10 Tips voor het schrijven van ijzersterke webteksten voor webshops

Het schrijven van goede webteksten voor webshops is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak ontbreekt de tijd en kennis om dit goed te doen. Een gemiste kans, want goede teksten kunnen je webshop maken of kraken.

Goede webteksten zijn doorslaggevend voor het succes van je webshop. Allereerst omdat een goede tekst je bezoeker prikkelt en aanzet tot actie. En ten tweede zorgt een sterke productomschrijving er voor dat je hoog scoort in zoekmachines zoals Google. Naast een betere vindbaarheid en hogere conversie zorgt goede copy voor het juiste gevoel en een positieve beleving van je merk.

Je volgt bij het schrijven van een tekst voor een webshop een ander proces dan bij het schrijven van een ‘gewone’ tekst. Er zijn diverse zaken waar je rekening mee moet houden. In dit artikel 10 tips van onze webschrijvers om je op weg te helpen.


1. Voor wie schrijf je de tekst?

Voordat je aan de slag gaat met het schrijven van je productteksten is het belangrijk om enkele dingen helder te krijgen: Voor wie schrijf je de tekst? Wat is je doel? En wat zijn je zoektermen? Laten we starten met je doelgroep. Dit zijn de bezoekers van je webshop, de mensen die geïnteresseerd zijn in je producten. De nieuwste eiwitshakes voor de sportliefhebber prijs je anders aan dan een inspirerend kunstwerk of de meest recente medicijnen tegen diabetes. Houd tijdens het schrijven altijd in je achterhoofd voor wie je de tekst schrijft. Laat je schrijfstijl daarnaast beïnvloeden door het doel van je teksten.

2. Zorg voor orginele webteksten

Zorg ervoor dat je webteksten de lezer geen andere keuze meer bieden: ‘dit product MÓÉT ik hebben!’ Wees daarbij origineel: schrijf je eigen teksten en neem niks over van andere webshops. Kopiëren staat niet alleen lui, maar is ook slecht voor je vindbaarheid.


3. Kies de juiste zoekwoorden

Je kunt de vindbaarheid van je webshop verbeteren door zoekwoorden waarop veel gegoogeld wordt in je tekst te verwerken. Er zijn verschillende manieren waarop je deze zoekwoorden in kaart kunt brengen. Als je hier meer over wilt weten, leggen we je graag uit hoe dit in zijn werk gaat.


4. Zet de belangrijkste info bovenaan

Je potentiële klanten hebben geen tijd om heel je webteksten te lezen en scannen daarom je productteksten. Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk om de juiste informatie te vinden. Hoe doe je dat? Uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielson Norman Group bleek dat er een heel duidelijk patroon in het scangedrag zit. Klanten kijken namelijk in een F-vorm. Als je het belangrijkste bovenaan hebt staan, zit je altijd goed!

F-patroon.png

5. Gebruik alinea’s en tussenkopjes

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Zet dan de belangrijkste eigenschappen van het product op een rijtje. Hiermee kun je al snel een tekst maken. Zorg ervoor dat alles wat bij elkaar hoort, bij elkaar staat. Nu je eenmaal een tekstje hebt, kun je alinea’s invoegen. Kijk na elke drie zinnen of je een nieuwe alinea kunt maken. Hierdoor houd je je producttekst leesbaar. Geef elke alinea een tussenkopje. Verwerk in deze kopjes de juiste zoekwoorden.


6. Houd je lezer vast met een mooie opmaak

Wissel ook je webtekst af met wat bijpassend beeldmateriaal, zoals foto’s en video’s. Gebruik af en toe bullet points en maak belangrijke producteigenschappen zoals het merk of de naam van het product dikgedrukt. Zo ziet je tekst er al meteen een stuk aantrekkelijker uit én blijft je bezoeker langer hangen.

7. Typografie

Ook het gebruik van lettertypes en lettergroottes is van belang bij het maken van een visueel aantrekkelijke webtekst. Afwisseling is leuk, maar beperk je tot één à twee lettertypes en lettergroottes. Maak niet te veel woorden onderstreept, schuin- of dikgedrukt. HET GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS KAN HEEL STOREND ZIJN. Kortom: houd het lekker eenvoudig.


8. Finetuning van je webtekst

Na het schrijven van de eerste opzet van je webtekst voor je webshop, kun je gaan finetunen. Natuurlijk is correcte spelling en juiste interpunctie hierbij van groot belang. ‘Houd je van je familie, koken en je hond’, kan zonder komma tussen ‘familie’ en ‘koken’ ineens leiden tot héle rare interesses.

enhanced-buzz-12873-1361915336-11.jpg

 

Let daarnaast op spreektaal (‘Helemaal niet zo heel veel beter …’), vakjargon (‘coccygodynie, sociolinguïstiek’) en vaag taalgebruik (een ‘grote’ doelgroep). Deze items maken je tekst alleen maar onduidelijk. Hierdoor raakt je potentiële klant afgeleid en is de kans op een aankoop minimaal. Hetzelfde geldt voor een eenheid in de aanspreekvorm. Als je de bezoeker in de eerste regel aanspreekt met ‘u’ en vervolgens overgaat op ‘je’, dan werkt dat erg verwarrend.


9. Simpele grammatica doet wonderen

Wanneer je een webtekst schrijft, wil je natuurlijk dat je doelgroep de teksten ook begrijpt. Je wilt je tekst zo simpel mogelijk maken zonder dat je Jip-en-Janneke-taal gebruikt. Gebruik geen moeilijke en vakspecifieke termen, geen enorm lange zinnen of super lange opsommingen. Door dit achterwege te laten, verhoog je de leesbaarheid van je teksten, waardoor je klanten graag verder lezen. Weet je niet zeker of je tekst voor iedereen geschikt is? Laat dan je tekst lezen door een collega, vriend of vriendin.


10. Time for some action!

Tot slot is het tijd voor actie. We willen natuurlijk dat de bezoeker van je webshop overgaat tot kopen. Dat kun je bewerkstelligen door actieve zinnen te gebruiken. Vermijd woorden als ‘worden’, ‘kunnen’, ‘zijn’ en betrek je lezer bij de webtekst. Verander ‘U wordt door ons op de hoogte gesteld.’’ door ‘Wij stellen u op de hoogte’.    


Hulp nodig?

En dan nu, hup, aan de slag! Schrijf je productteksten met de bovenstaande tips in gedachten of schakel de hulp in van onze specialisten. Wij helpen je graag verder in de wereld van vindbaarheid, conversie en merkbeleving. Bel voor meer informatie naar 076-5302525 of stuur een mailtje naar info@netvlies.nl

 

Medewerker foto
Sprint Master & Strateeg Mark Thijssen

Ik help organisaties om complexe digitale vraagstukken snel en effectief op te lossen en nieuwe concepten op levensvatbaarheid te toetsen. Door optimaal gebruik te maken van de gezamenlijke expertise en creativiteit komen we razendsnel tot concrete oplossingen die we het liefst direct testen onder de doelgroep.

Over Mark Thijssen