Netvlies medewerkers overleggen over leadinfo.

Wat is Leadinfo en wat kun je ermee?

Maximaal resultaat

B2B klanten maken van anonieme websitebezoekers

De afgelopen maanden ben ik in diverse blogs onder meer ingegaan op de vraag hoe je erachter kunt komen welke bedrijven je website bezoeken en via welke kanalen ze op je website terechtkomen. Dit keer ga ik daarom dieper in op het gebruik van de bedrijfsherkenning software Leadinfo. Hiermee kun je namelijk niet alleen zien welke bedrijven op je website komen, maar ook welke pagina’s ze bezoeken en nog veel meer.

Marketing team van Netvlies overlegt over leadinfo.

Wat is Leadinfo precies?

Leadinfo wordt doorgaans beschouwd als leadgeneratie software, maar ik zou het liever willen omschrijven als ‘bedrijfsherkenning software met aanvullende functionaliteiten’. Natuurlijk herkent Leadinfo wélke bedrijven je website bezoeken, maar Leadinfo maakt nog veel meer waardevolle informatie voor je inzichtelijk. Bijvoorbeeld: via welke online kanalen bedrijven op je website zijn terechtgekomen, hoe vaak ze je website bezoeken, welke pagina’s ze bekijken en hoe lang ze elke pagina bekijken.

Mag Leadinfo zomaar anonieme bezoekers identificeren?

Om anonieme bedrijven die je website bezoeken te identificeren, maakt Leadinfo gebruik van hun IP-adressen. Met behulp daarvan worden vervolgens de juiste bedrijfsgegevens verkregen uit openbare bronnen, zoals de Kamer van Koophandel. De manier waarop Leadinfo dit doet, valt uiteraard binnen de richtlijnen van de AVG. Wél moet je in het privacy statement op je website aangeven dat je Leadinfo gebruikt en hoe welke data worden gebruikt.

Wat kan Leadinfo voor jou betekenen?

Via Leadinfo krijg je meer informatie en aanvullende inzichten dan je bijvoorbeeld met Google Analytics zou kunnen ophalen en dát kan heel handig zijn. Zet je bijvoorbeeld betaalde online marketing campagnes in om bepaalde branches of doelgroepen te bereiken, dan kun je aan de hand van de informatie uit Leadinfo checken of die campagnes het juiste effect hebben en je inderdaad de gewenste bezoekers naar je website trekt.

Formulieren aanpassen en aanmaken

Daarnaast kun je met Leadinfo heel eenvoudig en zonder tussenkomst van developers leadgeneratie formulieren opstellen om bezoekers van je website te verleiden contact op te nemen. Dat is met name interessant voor websites waarbij het veel tijd kost om zo’n formulier in te vullen. Met Leadinfo kun je in een handomdraai zelf lead-gen-formulieren opstellen en pop-ups maken om te vragen hoe bezoekers je website ervaren.

Ook kun je via Leadinfo bestaande contactformulieren versimpelen of zelf contactformulieren aanmaken. Extra fijn is dat je dit zonder tussenkomst van developers - die een nieuw formulier moeten bouwen - kunt opzetten. Daarbij geldt als vuistregel: hoe simpeler, makkelijker en laagdrempeliger het formulier, des te hoger het conversiepercentage.

Wat tot slot ook heel prettig is: je kunt Leadinfo met één klik koppelen met diverse online sales en marketingplatforms, communicatieplatforms en automatiseringstools - zoals Google Ads, Microsoft Teams, Zapier - en tientallen CRM-systemen, variërend van A(FAS) tot Z(oho). Hierdoor kun je nóg beter zien welke leads een bepaalde campagne oplevert (bij een koppeling met een online marketingplatform) of welke leads via je website binnenkomen (bij een koppeling met je CRM-systeem).

Voor welke bedrijven is Leadinfo interessant?

Leadinfo heeft een wereldwijd bereik in 214 landen en herkent meer dan 220 miljoen bedrijven. Daarmee is Leadinfo met name interessant voor B2B bedrijven die internationaal opereren en willen zien welke bedrijven hun website bezoeken.

Hoe start je met Leadinfo en hoe werk je ermee?

Om met Leadinfo te kunnen werken, moet je het script – ofwel: de tracking code – op je website plaatsen. Dat kan op twee manieren. Het beste is om het script hard coded op je website te laten zetten, want dat garandeert de beste meting. Hiervoor heb je een developer nodig. Maar het script kan ook via Google Tag Manager op je website worden geplaatst. Dit kan in principe elke marketeer zelf doen. Na installatie is de tracking code direct actief en begint Leadinfo met het verzamelen van data.

