Netvlies team bekijkt seo tips en aandachtspunten voor een klant.

10 SEO aandachtspunten én tips voor e-commerce websites in 2021

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor e-commerce websites is in de basis niet echt anders dan SEO voor bijvoorbeeld een corporate website. Door de techniek en content te verbeteren wil je de vindbaarheid in Google optimaliseren en meer bezoekers naar je website trekken. Toch kennen e-commerce websites een aantal specifieke aandachtspunten die niet – of in mindere mate – voor corporate websites gelden. Daarom behandel ik in dit uitgebreide blog in willekeurige, maar logische, volgorde 10 SEO aandachtspunten en tips voor e-commerce websites.In dit artikel ga ik dieper in op de volgende SEO aandachtspunten:

1. Geen unieke productinformatie

Webshops maken vaak gebruik van productfeeds van hun leverancier(s) om producten automatisch in hun webshop op te nemen. De keerzijde van deze praktische oplossing is dat je standaard productinformatie van de leverancier overneemt die ook door 80% van de andere online aanbieders (je concurrenten) gebruikt wordt. Google heeft echter een voorkeur voor unieke, originele en zelf geschreven content en beloont de daarvoor benodigde inspanning ook. Pagina’s met unieke content zouden – onder gelijke omstandigheden – beter moeten scoren in Google dan pagina’s met standaard productinformatie. Toch laten veel e-commerce websites wat unieke content betreft kansen liggen, wat vaak twee oorzaken heeft: tijd en creativiteit. 

Tijd

Zeker voor grote webshops met een omvangrijk assortiment lijkt het een onmogelijke opgave om alle producten van unieke productinformatie te voorzien – en dat is het ook. Prioriteer daarom de content of pagina’s die je wilt (laten) herschrijven. Niet elk product is even belangrijk. Begin bijvoorbeeld met de producten die de meeste omzet opleveren, het meest verkocht worden, waar je de meeste marge op hebt of die buiten pagina één van de zoekresultaten vallen, enzovoort. Duik in de statistieken van onder andere Google Analytics, check je posities in de zoekresultaten met gratis tools als Google Search Console of betaalde tools als SEMrush, Ahrefs of Moz en prioriteer de productpagina’s voordat je de content gaat verbeteren.

Creativiteit

Copywriting is een vak en daarom valt het vaak niet mee om saaie productinformatie vol jargon en features om te toveren tot een lekker leesbare en converterende tekst. Dé tip is om je te verplaatsen in en te schrijven vóór de klant. Een klant prikkel je met de voordelen of het gemak van het product en door antwoord te geven op praktische vragen – niet met namen van technologieën die op de marketingafdeling zijn bedacht. Bij Coolblue zijn ze meester in het schrijven van unieke en begrijpelijke productinformatie. Vergelijk onderstaande informatie over de Philips Performer Expert stofzuiger maar eens: Voorbeeld productpagina webshop Philips

Bron: website Philips

Voorbeeld productpagina webshop Coolblue

Bron: Stofzuigerstore.nl

>> Op zoek naar meer inspiratie? Lees ook: 9 tips voor het schrijven van ijzersterke webteksten voor webshops

2. Duplicate content

Duplicate content kent twee verschijningsvormen: tussen en binnen domeinen (websites). Bij punt 1, geen unieke productinformatie, is sprake van duplicate content tussen domeinen: verschillende webshops beschikken over nagenoeg dezelfde tekst. Dit is relatief eenvoudig op te lossen door de content op je website te herschrijven.

Minder goed vindbaar

Onder duplicate content binnen een domein verstaan we content die via meer dan één URL bereikbaar is. Dit type ontstaat doordat een product vaak in meerdere categorieën is opgenomen en de URL op basis daarvan verandert. Het nadeel van duplicate content binnen een domein is dat het moeilijker wordt om de pagina waarvan een duplicaat bestaat goed vindbaar te krijgen. Google weet niet welke van de twee (of meer) de ‘originele’ pagina is. Het gevolg is dat de originele pagina vaak minder goed vindbaar is dan je zou willen en het duplicaat buiten de eerste honderd zoekresultaten valt. Gelukkig bestaat er een oplossing voor deze onwenselijke situatie. voorbeeld duplicate content e-commerce website

