Gebruikerstests – Wat, waarom en hoe?

Voor onze klanten voeren we regelmatig gebruikerstesten uit. Dit levert nuttige inzichten op, op basis waarvan we een product nog verder kunnen optimaliseren. Maar wat is een gebruikerstest precies? Hoe gaat het in zijn werk en wat levert het op? En wat wordt er van jouw organisatie en van testpersonen verwacht?

Wat is een gebruikerstest?
Een gebruikerstest is in feite een usability test. Je test het gebruiksgemak van een product, in ons geval een website, app of systeem. Een gebruikerstest kan ook worden ingezet om een prototype voor te leggen aan de doelgroep als onderdeel van een design sprint.

Wij vinden dat een gebruikerstest meer is dan alleen een usability test. Je test namelijk méér dan alleen het gebruiksgemak. Je test ook het uiterlijk van de website, de sfeer die deze uitstraalt en in hoeverre dit bij je doelgroep past. Gebruiksgemak, sfeer en functionaliteit zorgen voor de beleving, ofwel de user experience. Daarom noemen wij dit een gebruikerstest en geen usability test. Je zou het dus ook een user experience test kunnen noemen, maar gebruikerstest ligt prettiger op de tong.

Wat levert een gebruikerstest op?
Tijdens de gebruikerstest tackelen we onderzoeksvragen. Na de test weet je waar de doelgroep tegenaan loopt en waarom. Op basis van deze inzichten stellen we een advies op om problemen aan te pakken en je product te optimaliseren. Het uitvoeren van een gebruikerstest heeft de volgende voordelen:

  • je kunt optimaliseren op basis van feiten in plaats van aannames;
  • deze feiten zijn een goed verlengstuk voor gegevens uit tools als Google Analytics;
  • je krijgt kwalitatieve feedback met uitleg over ‘het waarom’;
  • en je hebt een rechtstreeks contactmoment met je doelgroep dat leads en/of nieuwe inzichten op kan leveren.

Het doorvoeren van optimalisaties naar aanleiding van de gebruikerstest brengt ook een aantal voordelen met zich mee. Zo zullen je bezoekers langer op je website blijven, omdat ze de juiste informatie vinden. Deze informatie zullen ze gaan lezen in plaats van snel naar een concurrerende website te gaan. Om vervolgens de juiste informatie wel op de concurrerende website te vinden.

De verkoopcijfers van een webshop zullen stijgen. De bezoeker begrijpt het bestelproces beter en zal hierdoor minder vaak afhaken. De bestelknop zal hierdoor vaker worden aangeklikt. Op een website zal het conversiepercentage stijgen, omdat de bezoeker beter begrijpt hoe een aanmeld- of contactformulier moet worden ingevuld.

Een website is niet langer een visitekaartje van je bedrijf, maar een echte – online – vestiging. De website moet dus net zo goed op orde zijn als je andere vestigingen. Als de website er goed uitziet en goed werkt, gaat de klant er al snel vanuit dat dit voor de rest van het bedrijf ook geldt. Daarnaast zorgt een goede website voor goede mond-tot-mond reclame. Net als dat mensen elkaar vertellen dat ze bij die-en-die winkel prettig zijn geholpen, vertellen ze dat ook over websites.

De voordelen voor de bezoeker
Het doorvoeren van optimalisaties uit de gebruikerstest heeft ook een aantal voordelen voor de bezoeker zelf. Doordat een product is afgestemd op de wensen van de bezoeker kan deze sneller en makkelijker vinden wat hij zoekt. Daarnaast kan de bezoeker beter en sneller door een bestelproces of website navigeren. Dit scheelt een hoop frustraties. Hoe minder frustraties, hoe meer vertrouwen de bezoeker in je heeft. De bezoeker vertrouwt er op dat, als je website of webshop goed functioneert, jij als bedrijf zeker goed zal functioneren.

Hoe werkt een gebruikerstest?
Wij delen een gebruikerstest op in de volgende onderdelen:

  • doel en doelgroep bepalen;
  • knelpunten bepalen;
  • scenario’s schrijven;
  • testpersonen werven;
  • de test uitvoeren;
  • en analyseren van gegevens, conclusies trekken en rapporteren.

