
Hoe design sprints helpen bij je digitale innovatieproces en hoe je dit inzet binnen je organisatie
Als je binnen je organisatie bezig bent met digitale innovatie kan het lastig zijn om alle goede ideeën en concepten te waarderen en in de juiste volgorde te zetten. Of überhaupt nieuwe innovaties te bedenken en hier draagvlak voor te krijgen. Er is veel frustratie over bepaalde processen, oplossingen en ideeën komen niet van de grond en projecten blijven in cirkels draaien. Of het is juist het andere uiterste: heel je organisatie is super enthousiast en blijft nieuwe concepten afvuren op jouw afdeling. Of je ze even kunt realiseren, want zo lastig is dat toch allemaal niet? Herkenbaar? Lees dan dit blog waarin ik uitleg hoe je design sprints inzet als innovatie methode, hoe je design sprints embed in je organisatie en hoe wij dit bij Netvlies aanpakken.
Wil je meer weten over design sprints? Volg dan ons webinar waarin we uitgebreid uitleggen hoe design sprints werken.
Hoe design sprints binnen jouw organisatie tot leven komen
Een design sprint kun je dus zien als tool om plannen in praktijk te brengen. Hands-on aan de slag met jouw digitale transformatie. Deze methodiek staat ver af van de aanwezige ervaring en methodieken in de meeste organisaties. Daarom is het belangrijk stap voor stap aan de slag te gaan. Begin klein: start met een klein succes en maak dit succes vervolgens groter door het te promoten. Met het top-down opleggen van nieuwe methodieken hebben we geen goede ervaring. Het helpt niet wanneer je design sprints in je organisatie gaat forceren. Het is immers een co-creatieproces waarbij je de intrinsieke motivatie van collega’s nodig hebt. Een ander goed startpunt is een bestaand probleem in je organisatie waar de nodige frustratie over is. Ga hier als eerste mee aan de slag om mensen te enthousiasmeren over design sprints. Ter inspiratie deel ik in grove lijnen onze aanpak voor het succesvol embedden van design sprints in je organisatie.
Start met een roadmap
Als wij samen met een klant op transformatie/innovatie gebied aan de slag gaan, starten we met het in kaart brengen van de organisatie, klant en verdere omgeving (zoals markt en concurrentie). Meestal is er al een hoop in kaart gebracht en gaan we er vlot doorheen. In andere gevallen maken we een uitgebreide analyse. Op basis van trends, ontwikkelingen en kansen op gebied van digitalisering zetten we vervolgens een roadmap en organisatiemodel op om de projecten die nodig zijn voor transformatie in goede banen te begeleiden. De roadmap is erg belangrijk, omdat als doorvertaling van je business strategie verschillende concepten op volgorde neerzetten helpt in grote mate bij het sturen van je innovatieproces.Design sprints als innovatie methode
Wanneer je een lijst met verschillende innovaties zoals een nieuwe digitale app, campagne of service tool hebt, is het belangrijk om deze concepten te valideren. Je wilt zeker zijn van de levensvatbaarheid van je concept vanuit drie perspectieven: human, technologie en business. Onderstaande vragen beantwoorden helpt hierbij:- Is het wenselijk? Gaat jouw concept een wezenlijk probleem oplossen of een echte behoefte van je doelgroep vervullen?
- Is het haalbaar? Is het op technisch vlak realistisch en haalbaar?
- Is het rendabel? Levert het onderaan de streep voldoende meerwaarde op om er in te investeren?

- Kickstart & sponsorship