Mark Thijssen Richtlijnen voor hoge interactie met je Facebook-fans

De mate van interactie met je fans is misschien wel de belangrijkste factor voor succes op Facebook. In de praktijk blijkt het vaak een lastige opgave om een gezonde en relevante dialoog op te bouwen met fans. In deze derde en laatste blogpost over Facebook marketing wil ik een aantal tips en richtlijnen delen, die je opweg helpen om een levendige dialoog met je fans te creeeren. Zorg dat je als adverteerder je doelgroep kent, voeg waarde toe aan hun sociale online aanwezigheid, verdien tijd en aandacht en doe dit gestructureerd. Het structureel en onderbouwd bouwen en uitbouwen van het online netwerk van de adverteerder heet Community Management. 

Bij community management komen onder meer de volgende zaken aan bod:

  • Status updates bedenken, klaarzetten en optimaliseren
  • Content visueel aantrekkelijk maken
  • Facebook Evenementen gebruiken
  • Handhaven Facebook Communicatie Richtlijnen

 

Meer blogposts over Facebook-marketing:

In 7 stappen een Facebook-pagina maken voor bedrijven

4 Manieren om fans te werven op Facebook

 

Status updates effectief gebruiken

Status updates zijn de olie van de sociale machine die Facebook heet. Niet alle berichten die je op Facebook gedeeld worden krijgen evenveel ‘zendtijd’. Facebook heeft een algoritme ontwikkeld dat bepaalt welke berichten voor welke fans interessant zijn en hoe hoog ze op de tijdlijn van je fans getoond worden. Dit algoritme heet EdgeRank. De EdgeRank wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid interactie die fans met je pagina hebben. Bedrijven die weinig likes, reacties en shares op hun status updates ontvangen, zullen bijvoorbeeld minder zichtbaar zijn op de tijdlijn van fans wanneer ze een nieuw bericht delen. Voor optimaal bereik is het dus van groot belang dat je als bedrijf zo veel mogelijk interactie met je fans hebt. 

Hieronder delen we de belangrijkste best-practices die voor meer bereik en interactie met je Facebookfans zorgen. Deze tips komen voort uit een grootschalig onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Buddy Media.

Post meerdere keren per dag

Een Facebookbericht is voor je fans slechts enkele uren zichtbaar. Na gemiddeld 3 uur verdwijnt je bericht uit het zicht van je fans. Na deze drie uur zijn je berichten oud nieuws. Uit onderzoek blijkt dat vaker posten per dag voor meer interactie met verschillende groepen fans van je pagina zorgt. Hierbij is het uiteraard wel belangrijk dat je berichten interactie uitlokken en niet als spam worden gezien.

Houd het kort

Berichten met minder dan 80 tekens zorgen voor gemiddeld 27% meer interactie.

Gebruik geen URL-shortners

Facebookgebruikers vinden het prettig om volledige URL’s te kunnen lezen. De interactie-ratio voor berichten met volledige URL’s is gemiddeld 3x hoger dan bij verkorte URL’s. Hierbij is het wel belangrijk dat de URL’s duidelijk zijn en de kern van de webpagina samenvatten. Bijvoorbeeld: http://www.netvlies.nl/diensten/social-media

Post zo veel mogelijk buiten kantooruren

Uit onderzoek blijkt dat berichten buiten kantooruren gemiddeld 20% meer interactie opleveren met gebruikers.

Post je belangrijkste berichten tegen het einde van de week

Van vrijdag tot en met zondag zijn mensen het meest actief en betrokken op Facebook. (Media Industrie)

Stel vragen en vraag om commentaar en likes

Fans volgen instructies goed op. Door een vraag te stellen en om likes, reacties of shares te vragen wordt de kans op interactie aanzienlijk vergroot. Het gebruik van andere ‘Call-to-actions’ zoals bekijk, post, check, klik, bezoek, deel en bestel zorgen ook voor meer interactie.

Stel vragen op het einde van een bericht

Berichten met vragen aan het einde (ipv aan het begin of aan het midden van het bericht) zorgen voor 15% meer interactie.

Vraag niet waarom, vraag waar en wanneer.

Woorden als waar en wanneer zorgen voor meer interactie dan woorden als wie, wat en waarom. Waarschijnlijk omdat vragen met deze woorden makkelijker te beantwoorden zijn en de antwoorden vaak korter en bondiger zijn.

Paginaberichten promoten In het nieuwsoverzicht worden elke dag berichten weergegeven die je voor je vrienden en abonnees plaatst. Promoot belangrijke berichten zodat ze meer opvallen. Gepromote berichten verschijnen bovenaan in het nieuwsoverzicht zodat de kans groter is dat mensen deze berichten zien.

Visueel aantrekkelijke content maken

Het nieuwe timeline-ontwerp legt meer nadruk op visuele content zoals afbeeldingen en video’s, dus gebruik dat in je voordeel. Uit een onderzoek van Facebook blijkt dat berichten met visuele content zoals foto-albums of afbeeldingen tot 2x meer betrokkenheid genereren dan andere berichten. Gebruik daarom de visueel aantrekkelijke content die je tot je beschikking hebt zeker ook op Facebook. Denk ook eens na over mogelijke andere manieren om je content visueel aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door tekst updates te vertalen naar fotografie, typografie en infographics.

Status updates uitlichten

Zoals reeds vermeld zijn paginabeheerders nu in staat om berichten aan de bovenkant van hun pagina’s vast te maken. Gebruik dit bijvoorbeeld om acties, evenementen en nieuwe producten extra onder de aandacht te brengen.

