Collega's van Netvlies overleggen over e-commerce oplossingen.

E-commerce platform: kies je voor een standaardoplossing of maatwerk?

voor iedere webshop de juiste oplossing

Standaardoplossing vs. maatwerkoplossing

Wie een B2B of B2C e-commerce platform wil opzetten, komt er al snel achter dat er tientallen e-commerce software platformen zijn. Elk platform heeft zijn eigen invalshoek, sterktes en zwaktes. Wanneer je specifieke wensen hebt, kan het voorkomen dat een standaardoplossing niet toereikend is. Betekent dit automatisch dat je beter voor een volledig maatwerk e-commerce platform kunt kiezen? Hoe maak je een weloverwogen keuze? En hoe bepaal je überhaupt welk platform bij jouw situatie past? In dit blog help ik je op weg door de verschillen tussen een maatwerk en standaard e-commerce oplossing toe te lichten.

Medewerkers brainstormen over de e-commerce platform keuze.

Een definitie

Om bovenstaande vragen te beantwoorden, moeten we eerst inzoomen op de definities ‘maatwerk’ en ‘standaard’. Een standaard e-commerce oplossing is een ‘kant-en-klare’ softwareplatform met een vaste set aan functionaliteiten, waarbij alle verkoop- en bedrijfsprocessen met standaard software worden ondersteund. Je kunt redelijk eenvoudig een productpagina ‘in elkaar klikken’ en de meest voorkomende betaalmethoden koppelen. De functionaliteiten en mogelijkheden verschillen per aanbieder. Bekende standaard e-commerce platformen zijn, WooCommerce, Shopware en Adobe Commerce (voorheen Magento). 

Een maatwerk e-commerce platform wordt volledig ontwikkeld naar de behoefte van de gebruiker en de verkoop- en bedrijfsprocessen van de organisatie. Dit kan een uitbreiding op een bestaand softwarepakket of een op maat gemaakte softwareoplossing zijn. Om niet alles zelf te bouwen, kun je gebruik maken van bestaande frameworks, zoals Sylius of Drupal Commerce. Ik spreek bewust van een framework: een framework is een verzameling van herbruikbare componenten die bepaalde taken uitvoeren om de software ontwikkeling te vergemakkelijken. Je kunt het zien als een skelet, een basis, waar je een webshop omheen bouwt. Bijvoorbeeld met e-commerce relevante componenten, zoals betaalmethoden en checkout. 

Wat is het verschil?

Over het algemeen zit je bij een standaard e-commerce platform vast aan de beschikbare functionaliteiten. Daardoor heb je weinig bewegingsvrijheid om de webshop naar eigen wens in te richten. Je moet de bestaande code opbouw aanhouden en de functionaliteiten en code goed leren kennen voor je aanpassingen kunt doen. Het grote voordeel van maatwerk is dat enkel de functionaliteiten die je daadwerkelijk in de webshop gaat gebruiken beschikbaar zijn en je deze ‘losse’ functionaliteiten vloeiend laat samenwerken. 

Plugins 

Uiteraard kun je een standaard oplossing aanvullen met plugins, zodat het beter aansluit op je verkoopprocessen. Je zit dan wel vast aan een bepaald soort opslag, datastructuur of aanbieder. Of je krijgt een wirwar aan user interface elementen, omdat elke plugin-ontwikkelaar zijn eigen opbouw en stijl aanhoudt. Bovendien maak je je met allerlei plugins afhankelijk van al die partijen voor het onderhoud en de security van je webshop. Als één partij het niet zo nauw neemt met privacy en security of ermee stopt, komt de veiligheid en continuïteit in gevaar en is er niemand die het direct kan overnemen zonder inwerkperiode.