De canonical URL

De manier om met dubbele inhoud binnen je (e-commerce) website om te gaan, is gebruik maken van zogenaamde canonieke URL’s. Google heeft deze tag in het leven geroepen om van “niet-kwaadwillige dubbele inhoud” de voorkeurs-URL te kunnen aangeven. Hiermee geef je in feite aan Google aan: ik ben me bewust van het bestaan van dubbele inhoud binnen mijn website – dit (de canonieke URL) is de ‘hoofd’ URL. Als je een canonical URL gebruikt, is dit nog geen garantie dat ook alleen die pagina geïndexeerd wordt. De duplicatie pagina’s kunnen dan nog steeds geïndexeerd worden. Om dit te voorkomen heb je aan aantal opties:

  1. Neem de slugs van de duplicate pagina’s met een ‘disallow:’ op in het Robots.txt bestand van de website. Let op: sluit niet meer pagina’s uit voor indexatie, doordat er bijvoorbeeld meer pagina’s zijn die beginnen met de slug die in het robots.txt bestand is opgenomen met een 'disallow:'. Een voorbeeld van een pagina reeks die in de Robots.txt kan worden uitgesloten: ‘Disallow: /admin/’
  2. Pas een robots metatag of een X-Robot-tag toe op de duplicate pagina’s. Hiermee geef je (specifieke) zoekmachines een instructie om de pagina niet te indexeren. Als de canonical-tag voor de originele pagina gebruikt wordt, is het aan te raden om een van deze tags met een 'no-index' op de duplicate pagina's te zetten.

Google kent de waarde (inkomende links, social shares) die de niet-canonieke URL’s opbouwen toe aan de canonical URL. Canonical URL’s zijn – zeker voor e-commerce websites – een belangrijke technische randvoorwaarde om goed gevonden te worden.

3. Hiërarchische website structuur en navigatie

Eén van de onderdelen van een webshop of website waar ik naar kijk bij een SEO quickscan, audit of bij de start van een nieuw SEO-project is de hiërarchische structuur. Ik kijk dan vooral naar de verhouding tussen hoofd- en subcategorieën en of de subcategorieën een logische verfijning binnen een hoofdcategorie zijn.

Hiërarchische website structuur

Een goede hiërarchische structuur op een website kun je vergelijken met een piramide. De basis (een hoofdcategorie) is qua onderwerp breed en naarmate je dieper de website in gaat, zouden de daaronder gelegen niveaus een verfijning binnen een productcategorie moeten zijn. Een duidelijk voorbeeld is de navigatiestructuur van de webshop van Omoda:

Voorbeeld Omoda SEO hiërarchische structuur

De hoofdnavigatie is heel breed ingestoken, maar wordt snel specifiek. Sommige categorieën onder ‘schoenen’ beschikken zelfs over nog een niveau, dat niet in het drop-down menu is opgenomen. Laarzen bevat bijvoorbeeld nog drie subniveaus: korte laarzen, lange laarzen en vachtlaarzen. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk voor de bezoeker, maar biedt tevens een goede basis om goed gevonden te worden op zoekopdrachten in een niche, zoals bijvoorbeeld vachtlaarzen. Het zal daarom ook geen toeval zijn dat Omoda deze subcategorieën in het leven heeft geroepen.

Onderzoek doen én meten = weten

In het optimaliseren van niche productgroepen liggen voor e-commerce websites vaak nog veel kansen: hoe specifieker een zoekterm, des te minder concurrentie. Hierdoor zou het in theorie eenvoudiger moeten zijn om op die term goed gevonden te worden. Het probleem is dat men vaak niet op de hoogte is van wáár de kansen liggen, omdat er geen zoekwoordenonderzoek wordt gedaan en prestaties niet (goed) worden gemonitord. Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek geeft op basis van zoekvolumes inzicht in waar verfijning binnen categorieën mogelijk is. Een zoekwoordenonderzoek is daarom onmisbaar bij de totstandkoming of optimalisatie van een sitestructuur.