De eerste data – ofwel: de gegevens van het eerste bedrijf dat je website bezoekt – komt binnen in het dashboard van Leadinfo. Vervolgens heb je toegang tot het portal van leadinfo en kun je triggers inrichten. Dat kun je het beste doen op basis van de doelstellingen van je website. Wil je bijvoorbeeld een specifieke doelgroep bereiken, dan kun je deze het beste via triggers signaleren. Wanneer een bedrijf binnen de doelgroep je website bezoekt, wordt direct een trigger geactiveerd waardoor bijvoorbeeld een e-mail naar het salesteam wordt verzonden. Zo kun je actief reageren op je belangrijkste websitebezoekers.

TIP | Vraag voor het formuleren van de juiste triggers aan je collega’s van het salesteam op basis van welke criteria zij contact met een bedrijf zouden opnemen. Denk daarbij aan criteria zoals bedrijfsgrootte, omzet, branche of zoekgedrag op de website. Zo kun je de triggers vanaf dag 1 optimaal inrichten en ontvangt sales interessante leads die de moeite waard zijn om te benaderen!

Daarnaast adviseer ik je om de nodige aandacht te besteden aan het kiezen van de diverse softwaretools die je aan Leadinfo kunt koppelen (waarover ik een paar alinea’s eerder al iets schreef). Koppel je bijvoorbeeld het populaire CRM-systeem SalesForce aan Leadinfo, dan is alle informatie uit Leadinfo ook beschikbaar in het CRM-systeem. En dát levert interessante mogelijkheden op.

Stel: een interessant bedrijf bezoekt je website en Leadinfo registreert het bezoek. Heb je je systemen (nog) niet gekoppeld, dan zie je het bezoek alleen terug in Leadinfo. Zijn je systemen wél gekoppeld, dan is alle relevante informatie over het bezoek – zoals bedrijfsnaam, bezoekfrequentie en zoekgedrag – automatisch beschikbaar in je CRM-systeem en kan iemand van sales het online bezoek direct opvolgen.

Datzelfde geldt ook voor online marketing. Zo kun je dankzij een koppeling van Linkinfo met bijvoorbeeld Google Ads direct op campagneniveau zien welke bedrijven via een campagne op je website zijn beland.

Wanneer moet je Leadinfo optimaliseren?

De kans is groot dat Leadinfo niet in één keer vlekkeloos werkt, bijvoorbeeld doordat je niet alle relevante triggers meteen goed hebt ingesteld. Afhankelijk van de omvang en samenstelling van het team dat ‘iets’ met Leadinfo doet, is het aan te raden om minimaal eenmaal per maand in de verzamelde data te duiken. Zo zie je al snel of er interessante bedrijven op je website zijn geweest waarmee in je sales- of online marketing proces nog niets is gedaan. Vervolgens kun je bepalen hoe deze leads alsnog kunnen worden benaderd, bijvoorbeeld door koude acquisitie of door het inzetten van marketing automation of een remarketing campagne. Daarnaast biedt het instellen van triggers ook de mogelijkheid om e-mail notificaties in te stellen. Zo kun je collega's van sales bijvoorbeeld automatisch een mail laten sturen als een interessant bedrijf de website heeft bezoekt. Zo kan het websitebezoek snel worden opgevolgd.

Ben je niet van plan om überhaupt iets met Leadinfo te doen? Begin er dan niet aan! Natuurlijk is het leuk om te zien welke bedrijven je website bezoeken, maar als je daar vervolgens niets mee doet heeft dat niet zoveel zin en gooi je eigenlijk gewoon geld over de balk. Heb je genoeg aan de bedrijfsnaam van je websitebezoekers? Gebruik dan Google Analytics. In een eerder geschreven blog vertel ik daar meer over.

Waarin onderscheid Leadinfo zich van andere bedrijfsherkenning software?

Een belangrijk verschil dat ik al eerder heb aangegeven: Leadinfo werkt internationaal en herkent wereldwijd miljoenen bedrijven. Daarnaast biedt SalesFeed wel website personalisatie – ofwel: de liquid variant voor formulieren – maar kun je er geen leadgeneratie formulieren mee maken zoals in Leadinfo. Verder werken beide tools grotendeels hetzelfde: ze herkennen bedrijven, ze zien wat deze bedrijven op je website doen en je kunt triggers instellen op basis van het gedrag op je website. Welke software je kiest, is dus vooral afhankelijk van de doelen die je wilt bereiken en de rol die bedrijfsherkenning software hierin kan spelen. 

Wil je ook met Leadinfo gaan werken of wil je eerst nog wat meer advies?

Ben je benieuwd wat bedrijfsherkenning software voor jouw bedrijf kan doen? Of wil je sparren over de manier waarop je Leadinfo zou willen inzetten? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via [email protected]