Op 1 maart 2016 startte ik bij Netvlies als Drupal developer. Netvlies is een internetbureau zonder managers. Wat dat precies inhield wist ik deels wel vooraf, maar ervaar je toch pas echt als je een paar maanden meedraait. Vandaar dat ik mijn ervaringen graag met je deel in dit blog (mijn debuut op het Netvlies blog).
1. Je kiest zelf aan welke projecten je werkt
Bij Netvlies beheer je je eigen planning. Dat betekent dat als we aan de slag mogen met een nieuw project, dat op ons social intranet wordt aangekondigd en mensen zich daarvoor kunnen aanmelden. Je kan dan zelf kijken of dat project aansluit bij jouw ambitie: vind ik het een leuke klant, interessante uitdaging, is er voldoende budget om te doen wat er verwacht wordt? Waar ik in het begin even aan moest wennen is dat dit ook betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor het niet te vol plannen. Loopt een project uit, of zijn er andere zaken die je tijd kosten, dan moet je daar ook zelf rekening mee houden.
2. Je maakt je eigen jaarplan
In plaats van een manager die je vertelt wat je moet doen, heb je bij Netvlies een coach die je helpt om je eigen jaarplan vorm te geven. In je jaarplan staan de doelen die je wilt bereiken, en afhankelijk van je rolniveau heeft Netvlies richtlijnen bij wat er van je verwacht wordt. Ben je een junior, dan zullen er vooral zelfontwikkelingszaken in terugkomen. Ben je een senior, dan wordt er verwacht dat je je kennis deelt en collega’s begeleidt. Hoe mijn jaarplan er uit ziet? Ik ga dit jaar:
Projectdocumentatie standaardiseren Netvlies werkt met verschillende externe partijen samen om het beste resultaat te krijgen in de tijd die daarvoor beschikbaar is. Vandaar dat het erg fijn is om één centrale plek te hebben voor alle documentatie. Denk bijvoorbeeld aan informatie zoals: het initieel opzetten van een project, welke omgevingen er zijn en wie er aan het project hebben gewerkt. Op deze manier kun je veel sneller schakelen met de juiste personen, voordat je bij je collega’s langs moet om te vragen bij wie je moet zijn en hoe je iets op kunt zetten.
Install profile updaten voor Drupal 7 Bij het opzetten van elk nieuw Drupal project zitten vrijwel altijd dezelfde handelingen. Je download Drupal core, je download een aantal modules die je standaard nodig hebt, deze configureer je op een bepaalde manier en vervolgens kun je beginnen met het echte werk. Deze begin stappen sla je het liefst over, zodat je meteen kunt beginnen met de user stories waar de klant echt iets aan heeft. Netvlies had al een install profile, maar hier heb ik een forse update aan gedaan. Het is nu een kwestie van een commando uitvoeren in m’n terminal en ik kan aan de slag met user story nummer één.
Drupal 8 site opzetten voor een klant Als developer mag je niet stilstaan. Nieuwe technieken schieten uit de grond als paddenstoelen en techieken waar je een half jaar geleden nog mee hebt gewerkt zijn soms al achterhaald. Het is voor jezelf en voor de organisatie belangrijk dat nieuwe technieken eigen gemaakt worden en het liefst z.s.m. toegepast worden. Ik heb dit jaar drie tot vier weken ingepland om mij volledig te focussen op Drupal 8. Ik zal in deze weken een website opzetten met Drupal 8 voor een fictieve, oude of toekomstige klant.
Het leuke daarbij is dat als ik aangeef dat ik me ergens in wil ontwikkelen en mijn coach voldoende meerwaarde ziet, er budget is voor trainingen of begeleiding. Er is hier ook regelmatig een bedrijfspsycholoog die je kan inschakelen voor persoonlijke groei en teamsessies.