En: gebruik je boerenverstand

Gebruik bij het maken van een zoekwoordenonderzoek ook altijd je logische verstand en staar je niet blind op de input van tools, zoals SemRush. Het kan namelijk zomaar zijn dat een bepaalde term geen zoekvolume heeft, terwijl deze wel heel interessant kan zijn voor je SEO strategie. Bijvoorbeeld als het om een actueel onderwerp gaat of als in de toekomst waarschijnlijk wel op het zoekwoord gezocht gaat worden. Tools hebben hierdoor nog geen data kunnen verzamelen. Als je blind van de tools uit gaat, mis je mogelijk deze zoekwoorden, denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden rondom het coronavirus of een nieuwe telefoon die nog niet op de markt is. 

4. Inactieve producten

Elke webshop heeft ermee te maken: producten die niet meer leverbaar zijn. Met name bij webshops die producten met een ‘beperkte houdbaarheid’ verkopen, zoals tickets voor films, voorstellingen of events, is het verloop in aanbod groot. Dat geldt overigens ook voor websites van bedrijven actief in het vastgoed: als een huis of bedrijfspand verkocht of verhuurd is, is de pagina overbodig geworden. De bewuste pagina wordt in het CMS meestal (automatisch) gedeactiveerd, zodat deze van de website verdwijnt. Het product kan niet meer worden besteld, maar wat gebeurt er met de URL van de bijbehorende pagina? Vaak krijgt deze een zogenaamde 404 statuscode (pagina niet gevonden). De pagina verdwijnt dan na verloop van tijd uit de zoekresultaten van Google en de (link)waarde die deze pagina had opgebouwd is weg. En dat is zonde.

301 redirect

Om de opgebouwde waarde te behouden en bezoekers niet op een vaak onvriendelijke 404 pagina te laten landen, kunnen URL’s van inactieve (product)pagina’s het beste worden voorzien van een zogenaamde 301 redirect. Hiermee stuur je de bezoeker automatisch door naar het meest relevante alternatief voor de inactieve pagina. Met een 301 redirect zorg je dat Google de door de pagina opgebouwde waarde voor een groot gedeelte doorgeeft aan de ‘nieuwe’ pagina. De waarde blijft behouden binnen je website wat een gunstig effect heeft op de potentiële vindbaarheid. Het meest relevante alternatief voor een inactieve pagina kan een vergelijkbaar product zijn. Als een dergelijk product niet beschikbaar is, dan is het verstandig een 301 redirect in te stellen naar de bovenliggende categorie waarin het inactieve product zich oorspronkelijk bevond.

5. Gepagineerde content

Gepagineerde content houdt in dat de content over meerdere pagina’s is verdeeld. Bijna elk webshop zal daarmee te maken hebben, behalve als je oneindig kunt scrollen doordat content wordt ingeladen met Ajax. Met dat laatste schijnt Google volgens recente berichten overigens minder goed te kunnen omgaan dan beloofd. Voor het overgrote deel van de webshops zal gelden dat deze teveel content (lees: producten, maar ook een overzicht met blogs valt eronder!) hebben om op één pagina te kunnen tonen.

Inefficiënt

Het probleem met gepagineerde content is dat de overzichtspagina’s met steeds een x aantal producten op zichzelf weinig waarde hebben. Ze zijn een middel om het assortiment te tonen. Doordat deze pagina’s ieder over een eigen URL beschikken, crawlt en indexeert Google deze URL’s – soms vele tien- tot honderdduizenden. Dit kan invloed hebben op het crawl budget en levert niets op, aangezien deze pagina’s door een gebrek aan content en autoriteit niet zullen ranken in de zoekresultaten. Het crawl budget is het maximale aantal pagina’s dat een zoekmachine van een website kan indexeren. Dit is per website verschillend. Als je website of webshop meer pagina’s heeft dan het crawl budget toelaat, is het zaak om te zorgen dat de belangrijkste pagina’s binnen het crawl budget vallen en dus geïndexeerd kunnen worden.

