Facebook fans werven

4 Manieren om fans te werven op Facebook

SUCCESVOLLE FACEBOOK STRATEGIE

Een community opbouwen met Facebook fans

Fans zijn de verbindende factor voor succes op Facebook. Ze zorgen voor interactie en kunnen je merk, via Facebook, bij vrienden onder de aandacht brengen. Goede fans zijn ambassadeurs, superpromoters en een waardevol klantenpanel dat voor interessante nieuwe inzichten kan zorgen. Fans zijn dus onmisbaar in een succesvolle Facebook-strategie. In dit blog geef ik je een aantal tips om je fanbase op Facebook te vergroten. Dit blog is voor het laatst geüpdatet in september 2022.

Het algoritme van Facebook

Voordat we kijken naar het aantal fans, is het belangrijk om het algoritme van Facebook te begrijpen. Waar social posts vroeger op chronologische volgorde op je tijdlijn stonden, is dat tegenwoordig al lang niet meer het geval. Het algoritme van Facebook is erop gericht om gebruikers content aan te bieden die bij hun interesses past. Het doel hiervan is gebruikers onbewust te stimuleren om zo lang mogelijk op Facebook te blijven. 

Wat is het Facebook algoritme?

Het Facebook algoritme beoordeelt elke post die geplaatst wordt. Het algoritme geeft de posts een score en gebaseerd op deze score worden de posts gepresenteerd op de tijdlijn van een gebruiker. De beoordeling van het algoritme richt zich op de verwachte interesses van de gebruiker. Bedrijven die weinig likes, reacties en shares op hun status updates ontvangen, zullen bijvoorbeeld minder zichtbaar zijn op de tijdlijn van fans wanneer ze een nieuw bericht delen. Voor optimaal bereik is het dus van groot belang dat je als bedrijf zoveel mogelijk interactie met je fans hebt. 

4 manieren om Facebook fans te werven

  1. Facebook advertenties
  2. Mensen uitnodigen om de pagina te liken
  3. Interactie met de community
  4. Creëer waardevolle content

1. Facebook advertenties inzetten om fans te werven

Facebook heeft een eigen advertentieprogramma genaamd Facebook Ads. Je kunt op tal van manieren een selectie maken van je advertentiedoelgroep; op geografische en demografische factoren (zoals plaats, geslacht en leeftijd), maar ook op werkgever of interesses. Betalen voor een advertentie op Facebook kan zowel per klik (CPC) als per 1.000 vertoningen (CPM). Facebook advertenties bieden een aantal mogelijkheden:
  • Acties en campagnes aanjagen en ondersteunen met advertenties
  • Website promoten onder een specifieke doelgroepen
  • Specifieke content, producten of acties promoten onder specifieke doelgroepen
  • Facebookpagina promoten onder een specifieke doelgroepen
  • Facebook evenementen promoten (Bijv. een open dag, aanwezigheid op een beurs of andere speciale datum promoten met advertenties.)
Voor optimaal resultaat is het belangrijk om de advertenties zeer regelmatig te vernieuwen. Een valkuil is om meerdere advertenties op één doelgroep in te stellen. Dit zorgt voor onderlinge concurrentie en een stijging van de CPC en CPM. Daarnaast is het belangrijk om een goede afbeelding bij de advertentie te kiezen. De afbeelding wordt vaak als het belangrijkste onderdeel van een Facebook advertentie gezien. De advertentie moet één geheel zijn, maar de afbeelding trekt veruit de meeste aandacht (het aandeel van de afbeelding is zo’n 70%).

2. Mensen uitnodigen om de pagina te liken 

Op Facebook is het mogelijk om mensen uit te nodigen om je pagina te liken. Dit is een makkelijke manier om mensen uit je netwerk bewust te maken van je Facebook pagina en zo ook meer fans te werven.  Hoe kan je mensen uitnodigen om je pagina te liken?
  1. Ga naar de pagina die je wilt delen.
  2. Klik onder de omslagfoto op .
  3. Klik op Vrienden uitnodigen. Klik als je dit niet ziet op Delen en vervolgens op Vrienden uitnodigen om deze pagina leuk te vinden.
  4. Selecteer de vrienden die je wilt uitnodigen en klik vervolgens op de verzendpijl of op Uitnodigingen sturen.

