Het Netvlies team overlegt over Matomo.

Waarom Matomo een goed alternatief voor Google Analytics kan zijn

Volledig eigenaarschap over je data

Grote namen gebruiken Matomo

Wereldwijd gebruiken meer dan 1.000.000 websites – inclusief grote namen als Red Bull, NASA, de Verenigde Naties, De Europese Commissie en Amnesty International – het analyseprogramma Matomo. Toch is dit programma voor de gemiddelde marketeer nog redelijk onbekend en is Google Analytics sinds jaar en dag de meest gebruikte analysetool. En dat is best opmerkelijk, want Matomo is een gedegen, stabiele en serieuze oplossing met veel toegevoegde waarde op het gebied van databescherming en privacy. Niet voor niets betekent ‘matomo’ in het Japans ‘fatsoenlijk’… In dit blog leg ik uit wat Matomo is, hoe je het implementeert en wat de voor- en nadelen zijn.

Medewerkers van Netvlies overleggen voor een Scherm.

Wat is Matomo?

Matomo is een open-source statistiekenprogramma waarmee je – net als met Google Analytics – de herkomst van bezoekers kunt achterhalen en hun gedrag kunt volgen, doelen kunt instellen en rapportages kunt maken. In tegenstelling tot Google Analytics doet Matomo niet aan data sampling. Bij data sampling worden gegevens na het behalen van een minimumaantal bezoekers geanalyseerd, waarna de uitkomsten van de rest van de dataset worden geschat. Doordat Matomo álle data analyseert, komen de resultaten daadwerkelijk overeen met de realiteit.

Volledig eigenaarschap over je data

Vooral op het gebied van privacy en de bescherming van persoonsgegevens is Matomo een logische keuze. Gebruik je bijvoorbeeld Google Analytics, dan wordt je data opgeslagen bij Google. En dát vinden met name privacygevoelige websites en organisaties die privacy hoog in het vaandel hebben staan doorgaans niet zo’n goed idee. Het nadeel van Google is namelijk dat Amerikaanse inlichtingendiensten toegang hebben tot alle persoonsgegevens – óók die van niet-Amerikaanse gebruikers – die worden verwerkt bij een Amerikaanse electronic communications provider (ook wel bekend als de Patriot Act). Dát brengt me bij het (in mijn ogen) allergrootste voordeel van Matomo. Je kunt ten aanzien van databeheer bij Matomo kiezen uit twee opties:

  • Je laat je data opslaan op een shared server bij Matomo (server op Europees grondgebied); 
  • Je installeert de ‘On Premise’-variant van Matomo op je eigen server en beheert daarmee volledig je eigen data op één centrale plek. 

In het laatste geval weet je zeker dat de data alleen van jou is en blijft en bepaal je zélf wie toegang tot specifieke data krijgt. Doordat je toegang hebt tot de ruwe data, kun je bovendien volledige data koppelen aan je eigen datawarehouse. Dat is super waardevol, bijvoorbeeld als je de data wilt koppelen aan bestaande systemen, zoals je ERP of CRM. Het werkt bovendien heel eenvoudig: net als bij Google Analytics hoef je maar één scriptje op iedere pagina te zetten. Dit is ook mogelijk zonder cookies te gebruiken, waardoor een cookie melding niet meer nodig is.

GOOD TO KNOW | Tegenwoordig biedt Google een nieuwe manier om data op te slaan: de Server-side tagging container. Hiermee kun je data-analyses van Google Analytics en Google Tag Manager uitvoeren zonder code van derde bronnen in de browser of in het apparaat van de gebruiker te laden. Je bepaalt zelf welke data je doorschiet naar andere tools. Op het moment van schrijven kun je de data opslaan op een VPS server die door Google wordt gehost (Google heeft zelf verder geen inzicht in de opgeslagen data) of via een eigen server (je blijft dan wel afhankelijk van Google tooling voor het verzamelen van de data). 