De oplossing

Google begrijpt dat gepagineerde content niet te voorkomen is en heeft daarom een oplossing bedacht. Deze oplossing bestaat – net als bij duplicate content – uit de zogenaamde rel=”next” and rel=”prev” tag die op alle gepagineerde pagina’s moet worden geplaatst. Daarmee geef je aan Google aan: deze pagina’s maken onderdeel uit van een reeks waarvan dit (de categorie- of overzichtspagina) de startpagina is. Google zal vervolgens de linkwaarde van alle individuele pagina’s samenvoegen en toewijzen aan de hele set. Daarnaast weet Google wat de startpagina van de reeks is en zal alleen deze pagina indexeren. Zo voorkom je dat losse pagina’s uit een reeks beter scoren dan de betreffende categorie zelf. Daarbij kan Google dieper gelegen content eenvoudiger en efficiënter bereiken wat de vindbaarheid ten goede komt.

6. Filters en parameters: de techniek

Een ander typisch ‘probleem’ voor e-commerce websites ontstaat door de filteropties waarmee de bezoeker het getoonde productaanbod kan verfijnen. Voor bezoekers is dit erg handig, maar vaak een probleem voor een goede vindbaarheid in Google. De boosdoeners zijn de zogenaamde parameters: de toevoegingen aan de URL die aangeven welke filter- en/of sorteeropties er zijn gebruikt. Als ik bijvoorbeeld bij Van Haren alleen zwarte herenschoenen, maat 43, in de prijsklasse €50,00-€59,99 wil zien, dan ziet de URL er als volgt uit: http://www.vanharen.nl/NL/nl/shop/home-heren/home-heren-schoenen.cat?filter-pricerange=50.00%20-%2059.99&filter-color=3&filter-size=212@43 Tot aan het ?-teken is de opbouw van de URL nog redelijk logisch, maar daarna worden de parameters toegevoegd. Vaak heeft Google via Search Console geen goede instructies gekregen hoe de bot met parameters moet omgaan. Daardoor gaat Google de URL’s die op deze manier ontstaan crawlen en indexeren. Afhankelijk van de grootte van de webshop kan dit leiden tot vele tienduizenden tot honderdduizenden ‘unieke’ URL’s die in de zoekresultaten worden opgenomen en een immense hoeveelheid duplicate content veroorzaken. Daarom is het zaak om Google via Search Console goede instructies te geven hoe met parameters moet worden omgegaan en altijd een canonical-URL (zie ook 2. Duplicate content) naar de URL van de categoriepagina zonder parameters op te nemen. Dat heeft Van Haren in dit geval gelukkig ook gedaan.

Doe de test

Hoe weet je of jouw website hier last van heeft? Dit kun je over het algemeen vrij eenvoudig achterhalen door naar Google te gaan en in de zoekbalk site:[jouwdomeinnaam] in te vullen en te zoeken.

Voorbeeld Netvlies SEO zoeken op websites

Als je véél meer resultaten ziet staan dan het totaal aantal pagina’s waaruit je website bestaat, duidt dat er vaak op dat er iets mis gaat met de indexatie van de website. Geïndexeerde pagina’s met parameters in de URL kunnen hier een oorzaak van zijn. Het gaat dan niet om een verdubbeling van het aantal resultaten, maar eerder om een factor 100.

7. Filters en parameters: de inhoud

Ondanks dat Google in staat is om URL’s met parameters te indexeren, zal het in praktijk lastig zijn om pagina’s met dergelijke URL’s goed te laten scoren in Google. Een van de meest gemaakte fouten bij webshops is het gebruik van filters met parameters voor eigenschappen/kenmerken die potentiële klanten gebruiken in hun zoekopdrachten in Google. Een van de voorwaarden voor goede vindbaarheid is een logisch opgebouwde URL die relevante zoekwoorden bevat. Met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek achterhaal je wat die relevante zoekwoorden zijn.

Voorbeeld Omoda

Bij schoenenwinkel Omoda heeft men dat goed begrepen. Zij weten dat hun potentiële klanten vooral zoeken naar schoenen in combinatie met merk en kleur en daarom worden die onderdelen – ondanks dat het in feite filteropties zijn – zonder parameters in de URL verwerkt: https://www.omoda.nl/heren/sneakers/zwart/https://www.omoda.nl/heren/sneakers/adidas/

Deze URL’s sluiten qua opbouw en inhoud perfect aan bij veelgebruikte zoekopdrachten. Wanneer een bezoeker een filter optie selecteert die niet aansluit bij relevante zoekopdrachten, zoals bijvoorbeeld ‘Materiaal zool’, dan verschijnt er een onbeduidende parameter in de URL. In dit geval is dat geen probleem aangezien vermoedelijk niet wordt gezocht naar een model schoen + materiaal zool. Naar welke producteigenschappen gezocht wordt, is per branche of misschien wel per webshop verschillend. Een gedegen zoekwoordenonderzoek is daarom noodzakelijk om te voorkomen dat belangrijke zoekwoorden als parameter in de URL’s worden opgenomen en de vindbaarheid daaronder lijdt.

