9 Tips voor het schrijven van ijzersterke webteksten voor webshops

Het schrijven van goede webteksten voor webshops is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak ontbreekt de tijd en kennis om dit goed te doen. Een gemiste kans, omdat goede teksten je webshop kunnen maken of kraken. Een goede tekst prikkelt je bezoeker en zet aan tot actie en een sterke productomschrijving zorgt er op zijn beurt voor dat je hoog scoort in zoekmachines zoals Google. Naast een betere vindbaarheid en hogere conversie zorgt goede copy voor het juiste gevoel en een positieve merkbeleving.

Je volgt bij het schrijven van een tekst voor een webshop een ander proces dan bij het schrijven van een ‘gewone’ tekst. Er zijn diverse zaken waar je rekening mee moet houden. In dit artikel vind je 9 tips om je op weg te helpen.

1. Voor wie schrijf je de tekst?

Voordat je aan de slag gaat met schrijven, is het belangrijk om enkele dingen helder te krijgen: 

  • wat is het doel van je tekst en de pagina waarop deze komt;
  • voor wie schrijf je de tekst;
  • wat is het kennisniveau van je doelgroep; 
  • waar is je doelgroep naar op zoek; 
  • en wat wordt je kernboodschap? 

Laten we starten met je doelgroep. Dit zijn de bezoekers van je webshop, de mensen die geïnteresseerd zijn in je producten. De nieuwste eiwitshakes voor de sportliefhebber prijs je anders aan dan een inspirerend kunstwerk of de meest recente medicijnen tegen diabetes. Houd tijdens het schrijven altijd in je achterhoofd voor wie je de tekst schrijft en laat je schrijfstijl daarnaast beïnvloeden door het doel van je tekst. 

Begin dus niet zo maar met schrijven, maar leer eerst je doelgroep kennen. Naar welke informatie zijn ze op zoek? Welke problemen ervaart je doelgroep? Welke twijfels of onzekerheden heeft de doelgroep over de/jouw oplossing? Waar heeft je doelgroep behoefte aan en hoe ziet de klantreis eruit? Kortom: houd een doelgroeponderzoek. Ga bijvoorbeeld in gesprek met je doelgroep, doe een zoekwoordenonderzoek en stel persona’s op.

2. Zorg voor originele webteksten

Zorg ervoor dat je webteksten de lezer geen andere keuze meer bieden: ‘dit product MÓÉT ik hebben!’ Wees daarbij origineel: schrijf je eigen teksten en neem niks over van andere webshops. Kopiëren staat niet alleen lui, maar is ook slecht voor je vindbaarheid: Google straft duplicate content met een lagere ranking. Een gekopieerde tekst betekent bovendien dat je je niet goed hebt verdiept in je doelgroep en waar deze naar op zoek is. 

3. Kies de juiste zoekwoorden

Een goede tekst sluit aan op de informatiebehoefte van je doelgroep. Een zoekwoordenonderzoek, waarbij je onderzoekt naar welke informatie je doelgroep zoekt en welke termen ze hierbij gebruiken, geeft inzicht in de informatiebehoefte én taal van je doelgroep. Door de zoekwoorden die aansluiten op het onderwerp van de pagina en waarop veel gegoogled wordt in je tekst te verwerken, verbeter je de vindbaarheid van je webshop in Google. 

4. Zoek de samenwerking op 

Nu je weet waarover en voor wie je gaat schrijven, is het een goed moment om de samenwerking met andere disciplines op te zoeken. Schets bijvoorbeeld met een conversie optimalisatie specialist de opbouw en flow van een pagina uit en haak een designer aan voor een visueel onderscheid tussen de primaire en secundaire call-to-action. Dat zorgt voor een overzichtelijke pagina die naar een conversie – het doel van je webshop tekst – toewerkt. 

5. Zet de belangrijkste info bovenaan

Je potentiële klanten hebben geen tijd om heel je webtekst te lezen en scannen daarom de tekst. Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk om de juiste informatie te vinden. Hoe doe je dat? Uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielson Norman Group bleek dat er een heel duidelijk patroon in het scangedrag zit. Klanten scannen namelijk in een F-vorm. Als je het belangrijkste bovenaan hebt staan, zit je altijd goed. Zorg voor een sterke titel, activerende tekst en duidelijke call-to-action die visueel opvalt. Houd het kort, maar ga naarmate de bezoeker verder scrollt dieper op de informatie in.

