Marketeers overleggen over Google Analytics.

Waarom je vandaag nog moet overstappen op GA4 én Google BigQuery

Aftellen tot de zomer …?!

Nee, dit blog gaat niet over aftellen tot de ouderwetse zomervakantie. Wél is het aftellen geblazen als je nog niet bent overgestapt van Google Universal Analytics op Google Analytics 4 (GA4). Op 1 juli 2023 ontvangt Google Universal Analytics géén data van je website meer. Wanneer je straks op je ligbedje aan het genieten bent van het heerlijke weer, hoop ik wel dat je na je vakantie met frisse moed en nieuwe inzichten aan de slag kunt. Wist je bijvoorbeeld dat GA4 om een andere dataopslag, bijvoorbeeld met Google BigQuery, vraagt? In dit blog leg ik uit waarom je vandaag nog moet met overstappen op GA4 én Google BigQuery.

Marketeers bekijken GA4.

Waarop en hoe stap je over?

Wil je óók na de zomer inzicht in de targets die je dit jaar gaat halen of je best presterende content, dan moet je overstappen op de nieuwe versie van Google Analytics. Uiteraard is dit een goed moment om te kijken of Google Analytics nog voldoet aan de standaarden binnen je organisatie. Er zijn inmiddels andere alternatieven, zoals het open source statistiekenprogramma Matomo, maar aangezien zo’n 90% van de bedrijven voor Google kiest, moet er nu in het koude januari een plan van aanpak voor de zomer komen. 

Dit is bovendien een goed moment om over te stappen op server-side tagging: een nieuwe manier om pixels op je eigen website te plaatsen. De pixelcode wordt via de server oplossing op de website geplaatst, waardoor de dataverzameling in beheer van de website eigenaar blijft en de data beter is beveiligd. Data wordt niet rechtstreeks naar een externe partij gestuurd. Doordat het beheer bij de website eigenaar ligt, is de controle groter. Om server-side tagging in te richten heb je een Google Cloud account nodig en daar komt Google BigQuery om de hoek kijken.

Big watte?

Google BigQuery is een cloud datawarehouse waarmee supersnel query’s voor grote datasets kunnen worden uitgevoerd. Vanuit andere Google tools, zoals GA4, kun je gegevens exporteren naar BigQuery. Exporteer je gegevens naar BigQuery dan ben jij (en dus niet Google) eigenaar van deze gegevens. 

Vervolgens kun je in BigQuery data opslaan door middel van tabellen. Die data kun je weer gebruiken om analyses te maken of databronnen samen te voegen en in Looker Studio (voorheen Google Data Studio) mooie overzichtelijke rapportages en dashboard te maken.

Het grote nadeel is dat data niet backwards wordt ingeladen. Niet gekoppeld = niet opgeslagen = geen historische data. Daarom adviseer ik om, naast de overstap op GA4, Google Bigquery zo snel mogelijk in te regelen. Het liefst vandaag nog. Ik verwacht dat we rond juli de optie zullen krijgen om data uit Google Universal Analytics te exporteren, maar als je je databronnen nu al op orde hebt voorkom je veel werk en gedoe in de zomer.

BYODW…een nieuw scrabble woord

Het is een beetje een buzz-woord, maar Build Your Own Data Warehouse is een waardevolle toevoeging aan de marketingbingokaart. Groot voordeel van Google Cloud en Google Bigquery is dat het verzamelen van al je externe data uit verschillende externe bronnen op één plek bij elkaar komt. Als een soort Google Drive voor marketingdata. 

Voor een aantal klanten hebben we al oplossingen bedacht om data van verschillende bronnen te koppelen. Zonder ingewikkelde API request te schrijven, maar door gebruik te maken van handige tools die al beschikbaar zijn. Zo combineren we offline, online en externe systemen tot één overzichtelijk dashboard. Een mooie stap in het nemen van voorsprong voor onze klanten. 

Realtime inzicht in websitebezoekers en bedrijfsprestaties

Voor rijschool WOLF rijbewijsshop hebben we Google Analytics data gecombineerd met CRM data om prognoses te kunnen doen van het aantal proeflessen en leerlingen en hebben we realtime inzicht in de plaatsen waar extra proeflessen kunnen worden ingepland. Dit noemen we ook wel het prognose dashboard. Op een intern marketingdashboard valt af te lezen hoeveel leads per marketingcampagne binnenkomen, welk percentage daarvan na een proefles klant wordt en wat de totale klantwaarde is. 

Voor CYS Group hebben we een dashboard gebouwd om de herkomst van leads voor hun Experience Management software te achterhalen. Op dit moment ondersteunen we kantoormeubelverhuurder Alvero om de dataopslag goed te waarborgen, zodat in de toekomst marketingdashboards kunnen worden gebouwd.

Begin vandaag met de voorbereidingen voor de zomer

Als je toch je grote vakantie gaat plannen, zet dan 1 juli 2023 alvast met grote hoofdletters in je agenda. Maar het allerliefste stap je nog deze winter over op GA4. Er zijn aardig wat verschillen tussen Universal Analytics en GA4, waardoor je opnieuw de gewenste inrichting moet uitwerken. Ook vraagt GA4 om een andere dataopslag en inrichting dan Universal Analytics. Denk daarom ook goed na hoe je in de toekomst met je online data wilt omgaan en of je een gecombineerde set van data gegevens wilt door middel van Google Cloud en BigQuery om juiste analyses en dashboards te maken.

Heb je geen idee waar je moet beginnen of ben je bang om historische data kwijt te raken? Ik help je graag met het inrichten van GA4 en Google BigQuery, zodat jij deze zomer relaxt op vakantie kunt.

Neem contact met me op en ik help je op weg!