trainee harm geeft een presentatie.

Harm over zijn traineeship bij Netvlies: “Ik heb me nog nooit zó op mijn plek gevoeld!”

VAN TRAINEE NAAR ONLINE MARKETEER

Korte lijntjes, dus supermakkelijk schakelen met iedereen

Eind 2020 stuurde Harm een open sollicitatie naar Netvlies, in de hoop dat hij in aanmerking kon komen voor een traineeship op het gebied van online marketing. En ja, dat kon. Netvlies ontwierp speciaal voor Harm een SEA traineeship op maat, dat in februari 2021 van start ging. Zes maanden later – na het succesvol afronden van zijn traineeship – kon Harm fulltime aan de slag als junior Online Marketeer. In dit blog deelt hij zijn ervaringen.

Het Marketing team van Netvlies overlegt met Harm.

Open sollicitatie voor een traineeship

Tijdens mijn studie Leisure Management ontdekte ik dat ik graag in online marketing wilde werken, maar ondanks stages op het gebied van communicatie en online marketing had ik het gevoel dat ik nog niet over voldoende kennis en ervaring beschikte voor een volwaardige online marketing baan. Om zo breed mogelijk inhoudelijke kennis en werkervaring op te doen, wilde ik daarom eerst een traineeship op dit vakgebied volgen. In mijn zoektocht kwam ik Netvlies tegen en besloot ik een open sollicitatie te sturen. Zonder dat ik daar op dat moment een specifieke functie of online marketing discipline bij in gedachten had. Kort daarna mocht ik langskomen voor een kennismakingsgesprek en daarbij voelde ik direct een klik. Vooral het werken zonder managers sprak me enorm aan.

Traineeship samen vormgeven

Snel daarna volgden gesprekken met Talent Scout Lois en Online Marketing Specialist Paul om mijn traineeship vorm te geven. Omdat Netvlies geen kant-en-klaar traineeship ‘op de plank’ had liggen, kon de inhoud en duur van mijn traineeship redelijk vrij worden ingevuld. Het resultaat was een relatief kort (zes maanden) maar intensief traineeship zoekmachine adverteren (SEA) met als uitgangspunt dat ik na een succesvolle afronding als junior Online Marketeer bij Netvlies aan de slag zou kunnen. Ik was superblij dat ik op deze manier niet alleen ‘iets’ binnen online marketing kon gaan doen, maar me in zes maanden tijd ook echt kon specialiseren in één vakgebied. Dat leek me beter dan ‘van alles een beetje’ te leren. Om het maximale eruit te halen, hebben we per maand leerdoelen uitgewerkt en afspraken gemaakt over de verdeling tussen het opdoen van theoretische kennis – ofwel: gewoon hard blokken – en het opdoen van praktijkervaring door mee te draaien in klantprojecten.

Dit houdt een SEA traineeship bij Netvlies in

Als trainee maakte ik deel uit van de marketing cel van Netvlies van waaruit we klanten met een resultaatgerichte strategie, kanaal-overstijgende campagnes en strakke monitoring helpen om alles uit hun online marketingbudget te halen. Wat heel fijn was: vanaf dag één kreeg ik het vertrouwen van het team en droeg ik verantwoordelijkheid voor klantprojecten én voor mijn eigen traineeship. Bovendien werden mijn werkzaamheden gewoon aan de klanten gefactureerd, waardoor ik me nóg meer gemotiveerd voelde om er flink tegenaan te gaan, extra mijn best te doen en mezelf te bewijzen.

Mijn eerste maand stond vooral in het teken van kennismaking met Netvlies en met zoekmachine adverteren. Van SEA specialisten Paul en Joost kreeg ik bijvoorbeeld uitleg over het organisatiemodel van Netvlies en over Google Ads. Ook namen we praktijkcases door en mocht ik meekijken in hun klantaccounts. Daarnaast lag de focus vooral op (heel veel) zelfstudie en het behalen van Google Ads certificeringen. In de tweede maand kreeg ik mijn eerste vaste klanten en was ik zo’n 5 tot 7 uur per week bezig met klantprojecten. Daarbij voerde ik stapsgewijs steeds meer werkzaamheden zelf uit. De resterende tijd gebruikte ik voor zelfstudie, certificeringen en uitleg en begeleiding van Paul en Joost.

Learning on the job 

Vanaf maand drie mocht ik steeds meer zelf de contacten met klanten onderhouden en ging het ook steeds harder met mijn klanturen. Wat begon met een uurtje of 8 per week liep al snel op naar 20 uur per week. Dat was eerlijk gezegd wel wat meer dan we aan het begin van mijn traineeship hadden afgesproken, maar ik leerde snel en het werken in de praktijk ging me behoorlijk goed af.

Zo’n combinatie tussen praktijk en theorie kan ik echt iedereen aanraden. Als je veel vlieguren maakt, leer je namelijk echt veel sneller. Tussentijds hadden we bovendien in overleg besloten dat mijn werkzaamheden zouden worden uitgebreid met social media advertising, waarbij ik direct aan de slag mocht met een klantopdracht. Best spannend, want daar had ik nog helemaal geen ervaring mee. Ik moest er dan ook even in komen, maar door meteen in de praktijk aan de slag te gaan – met begeleiding waar dat nodig was – heb ik extra veel kunnen leren.

