Design sprint en innovaties

Hoe design sprints helpen bij je digitale innovatieproces en hoe je dit inzet binnen je organisatie

Als je binnen je organisatie bezig bent met digitale innovatie kan het lastig zijn om alle goede ideeën en concepten te waarderen en in de juiste volgorde te zetten. Of überhaupt nieuwe innovaties te bedenken en hier draagvlak voor te krijgen. Er is veel frustratie over bepaalde processen, oplossingen en ideeën komen niet van de grond en projecten blijven in cirkels draaien. Of het is juist het andere uiterste: heel je organisatie is super enthousiast en blijft nieuwe concepten afvuren op jouw afdeling. Of je ze even kunt realiseren, want zo lastig is dat toch allemaal niet? Herkenbaar? Lees dan dit blog waarin ik uitleg hoe je design sprints inzet als innovatie methode, hoe je design sprints embed in je organisatie en hoe wij dit bij Netvlies aanpakken.

Start met een roadmap

Als wij samen met een klant op transformatie/innovatie gebied aan de slag gaan, starten we met het in kaart brengen van de organisatie, klant en verdere omgeving (zoals markt en concurrentie). Meestal is er al een hoop in kaart gebracht en gaan we er vlot doorheen. In andere gevallen maken we een uitgebreide analyse. Op basis van trends, ontwikkelingen en kansen op gebied van digitalisering zetten we vervolgens een roadmap en organisatiemodel op om de projecten die nodig zijn voor transformatie in goede banen te begeleiden. De roadmap is erg belangrijk, omdat als doorvertaling van je business strategie verschillende concepten op volgorde neerzetten helpt in grote mate bij het sturen van je innovatieproces.

Design sprints als innovatie methode

Wanneer je een lijst met verschillende innovaties zoals een nieuwe digitale app, campagne of service tool hebt, is het belangrijk om deze concepten te valideren. Je wilt zeker zijn van de levensvatbaarheid van je concept vanuit drie perspectieven: human, technologie en business. Onderstaande vragen beantwoorden helpt hierbij:

  • Is het wenselijk? Gaat jouw concept een wezenlijk probleem oplossen of een echte behoefte van je doelgroep vervullen?
  • Is het haalbaar? Is het op technisch vlak realistisch en haalbaar?
  • Is het rendabel? Levert het onderaan de streep voldoende meerwaarde op om er in te investeren?

Design sprints zijn de perfecte methode om je concepten te valideren vanuit deze 3 perspectieven én om te zorgen voor adoptie. Tijdens een design sprint zet je, op basis van co-creatie met je collega’s, een complex vraagstuk om naar een prototype. Dit prototype test je direct bij de doelgroep. Dit kunnen externe klanten zijn, maar - bijvoorbeeld in het geval van een interne applicatie - ook collega’s. Na de design sprint weet je of het concept wenselijk, haalbaar en rendabel - en daarmee levensvatbaar - is, hoe de doelgroep erop gaat reageren en wat ervoor nodig is om het concept te lanceren en beheren. Dit in plaats van het concept bedenken, bouwen, lanceren en pas dan te starten met leren. Het is als het ware een shortcut om supersnel te kunnen leren en dat is een basisvoorwaarde voor een succesvolle digitale transformatie. "learnings analyseren design sprint" Wil je meer weten over design sprints? Volg dan ons webinar waarin we uitgebreid uitleggen hoe design sprints werken.

Hoe design sprints binnen jouw organisatie tot leven komen

Een design sprint kun je dus zien als tool om plannen in praktijk te brengen. Hands-on aan de slag met jouw digitale transformatie. Deze methodiek staat ver af van de aanwezige ervaring en methodieken in de meeste organisaties. Daarom is het belangrijk stap voor stap aan de slag te gaan. Begin klein: start met een klein succes en maak dit succes vervolgens groter door het te promoten. Met het top-down opleggen van nieuwe methodieken hebben we geen goede ervaring. Het helpt niet wanneer je design sprints in je organisatie gaat forceren. Het is immers een co-creatieproces waarbij je de intrinsieke motivatie van collega’s nodig hebt. Een ander goed startpunt is een bestaand probleem in je organisatie waar de nodige frustratie over is. Ga hier als eerste mee aan de slag om mensen te enthousiasmeren over design sprints. Ter inspiratie deel ik in grove lijnen onze aanpak voor het succesvol embedden van design sprints in je organisatie.

