Google Tag Manager
Via Google Tag Manager is het mogelijk om data van je website te verzamelen. Je plaatst een stukje code (pixels) op je website en deze stuurt de data door naar het platform dat eigenaar is van de pixels; Google Analytics, Microsoft Ads of Facebook. Als het gebruik van cookies beperkt wordt, mag data niet langer via een extern platform verzameld worden. Dit kan leiden tot dataverlies als je nog niet bent overgestapt op andere oplossingen.
Dataverlies is zonde aangezien je inzichten in het gedrag van websitegebruikers niet langer kloppen. De data komt niet meer volledig overeen met de werkelijkheid doordat niet alle websitegebruikers worden meegenomen. Als de inzichten niet meer kloppen kan dit leiden tot verkeerde keuzes in je marketingstrategie. Dit is natuurlijk zonde en geeft aan waarom je dataverlies wilt voorkomen.
Server-side tagging
Server-side tagging biedt een goed alternatief. Hierbij worden de pixels via de server oplossing op de website geplaatst, waardoor de dataverzameling in beheer blijft van de website-eigenaar. De data wordt niet rechtstreeks naar een externe partij gestuurd.
Via Google Tag Manager is server-side tagging een stuk toegankelijker geworden. Hierbij biedt Google de mogelijkheid om een server te huren, zodat je deze zelf niet hoeft op te stellen. Google geeft hierbij aan dat zij geen toegang hebben tot de data en de dataopslag vindt plaats op een locatie naar keuze, zoals in Europa. Het voordeel van dataopslag in Europa is de bescherming van de data onder de GDPR (General Data Protection Regulation). In de Verenigde Staten gelden andere regels waardoor overheidsdiensten toegang hebben tot private data. Voor de beveiliging van de data is het beter om deze in Europa op te slaan.
Verschil client-side en server-side tagging
Bij client-side tagging worden de pixels aan de ‘voorkant’ ingeladen, dit is aan de kant van de websitegebruiker zelf. De verzamelde data wordt doorgestuurd naar een externe partij: de eigenaar van het stukje code. Bij server-side tagging daarentegen, wordt het stukje code aan de server-kant van de website toegevoegd en heeft de website-eigenaar controle over de data.
Voordelen van server side tagging
1. Data in eigen beheer
Met server-side tagging wordt jij de eigenaar van de verzamelde data. Hierdoor heb je controle over de bestemming van de data, maar kan je ook filters plaatsen en zo data van bots uitsluiten.
2. Verbeterde website prestatie
Server side tagging verbetert de prestatie van je website. De pixels zitten al verwerkt aan de server-kant van de website waardoor er aan de voorkant minder geladen hoeft te worden. Dit zorgt ervoor dat de website sneller laadt dan met client side tagging. Een snellere website verhoogd de gebruiksvriendelijkheid en rankt ook beter in zoekmachines.
3. Data beter beveiligt
Betere beveiliging van data met server side tagging. Doordat het beheer van de data bij de website eigenaar ligt, is de controle groter. Je bepaalt zelf welke data doorgestuurd wordt naar derde partijen.
4. Meer integraties mogelijk
Meer integraties met server side tagging. Met zogenaamde ‘tags en clients’ is het mogelijk om de verzamelde data te delen met andere marketing tools. Zo kan je bijvoorbeeld server side tagging koppelen aan je e-mailmarketing tool om extra data te verzamelen. Hiermee breidt je de inzichten uit en kan je de marketingstrategieën nog verder verbeteren.
5. Adblockers omzeilen
Je mist geen data door adblockers. Pixels worden steeds vaker standaard geblokkeerd door adblockers. Als de pixelcode aan de voorkant van de website zit, wordt deze opgemerkt door adblockers en direct geblokkeerd. Je mist hierdoor een hoop tracking mogelijkheden wat tot dataverlies leidt.
Voorbereid op de toekomst
Het verzamelen van data is belangrijk om je online performance te kunnen meten. Server-side tagging biedt een toekomstbestendige oplossing om inzicht te krijgen in het gedrag van je websitegebruikers. Ook aan de slag met server-side tagging? Bij Netvlies helpen we je graag met het opzetten van server-side tagging. Neem contact op met mij voor de mogelijkheden via [email protected].
Liever geen Google? Kijk dan eens naar deze alternatieven
Matomo
Een alternatief voor Google Analytics is Matomo. Matomo is een open-source statistiekenprogramma waarmee je – net als met Google Analytics – de herkomst van bezoekers kunt achterhalen en hun gedrag kunt volgen, doelen kunt instellen en rapportages kunt maken. In tegenstelling tot Google Analytics doet Matomo niet aan data sampling. In dit blog lees je meer over Matomo en de voordelen van deze tool.
Piwik Pro
Een ander analytics programma dat wij veelvuldig aanraden aan onze klanten is Piwik Pro. Piwik Pro is in 2016 officieel zijn eigen weg ingeslagen en heeft afstand gedaan van de open-source partner Matomo. Sindsdien heeft Piwik Pro een nieuw eigen platform ontwikkeld – Piwik PRO Analytics Suite. Ook voor het installeren van Piwik Pro Analytics op jouw website kun je bij ons terecht.
Wil je meer weten over de verschillende tracking mogelijkheden voor je website en marketingkanalen? Neem dan contact op met Paul Gudde via [email protected].