1. Strategische roadmap
De samenwerking met WOLF startte met een strategische verdieping. Samen bepaalden we de stip op de horizon: Hoe blijven we als rijschool waarde toevoegen voor onze steeds meer eisende en digital savvy doelgroep? We stippelden de weg uit. Op de roadmap staan grote en kleinere optimalisaties en projecten die van grote toegevoegde waarde zijn binnen de klantreis van WOLF de komende jaren vorm gaan krijgen. In Design Sprints hebben we enkele concepten geprototyped en getest bij de doelgroep. Bekijk deze video voor meer informatie over een Design Sprint.
2. Realisatie van dé app waarmee leerlingen sneller hun rijbewijs halen
Op de app zie je als rijschoolleerling hoe je er voorstaat: welke vaardigheden zijn afgevinkt, welke nog oefening vereisen. Je volgt de voortgang en de score van je rijlessen. Bekijkt de aanwijzingen en het huiswerk van je instructeur. Aan de hand van video’s en trainingen kun je je optimaal op de volgende les voorbereiden. Kortom, een app met een hoog gamification gehalte, passend in de trend waarin iedereen alles zelf regelt via de app. En met succes: de klanttevredenheid van WOLF was nooit eerder zo hoog.
De in Vue ontwikkelde app is hybride. Dit houdt in dat je één codebase hebt voor zowel Android als iOS. Qua performance zijn hybride apps uitermate geschikt om een goede user experience te leveren en het onderhoud eraan is kosteneffectiever, omdat je geen native app development specialist nodig hebt én niet 2 afzonderlijke codebases - voor Android én iOS - hoeft te onderhouden. De techniek geniet dan ook steeds vaker de voorkeur boven native app development.
Onze samenwerking met Netvlies is hèt voorbeeld in de branche van een succesvolle digitale transformatie. WOLF streeft ernaar haar omvang de komende 3 jaar te verdubbelen. Omdat we samen van WOLF een schaalbaar bedrijf hebben gemaakt, kunnen we onze groeiambities nu veel eenvoudiger realiseren.
Fritjof Terlingen, directeur WOLF Rijbewijsshop
3. Datakoppelingen tussen interne systemen
Door voor WOLF belangrijke systemen voor management dashboards, financiële administratie en ERP (met informatie over leerlingen en bezetting instructeurs) en de website te koppelen, creëerden we nieuwe mogelijkheden om essentiële bedrijfsinformatie te verkrijgen. Op het marketingdashboard valt nu af te lezen hoeveel leads per marketingcampagne binnenkomen, welk percentage daarvan na een proefles klant wordt en wat de totale klantwaarde is. Ook kan per plaats en periode de beschikbaarheid van de instructeurs worden vastgesteld, evenals voor welke plaatsen de marketingcampagnes aan- of uitgezet moeten worden. De koppeling met ERP maakt het mogelijk dat leerlingen hun eigen lessen inplannen en afrekenen via iDeal. Dankzij de koppeling met de financiele administratie worden betalingen direct ingeboekt in de administratie. Kortom, door inzicht in essentiële bedrijfsinformatie slaagt WOLF erin de efficiëntie van haar bedrijfsvoering aanmerkelijk te verhogen.
4. Online marketing naar hoger niveau
Netvlies heeft de communicatiecampagnes van WOLF sterk verbeterd en ondersteunt de rijbewijsshop doorlopend op het vlak van content marketing, SEO, SEA, conversie optimalisatie en social ads. Met als evident resultaat: een stabiele en groeiende instroom van leads, tegen zo laag mogelijke kosten. Op basis van het Marketing Dashboard hebben we realtime inzicht in de plaatsen waar extra proeflessen kunnen worden ingepland. Vanaf het moment dat de proefles is aangevraagd en mensen de WOLF route app gaan gebruiken, worden waardevolle inzichten gegenereerd in de klantreis van leerlingen. We zien niet alleen hoeveel proeflessen bepaalde campagnes opgeleverd hebben, maar ook of ze klant zijn geworden, hun rijopleiding voltooid hebben en welke omzet ze vertegenwoordigen. De ROI van de marketinginspanningen waren nog nooit zo inzichtelijk.
Een effect van het adequaat inspelen op de behoefte van de klant, is een substantiële verbetering van de aanvragen. Immers, er is voortaan beduidend minder uitval door plaatsen met minder beschikbaarheid van instructeurs. Want door slimme tooling als Channable en Power BI kunnen we vraaggestuurd leads genereren die ook op kort termijn achter het stuur kunnen plaatsnemen bij WOLF rijbewijsshop.