Collega's bekijken advertenties in de Bing chatfunctie

Bevindt de toekomst van advertenties zich in AI chatfuncties?

DE ADVERTENTIEWERELD OP Z’N KOP

Met de komst van AI tools zoals taalmodellen ChatGPT en Google Bard en visuele AI tools werden de nieuwste technologische ontwikkelingen ineens toegankelijk voor iedereen met een internetverbinding. Vaak worden dergelijke openbare tools gefinancierd door advertenties. OpenAI besloot een andere weg in te slaan en geen advertenties te gebruiken in zijn chatfunctie. Microsoft, aan de andere kant, lijkt de advertentiewereld op z’n kop te zetten en experimenteert met advertenties in de Bing chatfunctie. Dit zijn interessante trends op het gebied van marketing die mogelijk veranderingen voor het SEA vakgebied met zich meebrengen. In dit blog ga ik in op de vraag of de toekomst van advertenties zich in AI chatfuncties bevindt en ik laat aan de hand van een case van onze klant Merk-Echt de recente ontwikkelingen rondom advertenties in de Bing chatfunctie zien. 

Collega's bepalen de strategie voor het adverteren in de Bing chatfunctie

Sinds februari 2023 is de Bing chatfunctie beschikbaar voor iedereen. De chatfunctie van Bing draait op een aangepaste versie van GPT-4. In tegenstelling tot ChatGPT, maakt de Bing chatfunctie gebruik van bronvermelding en linkt de chatfunctie voortdurend naar de pagina’s waar het de informatie vandaan haalt. Na de lancering in februari kondigde Microsoft al eind maart aan ook te gaan experimenteren met adverteren in Bing chat. Op welke manier dat zou gebeuren, liet Microsoft in het midden.

In de tussentijd is meer duidelijk geworden. De eerste advertenties in de Bing chatfunctie zijn zelfs al gezien door gebruikers. Microsoft heeft zelf sinds februari geen updates meer gegeven, totdat ze op 18 juni naar buiten brachten dat het experiment van adverteren in de chatfunctie uitgebreid zal worden. Verder houdt Microsoft zich stil over de ontwikkelingen en blijven wij zelf de Bing Chatfunctie in de gaten houden voor updates. 

Voorbeeld van een advertentie in de Bing chatfunctie

Hiernaast zie je een voorbeeld van een advertentie in de Bing chatfunctie. Door de gebruiker werd gezocht naar “cheapest honda car”. In het antwoord van de chat zie je een blokje met ‘ad’ en een blokje met ‘1’ achter de zinnen staan. In deze bronvermelding is dus een advertentie toegevoegd. 

Verschillende advertentievarianten in de Bing chatfunctie

Momenteel is Microsoft aan het experimenteren met nieuwe manieren van adverteren in de chatfunctie. Je hebt nu verschillende advertentie mogelijkheden binnen de chatfunctie. Naast tekstadvertenties zijn sinds kort ook andere advertentievarianten mogelijk zoals productadvertenties, multimedia advertenties en verticale advertenties. Productadvertenties zijn advertenties van de producten in je webshop, multimedia advertenties zijn uitgebreide tekstadvertenties met een grote afbeelding erbij en verticale advertenties zijn advertenties die automatisch worden gemaakt door Bing op basis van een lijst met producten en vereiste productinformatie. 

Hoe kun je adverteren in de Bing chatfunctie?

Wil je aan de slag met adverteren in de Bing chatfunctie? Dan kun je helaas niet handmatig kiezen om je advertenties in de chatfunctie te tonen. Op basis van advertenties uit Microsoft Ads accounts worden automatisch advertenties gemaakt voor de Bing Chatfunctie. Gebruikers kunnen niet kiezen om specifiek te adverteren in de chatfunctie. 

Eerste advertenties in de chatfunctie

Microsoft brengt zelf weinig naar buiten over hun experimenten met adverteren in de Bing chatfunctie. Toch zijn mij een aantal dingen duidelijk geworden na wat gesprekken met de chatfunctie. De tekstadvertenties zijn veranderd, de advertentie wordt niet langer als bron weergegeven, maar er wordt boven (of onder) de bron een relevante advertentie getoond. 

Daarnaast zien we ook steeds vaker multimedia advertenties voorbijkomen. Deze advertenties worden in de reactie van de chat getoond met afbeelding erbij. Waar we eerst alleen tekst advertenties zagen, lijkt dit steeds verder uit te breiden. Nu zien we ook volledige advertenties bij de bron van een reactie en ook volledige advertenties inclusief een afbeelding onderaan de reactie van de chat. Dit zijn vooralsnog experimenten die Microsoft uitvoert, welke varianten daadwerkelijk gebruikt gaan worden is nog onduidelijk. Hoe dit zich verder gaat ontwikkelen zullen we de komende tijd gaan zien. 

Voorbeeld van een multimedia advertentie in de Bing chatfunctie

In het voorbeeld hiernaast zie je een multimedia advertentie van onze klant Merk-Echt terugkomen. Op de afbeelding zie je dat de chat nog steeds naar een bron linkt in de tekst. De bron bevindt zich in de blokjes met een '1' aan het einde van de zin. In tegenstelling tot het eerdere voorbeeld, bevat het antwoord nu een volwaardige multimedia advertentie in plaats van een klein blokje waar 'ad' in staat. De multimedia advertentie bestaat uit een afbeelding van het bedrijf Merk-Echt en een link naar de website. 

Voor onze klant Merk-Echt adverteren wij via Microsoft Ads. Vanuit de bestaande advertenties heeft Microsoft de advertentie opgemaakt die je in het voorbeeld ziet. 

Adverteren in AI chatfuncties is de toekomst

Zoals aangegeven, worden de advertenties in de Bing chatfunctie gemaakt op basis van bestaande advertenties uit Microsoft Ads. Je kunt als adverteerder de Bing chatfunctie nog niet zelf als advertentiekanaal kiezen. In de nabije toekomst zou dit zomaar wel het geval kunnen zijn. Met de inzet van chatfuncties voor zoekopdrachten, wordt ook het adverteren in deze chats een stuk interessanter. 

Met de huidige ontwikkeling van advertenties in de Bing chatfunctie, wordt Microsoft Ads interessanter om op te nemen in je SEA-strategie. Aangezien wij Microsoft Ads al inzetten voor onze klanten houden wij de ontwikkelingen rondom adverteren in de Bing chatfunctie scherp in de gaten. Het advertentie landschap wordt door deze ontwikkelingen op z’n kop gezet. In de toekomst kan het het zwaartepunt van advertenties zich in AI chatfuncties bevinden. Momenteel kun je als adverteerder nog niet zelf kiezen om te adverteren in de Bing chatfunctie, maar ik ben benieuwd of hier binnenkort verandering in komt. Bij Netvlies houden we deze nieuwe ontwikkelingen nauw in de gaten. Wil je meer weten over adverteren via Microsoft Ads en de inzet van AI in adverteren? Neem dan contact op! 

Kom met ons sparren over de toekomst van AI

Heb jij toffe ideeën over de toekomst van AI? Wij ook! Tijdens MEET kun je met ons sparren over de toekomst van AI en neem je een kijkje in de keuken van Netvlies. Je ontdekt hoe we werken en wat we doen om voorsprong te nemen in de ontwikkelingen op het gebied van AI. Jij leert van onze experts op het gebied van digital en zij nemen je mee in de toepassing van AI in hun dagelijks werk. Heb jij zelf ook een innovatieve kijk op AI en de wereld van digitale media? Meld je dan zeker aan voor deze MEET!