Standaard worden display campagnes ook vertoond in mobiele apps en dat is best wel sneaky van Google. Dit levert namelijk enorm veel ongewenste clicks en vertoningen op, waardoor stiekem een groot deel van je budget weg slokt. Vroeger was dit makkelijk te verhelpen: het uitsluiten van één domein zorgde dat dit niet gebeurde. Nu vergt het iets meer werk, maar je kunt mobiele apps gewoon uitsluiten op remarketing en prospecting campagnes (tenzij je ze expliciet in je campagne wilt meenemen natuurlijk).

Wat ook vaak voorbij komt, zijn heel veel irrelevante plaatsingen die worden getarget met een buitenlandse extensie in het domein, zoals .ru. Dit levert geen relevant verkeer op. Wij gebruiken een speciaal script, zodat dit niet meer voorkomt in onze campagnes.

Second opinion

Met behulp van bovenstaande tips & trucs kun je relatief eenvoudig nagaan of je Google Ads accounts efficiënt wordt beheerd en of je budget wel effectief genoeg wordt besteed. Kom je in de accounts die door jouw bureau worden beheerd een of meer van de besproken fouten tegen? Ga dan het gesprek aan. Of vraag een second opinion bij Netvlies aan. Wij hanteren vaak het ‘twee-ogen-principe’, waarbij we tweewekelijks met elkaars accounts meekijken om elkaar van nuttige tips en adviezen te kunnen voorzien.

Ken je zelf nog andere veel voorkomende fouten met betrekking tot Google Ads? Laat het me weten of deel je kennis met anderen!

Benieuwd hoe je account ervoor staat? Vraag een gratis quickscan aan. We beoordelen je Ads account met een kwaliteitsscore en je ontvangt 3 tips om je campagnes te optimaliseren.