3. Klanten zitten op kantoor en werken mee aan hun project
Dit is misschien wel een van de grootste en fijnste verschillen. Bij Netvlies wordt er veel met Scrum gewerkt, maar dan niet met een “interne product owner” zoals dat bij veel bureau’s gaat, maar de klant zit tussen het projectteam mee te werken. Hij of zij is dus altijd bereikbaar voor vragen en kan aangeven bij welke zaken de prioriteit ligt. Wat vroeger weleens gebeurde is dat je de halve week bezig was met een functie, waarvan later bleek dat de klant die anders bedoeld had of niet echt belangrijk vond. Nu zit je klant naast je en hoef je geen tijd te verspillen aan dat soort zaken. Dat werkt zoveel efficiënter! Daarnaast merk je dat de klant ook veel meer betrokken is bij het eindproduct.
4. Transparantie over salarishuis en groeimogelijkheden
Ik zal eerlijk zijn: de aanleiding om verder te kijken naar een nieuwe werkgever was dat ik in salaris vooruit wilde gaan. Dat begon met name te spelen toen mijn vrouw zwanger werd (inmiddels is ons zoontje Quinn geboren :-). Bij Netvlies zijn de verdiensten goed. Wat ik bijzonder vind bij Netvlies is dat het salarishuis daarnaast heel transparant is. Ik ben Medior Drupal Developer en weet precies in welke salarisrange ik zit. Ook weet ik precies dat als ik de zaken uit mijn jaarplan haal, welke groei in salaris ik maak. En wat er van me verwacht wordt als ik door wil groeien van rolniveau medior naar kern of senior. Dat werkt erg prettig en was ik niet gewend.
5. Geen betutteling
Geen managers betekent veel vrijheid. Zolang jij goed op weg bent met je jaarplan en goed samenwerkt met jouw omgeving, zal niemand er een punt van maken als je af en toe thuis wil werken. Regels als dat je maar 1 keer per dag mocht tafelvoetballen, wanneer het pauze is, of wanneer je frisdrank of een biertje mag pakken: die regels hebben we hier niet. Je wordt hier behandeld als een professional en krijgt het vertrouwen dat je om kan gaan met die vrijheid. Je bent denk ik even vrij als een ZZP-er, maar dan wel binnen een organisatie waar alles goed geregeld is, met een goed inkomen, en waarbij je je alleen bezig hoeft te houden met de zaken waar je talent ligt.
6. Leuke projecten
Gelukkig zijn er voor mij als Drupal developer altijd veel leuke projecten om uit te kiezen! Netvlies werkt met name voor wat grotere organisaties en binnen projecten is er vaak voldoende ruimte om te bepalen hoeveel uur je nodig hebt om iets goed neer te zetten.
Op dit moment ben ik bezig met de vernieuwing van Events.nl, het grootste platform in Nederland van en voor de evenementenbranche. Dit is mijn eerste echte scrum project bij Netvlies. Het toffe van dit project is dat we met het hele team van begin tot eind meedenken in de ontwikkeling van de nieuwe website. Dit gaat van de business van de klant tot de gebruikerservaring van de eindgebruiker. Er is geen beslissing die we nemen zonder dat de product owner hier akkoord mee gaat, dat is mogelijk omdat ze vijf dagen in de week aanwezig is op kantoor.
Na elke sprint (twee á drie weken) geven we een korte demo aan alle stakeholders met de status van de website. Wat je dan merkt is dat de stakeholders enorm enthousiast zijn over het resultaat. Hierdoor wordt mijn werk zoveel leuker!
Ik was namelijk gewend om projecten via de waterval methode op te pakken. Waar je een zak geld krijgt van de klant en de klant verwacht daarvoor een werkend eindproduct. Vaak zat daar een technisch ontwerp bij van 20-60 kantjes. Vervolgens was je maanden bezig om alles op te leveren wat beschreven stond in het technisch ontwerp. Uiteindelijk belandde het bij de klant en waren er vrij veel punten van feedback, omdat de klant iets anders voor ogen had. Enthousiast geraakt over de bedrijfscultuur van Netvlies en benieuwd naar vacatures? Lees er meer over op de werken bij pagina.