Als Tester bij Netvlies heb ik een ‘probleem’. In tegenstelling tot vrijwel al mijn collega’s – zoals vormgevers, marketeers en programmeurs – komt het namelijk geregeld voor dat mensen niet precies weten wat ik als Tester nou eigenlijk precies doe bij Netvlies. Terwijl mijn vak toch heel wat eenvoudiger is uit te leggen dan dat van de gemiddelde Front-end of Back-end Developer!
Hoog tijd dus om eens uit te leggen waarmee ik me zoal bezighoud. En belangrijker nog: waarom een Tester in je team – zeker bij complexe projecten – zorgt voor kwaliteitsverbetering.
Als Tester houd ik me bezig met twee vormen van testen:
1. Functioneel testen
Functioneel testen houdt in dat ik – het liefst al tijdens de realisatie – producten test. Doen ze wat ze moeten doen? Voldoen ze aan de verwachtingen? En werken ze ook in een worst case scenario? In dat laatste geval bekijk ik met name hoe producten zich gedragen wanneer ze worden gebruikt op een andere manier dan is bedoeld. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een medewerker de link waarmee hij is ingelogd op een afgeschermde sectie van het intranet met een ander deelt. Is die ander dan automatisch ook ingelogd of wordt hem of haar gevraagd om zelf in te loggen? Bij dergelijke tests komen vrijwel altijd zaken aan het licht die nog wat aandacht verdienen.
Voordelen
Als belangrijkste voordelen van functioneel testen tijdens je project geldt dat ik:
met een frisse blik naar een product kijk, in tegenstelling tot de developer die er dagenlang vol overgave aan heeft gewerkt en juist daardoor bepaalde bugs niet meer ziet;
doorgaans grondiger en systematischer test dan klanten, simpelweg doordat ik er meer ervaring mee heb;
gebruik kan maken van speciale testsoftware waarmee ik onder meer een testscenario kan invoeren (zoals het doorlopen van een formulier met meerdere stappen) en kan ingeven wat het resultaat zou moeten zijn, waarna de software deze test na elke aanpassing of release opnieuw uitvoert.
Door al tijdens de realisatie te testen, kunnen we bugs bovendien nog vóór lancering verhelpen in plaats van (in de maanden) erna. En uiteraard geldt: hoe minder bugs, hoe beter de conversie, de gebruikerservaring, de kwaliteit én de tevredenheid van de klant :)
2. Gebruikerstesten
Bij een gebruikerstest testen we een product met de daadwerkelijke doelgroep om erachter te komen hoe we het product voor de doelgroep gebruiksvriendelijker kunnen maken. We nodigen hiervoor mensen uit die de doelgroep vertegenwoordigen en geven hen opdrachten aan de hand van veel voorkomende acties en belangrijke flows op de website. Zo vragen we bijvoorbeeld om een product te bestellen of om je voor iets in te schrijven en kijken we vervolgens waar men tegenaan loopt. Vaak zie je hierbij dat iets wat voor de ene doelgroep – bijvoorbeeld jongeren – volkomen vanzelfsprekend is, voor een andere doelgroep – bijvoorbeeld ouderen – niet duidelijk is.
Tijdens de gebruikerstest maken we webcam-, geluids-en schermopnames die we na afloop analyseren. Op basis hiervan kunnen we vervolgens aanbevelingen en/of verbetersuggesties voor de website doen.
Wat opvalt, is dat we zaken waar veel gebruikers tegenaan lopen, vaak kunnen oplossen met minimale (tekst)aanpassingen. Hoe zeggen ze dat ook alweer? O ja: the devil is in the detail…