8. Interne linkbuilding

Bij linkbuilding wordt vaak gedacht aan het genereren van links vanaf andere websites naar jouw website. Kort door de bocht: website A over onderwerp X met duizend links vanaf betrouwbare websites wordt door Google als grotere autoriteit beoordeeld dan website B – over datzelfde onderwerp – met honderd links. Daardoor zal, als de overige factoren die een rol spelen vergelijkbaar zijn, website A beter gevonden worden in Google dan website B. Waar men vaak niet bij stilstaat, is om een goede interne linkstructuur op te zetten. Een goede interne linkstructuur dient een aantal doelen:

  1. Interne links faciliteren Google bij het crawlen en indexeren van een website. Als Google een website bezoekt, dan volgt het de links die op een pagina staan en indexeert de content. Met een goede interne linkstructuur zorg je ervoor dat Google alle pagina’s van je website – met name die dieper in de structuur liggen – kan bereiken en indexeren.
  2. Interne links geven linkwaarde door aan pagina’s waarnaar gelinkt wordt. Pagina’s van een website beschikken over linkwaarde. Die wordt opgebouwd doordat andere websites en eigen pagina’s naar die pagina’s linken. De linkwaarde bepaalt voor een belangrijk deel de positie in Google. Met een goed uitgedachte interne linkstructuur kun je de vindbaarheid van pagina’s op bepaalde zoekwoorden optimaliseren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld via blogs de vindbaarheid van product- of categoriepagina’s verbeteren.
  3. Google gebruikt de linktekst (anchor tekst) om te bepalen waar een pagina over gaat. Door relevante zoekwoorden op een slimme manier in de linktekst op te nemen, kun je de vindbaarheid van de pagina waarnaar je linkt op dat zoekwoord optimaliseren. Het is uiteraard wel van belang dat de linktekst aansluit bij de inhoud van de pagina waar de link naar verwijst.

Interne linkbuilding is geen trucje. Een doordachte strategie aan de hand van een zoekwoordenonderzoek en 0-meting is noodzakelijk om resultaat te kunnen behalen. Het ‘lukraak’ plaatsen van links kan ervoor zorgen dat de structuur uit balans raakt met een averechts effect tot gevolg.

Voorbeeld SEO interne linkbuilding

9. Optimaliseer pagina’s voor de juiste zoektermen

De hiërarchische structuur van de belangrijkste pagina’s binnen een e-commerce website bestaat meestal uit drie niveaus: hoofdcategorieën, subcategorieën en product-detailpagina's. Bij omvangrijke webshops zien we vaak nog een laag met sub-subcategorieën. Elk niveau representeert – grofweg – een bepaald type zoekgedrag: van breed (hoofdcategorieën) naar specifiek (product-detailpagina’s). Bij het optimaliseren van pagina’s door het creëren van unieke content en opzetten of verbeteren van een interne linkstructuur is het daarom belangrijk om pagina’s voor de juiste relevante zoektermen te optimaliseren. In de praktijk zie ik wel eens dat product-detailpagina’s voor generieke zoektermen worden geoptimaliseerd, terwijl die pagina’s helemaal niet goed gevonden zouden moeten worden op brede zoekopdrachten. Ze worden niet voor niets product-detailpagina’s genoemd: pagina’s die aandacht besteden aan een specifiek product – niet aan een productgroep. Dit licht ik verder toe aan de hand van twee fases uit de customer journey.

