Service Designer Jotam Dveer

Jotam over zijn eerste halfjaar bij Netvlies: “Ik ben hier écht helemaal zelf in charge.”

Een organisatie zonder managers. 

Als een vis in het water

Vorig jaar augustus - precies tussen de eerste en tweede coronagolf in - zette Jotam Dveer bij Netvlies zijn eerste stappen als Service Designer. Vanwege het vele thuiswerken verliep die start uiteraard wat anders dan gebruikelijk. En ook het werken bij een organisatie zonder managers was even wennen: inschrijven op projecten, je eigen jaarplan maken, 360 graden feedback van je directe collega’s ontvangen én de vrijheid om zaken op te pakken waar je in gelooft. Toch voelde Jotam zich binnen een paar weken bij Netvlies als een vis in het water.

Jotam Dveer

In hoog tempo nieuwe digitale producten en diensten ontwikkelen

Dit doet een Service Designer

Als Service Designer maak ik deel uit van de strategiecel van Netvlies, waarin we klanten helpen om in hoog tempo nieuwe digitale producten en diensten te ontwikkelen. Om erachter te komen wat werkt en wat niet, valideren we ideeën en concepten snel bij de doelgroep. Dat zorgt voor focus en een vliegende start van nieuwe digitale projecten bij onze klanten. Om goed te kunnen adviseren willen we niet alleen precies weten wat er speelt bij onze klant zelf, maar ook bij de klanten van onze klant. Dit is zelfs een vrij prominent onderdeel van onze aanpak, waarbij we - bijvoorbeeld door middel van interviews en gebruikerstesten - continu met de doelgroep in contact staan. We werken dus heel intensief met klanten samen en inspireren elkaar over en weer. Die co-creatie vind ik enorm leuk. Daarnaast spreekt de afwisseling in mijn werk me aan. Zo werken we bij Netvlies voor klanten uit diverse sectoren en ook zijn de oplossingen steeds weer anders.

Keuze voor (on)bekend terrein

Ik werd via LinkedIn benaderd door onze directeur Jochem terwijl ik lekker op een strandstoeltje in Thailand lag. Ik kreeg wel vaker recruitment berichten, maar daar reageerde ik meestal niet op. Ik kende Netvlies al langer, onder meer doordat ik al een aantal jaren in de bureauwereld werkzaam was. Hierdoor wist ik dat Netvlies jaren geleden als een van de eerste bureaus in Nederland is overgestapt op Scrum, dat het een platte organisatie zonder managers is en dat het al jarenlang verantwoordelijk is voor de website van nijntje. Dat laatste wist ik trouwens doordat ik als 21-jarige stagiair-developer ooit zelf mocht meewerken aan de realisatie van deze award-winnende website…😉. Mijn beeld van Netvlies was dan ook al positief, al had ik eerlijk gezegd geen idee wat het werken zonder managers nou precies inhoudt. Toch heb ik toen meteen positief gereageerd en aangeven dat ik na mijn vakantie graag nader wilde kennismaken. Ik was op dat moment bezig met een freelance project dat nog een aantal maanden zou lopen, dus de timing sloot goed aan.

Uitgebreid en gedegen sollicitatieproces

Eenmaal terug van vakantie volgde al snel het eerste kennismakingsgesprek. Hieruit volgde de conclusie dat mijn expertise het beste zou aansluiten bij de strategiecelEen cel bestaat uit 5-15 mensen met een bepaalde expertise. Naast de strategiecel hebben we o.a. een marketingcel, websitecel en webapplicatiecel van Netvlies. Ik heb vervolgens een intensief gesprek gehad met Philip, die als directeur Business Development & Strategie bij Netvlies de kartrekker van de strategiecel is. Dat was een leuk gesprek waarin het direct goed klikte. Hierna werd een meeting ingepland met de andere leden van de strategiecel, waarbij ik enkele cases (waaronder een startup die ik heb opgezet) mocht presenteren. Leuk om te doen!

De volgende stap in het proces was een TMA talent analyse, een methode waarbij wordt gekeken naar de competenties waarop je hoog of juist minder hoog scoort. Heel interessant, omdat het op een transparante manier inzicht geeft in je skills. Bovendien helpen de uitkomsten je om te focussen op werkzaamheden die goed aansluiten bij je talenten én te bepalen op welke aspecten je jezelf – met hulp van de coach van Netvlies – in je werk en op persoonlijk vlak wilt ontwikkelen.

