1. Strategie en concept
Vanwege de omvang van de organisatie en van het online landschap en vanwege de diversiteit van de doelgroepen, was het cruciaal om alle belangrijke stakeholders te enthousiasmeren voor het concept en de strategie voor de komende jaren. Zo zou de gepresenteerde oplossing breed worden gedragen. Royal IHC is wereldwijd actief in vier markten en de doelgroepen en klantreizen hierin verschillen sterk van elkaar. Ook kan een klantreis erg lang zijn - een baggerschip is immers geen impulsaankoop. Een geïnteresseerde afnemer heeft in iedere fase van de klantreis een andere informatiebehoefte. Om het aankoopproces te doorgronden en goed in kaart te brengen, organiseerden we acht workshops met vertegenwoordigers (met name marketing- en sales-deskundigen en directieleden) uit alle vier de business units. Zo oogstten we waardevolle input en creëerden we intern draagvlak voor de in co-creatie gemaakte concepten. Nadat de horizon voor de komende jaren was bepaald, ontwikkelden we samen de roadmap waarover we ook brede consensus bereikten.
2. Design Sprints
In Design Sprints ontwikkelden we prototypes die we vervolgens bij de doelgroep uittestten, zodat we de feedback direct konden verwerken. Hierbij waren onder meer een inkoper van Defensie, een medewerker van een baggerbedrijf uit Zuid-Afrika en een scheepsmakelaar betrokken. Ieder gaf vanuit de eigen invalshoek feedback op het concept. Gedurende het proces kwamen we erachter dat niet alleen de directe klanten van Royal IHC tot de doelgroep behoren, maar ook de klanten van deze klanten. Deze en andere verworven inzichten zijn benut om het prototype te optimaliseren
3. Eerste Scrumtraject
De realisatie van de nieuwe website vond plaats aan de hand van de Scrum methodiek. De rol van Product Owner werd vertolkt door een afgevaardigde van de klant die ook bij Netvlies op kantoor participeerde in het projectteam. Zo bundel je de krachten en werk je gezamenlijk aan een hoogst haalbare resultaat. Netvlies werkt sinds 2010 met Scrum, maar voor Royal IHC was dit de eerste keer. Dat is wennen. Daarom vinden we het belangrijk klanten hierin te begeleiden. De methodiek bleek goed te vallen: "Scrum biedt duidelijkheid voor iedereen. Elk onderdeel wordt met elkaar afgestemd en je bent genoodzaakt heel goed na te denken over wat ontwikkeld moet worden en waar je de prioriteiten stelt. In dergelijke grote projecten is altijd sprake van voortschrijdend inzicht en daarvoor biedt Scrum alle ruimte."
4. Touch, tell and sell
Bij de realisatie van het concept hebben we het touch, tell and sell principe gebruikt. In de touch-fase gaat het erom de naamsbekendheid te vergroten, de merkbelofte te laden en traffic naar de website te genereren. In de tell-fase is het van belang zo relevant mogelijk de verdiepende content uit te serveren die de doelgroep gebruikt in de zoektocht naar de beste oplossing. In de sell-fase draait het erom leads te kwalificeren en te converteren naar een sales-moment. Per fase en per doelgroep hebben we beoordeeld of het websiteconcept voldeed aan de informatiebehoeften die op dat moment voor die specifieke bezoeker van toepassing zijn.
5. Door-en-door gebruiksvriendelijke website in Drupal loodst bezoekers gestroomlijnd naar relevante informatie
De menustructuur van de nieuwe website hebben we zodanig opgezet dat, als je eenmaal voor een markt gekozen hebt, je in een microsite terechtkomt die alleen de meest relevante informatie toont. Zo voorkom je dat bezoekers verdwalen. Daarbij is door Royal IHC goed geïnventariseerd welke content gemigreerd moest worden, welke nieuwe content nodig was en welke kon worden weggelaten. De nieuwe website is ontwikkeld in Drupal, een veilige, betrouwbare, gebruiksvriendelijke en schaalbare CMS oplossing. Om te zorgen dat de website overal ter wereld snel inlaadt, hebben we bovendien CDN ingezet.