Deze updates verschijnen onder de status-update-box. Zorg dat u regelmatig opnieuw een bericht aan de bovenkant van de pagina vast maakt.  Na 7 dagen worden deze berichten namelijk automatisch van de bovenkant los gemaakt.

Facebook Evenementen Gebruiken

Via de evenementen functionaliteit kun je als beheerder van de Facebook Pagina snel een eenvoudig een evenement via Facebook aankondigen en verspreiden. Fans kunnen vervolgens aangeven of ze interesse hebben en ze kunnen anderen uitnodigen voor het evenement. Dit zorgt voor extra verspreiding onder de fans en hun vrienden.

Elk evenement kan van een foto, omschrijving, titel, datum, locatie, begin en eindtijd worden voorzien. Alle evenementen worden overzichtelijk op een evenementen pagina binnen je Facebookpagina getoond. Wanneer er iets veranderd aan een evenement worden alle mensen die interesse hebben getoond automatisch via Facebook op de hoogte gebracht.

Facebook Communicatie Richtlijnen

Facebook is een social netwerk site, waar inmiddels meer dan 6 miljoen Nederlanders hun persoonlijke interesses delen met anderen. Dat maakt het voor veel bedrijven een interessant marketing kanaal om de band met hun doelgroep verder te versterken. Het is echter wel een kanaal dat om een nieuwe stijl van communiceren vraagt. Om hier een beter beeld van te krijgen volgen hier een aantal richtlijnen.

Hanteer een sociale aanpak

De inzet van sociale media als Facebook heeft alleen effect wanneer je een aanpak hanteert die sociaal van aard is. De traditionele zender-ontvanger aanpak werkt niet op sociale media. Het is belangrijk dat je fanbase bij alles betrokken wordt en op een sociale manier deel kan nemen aan de Facebookcampagne. 

Creëer een authentieke persoonlijkheid

Op Facebook zijn mensen eerlijk en open over wie ze zijn. Zorg dat je als organisatie ook eerlijk en open bent door helder te communiceren.

Maak het interactief

Facebook is een uiterst interactief medium. Maak hier gebruik van door de interactie aan te gaan, reacties uit te lokken, vragen te stellen en mensen te betrekken bij je bedrijf, merk of organisatie. Hoe beter de interactie, hoe groter het bereik van Facebook updates onder je fans.

Onderhoud je fans

Het opbouwen van relaties op Facebook kost tijd. Zorg voor actuele content, tijdige reacties op vragen en beloon fans voor hun loyaliteit.

Experimenteer en optimaliseer

Facebook biedt real-time statistieken die het gedrag van je fans inzichtelijk maken. Hou deze statistieken in de gaten en leer er van. Kijk welke acties wel of niet werken en neem dit mee voor de toekomst.

Tot slot: Wat wil jij bereiken met Facebook?

Wij zien vaak dat bedrijven enthousiast starten met Facebook, maar wegens gebrek aan een duidelijke visie en doelstellingen, na enkele weken of maanden geen resultaat zien en er mee stoppen. Door te starten met een duidelijke strategie en doelstellingen, bespaar je waardevolle tijd en energie en voorkom je teleurstellingen. Zonder doel kun je namelijk niet scoren. Heb je nog geen concrete strategie, maar besef je wel dat Facebook nieuwe marketingkansen bied? Dan helpen wij je graag bij het in kaart brengen van de kansen voor jouw bedrijf en het vormen van een resultaatgerichteFacebook-strategie. Onze internet marketeers en social media specialisten zijn ijzersterk in het ontwikkelen van creatieve en resultaatgerichte Facebook-activaties  die uw fanbase een impuls geven of bestaande fans aanzetten tot actie. 

Facebook community management en Netvlies

Vanuit onze ervaring met online communicatie en social media kunnen we het community management voor uw Facebookpagina verzorgen of uw team trainen in het gebruik van Facebook.

Meer weten?

Bent u enthousiast geraakt en wilt u aan de slag met Facebook? Dan zijn dit handige hulpmiddelen:

Gratis whitepaper Facebook marketing

Ik heb een whitepaper geschreven met een hoop tips en trucs, speciaal voor online marketeers en communicatiemedewerkers. Een handig naslagwerk om bij de hand te hebben als je met Facebook aan de slag gaat. 

Whitepaper Facebook Marketing nu downloaden

Presentatie kennissessie Facebook

Hier vind u de presentatie die Joris en Mark hebben laten zien tijdens de kennissessies over Facebook.

http://www.slideshare.net/Netvlies/kennissessie-facebookmarketing

Facebook Helpcentrum

Hier vindt u up-to-date en stap-voor-stap uitleg over alle mogelijkheden met Facebook en bedrijfspagina’s.

https://www.facebook.com/help/

Facebook Page Profiler

IPM staat voor interaction per thousand fans. Dit is een metric die je in staat stelt om pagina’s met elkaar te vergelijken op het gebied van interactie. Hiermee krijgt u heel snel een goede indruk van de kwaliteit van uw fans en content. Bereken uw IPM op:

https://app.conversocial.com/profiler/

Facebook Studio

Laat u inspireren door grote Facebookcampagnes van over de hele wereld en ontdek wat creativiteit kan betekenen in een wereld van verbondenheid.

http://www.facebook-studio.com/

Online strategie- & conceptontwikkeling Mark Thijssen

Mark optimaliseert de customer experience voor hoofdzakelijk e-commerce klanten. Hij benadert elk vraagstuk vanuit het perspectief van de klant om zo kansen te signaleren die de klanttevredenheid, loyaliteit en ambassadeurschap verhogen.

Over Mark Thijssen

Bedankt!

We hebben je emailadres ontvangen, we kunnen je nog beter van dienst zijn als we je nog wat beter leren kennen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.