De voorbereiding
Allereerst moeten een aantal voorbereidingen worden getroffen. Samen met de klant worden de doelen van de test bepaald. Wie is de doelgroep? Wat willen we achterhalen? Welke vragen moet de test beantwoorden? Op basis hiervan richten we een aantal scenario’s in die tijdens de test worden doorlopen.

Vervolgens bepalen we hoe de test wordt uitgevoerd. Zijn we aanwezig in de ruimte tijdens de test, maken we video opnames of kijken we via screensharing in een andere ruimte mee. Tot slot gaan we op zoek naar, ongeveer 3 tot 5, personen uit de doelgroep die aan de gebruikerstest willen deelnemen.

De test
De test zelf begint met een korte uitleg aan de testpersonen. We leggen uit wat een gebruikerstest inhoudt en wat we gaan doen. De testpersonen wordt tevens gevraagd om hardop na te denken en vragen te stellen. Ook geven we aan dat testpersonen niks fout kunnen doen. Als zij ergens tegenaan lopen, betekent dit dat het product dat we testen misschien nog verder geoptimaliseerd moet worden. Na de uitleg gaan de testpersonen met de scenario’s aan de slag.

Analyse en conclusies
Na afloop verzamelen en analyseren we alle vergaarde informatie en inzichten. We trekken conclusies op basis waarvan we adviseren over optimalisaties van het product. Dit kunnen aanpassingen op bestaande elementen zijn, maar ook nieuwe functionaliteiten of advies over content. Afhankelijk van de gekozen vorm en of de klant aanwezig was bij de test, presenteren of rapporteren we onze inzichten en adviezen.

Wat wordt er van een klant verwacht?
Een gebruikerstest kan alleen bruikbare inzichten opleveren als deze goed wordt voorbereid. Daarom is het belangrijk dat je als klant betrokken bent bij de voorbereiding. Samen bepalen we de doelen en insteek van de test en stemmen we scenario’s af. Bij een zeer specifieke doelgroep vragen we je de testpersonen vooraf te keuren op bepaalde kenmerken. Zo voorkomen we dat de testpersonen niet aansluiten op de doelgroep.

Je bent niet verplicht om bij de test aanwezig te zijn. Toch adviseren we je om wel aanwezig te zijn. Bijvoorbeeld in een observatieruimte. Een gebruikerstest is een rechtstreeks contactmoment met je doelgroep. En dat levert interessante inzichten op. Na de test bespreken we de inzichten en onze adviezen met je.

Wat wordt er van een testpersoon verwacht?
Als testpersoon hoef je niks voor te bereiden. We verwachten dat je tijdens de test eerlijk bent. De test is alleen waardevol als je je gedachten, vragen en waar je tegenaan loopt met ons deelt.

Een gebruikerstest draait dus om het achterhalen van ervaringen en het gemak waarmee de doelgroep een product kan gebruiken. Het levert waardevolle inzichten op die kunnen worden gebruikt om een product nog verder te optimaliseren.

Meld je aan als testpersoon

Wil je als testpersoon meedoen aan een gebruikerstest van Netvlies? Schrijf je dan in voor Netvlies Gebruikers. Wanneer je binnen de doelgroep valt, krijg je van ons een mailtje met de vraag of je wil deelnemen. Natuurlijk krijg je van ons een leuke vergoeding.

Wil je niet meer deelnemen aan toekomstige onderzoeken? Dan kun je je altijd weer uitschrijven.

Tester Fréderic Luksemburg

Met zijn passie voor usability en zijn streven naar perfectie past Fréderic perfect in zijn functie. In zijn vrije tijd combineert hij zijn passie graag met zijn hobby: infographics ontwerpen. Daarnaast heeft hij zichzelf razendsnel opgewerkt tot vice-aanvoerder van het Netvlies-voetbalteam.

Over Fréderic Luksemburg

Bedankt!

We hebben je emailadres ontvangen, we kunnen je nog beter van dienst zijn als we je nog wat beter leren kennen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.