F-patroon.png

6. Gebruik alinea’s en tussenkopjes

Werk met alinea’s met witregels en tussenkopjes. Verwerk in deze kopjes de juiste zoekwoorden. Dit maakt je tekst beter scanbaar. Houd het bij één onderwerp per alinea en schrijf in korte zinnen en alinea’s.

7. Houd de lezer vast met een mooie opmaak

Wissel ook je webtekst af met wat bijpassend beeldmateriaal, zoals foto’s en video’s. Gebruik af en toe bullet points en maak belangrijke producteigenschappen, zoals het merk of de naam van het product, dikgedrukt. Maar maak niet te veel woorden onderstreept, schuin-of dikgedrukt. HET GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS KAN OOK HEEL STOREND ZIJN. Kortom: houd het lekker eenvoudig. Zo ziet je tekst er al meteen een stuk aantrekkelijker uit én blijft je bezoeker langer hangen.

8. Finetuning van je webtekst

Schrijven is schrappen en herschrijven. Wees dus niet bang om een alinea opnieuw te schrijven, te schrappen of zelfs helemaal opnieuw te beginnen. Controleer altijd of wat je op papier hebt gezet aansluit op je doelgroep en doel en of je tekst goed scanbaar is. Check ook of duidelijk is welke informatie de lezer krijgt als hij op een hyperlink klikt (5 tips om je voor te bereiden op de feestdagen vs. lees meer). En vergeet niet: er zijn geen gouden regels voor het aantal woorden. Het aantal woorden bepaald niet of je tekst goed of slecht is: een tekst die al dan niet aansluit op je doelgroep en doel zijn leidend voor je succes.

Uiteraard is correcte spelling en interpunctie ook van groot belang. ‘Houd je van je familie, koken en je hond’, kan zonder komma tussen ‘familie’ en ‘koken’ ineens leiden tot héle rare interesses.

enhanced-buzz-12873-1361915336-11.jpg

Let daarnaast op spreektaal (‘Helemaal niet zo heel veel beter …’), vakjargon (‘coccygodynie, sociolinguïstiek’) en vaag taalgebruik (een ‘grote’ doelgroep). Deze items maken je tekst alleen maar onduidelijk, waardoor je potentiële klant afgeleid raakt en de kans op een aankoop minimaal is. Hetzelfde geldt voor een eenheid in de aanspreekvorm. Als je de bezoeker in de eerste regel aanspreekt met ‘u’ en vervolgens overgaat op ‘je’, dan werkt dat erg verwarrend.

9. Time for some action!

Tot slot is het tijd voor actie. We willen natuurlijk dat de bezoeker van je webshop overgaat tot kopen. Dat kun je bewerkstelligen door actieve zinnen te gebruiken. Vermijd woorden als ‘worden’, ‘kunnen’, ‘zijn’ en betrek je lezer bij de webtekst. Verander ‘U wordt door ons op de hoogte gesteld.’’ door ‘Wij stellen u op de hoogte’. Voeg om de laatste twijfels weg te nemen sociale bewijskracht, zoals reviews van iemand waarmee de doelgroep zich identificeert, toe en gebruik alleen voorbeelden waarin de doelgroep zich herkent. Omschrijf daarnaast zo concreet mogelijk wat je wilt dat potentiële klanten doen, ‘bestel nu’ in plaats van ‘ontdek of ons product bij u past’.

En dan nu, hup, aan de slag! Schrijf je productteksten met de bovenstaande tips in gedachten of schakel de hulp in van specialisten. Wij helpen je graag verder in de wereld van copywriting, merkbeleving, vindbaarheid en conversie. Benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Bel naar 076-5302525 of stuur een mailtje naar info@netvlies.nl

Medewerker foto
Content Marketeer Ileen Rommens

Ileen is een echte woordentovenaar. Ze houdt van duidelijke taal met een krachtige boodschap en is niet bang om kritische vragen te stellen. In haar vrije tijd wordt ze heel blij van concerten en festivals bezoeken en borrelen met familie en vrienden. Ook leest en schrijft ze graag thrillers.

Over Ileen Rommens