3. Interactie met de community

Voor het werven van fans voor je Facebook pagina is het belangrijk dat je een community opbouwt. Door het creëren van een community hou je mensen betrokken bij je pagina en bedrijf, daarmee is de kans ook groter dat ze echt fans van je pagina zullen worden. Interactie stimuleer je als volgt:
  • Laat de persoonlijkheid van je bedrijf zien in de berichten.
  • Like en reageer op (relevante) opmerkingen die gebruikers onder je bericht achterlaten. 
  • Tag andere gebruikers in je bericht als zij op de foto staan of relevant zijn om te noemen.
  • Stel vragen in je berichten om het gesprek met de volgers te openen.

4. Creëer waardevolle content

Met de algoritmes tegenwoordig is goede content nog belangrijker geworden. Het algoritme beoordeelt de content en bepaalt daarmee of de post op de tijdlijn van bepaalde gebruikers zichtbaar is. Gebruikers krijgen content te zien die volgens het algoritme bij hun interesses past. Als bedrijf is er geen zekerheid dat je op de tijdlijn van een bepaalde gebruiker terechtkomt. Toch zijn er een aantal dingen die je kan doen om de kansen te vergroten. 

1. Creëer content die relevant is voor je doelgroep

Aangezien het algoritme posts beoordeelt aan de hand van de interesses van de doelgroep is het belangrijk om te zorgen dat je content relevant is voor de doelgroep. Als je content plaatst die geen toegevoegde waarde heeft voor de gebruikers, zullen ze de content ook minder snel te zien krijgen. 

2. Voeg afbeeldingen toe aan de post

De aandachtsspanne wordt steeds korter, dit zien we vooral op social media. Het is belangrijk om de aandacht van gebruikers te trekken en deze ook vast te houden. Afbeeldingen trekken de aandacht sneller dan een stuk tekst. Daarnaast onthouden mensen visuele content beter dan tekstuele content. Naast afbeeldingen zijn er nog een aantal manieren om content te creëren zonder te schrijven.

3. Creëer content die relevant is binnen de huidige trends

Plaats berichten waarmee je inspeelt op trending topics waar jouw doelgroep het momenteel over heeft. Hiermee verhoog je de kans dat je bericht gezien wordt, maar ook de kans dat gebruikers op je bericht zullen reageren.

4. Plaats video’s 

Facebook is een groot fan van video content, tegenwoordig heb je zelfs een ‘watch’ sectie gericht op video content. Daarnaast is video ook een goede manier om de aandacht van gebruikers te trekken. 

5. Content recyclen

Weet je even niet meer wat te posten? Kijk dan naar de content die je nog hebt liggen. Het recyclen van content is een ideale oplossing om regelmatig waardevolle content te blijven plaatsen. 

Wat ga jij bereiken met Facebook?

Wij zien vaak dat bedrijven enthousiast starten met Facebook en andere social media kanalen, maar wegens gebrek aan een duidelijke visie en doelstellingen niet snel resultaat zien en ermee stoppen. Door te starten met een duidelijke strategie en doelstellingen, bespaar je waardevolle tijd en energie en voorkom je teleurstellingen. Zonder doel kun je namelijk niet scoren. Heb je nog geen concrete strategie, maar besef je wel dat Facebook nieuwe marketingkansen biedt? Dan helpen wij je graag bij het in kaart brengen van de kansen voor jouw bedrijf en het vormen van een resultaatgerichte Facebook-strategie. Neem contact op met mij via knieuwenhuis@netvlies.net en dan kijken we samen hoe we jouw Facebook strategie succesvol kunnen maken!