Heb je redelijk algemene verkoopprocessen en/of ben je een startende of kleine onderneming, is een standaardoplossing veelal toereikend. Waarschijnlijk heb je weinig plugins nodig, omdat de standaard functionaliteiten en mogelijkheden voldoende zijn. Desalniettemin is het wel goed om te beseffen dat het (blijven) uitbreiden van het platform door steeds nieuwe plugins toe te voegen, nadelige gevolgen kan hebben voor de veiligheid en continuïteit.

Complexe processen

Een ander verschil tussen een maatwerk en standaard oplossing is de manier waarop wordt omgegaan met complexe processen. Wijk je af van ‘standaard verkoopprocessen’, dan is maatwerk vrijwel altijd passender. Door de flexibiliteit van een framework kun je de software en benodigde functionaliteiten aanpassen aan je eigen werkwijze en bedrijfsproces. Denk bijvoorbeeld aan de optie om een bestelling op verschillende plekken te laten afleveren, betalen op rekening, kopen op krediet of klantspecifieke kortingen op producten of verzendkosten. Deze ‘uitzonderingen’ vind je vaak niet in een standaardoplossing.

Bij ‘kopen op krediet’ is informatie over hoeveel krediet een klant heeft en/of dit krediet is verlopen nodig. Die informatie staat waarschijnlijk in het CRM-systeem. Om dit te koppelen aan het bestelproces in je webshop is een specifiek stukje software, functionaliteit en bestelflow nodig. Maatwerk is dus interessant als sprake is van complexere processen. Bovendien kun je de user interface van a tot z naar eigen wensen inrichten, data uit meerdere bronnen koppelen of je webshop koppelen met een klantportaal. 

Standaardoplossing mét maatwerk

Soms is maatwerk op slechts één of twee specifieke onderdelen van het verkoopproces - en dus platform - nodig. Het is mogelijk om standaard functionaliteiten aan te passen of uit te breiden, zodat deze aansluiten op je verkoop- of bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld producten op meerdere adressen laten bezorgen of het kunnen aanmaken van meerdere winkelmandjes.

Wat mij betreft is hierbij de vraag hoever je wil gaan. In hoeverre wil je afwijken van de functionaliteiten van het gekozen platform? Wanneer is het niet meer voordelig om iets bestaands om te bouwen? Wat is de impact op de schaalbaarheid van het platform? Wat is de groeiprognose van de webshop en organisatie en hoe gemakkelijk en snel kan het platform meegroeien als je daarvoor bestaande functionaliteiten moet ‘ombouwen’? Waar zit het kantelpunt? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt allemaal af van de strategische keuzes die je maakt. 

Welke oplossing past bij mijn e-commerce strategie?

Kies je voor een standaard pakket, maatwerk of een hybride oplossing? Ondanks de verschillen blijft het kiezen van het juiste e-commerce platform lastig. Het besluit om voor een bepaald e-commerce platform te gaan, kan je organisatie nog jarenlang helpen of belemmeren. Daarom helpen we bij Netvlies onze klanten stap voor stap om tot een goed onderbouwde keuze te komen. Een multidisciplinaire team, vaak bestaande uit een Business Developer, Strateeg, Developer en Marketeer, zorgt samen met jou voor een succesvol, schaalbaar en toekomstbestendig IT-project aan de hand van de volgende stappen: 

Stap 1: strategie bepalen

In enkele workshops, sessies en interviews werken we de e-commerce strategie uit. Wat zijn de (groei)ambities van de organisatie? Wie is de doelgroep? Wat zijn kansen en bedreigingen in de markt? Hoe kun je hier op inspelen? Eventueel werken we een aantal elementen of concepten uit de Customer Journey en roadmap verder uit in een Design Sprint. Met als resultaat een relatief voordelig gevalideerd prototype.

Stap 2: wensen en eisen in kaart brengen

Met verschillende belanghebbenden, zoals de afdelingen IT, marketing, sales en inkoop, brengen we de eisen en wensen in kaart. Met welke back-office systemen moet het platform worden gekoppeld? Welke concrete functionaliteiten moet het platform (minimaal) hebben?

