Collega's bespreken Google Ads account

De 5 meest voorkomende fouten in Google Ads

Regelmatig vragen klanten ons om een quickscan uit te voeren op Google Ads accounts die door een ander bureau worden beheerd. We gebruiken hiervoor een handige checklist die onze eigen consultants hebben opgesteld. Aan de hand van de uitkomsten beoordelen we de kansen en bedreigingen voor een succesvol SEA account, ongeacht de doelstellingen die de klant voor ogen heeft. We noemen dit ook wel: account hygiëne. In dit blog bespreek ik de vijf meest voorkomende fouten die we bij deze quickscans tegenkomen.

Marketeers van Netvlies voeren een Google Ads quickscan uit.

#1 Kopiëren van campagnes

Tijdsbesparing en efficiëntie zijn altijd belangrijk, helemaal als je wordt betaald op urenbasis en je beschikbare uren beperkt zijn. Maar ook dán is het van belang om kritisch te blijven op het aantal zoekwoorden per campagne. Veel te vaak zien we bijvoorbeeld dat lokale campagnes (dit zijn campagnes gericht op specifieke locaties) klakkeloos met Find & Replace in Excel worden aangemaakt en vervolgens worden verwerkt in de Google Ads Editor. Dat is niet efficiënt en bovendien onnodig. 

Beoordeel je dit soort lokale campagnes grondig, dan is de kans groot dat slechts 5% van de zoekwoorden überhaupt vertoningen en impressies ontvangen en dat de overige 95% een laag zoekvolume heeft. Dat houdt in dat weinig op deze zoekwoorden wordt gezocht. Het is zonde om op zoekwoorden met een laag volume te adverteren aangezien dit weinig zal opleveren. Behalve dat dit rommelig oogt, ga je geen 400 keywords per campagne optimaliseren. Daarnaast krijgen veel zoekwoorden bij lokale campagnes weinig volume. In de zoekwoordplanner kun je op locatie zoeken om te zien wat het zoekvolume is per periode. Bijvoorbeeld: in Breda zoeken mensen 200 keer per maand op ‘digital agency’. 

Kopieer niet klakkeloos je campagnes met Find & Replace, maar beoordeel ze altijd grondig. Je wilt zeker weten dat de campagne aansluit bij de doelstellingen en geen onnodige zoektermen bevat. 

#2 Geen of verkeerde toepassing van negative keyword lists

Accounts met meer dan 40.000 uitgesloten zoekwoorden zijn geen uitzondering. Met zulke lijsten is de kans groot dat je een belangrijk deel van je doelgroep mist. Maar ja, in Google Ads zijn niet voor niets uitsluitingslijsten beschikbaar. Uitsluitingslijsten kunnen goed gebruikt worden, mits dit goed wordt aangepakt. Let als eerste op het type zoekwoord dat je toevoegt. Gebruik exacte zoekwoorden om specifieke zoektermen uit te sluiten en gebruik brede of zinsdeel zoekwoorden om niet relevante woorden uit te sluiten. Maak daarnaast een weloverwogen keuze en scheidt de zoekwoord types in verschillende lijsten. Zo blijven de lijsten overzichtelijk en kun je achterhalen waar wijzigingen in het volume vandaan komen. Gebruik daarnaast geen standaard uitsluitingslijsten van internet, maar maak samen met je collega’s een goede lijst die je in het MCC-beheeraccount tussen de accounts kunt delen.

#3 Incorrecte locatie targeting

Het lijkt zo simpel: alleen dáár adverteren waar je zichtbaar wilt zijn. Kies je voor een specifieke locatie in bijvoorbeeld Nederland en wil je voorkomen dat je tóch overal zichtbaar bent? Voeg dan die specifieke locatie toe en haal Nederland als standaard locatie targeting weg of zet er een negatieve bid modifier op. Ook kun je de locatie targeting zo aanpassen dat je alleen zichtbaar bent voor personen die zich binnen de gekozen locatie bevinden. 

Let op! Per maart 2023 heeft Google een wijziging doorgevoerd waardoor je niet meer kunt adverteren op mensen die af en toe op je locatie zijn. In verband met privacy is deze functie weggehaald. De mogelijkheid bestaat nog wel om te adverteren op mensen die interesse tonen in de locatie of op die locatie wonen. 

#4 Mobiele apps en vreemde domeinen in display campagnes

Standaard worden display campagnes ook vertoond in mobiele apps en dat is best wel sneaky van Google. Dit levert namelijk enorm veel ongewenste clicks en vertoningen op, waardoor stiekem een groot deel van je budget weg slokt. Vroeger was dit makkelijk te verhelpen: het uitsluiten van één domein zorgde dat dit niet gebeurde. Nu vergt het iets meer werk, maar je kunt mobiele apps gewoon uitsluiten op remarketing en prospecting campagnes (tenzij je ze expliciet in je campagne wilt meenemen natuurlijk).

Wat ook vaak voorbij komt, zijn heel veel irrelevante plaatsingen die worden getarget met een buitenlandse extensie in het domein, zoals .ru. Dit levert geen relevant verkeer op. Wij gebruiken een speciaal script, zodat dit niet meer voorkomt in onze campagnes.

#5 Geen remarketing mogelijk door vergeten doelgroepen

Voor remarketing is het belangrijk om tijdig doelgroepen aan te maken in Google Ads. We zien vaak dat bedrijven willen starten met remarketing maar geen data hebben om de remarketing op te sturen. Het is alleen mogelijk om data van de afgelopen 30 dagen op te halen. Eerdere informatie over de bezoekers van je website kun je niet terug vinden. Maak direct doelgroepen aan, zodat Google Ads data gaat bijhouden over de bezoekers van je website. Zo heb je op termijn genoeg data over de bezoekers van je website om aan de slag te gaan met remarketing campagnes. 

Second opinion

Met behulp van bovenstaande tips & trucs kun je relatief eenvoudig nagaan of je Google Ads accounts efficiënt wordt beheerd en of je budget wel effectief genoeg wordt besteed. Kom je in de accounts die door jouw bureau worden beheerd één of meer van de besproken fouten tegen? Ga dan het gesprek aan. Of vraag een second opinion bij Netvlies aan. Wij hanteren vaak het ‘twee-ogen-principe’, waarbij we tweewekelijks met elkaars accounts meekijken om elkaar van nuttige tips en adviezen te kunnen voorzien.

Ken je zelf nog andere veel voorkomende fouten met betrekking tot Google Ads? Laat het me weten of deel je kennis met anderen!

Vraag een Google Ads quickscan aan

Benieuwd hoe je Google Ads account ervoor staat? Vraag een gratis quickscan aan. We beoordelen je Ads account met een kwaliteitsscore en je ontvangt 3 tips om je campagnes te optimaliseren.