Netvlies medewerker bouwt een multisite.

Multisite: efficiënt meerdere websites beheren

Eenvoudiger beheer en onderhoud

Organisaties met verschillende vestigingen, dochterbedrijven of labels hebben meestal meerdere websites in beheer. Hoe meer websites, hoe complexer en kostbaarder beheer, onderhoud en webredactie. Een multisite platform kan het beheer en onderhoud en de webredactie een stuk eenvoudiger en efficiënter maken. Vooral wanneer de verschillende websites veel overlap hebben in functionaliteiten en componenten. Netvlies heeft inmiddels tientallen multisite platformen ontwikkeld en in dit blog proberen we onze belangrijkste inzichten te delen.

Netvlies medewerkers bekijken een multisite.

Wat is een multisite platform?

Een multisite platform bestaat uit één centrale CMS-omgeving waar meerdere websites of apps mee beheerd worden. Ontwikkel je een nieuw component of pagina, bijvoorbeeld een fotocarrousel, product detailpagina of landingspagina, dan kunnen alle gekoppelde websites direct gebruik maken van dit nieuwe of verbeterde onderdeel. Ook als de huisstijl van de websites onderling verschilt. Dit zorgt voor veel efficiëntie, meer gebruiksgemak en veel lagere kosten in zowel onderhoud als beheer.  

Vanuit één CMS en één hostingomgeving beheer je dus in principe een onbeperkt aantal websites. Gebruikers, rollen en rechten kun je per website instellen, waardoor niet iedere gebruiker toegang heeft tot alle websites en alleen toegang heeft tot onderdelen die voor hem of haar relevant zijn. Daarnaast is er een superadmin-account waarmee je toegang hebt tot alle websites. 

Wanneer is een multisite platform interessant?

Een multisite kan al aantrekkelijk zijn vanaf twee websites, bijvoorbeeld een corporate en werken bij website. In een handomdraai geef je de websites dezelfde look-and-feel en profiteer je van overlap in componenten die maar één keer moeten worden ontwikkeld. 

Een multisite is dus vooral interessant als je meerdere websites in beheer hebt met soortgelijke wensen op het vlak van design, plugins en functionaliteiten. De websites hebben vaak overlap in content (opbouw) of paginatypen en dit is bij de realisatie dan ook een belangrijk aandachtspunt.

Multisite bij meertaligheid

Meertalige websites kunnen ook als multisite worden opgezet. Met als voornaamste voordeel dat nieuwste versies van designs en functionaliteiten in één keer naar alle taalvarianten worden gedupliceerd.

Daarnaast kun je makkelijker targetten op land, regio of taal. Afhankelijk van de locatie van de websitebezoeker of geselecteerde taal kun je bepaalde pagina’s, producten of productcategorieën wel of niet tonen. De bezoeker krijgt dan alleen relevante informatie of producten die in zijn land beschikbaar zijn te zien.

Voordelen van een multisite

Een multisite-architectuur heeft meerdere voordelen. Hieronder heb ik de belangrijkste opgesomd. 

Beheer en onderhoud

Je beheert een onbeperkt aantal websites vanuit één centraal punt. Dit betekent dat je slechts één omgeving up-to-date moet houden. Je kunt in één keer (security) updates en upgrades voor alle websites uitrollen, een back-up voor alle websites maken en een plugin of module, bijvoorbeeld de SEO tool YOAST, installeren. Ook security monitoring is een stuk eenvoudiger, omdat alles op één plek staat.

Lagere kosten voor hosting en beheer

De kosten van een multisite zijn - in vergelijking met meerdere losse websites - een stuk lager. In principe heb je één hostingpakket en Service Level Agreement (SLA) nodig voor alle subsites. Security updates en functionele updates worden in één keer in plaats van per subsite doorgevoerd. Daarnaast kost het opzetten van een nieuwe subsite veel minder dan een losse nieuwe website. Je hebt immers geen nieuw hostingpakket en SLA nodig. 

Nieuwe websites lanceren

Je kunt snel nieuwe websites lanceren, doordat je de basis van de andere websites kunt hergebruiken. Afhankelijk van de wensen en complexiteit hoef je alleen de benodigde functionaliteiten beschikbaar te stellen en de content te vullen. 

Eenvoudigere webredactie

Een multisite maakt het leven van een webredacteur een stuk makkelijker. Redacteuren moeten maar één CMS leren kennen. Tegelijkertijd heeft iedere website zijn eigen content en afbeeldingen. Deze bestanden worden onderling niet gedeeld, waardoor je in je zoektocht naar een headerafbeelding niet verdwaald in een overvolle mediabibliotheek. Dit kan uiteraard een nadeel zijn als er veel overlap in content en afbeeldingen is tussen de websites.

Lagere kosten voor (door)ontwikkeling

Het ontwikkelen en doorontwikkelen van de diverse websites kan een stuk voordeliger uitpakken met een multisite platform, omdat componenten hergebruikt worden. Als alle subsites gebruikmaken van dezelfde fotoheader of nieuwspagina, dan hoeft deze maar één keer ontwikkeld te worden in plaats van per website. Voor doorontwikkelingen en best practices geldt hetzelfde: deze kun je eenvoudig uitrollen naar de overige websites.