Voorbeeld customer journey e-commerce website

Oriëntatiefase

Voor de oriënterende bezoeker die breder zoekt, bijvoorbeeld naar cabaret in combinatie met een plaatsnaam, is de subcategorie pagina met alle cabaretvoorstellingen in dat theater de landingspagina die het best aansluit bij het doel en de verwachtingen van de gebruiker. Die pagina zou het beste vindbaar moeten zijn op brede zoekwoorden rondom bijvoorbeeld cabaret in combinatie met de naam van het theater of stad waar het theater gevestigd is. Dergelijke brede pagina’s hoeven niet goed gevonden te worden op specifieke voorstellingen – daar zijn de voorstelling (product)-detailpagina’s voor bedoeld. Daarentegen is het wel interessant om voor een categoriepagina als cabaret content te creëren rondom gerelateerde woorden als komedie, cabaretier en stand-up comedy (ervan uitgaande dat het geen aparte categorie is) en te linken naar belangrijke voorstelling detailpagina’s, zoals Chassé Theater bijvoorbeeld doet:

Voorbeeld Chassé Theater SEO content

Aanschaf fase

Aan de andere kant heeft het als theater weinig zin om de voorstelling detailpagina’s van cabaretvoorstellingen te optimaliseren voor generieke woorden, zoals cabaret. De enige woorden waar die pagina’s goed op gevonden zouden moeten worden is [titel van de voorstelling] + [artiest] en eventueel gerichte zoekopdrachten rondom de naam van de cabaretier – bijvoorbeeld nieuwe voorstelling Youp van ‘t Hek. Dat betekent overigens niet dat er geen generieke woorden in mogen voorkomen; als het goed is zijn die ‘automatisch’ aanwezig in goede content over een cabaretvoorstelling. Ook voor immateriële zaken als theatervoorstellingen is vaak standaardinformatie beschikbaar die door bijvoorbeeld de productiemaatschappij wordt verstrekt (en door veel theaters met die voorstelling in de programmering wordt overgenomen). Om duplicate content te beperken en de kans op goede vindbaarheid te vergroten, is het raadzaam om de standaardinformatie te bewerken en/of aan te vullen met unieke content.

Afsluitend advies

Brede zoekwoorden kennen over het algemeen een hoog zoekvolume (er wordt veel naar gezocht) en er zit logischerwijs ook veel concurrentie op. Dit laatste maakt het moeilijker om op generieke zoekwoorden in de top-10 van Google te komen. Buiten de moeite die je in een hoge positie moet stoppen, trekt dit type zoekwoord ook niet altijd de juiste soort bezoekers aan. Wanneer iemand een generieke zoekterm gebruikt bevindt diegene zich veelal nog in de oriënterende fase en dit draagt, afhankelijk van de customer journey van je product/dienst, niet perse bij aan een verhoging van organische omzet. En daar is het bij een e-commerce website toch veelal om te doen als het om SEO gaat. Bij de productpagina’s is het tegenovergestelde van toepassing. Afhankelijk van de afzet en marge die op een bepaald product zit, kan het juist interessanter zijn om je op deze pagina te focussen in plaats van een categoriepagina met een generieke term. Zeker als ook voor de productpagina’s geadverteerd wordt, bijvoorbeeld met Google Ads. Met de juiste optimalisaties (de SEO tips uit dit blog zijn een heel goed begin!) kan zowel de organische vindbaarheid als de ervaring op de landingspagina (onderdeel van de kwaliteitsscore in Google Ads) van een omzet rijke productpagina worden verbeterd. Aangezien de zoekintentie voor specifieke producten (veelal long-tail zoekwoorden: met meer dan drie woorden) vaak veel duidelijker is dan bij generieke zoektermen, is de kans groter dat een bezoeker ook daadwerkelijk iets koopt. Men heeft de eerste fases van de customer journey doorlopen en heeft vaak al beslist welk product men wil aanschaffen. 

Tip: een goed startpunt voor het optimaliseren van productpagina’s is door te kijken welke niet-merknaam zoekwoorden uit Google Ads voor de meeste omzet/conversies zorgen. Als je Google Ads uitbesteed, kun je dit opvragen bij de Google Ads specialist waarmee je samenwerkt. 

10. De opmaak van metadata

Wanneer je de voorgaande negen adviezen hebt opgevolgd, heeft je e-commerce website een solide basis om in zoekmachines gevonden te worden. Dat je goed gevonden wordt, betekent echter niet automatisch dat potentiële bezoekers ook op jouw weergave in de zoekresultaten klikken; daarvoor moet je opvallen.