  1. Kickstart & sponsorship

Momenteel is minimaal één persoon binnen jouw organisatie enthousiast over de inzet van design sprints (de evangelist). Tijd om meer personen te betrekken en enthousiast te maken. We organiseren een bootcamp workshop (1 a 2 dagen) waarin we een groep van ongeveer 10 personen tot sponsors maken. We laten zien wat een design sprint is, hoe het werkt en waar je het voor inzet. Daarnaast laten we een aantal inspirerende en succesvolle cases zien en doen we een aantal exercities met elkaar om te ervaren hoe een design sprint werkt. De groep bestaat bij voorkeur uit invloedrijke personen vanuit een dwarsdoorsnede van de organisatie plus wat hoge functies voor de buy-in.

2. Lighthouse project kiezen

Binnen de bootcamp wordt iedereen enthousiast. Daarnaast zul je zien dat een aantal personen een actueel vraagstuk hebben dat met een design sprint kan worden opgelost. Bijvoorbeeld een dienst of product dat niet van de grond komt, een grote frustratie of een project wat al een tijdje in cirkels draait. Samen met de evangelist kiezen we een vraagstuk waar we de eerste design sprint voor gaan organiseren: het lighthouse project. Het is belangrijk om een vraagstuk te kiezen waarmee we veel succes en zichtbaarheid behalen als het project slaagt. Belangrijk dus om een goede afweging te maken en rekening te houden met de sponsorship groep en de gehele organisatie.

3. Eerste design sprint: lighthouse design sprint

We organiseren gezamenlijk de eerste design sprint. Wij faciliteren deze volledig en zorgen gezamenlijk voor een goed eindresultaat. We nemen hier doorgaans 2 weken de tijd voor en werken het eindresultaat net wat meer uit dan gebruikelijk. Met een high definition prototype zullen we meer mensen sneller overtuigen. Dit is namelijk het doel van het lighthouse project: laten zien dat het werkt.

4. Presentatie lighthouse design sprint

We organiseren een meetup met de sponsorship groep waarin we het proces en resultaat van de lighthouse design sprint presenteren. We vragen om feedback en aanvullende ideeën om ze nog enthousiaster te maken dan ze al waren. Zo worden ze daadwerkelijk sponsor van de design sprint methodiek. Op deze manier faciliteren we een organische groei binnen de organisatie. De eerste case is gemaakt en er zullen meer collega’s enthousiast zijn om een design sprint te gaan organiseren. Vanuit daar pakken we door. Het doel van de periode aansluitend op deze stappen kan zijn om zelfredzaam te worden op design sprinting gebied. We gaan dan meerdere sprint masters trainen die zelf met collega’s sprints gaan organiseren. Dit hoeft uiteraard niet. We kunnen altijd nog gezamenlijk sprints organiseren. Iedere organisatie is anders, zie daarom bovenstaande aanpak als uitgangspunt. Het is belangrijk om deze aan te passen op basis van jouw organisatie.

Samen aan de slag

Wij zien dit absoluut als best practise wanneer we met innovatie bezig zijn, zowel bij nieuwe producten als uitbreidingen aan bestaande producten. Bij Netvlies hebben we al tientallen bedrijven geholpen door design sprints te faciliteren en het te embedden binnen het innovatieproces. Ben jij de evangelist binnen je organisatie en wil je niets liever dan aan de slag gaan met design sprints? Stuur me een mailtje via [email protected] en we hebben het erover.