Collega's in overleg voor groot scherm met analyse

6 SEO tips voor een WordPress website

Je WordPress website bovenaan in Google

WordPress is één van de meest bekende en veelgebruikte Content Management Systemen voor het bouwen van een website. Het is een flexibel en laagdrempelig CMS met veel functionaliteiten. WordPress biedt ook veel SEO mogelijkheden, maar ook een aantal valkuilen. In dit blog deel ik 6 SEO tips voor een WordPress website.

1. Check het thema dat je gebruikt

WordPress biedt verschillende thema’s om een website mee te maken. Als je een thema gebruikt, check deze dan met Google Pagespeed Insights. Met deze tool kan je zien of een thema goed scoort op snelheid en functionaliteiten. Het achteraf aanpassen van een thema kost veel tijd. Het is dus beter om direct een goed thema te kiezen en tijdens de bouw van de website rekening te houden met belangrijke optimalisaties om de pagespeed te bevorderen. 

2. Gebruik niet onnodig veel plugins

Kijk uit dat je niet te veel plugins gebruikt voor het opzetten van je WordPress website. Er zijn veel mogelijkheden om handige plugins aan je website toe te voegen via WordPress, maar deze maken de website ook langzamer en ze zijn gevoeliger voor bugs. Het is beter om de website zoveel mogelijk op basis van maatwerk te bouwen zonder onnodige plugins te gebruiken voor simpele functionaliteiten. Door de afhankelijkheid van plugins te beperken is er meer controle over de pagespeed en is de website minder bug gevoelig. 

3. Gebruikt Yoast

Yoast is een SEO plugin die je kan installeren op je WordPress website. Yoast heeft een gratis versie die genoeg functies biedt om mee aan de slag te gaan. De Yoast plugin doet veel, maar de voornaamste functie is dat per pagina wordt aangegeven hoe goed deze scoort op het gebied van SEO. Daarnaast biedt Yoast een aantal functies die je helpen een pagina SEO vriendelijker te maken.

 

Functies van de SEO tool Yoast

  1. Yoast laat je makkelijk meta titles en meta descriptions controleren. Meta titles en meta descriptions geven in een zoekmachine kort weer waar de gelinkte pagina over gaat. Yoast geeft je een herinnering zodat je niet vergeet deze in te vullen. Daarnaast geeft de tool je gelijk een voorbeeld van het resultaat, zodat je weet hoe de ingevulde meta title en meta description in Google eruit zien.
  2. Je kan social media snippets aanpassen om te zorgen dat de juiste afbeelding wordt weergegeven. Zo heb je controle over de thumbnail afbeelding en de titel die op social media komt te staan als je een pagina deelt. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat hier iets willekeurigs komt te staan. 
  3. XML sitemap genereren met Yoast. Yoast biedt een functie om makkelijk een sitemap te genereren en optimaliseren. Een XML sitemap is een map van je website die wordt gegenereerd (en indien goed ingesteld automatisch geüpdate) waarmee je Google laat zien uit welke pagina’s je website bestaat. Zo kan je bijvoorbeeld prioriteiten per type url instellen. Deze kan je vinden via het volgende kruimelpad: Yoast SEO tab → general → features → xml sitemap.
  4. Yoast kan gekoppeld worden Google Search Console. Het voordeel hiervan is dat Yoast informatie uit je search console ophaalt om je betere SEO adviezen te kunnen geven. 
Screenshot van SEO tool Yoast

4. Comprimeer afbeeldingen

Afbeeldingen zijn vaak de grootste killing factor van snelheid. Websites met veel zware content, zoals afbeeldingen, krijgen meestal een erg lage performance score vanuit Google. Dit komt bijna altijd doordat de afbeeldingen niet zijn geoptimaliseerd. Om te voorkomen dat de afbeeldingen de snelheid slecht beïnvloeden heb ik twee tips voor je: 

  1. Vorm de afbeeldingen om naar een nieuw, performance vriendelijk format, zoals WebP. Dit format wordt tegenwoordig ondersteund door bijna alle browsers. Daarnaast biedt WordPress zelfs verschillende mogelijkheden om de afbeeldingen bij het uploaden om te vormen. 
  2. Comprimeer grote afbeeldingen. Grote afbeeldingen hebben veel tijd nodig om te laden. Door ze te comprimeren verbeter je de snelheid van de website. WordPress comprimeert afbeeldingen tot zekere hoogte wanneer dit nodig is. 

5. Voeg alt text toe bij afbeeldingen

Geef de afbeeldingen op je website altijd een alternatieve text (alt text), dit is heel makkelijk te doen bij WordPress. WordPress biedt bij het uploaden van je afbeeldingen de optie om simpel een alt tekst en een aanvullende beschrijving bij je afbeelding te plaatsen. Door de afbeelding een goede omschrijving te geven krijgt Google een beter beeld van de inhoud van jouw website. Daarnaast geef je slechtziende mensen een kans om de afbeeldingen te begrijpen; voorleestools kunnen de alt tekst voorlezen.

6. Redirect oude URL

Indien je een url aanpast is het belangrijk om te controleren of deze geredirect wordt naar de nieuwe url. Dit kan snel worden vergeten, maar dan is de kans groot dat je de opgebouwde vindbaarheid van de pagina kwijtraakt en daarmee ook een hoop verkeer misloopt. De redirect is simpel te controleren door de oude url in te typen en te kijken of deze doorverwijst naar de correcte nieuwe pagina. WordPress biedt standaard de optie om een oude url te redirecten naar de nieuwe zodra deze veranderd wordt. Mocht je erachter komen dat de oude url niet wordt geredirect, kan je altijd achteraf via het CMS van WordPress handmatig een redirect invoeren. Hier heb je helaas wel een plugin voor nodig. 

Is jouw WordPress website SEO-proof?

Gratis gevonden worden in zoekmachines is erg belangrijk en beperkt je afhankelijkheid van advertenties. Met de bovenstaande tips maak je jouw WordPress website beter vindbaar. Daarnaast helpt Netvlies organisaties op het gebied van SEO door samen gericht te werken naar betere vindbaarheid in Google via content, linkbuilding en techniek. Wil je weten hoe wij jou op SEO gebied kunnen helpen? Neem nu contact op via twolters@netvlies.net.