Tot slot heb ik een assessmentopdracht (gebaseerd op een klant van Netvlies) uitgevoerd en gepresenteerd aan zes aspirant-collega’s van de marketingcel en de websitecel, waarmee de strategiecel veel samenwerkt. Toen iedereen unaniem enthousiast bleek, hebben we het contract getekend. Zo’n intensief sollicitatietraject heb ik nog niet eerder meegemaakt. De selectie is streng en het proces heel uitgebreid. Maar dat hielp mij wél om vooraf een heel goed beeld te krijgen van de organisatie waar ik in terecht zou komen, en andersom Netvlies om een heel gedegen beeld van mij te krijgen. 

Jotam

On-boarding gaf vliegende start

Vanwege de freelance klus waarmee ik nog bezig was, zaten er ongeveer drie maanden tussen het ondertekenen van mijn contract en de dag dat ik in dienst kwam. Wél had ik in deze periode enkele tussentijdse team meetings en meewerkdagen om het team van Netvlies te leren kennen. Dit gaf me al een goed gevoel dat ik de juiste keuze had gemaakt. Een week voordat ik - eindelijk - daadwerkelijk bij Netvlies zou beginnen, kreeg ik het Netvlies handboek toegestuurd, samen met een kaart met een foto van het team bij mijn nieuwe werkplek: “Je spullen staan klaar”. Op mijn eerste werkdag werd ik opgevangen door mijn buddy: een collega die je de eerste maand wegwijs maakt in de organisatie en aan wie je al je vragen kunt stellen. Mijn werkplek was ingericht en ik kon direct wegwijs maken in het Netvlies-model en in alle processen en systemen. Vervolgens kon ik aan de slag: op dag 3 had ik al zelfstandig een klant meeting geïnitieerd en in week 2 startte ik met een design sprint.

Wat zeker ook het vermelden waard is: in mijn eerste maand had ik een ‘Stijn-sessie’. Stijn is organisatiepsycholoog en ondersteunt de medewerkers van Netvlies in hun ontwikkeling. Dat doet hij onder meer door regelmatig sessies te organiseren met nieuwe Netvlies-medewerkers waarin wordt ingezoomd op het zelfsturende organisatiemodel en op wat dat voor jou betekent. Ook kunnen collega’s onderling hun eerste bevindingen delen. Op deze manier word je op een informele manier meegenomen in de werkwijze, waarden en visie van Netvlies, kijk je samen naar je talenten, naar wat je (nog) niet beheerst en leer je hoe je het beste uit jezelf kunt halen en hoe je jezelf kunt verhouden tot de organisatie. Dat was echt heel waardevol.

Snel op mijn plek

Door de gemoedelijke en informele sfeer op kantoor en onder elkaar voelt mijn werkplek niet als ‘werk’, maar als een ruimte waar ik met gelijkgestemden samenwerk aan projecten die ik leuk vind. Collega’s hebben al verschillende keren tegen me gezegd: “Het lijkt alsof je al jaren bij Netvlies werkt”. En zelf ervaar ik dat eigenlijk ook zo. Bij sommige bedrijven moet je even zoeken naar de cultuur en het gewenste gedrag dat daarbij hoort en dan pas je jezelf daaraan aan, maar de Netvlies-cultuur blijkt heel goed bij me te passen. Mijn collega’s zijn heel ondernemend en nemen eigenaarschap over taken en verantwoordelijkheden, dat is heel fijn. Ze zijn bovendien proactief en weten elkaar goed te vinden. En er is regelmatig overleg, zónder onnodige vergaderingen. Mensen houden echt van aanpakken en dat past bij me. Zo’n plek waar ik lekker mezelf kan zijn en geaccepteerd word, daar was ik écht naar op zoek.
 

