
4 Manieren om fans te werven op Facebook
SUCCESVOLLE FACEBOOK STRATEGIE
Een community opbouwen met Facebook fans
Fans zijn de verbindende factor voor succes op Facebook. Ze zorgen voor interactie en kunnen je merk, via Facebook, bij vrienden onder de aandacht brengen. Goede fans zijn ambassadeurs, superpromoters en een waardevol klantenpanel dat voor interessante nieuwe inzichten kan zorgen. Fans zijn dus onmisbaar in een succesvolle Facebook-strategie. In dit blog geef ik je een aantal tips om je fanbase op Facebook te vergroten. Dit blog is voor het laatst geüpdatet in september 2022.Het algoritme van Facebook
Voordat we kijken naar het aantal fans, is het belangrijk om het algoritme van Facebook te begrijpen. Waar social posts vroeger op chronologische volgorde op je tijdlijn stonden, is dat tegenwoordig al lang niet meer het geval. Het algoritme van Facebook is erop gericht om gebruikers content aan te bieden die bij hun interesses past. Het doel hiervan is gebruikers onbewust te stimuleren om zo lang mogelijk op Facebook te blijven.Wat is het Facebook algoritme?
Het Facebook algoritme beoordeelt elke post die geplaatst wordt. Het algoritme geeft de posts een score en gebaseerd op deze score worden de posts gepresenteerd op de tijdlijn van een gebruiker. De beoordeling van het algoritme richt zich op de verwachte interesses van de gebruiker. Bedrijven die weinig likes, reacties en shares op hun status updates ontvangen, zullen bijvoorbeeld minder zichtbaar zijn op de tijdlijn van fans wanneer ze een nieuw bericht delen. Voor optimaal bereik is het dus van groot belang dat je als bedrijf zoveel mogelijk interactie met je fans hebt.4 manieren om Facebook fans te werven
- Facebook advertenties
- Mensen uitnodigen om de pagina te liken
- Interactie met de community
- Creëer waardevolle content
1. Facebook advertenties inzetten om fans te werven
Facebook heeft een eigen advertentieprogramma genaamd Facebook Ads. Je kunt op tal van manieren een selectie maken van je advertentiedoelgroep; op geografische en demografische factoren (zoals plaats, geslacht en leeftijd), maar ook op werkgever of interesses. Betalen voor een advertentie op Facebook kan zowel per klik (CPC) als per 1.000 vertoningen (CPM). Facebook advertenties bieden een aantal mogelijkheden:- Acties en campagnes aanjagen en ondersteunen met advertenties
- Website promoten onder een specifieke doelgroepen
- Specifieke content, producten of acties promoten onder specifieke doelgroepen
- Facebookpagina promoten onder een specifieke doelgroepen
- Facebook evenementen promoten (Bijv. een open dag, aanwezigheid op een beurs of andere speciale datum promoten met advertenties.)
2. Mensen uitnodigen om de pagina te liken
Op Facebook is het mogelijk om mensen uit te nodigen om je pagina te liken. Dit is een makkelijke manier om mensen uit je netwerk bewust te maken van je Facebook pagina en zo ook meer fans te werven. Hoe kan je mensen uitnodigen om je pagina te liken?- Ga naar de pagina die je wilt delen.
- Klik onder de omslagfoto op .
- Klik op Vrienden uitnodigen. Klik als je dit niet ziet op Delen en vervolgens op Vrienden uitnodigen om deze pagina leuk te vinden.
- Selecteer de vrienden die je wilt uitnodigen en klik vervolgens op de verzendpijl of op Uitnodigingen sturen.
3. Interactie met de community
Voor het werven van fans voor je Facebook pagina is het belangrijk dat je een community opbouwt. Door het creëren van een community hou je mensen betrokken bij je pagina en bedrijf, daarmee is de kans ook groter dat ze echt fans van je pagina zullen worden. Interactie stimuleer je als volgt:- Laat de persoonlijkheid van je bedrijf zien in de berichten.
- Like en reageer op (relevante) opmerkingen die gebruikers onder je bericht achterlaten.
- Tag andere gebruikers in je bericht als zij op de foto staan of relevant zijn om te noemen.
- Stel vragen in je berichten om het gesprek met de volgers te openen.