Meten hoe Google Ads bijdraagt aan conversies
Als je Google Ads gebruikt voor leadgeneratie is het waardevol om te weten uit welke campagnes leads komen en of ze converteren. In Salesforce Sales Cloud kun je efficiënt klanten werven, wordt de status van leads bijgehouden, kun je offertes maken, leads beheren en klantloyaliteit bevorderen. Door Google Ads aan Salesforce te koppelen, krijg je meer inzicht in het proces dat een lead doorloopt. Salesforce geeft je de mogelijkheid om de lead te volgen vanaf het moment dat ze op een advertentie klikken, tot een contact aanvraag en eventuele verkoop.
Case Merk-Echt: Salesforce en Google Ads koppeling zorgt voor meer inzicht in omzetwaarde van leads
Netvlies heeft voor Merk-Echt een nieuwe website gebouwd en ondersteunt Merk-Echt met de marketingwerkzaamheden. De marketingwerkzaamheden hebben een nominatie voor een European Search Award in de categorie ‘Best Use Of Search B2B (PPC) - Large’ opgeleverd.
Merk-Echt is één van de grootste merkenbureaus van Nederland, met de ambitie om de nummer 1 van Nederland te worden. Als onderdeel van de marketingwerkzaamheden beheren wij advertentiecampagnes voor Merk-Echt. Om de campagnes te verbeteren, zijn we gestart met het meten van conversies in Salesforce. In Salesforce kun je conversies meten door mijlpalen (oftewel doelen) voor een lead te stellen. Als een lead deze mijlpaal bereikt, wordt hij als conversie geregistreerd.
De advertentiecampagnes van Merk-Echt zijn gericht op bedrijven om leads en omzet te genereren. Zodra websitebezoekers een contactmoment (zoals een telefoongesprek of het inplannen van een afspraak) hebben, worden ze in Salesforce als nieuwe leads geregistreerd. Daarna kun je Salesforce gebruiken om elke fase van de lead in het verkoopproces bij te houden. Salesforce registreert een conversie wanneer een gebruiker op de advertentie klikt en via de website een contactmoment met Merk-Echt heeft. Bij het meten van deze conversies zien we dat twee zoekwoorden (“merkregistratie” en “merknaam registreren”) goed presteren om bezoekers een offerte aan te laten vragen. Nu willen we weten of beide zoekwoorden ook tot verkopen leiden.
We hebben al gezien dat beide zoekwoorden bezoekers stimuleren om een offerte aan te vragen. Met het meten van deze conversies komen we erachter dat één zoekwoord beter presteert om leads te converteren naar potentiële klanten en verkopen. Nu kunnen we de Google Ads campagnes bijstellen door de biedingen op het succesvolle zoekwoord te verhogen en te experimenteren met vergelijkbare zoekwoorden.
Wat levert de koppeling Merk-Echt op?
De koppeling tussen Salesforce Sales Cloud en Google Ads heeft ons meer inzicht in de advertentiecampagnes van Merk-Echt gegeven. We kunnen nu zien wat gebeurt nadat een lead via Google Ads bij Merk-Echt binnenkomt. Zo kunnen we onder andere bijhouden welke omzetwaarde een lead heeft. We kijken niet langer alleen naar het aantal leads dat een campagne oplevert, maar juist naar de kwalitatieve waarde van deze leads. Dit geeft ons de mogelijkheid om de advertentiecampagnes te verbeteren en te sturen op omzet in plaats van een hoeveelheid leads. Zo hebben we de campagnes naar een hoger niveau getild en nemen we samen met Merk-Echt voorsprong op het gebied van zoekmachine adverteren.
“Samen met Netvlies hebben we de juiste tracking templates in Google Ads ingesteld. Zo kunnen we in Salesforce precies zien welke campagnes en zoektermen goed presteren. Netvlies helpt ons met het verzamelen van waardevolle data. We hebben nu altijd een up-to-date beeld van de data en kunnen op basis daarvan optimaliseren.”
- Maartje Paes, Online Marketeer bij Merk-Echt