Fijne begeleiding, maar ook veel vrijheid en ruimte voor eigen inbreng

De begeleiding door Paul en Joost is heel goed bevallen. Joost richtte zich vooral op de technische aspecten van het werk, zoals de tools die we voor SEA gebruiken en bepaalde functies van Google Ads. Vaak gebruikte hij dan een klantproject als kapstok, zodat ik het geleerde in dezelfde week of de week erop al kon toepassen. Paul hielp vooral door met me te sparren over projecten van klanten: wat heb je gedaan, wat ben je van plan en waarom? Ook begeleidde hij me bij de contacten met klanten. Bijvoorbeeld door over mijn schouder mee te kijken, maar ook door me te laten meelezen met mails naar klanten. Hierdoor heb ik echt geleerd om met zelfvertrouwen zaken op te pakken, waardoor ik inmiddels zover ben dat ik een aantal accounts volledig zelfstandig beheer. En dát voelt heel goed. 

De bedrijfscultuur van Netvlies stimuleert om zelf achter dingen aan te gaan: er wordt van je verwacht dat je met eigen input en ideeën komt, ze gaan echt niet alles zitten voorkauwen. Natuurlijk geef ik ongebruikelijke dingen en grote aanpassingen wel door, maar er is veel ruimte voor eigen inbreng en dat ligt me wel. Ik heb bijvoorbeeld zelf aangegeven dat ik meer over sociale media wilde leren en heb vervolgens zelf het initiatief genomen om socials-uren over te nemen van collega’s. Door zelf dit soort zaken te mogen regelen, creëer je eigenaarschap over wat je doet en dat vind ik heel leuk. Bij een ander soort organisatie zou dat allemaal via een manager moeten lopen, hier regelen we dat gewoon zelf!

De bedrijfscultuur van Netvlies moedigt aan om zélf achter dingen aan te gaan.

Zo zie ik Netvlies…

Ik had natuurlijk al wel gehoord en gelezen dat Netvlies een organisatie zonder managers is, maar was heel benieuwd hoe dat in de praktijk zou zijn. Wat ik heb ervaren, is dat Netvlies bestaat uit een groep specialisten die super serieus zijn, hard werken en ook goed samenwerken, maar toch ook heel vrij en informeel zijn in hun doen en laten. Iedereen werkt zelfstandig en weet wanneer hij of zij een ander moet inschakelen. En omdat we elkaar zo goed weten te vinden, hebben we geen managers nodig. Wel is het prettig dat er duidelijke afspraken zijn, bijvoorbeeld met betrekking tot de functies en de verwachtingen per rolniveau. Hierdoor weet je niet alleen wat er van jou wordt verwacht, maar ook wat jij van anderen mag verwachten. In het begin vond ik die vrijheid en verantwoordelijkheid best spannend, nu bevordert het vooral mijn intrinsieke motivatie. Ik werk serieus harder dan ik tijdens mijn schooltijd ooit heb gedaan, maar dat wordt dik beloond met persoonlijke ontwikkeling en groei: ik weet meer van aanpakken en kom vaker zelf met initiatieven. Mooi, toch?

… en dit heeft Netvlies me tot nu toe gebracht

Vroeger wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik wilde. Daarom heb ik ook een brede opleiding gedaan. Ik vind het heel waardevol dat ik na al dat zoeken nu kan doen wat ik leuk vind en ook nog de ruimte krijg om te onderzoeken wat ik verder wil leren om mezelf verder te verbreden. Daarnaast vond ik het voorheen best spannend om nieuwe mensen te leren kennen, terwijl de bedrijfscultuur van Netvlies juist sterk is gericht op persoonlijk contact en samenwerking. Ook in dat opzicht is Netvlies voor mij een heel goede leerschool.

Van trainee naar Online Marketeer

Tijdens mijn traineeship hoopte ik al dat ik bij Netvlies mocht blijven werken, want ik vond – en vind – de bedrijfscultuur heel prettig en had me nog nooit zo goed op mijn plek gevoeld als hier. SEA vind ik bovendien een interessant vakgebied dat me goed ligt, al moet ik daar nog wel in groeien. Ik wil bijvoorbeeld nog veel meer leren over strategisch denken. Kortom: het eerste jaar wil ik gewoon lekker knallen, maar straks wil ik graag doorgroeien naar consultant, met eigen klanten… dát lijkt me wel een hele mooie uitdaging. En het fijne is: ik weet nu al precies welke doelen ik moet behalen om daar te komen!

Ook een traineeship volgen bij Netvlies?

Op grond van mijn eigen ervaringen kan ik een stage of traineeship bij Netvlies zeker aanbevelen, al hangt het natuurlijk wel van je persoonlijkheid af of je je comfortabel voelt bij de manier waarop we bij Netvlies werken. Uiteindelijk ben je toch een soort zelfstandig ondernemer, met alle vrijheid die daarbij hoort. Word je daar blij van en kun je daar ook verantwoordelijk mee omgaan, dan zul je je hier best thuis voelen. Als trainee kun je in elk geval in kort tijd heel veel leren, zowel vakinhoudelijk als op persoonlijk vlak.

Bekijk de mogelijkheden voor een traineeship in jouw vakgebied of lees meer over werken bij Netvlies.