Mooie eerste stappen. Hoewel ik nog maar kort bij Netvlies werk, heb ik al heel wat mooie stappen gezet. Zo ben ik lead strateeg geworden voor Brabant Water, wat betekent dat ik samen met enkele collega’s werk aan het strategisch uitbouwen van deze mooie klant. Ook heb ik bijgedragen aan een belangrijke pitch bij een bestaande klant. Daarnaast heb ik voor een project van een andere klant een andere aanpak bedacht voor de design sprint, waarbij we in vijf dagen een werkend prototype van een betaalsysteem hebben ontwikkeld. En ik heb de lead genomen in de interne uitrol van onze nieuwe propositie ‘Voorsprong nemen’: brainstormen, presentatie aan directie, rol gepakt en doorpakken. Daar ben ik best trots op…
 

Werken zonder managers: even wennen, maar heel tof

Weten dat Netvlies werkt zonder managers is één, maar zelf werken in een organisatie zonder managers was - zeker in het begin - best even zoeken. Netvlies is namelijk écht een mega platte organisatie. Er is dus écht geen manager die je vertelt wat er van je wordt verwacht. En ook geen planner die je op projecten inplant. Ik heb de eerste weken dan ook een paar keer met onze coach gespard over hoe ik daar mee om moest gaan. Een valkuil voor mij is bijvoorbeeld dat ik uit mezelf te vaak ja zeg en dan te veel hooi op mijn vork neem…

Veel van mijn vrienden werken bij corporate organisaties. Als ik ze uitleg dat we geen managers hebben, geloven ze dat vaak niet. Ze denken dat het een loze belofte is om medewerkers aan te trekken. Maar nee: we hebben ze écht niet. Super relaxt!

Jotam

Goede ideeën worden direct aangepakt

Wat ik heel tof vind, is dat je - als je een goed idee oppert - daar vaak direct mee aan de slag kunt gaan. Zo heb ik de eerste werken bijvoorbeeld meegedacht over de ‘image uploader’, een tool voor Brabant Water die het mogelijk maakt om een foto van de meterstand (die je met je smartphone heel makkelijk kunt maken) automatisch uit te lezen. Ik heb de workshop hierover geleid, user flows en wireframes uitgewerkt en alles gepresenteerd aan de klant. Dat was heel leuk: ik trok het naar me toe, zowel het team als de klant vonden het heel waardevol en ook tijdens de realisatie van de tool bleef ik erbij betrokken.

Wat ik ook bijzonder vind en wat bovendien goed werkt: voor iedereen is transparant hoe we als organisatie presteren en wie wat verdient. We hebben namelijk overal inzicht in en krijgen elke maand updates van teams. En die worden niet gepresenteerd door de directie, maar door de teams zelf: welke doelen hebben we gesteld, zijn die doelen behaald en welke ontwikkelingen zijn er. Dat zorgt voor veel saamhorigheid.

Ruimte voor mijn ambities

Bij Netvlies kennen we voor elke functie vier rolniveaus: junior, medior, senior en principle. Bij elk rolniveau horen andere verwachtingen in output en gedrag, die heel duidelijk zijn beschreven. Jouw omgeving - de mensen waarmee je intensief hebt samengewerkt - bepaalt aan de hand van 360 graden feedback of je hieraan voldoet.

De komende jaren wil ik graag doorgroeien naar de rol van principle. Vanuit deze rol wil ik strategisch meedenken over hoe we ons als bureau verder kunnen ontwikkelen en hoe we klanten kunnen laten groeien. Daarnaast wil ik graag mensen gaan coachen én wil ik zelf nog verder willen worden gecoacht, onder meer op leiderschap en klantcontact. Wat ik tot slot ook graag doe, is vanuit mijn expertise andere mensen inspireren, bijvoorbeeld via webinars en blogs en op evenementen. En ook daar krijg ik hier volop de ruimte voor.

Netvlies is zeker een aanrader

Als een verkoper iets aan je probeert te slijten met de boodschap “Ik heb er zelf ook een”, moet je meestal oppassen. Toch heb ik al een aantal keren een vriend(in) aanbevolen om bij ons te solliciteren, want dit is een organisatie zoals je nooit eerder ervaren hebt. Veel bureaus scrummen inmiddels en hebben een redelijk vrije cultuur, maar Netvlies is serieus 2.0 op alle vlakken. Je bent hier écht helemaal zelf in charge. Daarbij krijg je hele goede coaching en leer je jezelf goed kennen.