Website follows meaning
Voor De Haagse Hogeschool is Netvlies bezig met de nieuwe website. Hierin willen we een stapje verder gaan. Je ziet online tal van oriëntatie processen voor studies, vaak word je stapsgewijs geholpen van grote interessegebieden naar specifieke opleidingen. Is het maken van een keuze wel zo lineair en gesloten? Nee toch? Hoe kunnen we sociale beslissingsfactoren of intrinsieke motivatie aanspreken in een digitale dienst?
Herontwerpen van studiekeuze
Het toepassen van user-centered design principes is niet meer weg te denken. Vragen wat je klanten of bezoekers willen, denken en doen is een absolute pré. Maar het kan zorgen voor een blinde vlek rondom productinnovatie, namelijk dat alle producten in dezelfde markt precies volgen wat gebruikers verwachten. Zowel qua technische functionaliteit als gebruikerservaring.
Maak je website eens zwart wit
Als je de websites van andere scholen zwart-wit maakt en puur kijkt naar de content en interactie zijn ze allemaal hetzelfde. Erg? Nee hoor, goed ontworpen om studiekiezers snel te laten aanmelden voor een open dag, overzichtelijk het aanbod te tonen en makkelijk te kunnen inschrijven voor een opleiding. Maar wil je verder gaan dan de concurrentie en meer dan de functionele waarde aanspreken? Bedenk eens welke symbolische betekenis je product heeft in het leven van je klant en probeer deze uit te diepen met nieuwe functionaliteiten en gebruikerservaringen!