Dit doet een Service Designer
Als Service Designer maak ik deel uit van de strategiecel van Netvlies, waarin we klanten helpen om in hoog tempo nieuwe digitale producten en diensten te ontwikkelen. Om erachter te komen wat werkt en wat niet, valideren we ideeën en concepten snel bij de doelgroep. Dat zorgt voor focus en een vliegende start van nieuwe digitale projecten bij onze klanten. Om goed te kunnen adviseren willen we niet alleen precies weten wat er speelt bij onze klant zelf, maar ook bij de klanten van onze klant. Dit is zelfs een vrij prominent onderdeel van onze aanpak, waarbij we - bijvoorbeeld door middel van interviews en gebruikerstesten - continu met de doelgroep in contact staan. We werken dus heel intensief met klanten samen en inspireren elkaar over en weer. Die co-creatie vind ik enorm leuk. Daarnaast spreekt de afwisseling in mijn werk me aan. Zo werken we bij Netvlies voor klanten uit diverse sectoren en ook zijn de oplossingen steeds weer anders.
Keuze voor (on)bekend terrein
Ik werd via LinkedIn benaderd door onze directeur Jochem terwijl ik lekker op een strandstoeltje in Thailand lag. Ik kreeg wel vaker recruitment berichten, maar daar reageerde ik meestal niet op. Ik kende Netvlies al langer, onder meer doordat ik al een aantal jaren in de bureauwereld werkzaam was. Hierdoor wist ik dat Netvlies jaren geleden als een van de eerste bureaus in Nederland is overgestapt op Scrum, dat het een platte organisatie zonder managers is en dat het al jarenlang verantwoordelijk is voor de website van nijntje. Dat laatste wist ik trouwens doordat ik als 21-jarige stagiair-developer ooit zelf mocht meewerken aan de realisatie van deze award-winnende website…😉. Mijn beeld van Netvlies was dan ook al positief, al had ik eerlijk gezegd geen idee wat het werken zonder managers nou precies inhoudt. Toch heb ik toen meteen positief gereageerd en aangeven dat ik na mijn vakantie graag nader wilde kennismaken. Ik was op dat moment bezig met een freelance project dat nog een aantal maanden zou lopen, dus de timing sloot goed aan.
Uitgebreid en gedegen sollicitatieproces
Eenmaal terug van vakantie volgde al snel het eerste kennismakingsgesprek. Hieruit volgde de conclusie dat mijn expertise het beste zou aansluiten bij de strategiecel van Netvlies. Ik heb vervolgens een intensief gesprek gehad met Philip, die als directeur Business Development & Strategie bij Netvlies de kartrekker van de strategiecel is. Dat was een leuk gesprek waarin het direct goed klikte. Hierna werd een meeting ingepland met de andere leden van de strategiecel, waarbij ik enkele cases (waaronder een startup die ik heb opgezet) mocht presenteren. Leuk om te doen!
De volgende stap in het proces was een TMA talent analyse, een methode waarbij wordt gekeken naar de competenties waarop je hoog of juist minder hoog scoort. Heel interessant, omdat het op een transparante manier inzicht geeft in je skills. Bovendien helpen de uitkomsten je om te focussen op werkzaamheden die goed aansluiten bij je talenten én te bepalen op welke aspecten je jezelf – met hulp van de coach van Netvlies – in je werk en op persoonlijk vlak wilt ontwikkelen.
Tot slot heb ik een assessmentopdracht (gebaseerd op een klant van Netvlies) uitgevoerd en gepresenteerd aan zes aspirant-collega’s van de marketingcel en de websitecel, waarmee de strategiecel veel samenwerkt. Toen iedereen unaniem enthousiast bleek, hebben we het contract getekend. Zo’n intensief sollicitatietraject heb ik nog niet eerder meegemaakt. De selectie is streng en het proces heel uitgebreid. Maar dat hielp mij wél om vooraf een heel goed beeld te krijgen van de organisatie waar ik in terecht zou komen, en andersom Netvlies om een heel gedegen beeld van mij te krijgen.