Open sollicitatie voor een traineeship
Tijdens mijn studie Leisure Management ontdekte ik dat ik graag in online marketing wilde werken, maar ondanks stages op het gebied van communicatie en online marketing had ik het gevoel dat ik nog niet over voldoende kennis en ervaring beschikte voor een volwaardige online marketing baan. Om zo breed mogelijk inhoudelijke kennis en werkervaring op te doen, wilde ik daarom eerst een traineeship op dit vakgebied volgen. In mijn zoektocht kwam ik Netvlies tegen en besloot ik een open sollicitatie te sturen. Zonder dat ik daar op dat moment een specifieke functie of online marketing discipline bij in gedachten had. Kort daarna mocht ik langskomen voor een kennismakingsgesprek en daarbij voelde ik direct een klik. Vooral het werken zonder managers sprak me enorm aan.
Traineeship samen vormgeven
Snel daarna volgden gesprekken met Talent Scout Lois en Online Marketing Specialist Paul om mijn traineeship vorm te geven. Omdat Netvlies geen kant-en-klaar traineeship ‘op de plank’ had liggen, kon de inhoud en duur van mijn traineeship redelijk vrij worden ingevuld. Het resultaat was een relatief kort (zes maanden) maar intensief traineeship zoekmachine adverteren (SEA) met als uitgangspunt dat ik na een succesvolle afronding als junior Online Marketeer bij Netvlies aan de slag zou kunnen. Ik was superblij dat ik op deze manier niet alleen ‘iets’ binnen online marketing kon gaan doen, maar me in zes maanden tijd ook echt kon specialiseren in één vakgebied. Dat leek me beter dan ‘van alles een beetje’ te leren. Om het maximale eruit te halen, hebben we per maand leerdoelen uitgewerkt en afspraken gemaakt over de verdeling tussen het opdoen van theoretische kennis – ofwel: gewoon hard blokken – en het opdoen van praktijkervaring door mee te draaien in klantprojecten.
Dit houdt een SEA traineeship bij Netvlies in
Als trainee maakte ik deel uit van de marketing cel van Netvlies van waaruit we klanten met een resultaatgerichte strategie, kanaal-overstijgende campagnes en strakke monitoring helpen om alles uit hun online marketingbudget te halen. Wat heel fijn was: vanaf dag één kreeg ik het vertrouwen van het team en droeg ik verantwoordelijkheid voor klantprojecten én voor mijn eigen traineeship. Bovendien werden mijn werkzaamheden gewoon aan de klanten gefactureerd, waardoor ik me nóg meer gemotiveerd voelde om er flink tegenaan te gaan, extra mijn best te doen en mezelf te bewijzen.
Mijn eerste maand stond vooral in het teken van kennismaking met Netvlies en met zoekmachine adverteren. Van SEA specialisten Paul en Joost kreeg ik bijvoorbeeld uitleg over het organisatiemodel van Netvlies en over Google Ads. Ook namen we praktijkcases door en mocht ik meekijken in hun klantaccounts. Daarnaast lag de focus vooral op (heel veel) zelfstudie en het behalen van Google Ads certificeringen. In de tweede maand kreeg ik mijn eerste vaste klanten en was ik zo’n 5 tot 7 uur per week bezig met klantprojecten. Daarbij voerde ik stapsgewijs steeds meer werkzaamheden zelf uit. De resterende tijd gebruikte ik voor zelfstudie, certificeringen en uitleg en begeleiding van Paul en Joost.
Learning on the job
Vanaf maand drie mocht ik steeds meer zelf de contacten met klanten onderhouden en ging het ook steeds harder met mijn klanturen. Wat begon met een uurtje of 8 per week liep al snel op naar 20 uur per week. Dat was eerlijk gezegd wel wat meer dan we aan het begin van mijn traineeship hadden afgesproken, maar ik leerde snel en het werken in de praktijk ging me behoorlijk goed af.
Zo’n combinatie tussen praktijk en theorie kan ik echt iedereen aanraden. Als je veel vlieguren maakt, leer je namelijk echt veel sneller. Tussentijds hadden we bovendien in overleg besloten dat mijn werkzaamheden zouden worden uitgebreid met social media advertising, waarbij ik direct aan de slag mocht met een klantopdracht. Best spannend, want daar had ik nog helemaal geen ervaring mee. Ik moest er dan ook even in komen, maar door meteen in de praktijk aan de slag te gaan – met begeleiding waar dat nodig was – heb ik extra veel kunnen leren.
Fijne begeleiding, maar ook veel vrijheid en ruimte voor eigen inbreng
De begeleiding door Paul en Joost is heel goed bevallen. Joost richtte zich vooral op de technische aspecten van het werk, zoals de tools die we voor SEA gebruiken en bepaalde functies van Google Ads. Vaak gebruikte hij dan een klantproject als kapstok, zodat ik het geleerde in dezelfde week of de week erop al kon toepassen. Paul hielp vooral door met me te sparren over projecten van klanten: wat heb je gedaan, wat ben je van plan en waarom? Ook begeleidde hij me bij de contacten met klanten. Bijvoorbeeld door over mijn schouder mee te kijken, maar ook door me te laten meelezen met mails naar klanten. Hierdoor heb ik echt geleerd om met zelfvertrouwen zaken op te pakken, waardoor ik inmiddels zover ben dat ik een aantal accounts volledig zelfstandig beheer. En dát voelt heel goed.
De bedrijfscultuur van Netvlies stimuleert om zelf achter dingen aan te gaan: er wordt van je verwacht dat je met eigen input en ideeën komt, ze gaan echt niet alles zitten voorkauwen. Natuurlijk geef ik ongebruikelijke dingen en grote aanpassingen wel door, maar er is veel ruimte voor eigen inbreng en dat ligt me wel. Ik heb bijvoorbeeld zelf aangegeven dat ik meer over sociale media wilde leren en heb vervolgens zelf het initiatief genomen om socials-uren over te nemen van collega’s. Door zelf dit soort zaken te mogen regelen, creëer je eigenaarschap over wat je doet en dat vind ik heel leuk. Bij een ander soort organisatie zou dat allemaal via een manager moeten lopen, hier regelen we dat gewoon zelf!