Dit zijn de voordelen van Matomo 

Naast het allerbelangrijkste voordeel – 100% eigenaarschap over je data – biedt Matomo nog een aantal andere voordelen:

#1 Open source

Doordat iedereen bij de code kan, worden er steeds nieuwe verbeteringen toegevoegd. Ook kunnen derde partijen plug-ins bouwen voor nóg meer functionaliteiten. Dit maakt Matomo tot een flexibel, veilig en transparant platform dat grondig is getest door honderden bijdragers. En dankzij deze extreme vrijheid kun je natuurlijk ook zélf elke denkbare implementatie toevoegen. Tenminste, als dat nodig is. Grote kans dat er al een module is die je zo kunt overnemen.

#2 Maatwerk 

Je kunt alle kanten op met implementaties en functionaliteiten. Hierdoor is veel maatwerk mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld intranet-analyses op functieniveau uitvoeren of in je ‘Mijn-omgeving’ de verschillende functies/rollen van je klanten vergelijken.

#3 Consent free cookies

Matomo ondersteunt cookie-vrije tracking. Dat betekent dat je bezoekers niet om toestemming hoeft te vragen voor het plaatsen van cookies (dit voordeel moet je uiteraard benoemen in je privacy policy). Dit is een belangrijk voordeel ten opzichte van Google Analytics, waar je altijd toestemming moet vragen. Hoe dit kan? Onder andere doordat bezoekers – in tegenstelling tot Google Analytics – niet door verschillende websites worden gevolgd. De gegevens worden uitsluitend gebruikt voor analysedoeleinden.

#4 Geen last van adblockers

Door het toenemend gebruik van adblockers loopt Google Analytics steeds vaker gebruikersstatistieken mis. Adblockers voorkomen namelijk niet alleen dat advertenties worden getoond, maar blokkeren ook uitgaande gegevens die normaal naar Google Analytics worden geschoten. Doordat Matomo cookie-vrije tracking ondersteunt, heb je daar bij Matomo geen last van. 

#5 Data uit Google Analytics importeren 

De angst om data kwijt te raken wordt vaak als argument gebruikt om bij Google Analytics te blijven, terwijl dat nergens voor nodig is. Data kan eenvoudig rechtstreeks in Matomo worden geïmplementeerd. 

Zijn er ook nadelen?

Natuurlijk is niet alles rozengeur en maneschijn en zitten ook aan Matomo een paar nadelen, zoals:

#1 Zelf een server beheren

Zet je Matomo op een eigen server, dan moet je deze uiteraard ook beheren en ben je ook zelf verantwoordelijk voor updates en upgrades. Dat kan een groot nadeel zijn als je niet over de juiste kennis beschikt. Heb je die kennis wel, dan kost het serverbeheer je maar weinig tijd. Zeker als onze DevOps engineers de Matomo-servers in één keer goed voor je hebben ingericht, heb je er zo goed als geen handmatig onderhoud meer aan!

#2 Andere interface

Bij Matomo ziet het er allemaal net even wat anders uit en dat kan even wennen zijn. Maar ja, dat geldt ook voor een nieuwe auto. De basis is echter hetzelfde, waardoor de leerdrempel heel laag is en je alles supersnel oppikt.

#3 Anonieme data

Cookie-vrije tracking is heel mooi, maar heeft ook een nadeel: de data die je genereert is behoorlijk anoniem. Hierdoor kun je minder makkelijk analyses op doelgroepniveau maken. Uiteraard is het binnen Matomo mogelijk om cookies te gebruiken, zodat je over meer data kan beschikken.

#4 Kleinere community

Heb je een vraag over Google Analytics? Dan kun je voor een antwoord zo’n beetje bij elke marketeer die je kent terecht of plaats je gewoon een oproepje op LinkedIn. De community van Matomo-gebruikers is een stuk kleiner, maar groeit snel. 

Durf te kiezen voor de beste oplossing

Betekent dit het einde van Google Analytics en moet iedereen per direct overstappen naar Matomo? Wat ons betreft niet. Wij moedigen onze klanten wél aan om alternatieven te verkennen en verder te kijken dan de grootste en bekendste spelers. Kies niet voor een tool, omdat deze ‘toevallig’ het grootste of bekendste is. Kies liever voor een tool die bij jouw organisatie, situatie en belangen past.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Matomo of wil je eens sparren over welke tool het beste bij je organisatie past? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je op weg.