Metatitle en -description

Dat begint met het schrijven van een goede metatitle en -description: de titel en beschrijving die Google toont in de zoekresultaten. Enkele tips om tot een optimale meta title en -description te komen:

  • schrijf deze zelf en laat ze niet genereren door het CMS. Je hebt dan maar beperkte controle over de lengte en en inhoud.
  • Plaats het focus keyword van de pagina bij voorkeur aan het begin van de meta title.
  • Maak zowel de metatitle als -description niet te lang; Google breekt beide dan af of genereert zelf een passend alternatief op basis van de content op de pagina. Dat geeft niet het beste resultaat.
  • Zorg voor een prikkelende tekst met call-to-action waarmee je de lezer oproept jouw website te bezoeken. 

Tip: wil je weten hoe je meta title en -description eruit komen te zien in Google en of deze niet te lang zijn? Gebruik dan bijvoorbeeld de Google SERP Snippet Optimization Tool.

Gestructureerde gegevens en rich snippets

Om extra op te vallen in de zoekresultaten kunnen webshops gebruik maken van gestructureerde gegevens om het organische zoekresultaat uit te breiden met zogenaamde rich snippets. Dit is extra informatie die Google aan een zoekresultaat kan toevoegen, mits de benodigde informatie op een webpagina gestructureerde gegevens bevat. Door informatie op een bepaalde manier op te maken, weet Google wat er getoond moet worden. De bekendste rich snippet is waarschijnlijk de review snippet: de sterren die de gemiddelde beoordeling van een product weergeven.

Vooorbeeld SEO review snippet

Deze snippet wordt overigens niet alleen weergegeven voor een product-detailpagina en dus specifieke zoekopdracht, maar ook voor categoriepagina’s. Bijvoorbeeld als men zoekt naar zakloze stofzuigers:

Voorbeeld SEO review snippet productcategoriepagina

Een andere waardevolle rich snippet voor e-commerce websites is de opmaak voor events, waarmee één of meerdere events onder het zoekresultaat getoond kunnen worden:

Voorbeeld SEO rich snippet events

Of zoals bij Fit For Free om de eerstvolgende groepslessen in een bepaalde club te tonen:

Voorbeeld SEO rich snippet events sportschool

Extra informatie voor Google

Naast de hierboven genoemde gestructureerde gegevens zijn er nog honderden andere opmaakmogelijkheden beschikbaar via Schema.org. Hoewel deze niet allemaal tot de weergave van een rich snippet leiden, dit is onder andere afhankelijk van de positie in Google, raad ik aan om informatie waar mogelijk toch op te maken met Schema.org.  Tip: start met de zoekwoorden en bijbehorende pagina’s die binnen de top-10 scoren. De kans is daarbij groter dat de rich snippets getoond worden.  Er zijn speciale Schema.org opmaken beschikbaar voor recepten, vacatures, adresgegevens (belangrijk voor lokale vindbaarheid), films en boeken. Rich snippets hebben een positieve invloed op de doorklikratio van een zoekresultaat (of een verwijzende pagina die in het resultaat is opgenomen), maar hebben geen invloed op de positie. Sterker nog, rich snippets en zero results worden vaak alleen getoond bij zoekresultaten die in de top-10 staan (of hebben gestaan). Als je echter met geringe inspanning de doorklikratio positief kan beïnvloeden en Google extra informatie over de inhoud van je website kunt geven, zou ik dit altijd doen. 

Tot zover mijn uitgebreide blog met 10 SEO aandachtspunten en tips voor e-commerce websites. Wil je weten welke aandachtspunten er voor jouw webshop zijn of waar er nog kansen liggen? Of heb je vragen/opmerkingen? Mail me ([email protected]) of mijn collega Ileen ([email protected]) gerust of bel naar 076 530 2525.

Ben jij zichtbaar in de zoekresultaten?

Ontvang praktische tips om de content, techniek en linkbuilding te verbeteren. Onze SEO specialisten voeren vrijblijvend een quickscan van jouw website of webshop uit. De quickscan bevat concrete voorbeelden, best practices en tips die je direct kunt toepassen.

Vraag SEO quickscan aan.