Stap 3: prioriteren

Waarschijnlijk heeft stap 2 een flinke lijst met wensen en eisen opgeleverd. Samen bepalen we wat uit deze lijst belangrijk is en de hoogste business value heeft. Daarnaast maken we een inschatting hoe eenvoudig - of complex - een eis te realiseren is. Dit kan de prioritering alsnog beïnvloeden. 

Stap 4: shortlist opstellen

Op basis van de strategie en geprioriteerde wensen en eisen kunnen we een shortlist van e-commerce platformen opstellen. We kijken hierbij naar de technische mogelijkheden en beperkingen van de platformen, maar ook naar het licentiemodel. Passen de mogelijkheden van het platform goed bij de wensen? Heeft het platform beperkingen die de eisen in de weg staan?

Stap 5: platform selecteren

Om uit de shortlist het beste platform te selecteren, is vaak diepgaander onderzoek nodig. Soms is meer technisch onderzoek, bijvoorbeeld naar de koppelingsmogelijkheden, nodig. In dat geval kijken we onder andere naar:

> Welke informatie/data heb ik nodig in het platform?

> Waar wordt deze data nu bewaard/bewerkt?

> Welke mogelijkheden heeft het gebruikte pakket om data uit te wisselen?

> Indien het gebruikte pakket te beperkt is, zijn er alternatieven mogelijk?

Waar mogelijk nemen we direct contact op met de leverancier van het pakket waarmee we willen koppelen. Samen bespreken we de technische mogelijkheden en maken we afspraken over de uitwisseling van data. Vaak bouwen we eerst een Proof of Concept om de data overdracht tussen de pakketten te testen. Als dit werkt weten we dat we straks niet voor verrassingen komen te staan en voorkomen we vertraging en teleurstellingen.

Stap 6: toekomstbestendigheid van het platform

We toetsen nog een laatste keer of de gemaakte keuze aansluit op de strategie, doelen en ambities. Zeker als je voor een standaard- of hybride oplossing kiest, is dit belangrijk. Het is immers cruciaal dat het platform mee kan schalen in functionaliteiten en aantal bezoekers. Vergeet daarom niet naar de roadmap van de leverancier te kijken. Welke wijzigingen en uitbreidingen zijn voor de nabije toekomst gepland? Sluit dit aan op de ambities van de organisatie?

Lange termijn partnership

Wij geven de voorkeur aan een lange termijn partnership met onze klanten, zodat het platform de komende jaren, op basis van data en feedback van eindgebruikers, kan worden geoptimaliseerd en doorontwikkeld. We hebben onze hosting zo opgezet dat we gemakkelijk verticaal en horizontaal kunnen opschalen. Ook maken we in een onderhoudscontract afspraken om te zorgen dat het platform up-to-date blijft en security, performance en stabiliteits updates worden doorgevoerd. 

Stap 7: kosten inventariseren

Tot slot moeten de ‘total cost of ownership’ in kaart worden gebracht. Door de kosten op voorhand in kaart te brengen, kom je niet voor verrassingen te staan én kun je betere keuzes maken met betrekking tot de (kosten van) doorontwikkeling van het platform. 

Een onderbouwde keuze maken

Of je nu op zoek bent naar een B2B of B2C oplossing: iedereen heeft belang bij een krachtig, flexibel en schaalbaar platform dat voldoet aan de behoeften van je klanten. Het maken van de juiste keuze voor een standaardpakket, maatwerkoplossing of hybride oplossing heeft hier grote invloed op. Hopelijk helpt de informatie in dit blog je om intern het gesprek te openen en de eerste stappen te zetten richting gedegen onderzoek en een weloverwogen keuze. Heb je vragen of wil je hulp bij het maken van een keuze? Neem vrijblijvend contact met mij op via 076 - 5302525 en we helpen je op weg.