Praktijkvoorbeeld: multisite Kibeo zorgt voor snelheid en gebruiksgemak

Kibeo is een kinderopvangorganisatie met meer dan 150 vestigingen verspreid over Zeeland, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Onder de Kibeo-groep vallen verschillende merken zoals Kibeo, Wiedewei en Elorah. Daarnaast hebben ze een eigen werkenbij website. Aanvankelijk ging Kibeo met Netvlies in gesprek voor een redesign van alleen de corporate website. Op basis van alle wensen en groeiambities kwam al snel een multisite ter sprake. 

Er is veel overlap tussen de verschillende labels en dus websites van Kibeo. De labels hebben een eigen visie, marketingstrategie, onderscheidend vermogen op het gebied van kinderopvang en een eigen huisstijl, maar de bedrijfsstructuur en administratieve processen, zoals het online plannen van een rondleiding, zijn vrijwel identiek.

Een multisite platform maakt het beheer en onderhoud van de subsites eenvoudiger. De medewerkers die zich bezighouden met website- en contentbeheer kunnen alle websites beheren, omdat het CMS van alle websites hetzelfde is. Met als bijkomend voordeel dat zij bij afwezigheid gemakkelijker elkaars werkzaamheden kunnen overnemen.

Een multisite geeft ons de vrijheid om snel op te schalen wanneer een nieuw label wordt opgericht. Zo hebben we de website van ons nieuwste label Elorah in zeer korte tijd gelanceerd, doordat we componenten van de bestaande website kibeo.nl hebben overgenomen. Ook het vullen van de content was heel eenvoudig, omdat we al bekend waren met het CMS.

Netvlies heeft ons van begin tot eind supergoed begeleid. Van advies over en begeleiding bij onze overweging voor een multisite, strategische sessies om doelstellingen scherp te krijgen, realisatie van 5 websites tot en met ondersteuning bij online marketing. Het team schakelt snel, denkt goed mee en komt met concrete adviezen.’ - Sanne van Tilburg, Cluster Marketing en Communicatie bij Kibeo

Onlangs hebben we de eerste label websites gelanceerd, waaronder Kibeo, werken bij Kibeo, Wiedewei en Elorah.

Nadelen van een multisite

Uiteraard zijn er een aantal nadelen en zaken waar je rekening mee moet houden bij de keuze voor of ontwikkeling van een multisite. 

Single point of failure

Net als bij een losse website is sprake van een single point of failure. Alle websites zijn afhankelijk van één hoofd-installatie en één codebase. Gebeurt hier iets mee, dan heeft dit consequenties voor alle websites. Als een website down is, zijn in feite alle websites down. Daarnaast moet je bij een datalek van een van de website een melding maken voor alle websites, omdat de websites in dezelfde codebase staan.

Overeenkomsten en uitzonderingen

Wanneer je meerdere websites gaat bouwen en een multisite overweegt, moet je goed nadenken in hoeverre sprake is van overeenkomsten en verschillen tussen de subsites en hoe je omgaat met uitzonderingen bij een van de subsites. Is het mogelijk én wenselijk om hetzelfde template of dezelfde functionaliteit op alle subsites te gebruiken? In welke mate is sprake van uitzonderingen voor individuele subsites en hoe ga je daarmee om? 

Stel je hebt een nieuwe corporate website én werken bij website nodig. Als het grootste gedeelte van de websites overeenkomt, is een multisite efficiënter. Met content, huisstijlkleuren en andere content types en blokken, geef je de subsites alsnog een eigen look-and-feel. Tegelijkertijd maak je voor zo’n 90-95% gebruik van dezelfde functionaliteiten. Wijkt de nieuwe website teveel af van ‘de originele website’, kan het beter zijn om een losse website te bouwen. Anders krijg je een warboel van uitzonderingen op bestaande functionaliteiten die niet relevant zijn voor de andere subsite(s). 

Dergelijke situaties maken een multisite net wat complexer dan wanneer je losse websites bouwt. Een gespecialiseerde partij die ruime ervaring heeft met het bouwen van multisites, kan je hier goed bij helpen. Zij helpen voorkomen dat je achteraf tegen uitzonderingen of extra maatwerk aanloopt. 

Drupal of WordPress?

Drupal en WordPress zijn uitgegroeid tot de bekendste CMS-systemen. Niet gek dus dat we van klanten, die een multisite overwegen, expliciet de vraag krijgen of zij voor Drupal of WordPress kunnen kiezen. Het antwoord is vrij simpel: zowel WordPress als Drupal is zeer geschikt voor een multisite. Op basis waarvan maak je dan een keuze? Bij Netvlies houden we de volgende vuistregel aan: is sprake van veel koppelingen en/of bedrijfslogica dan heeft Drupal de voorkeur

Netvlies heeft inmiddels tientallen multisite platformen ontwikkeld. 

Kies jij voor een multisite?

Een organisatie die meerdere labels of vestigingen heeft met soortgelijke wensen op het vlak van design, plugins en functionaliteiten heeft het meeste baat bij een multisite. Uiteraard is er altijd wel een uitzondering te bedenken. Ben je benieuwd of een multisite voor jou organisatie de beste keuze is of heb je een specifieke vraag over de multisite-architectuur? Neem vrijblijvend contact op en we helpen je op weg!