Strateeg Jotam

3 manieren om te starten met prototyping

Snel feedback ophalen

Ideeën valideren 

Je wilt je ideeën valideren bij échte gebruikers, maar hoe kom je van idee naar een werkende oplossing? Het antwoord: prototyping. De kunst van prototyping is dat je in een kort tijdsbestek een basis ontwerpt, waarmee je feedback kan ophalen om het ontwerp - en dus je idee - aan te scherpen. In dit blog licht ik drie manieren toe om direct te starten met prototyping.

Strategen van Netvlies maken een prototype.

Wat is een prototype?

Een prototype is een voorbeeldversie van een eindproduct dat wordt gebruikt om een product voorafgaand aan realisatie en lancering te testen. Een prototype kan zoiets simpels zijn als handgetekende schetsen of een digitale blauwdruk van het product. Met dit prototype kan je het product demonstreren aan de doelgroep en stakeholders en de kernfunctionaliteiten toetsen bij toekomstige gebruikers. Testpersonen kunnen het prototype voelen en gebruiken. Je krijgt direct feedback op het product, hoe het werkt en hoe de doelgroep het ervaart. 

Het doel van een prototype is dus productideeën testen, voordat veel tijd, geld en energie wordt besteed aan het maken van een definitief verkoopbaar product. Prototypes maken inzichtelijk hoe gebruikers omgaan met je product en waar je eventueel op moet verbeteren om het product beter aan te laten sluiten op hun verwachtingen, wensen en behoeften.

Wat is een Proof of Concept?

Een Proof of Concept (PoC) is een methode om de praktische haalbaarheid van een concept, idee of functionaliteit te bepalen. Een PoC wordt vaak in het beginstadium van productontwikkeling opgesteld. Dus vóór de ontwikkeling van het prototype. 

Het is een tool om intern de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Een PoC gaat in op de vraag ‘is het idee haalbaar’ en wordt gebruikt om aannames te valideren en te ontdekken of een concept überhaupt uitvoerbaar is. Zodra er groen licht is, bekijk je hoe je het idee tot leven kan laten komen met een prototype. Afhankelijk van wat en hoe je wilt valideren kan je kiezen uit een aantal methoden, zoals paper, digital of HTML prototyping. 

Paper prototyping

Paper prototyping is de simpelste vorm van prototyping: je schetst je idee en het ontwerp op papier. Dit worden ook wel low fidelity prototypes genoemd. Dit zie je vaak terug bij producten die aan veranderingen onderhevig zijn, bijvoorbeeld door feedback van klanten of collega’s. Met paper prototyping kan je eenvoudig - binnen 5 minuten - een prototype maken. Het is een goedkope manier om je ideeën te valideren. In principe heb je alleen pen en papier nodig om te beginnen. 

Ga je met papier in de weer, komt je creativiteit los en kan je snel ideeën schetsen door ze eenvoudig in lijntekeningen uit te tekenen. Deze vorm van Lo-Fi prototyping gebruiken wij vaak in onze Design Sprints. Met 4-step-sketch paper prototyping laten we workshops deelnemers zelf nadenken over oplossingsrichtingen, hoe de oplossing eruit moet komen te zien en hoe het eventueel zou moeten werken. Tijdens een Design Sprint worden deelnemers gedwongen om details los te laten en juist hoog over na te denken.

Digital prototyping

Digital prototyping is de meest voorkomende vorm van prototyping en wordt - afhankelijk van de complexiteit van het prototype - medium of high fidelity prototyping genoemd. Deze vorm van prototyping zit zo dicht mogelijk tegen de werkelijkheid aan, om de ervaring goed te kunnen valideren. Denk aan wireframes en werkende landingspagina’s met echte content - tekst en afbeeldingen - waar bezoekers doorheen kunnen scrollen. De prototypes zijn realistisch genoeg om feedback te verzamelen op het design en de werking van het product.

Vaak zijn dit visuele prototypes die in keynotes gebruikt worden om gebruikers en stakeholders mee te nemen in het idee. Daarom kiezen wij ervoor om tijdens een Design Sprint de paper prototypes verder uit te werken in digital prototypes. Afhankelijk van de bedachte oplossing werken we in grote lijnen het protype visueel uit, zodat we dit tijdens gebruikersinterviews kunnen valideren.

HTML prototyping

Tegenwoordig zijn er meer dan genoeg tools waarmee je zelf een HTML prototype kan bouwen. Waar je vroeger nog een developer nodig had om een landingspagina, website, app of chatbot te bouwen, zijn er nu low code tools beschikbaar waarmee je dit zelf eenvoudig in elkaar ‘klikt’. Tools als Leadpages, Webflow en Collect Chat maken HTML prototypes toegankelijk voor marketeers, UX’ers en productmanagers. 

HTML prototyping is tijdrovender, maar nog steeds zeer behapbaar. Bovendien is deze vorm van prototyping uitermate interessant wanneer je interactie aan wilt gaan met je doelgroep. Door tooling in te stellen, zoals HotJar en Google Analytics, kun je het échte gedrag van je doelgroep analyseren.

Meer weten over prototyping?

Volg ons gratis webinar Design Sprint voor Beginners. In dit webinar leggen we in één uur uit hoe je tijdens een design sprint prototypes uitwerkt én deze test onder eindgebruikers.

Meld je gratis aan.