
Wat is conversie optimalisatie (CRO)?
Je hebt tijd, energie en budget geïnvesteerd om websiteverkeer te generen en de marketing funnel aan de bovenkant te vullen. Je zet succesvolle Google Ads en social media campagnes op, hebt je website geoptimaliseerd voor SEO en bent druk aan de slag met contentmarketing. Inmiddels komt er relevant verkeer naar je website; je weet je doelgroepen te bereiken. Toch valt het rendement dat je eruit haalt, zoals een stijging in webinar aanmeldingen, contactaanvragen of bestellingen, tegen. In een aantal blogs geef ik je tips om met conversie optimalisatie meer uit bestaande websitebezoekers te halen. In dit eerste blog leg ik uit wat conversie optimalisatie precies inhoudt en waarom het ook voor jouw website relevant is.
Je investeert om bezoekers naar je website te genereren en de marketing funnel aan de bovenkant te vullen. Als een bezoeker de funnel helemaal doorloopt, wordt dit een ‘hot lead’ of klant. Het is zonde als de bezoeker halverwege de funnel afhaakt. Daarnaast wil je dat bezoekers op je website of webshop bepaalde acties uitvoeren die bijdragen aan marketing- en salesdoelstellingen. Zo’n actie noem je een conversie. Conversies zijn er in veel soorten en maten, afhankelijk van het type business, de markt en doelgroepen, zoals:
Persoonsgegevens, privacy en de bescherming hiervan zijn hot topic. Over wet- en regelgeving rondom cookies heerst vaak onduidelijkheid. Om statistieken bij te houden en het gedrag van bezoekers te volgen, plaats je cookies - kleine informatiebestanden - op het apparaat waarmee iemand je website bezoekt. Er zijn verschillende soorten cookies. Voor sommige heb je geen toestemming nodig (functionele cookies) voor andere wel (tracking cookies). Het is verstandig om je hier vooraf, met de bedrijfsjurist of een externe partij, in te verdiepen. Met conversie optimalisatie focus je je op het vergroten van de kans, hoeveelheid en frequentie dat een bezoeker een actie uitvoert. Dit is voor iedereen die investeert in online marketing en online adverteren relevant. Je wilt immers het optimale uit je websitebezoekers halen. Je kunt op veel manieren aan de slag met conversie optimalisatie. In mijn volgende blog behandel ik een aantal stappen die je kunt doorlopen als je voor het eerst aan de slag gaat met conversie optimalisatie.
- op een mobiel apparaat klikken op een telefoonnummer om te bellen;
- aanmelden voor de nieuwsbrief;
- aanmelden voor een webinar;
- downloaden van een whitepaper;
- offerte- of demo-aanvraag;
- of afrekenen van een winkelmandje.