
7 tips voor een converterende landingspagina
In een serie blogs neem ik je mee in de wereld van conversie optimalisatie (CRO). In mijn vorige blogs heb ik uitgelegd wat conversie optimalisatie inhoudt en hoe je start met conversie optimalisatie. In dit blog behandel ik een aantal learnings die bijdragen aan een (beter) converterende landingspagina. Let op; elke website, doelgroep en branche is anders. Het klakkeloos overnemen van deze learnings betekent niet dat de conversie op elke landingspagina van elke willekeurige website direct vertienvoudigd. Wel biedt het een goed startpunt om kritisch te kijken naar je huidige landingspagina’s en om te testen wat voor jouw website, branche en doelgroep werkt.
Daarnaast is het belangrijk dat je je doelgroep leert kennen. Wie is je doelgroep? Welke problemen ervaren ze? Welke twijfels of onzekerheden hebben ze over de/jouw oplossing? Waar heeft de doelgroep behoeften aan en hoe ziet de klantreis eruit? Leer je doelgroepen kennen met een doelgroeponderzoek. Ga bijvoorbeeld met je doelgroep in gesprek, doe een zoekwoordenonderzoek en stel persona’s op.

Tip 1: wat is je doel en wie is je doelgroep?
Beantwoord voor je een pagina gaat ontwerpen of optimaliseren de volgende vragen:- wat is het doel van de pagina;
- wie is je doelgroep, waar heeft de doelgroep behoefte aan en hoe ziet de klantreis eruit;
- en hoe komen bezoekers op de landingspagina terecht? Welk pad doorloopt de bezoeker en wanneer komen ze op de landingspagina uit?

Tip 2: houd rekening met het meest gebruikte device
Kijk in analytics programma's zoals Google Analytics welk device - tablets, mobiel of desktop - het grootste deel van de bezoekers gebruikt en pas je aanpak hierop aan. Per organisatie, website en doelgroep kan dit verschillend zijn. In het ene geval kan het betekenen dat je je focust op mobiele gebruikers, terwijl een andere organisatie meer desktop bezoekers heeft. Het kan zelfs zo zijn dat je veel mobiele bezoekers hebt, maar een belangrijk doel - zoals een boeking - in de meeste gevallen op desktop wordt voltooid. Bekijk dit dus per pagina en doel. Een aanpak die je kunt hanteren als mobiele bezoekers belangrijke doelen op je website voltooien, is mobile first: ontwerp de landingspagina met mobiele apparaten als uitgangspunt. Bezoekt men de website op een laptop of tablet dan wordt de weergave afgeleid van het mobiele design. Mobiel is leidend en krijgt de meeste prioriteit, zodat de landingspagina op mobiel goed wordt weergegeven en geen extra struikelblok vormt. Als je van een huis naar een flat gaat verhuizen moet je spullen wegdoen, omdat je minder spullen kwijt kunt in de kleinere ruimte. Maak je enkel een desktop design voor je landingspagina, dan geldt eigenlijk hetzelfde. Veel informatie en grote elementen kunnen ervoor zorgen dat de landingspagina op mobiel rommeliger en minder gebruiksvriendelijker oogt. Als je daarom spullen - of in dit geval informatie en elementen - wegdoet klopt het geheel niet meer. Woon je daarentegen eerst in een flat dan ben je door de kleine ruimte kritischer op wat je écht nodig hebt. En dat geldt ook voor je landingspagina: de kleine ruimte dwingt je om kritisch te kijken naar de informatie die je toont. Grote kans dat je makkelijker tot de kern komt en alleen de dingen op de pagina opneemt die bijdragen aan het doel van de pagina.