SEO en drupal

15 tips om je Drupal website SEO friendly te maken [checklist]

In dit blog ga ik dieper in op de veelgestelde vraag: hoe maak je een Drupal website SEO friendly? Er zijn heel veel factoren die beïnvloeden hoe hoog je in de zoekresultaten van Google komt, en Drupal is in de basis helaas niet zo SEO friendly. Maar het goede nieuws is: met de juiste kennis en modules, kun je toch je Drupal website SEO friendly maken. Het is dan ook essentieel hier goed op te letten bij de realisatie van een Drupal project. Het laatste wat je wilt, is dat na de lancering van je nieuwe website je vindbaarheid verslechtert... Ik licht daarom de belangrijkste zaken hieronder aan je toe.

In totaal zijn er zo’n 200 factoren die invloed hebben op je SEO ranking. Wat ik in mijn blog beschrijf is dus nog lang niet alles, maar als je deze punten als checklist gebruikt bij de realisatie van je website, dan heb je de belangrijkste zaken op orde en ben je al heel goed op weg.

Dit blog is het tweede deel in mijn blogserie over Drupal. In mijn blog 6 redenen waarom Netvlies fan is van Drupal, ga ik dieper in op de belangrijkste voordelen van het Drupal CMS.

URL’s

Een url van een pagina in Drupal heeft standaard de volgende opbouw: node/126. Het getal 126 is het unieke ID van de pagina. Hoewel het technisch erg handig is om zo’n unieke url te hebben is dit nietszeggend over de content die we kunnen verwachten op de pagina. Met de Pathauto module kun je aangeven dat je deze url automatisch wilt omschrijven naar een SEO vriendelijke url ook wel url alias genoemd. Een voorbeeld van een url alias is: over-ons/werken-bij-netvlies. Vervolgens kun je deze pagina met twee url’s bezoeken, node/126 en over-ons/werken-bij-netvlies. De Global Redirect zorgt ervoor dat de node/126 wordt doorgestuurd naar de alias: over-ons/werken-bij-netvlies. Door met de Redirect module vervolgens de oude url door te verwijzen naar de nieuwe url, zorg je ervoor dat Google geen dubbele content zal indexeren. Dus als de url op een later moment veranderd van over-ons/werken-bij-netvlies naar over-ons/vacatures-bij-netvlies, dan zal de pagina doorverwezen worden naar de nieuwe url als je de oude url bezoekt.

XML Sitemap

Daarnaast is het belangrijk om een XML Sitemap beschikbaar te maken voor Google. Door jouw XML Sitemap toe te voegen aan Google Search Console, zorg je ervoor dat je belangrijke data terug krijgt over jouw website. De XML Sitemap module zorgt er dus voor dat Google jouw website beter kan indexeren.

Metatags

Metatags waren jaren geleden één van de belangrijkste factoren om op gevonden te worden. Tegenwoordig is het belangrijker om goede content te schrijven en zoveel mogelijk links naar jouw website te genereren. Ze zijn nog steeds erg belangrijk om toe te voegen. Ze worden namelijk gebruikt om gebruiksvriendelijke snippets te tonen in zoekmachines.

Daarnaast bevat de Metatag module een open graph sectie. Binnen de open graph instellingen kun je aangeven hoe pagina’s getoond moeten worden op social media.

Search 404

In plaats van een standaard "404 Pagina niet gevonden", voert de Search 404 module een zoekopdracht op de woorden in de URL en toont het resultaat in plaats van de 404 pagina. Dit helpt om je bezoekers op je website te houden omdat ze direct suggesties krijgen van alternatieve pagina’s waar ze naar op zoek zijn. Heeft geen grote impact op SEO rankings, maar zorgt er wel voor dat bezoekers langer op je website zullen blijven.

Link checker

Met de Link Checker module kun je gemakkelijk dode links vinden op je website. Dode links zijn niet goed als je je Drupal website SEO friendly wilt maken, maar ook niet voor de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Een dode link is bijvoorbeeld een kapotte afbeelding, link of 404 pagina. Als je dit niet goed bijhoudt kan het direct invloed hebben op je ranking.

Menu attributes

Door gebruik te maken van de Menu attributes module kun je html elementen toevoegen op je menu items. De volgende elementen zijn beschikbaar om toe te voegen: title, id, name, class, style, rel en target. Hierdoor kun je bijvoorbeeld “rel = nofollow” toevoegen om bepaalde links niet te laten indexeren, dit kan invloed hebben op je eigen pagina rank.

Breadcrumbs

Met de Easy breadcrumbs module kun je gemakkelijk breadcrumbs genereren op basis van de url. Breadcrumbs zorgen ervoor dat je bezoekers snappen waar ze zich bevinden in de website. Daarnaast gebruiken zoekmachines deze informatie om de structuur te begrijpen van de website. Google gebruikt ze bijvoorbeeld ook in hun zoekresultaten. De links worden onder de meta beschrijving toegevoegd zodat bezoekers meteen naar de juiste pagina kunnen doorklikken. Dit vereist wel wat coding standards, zodat Google snapt dat dit op een andere manier geïndexeerd moet worden. Zie ook de paragraaf Schema.org.

Google Analytics

Drupal heeft (uiteraard) ook een Google Analytics module. Met deze module kun je een Google Analytics account koppelen middels een tracking id. In deze module kun je ook verschillende opties aan- en uitvinken die vervolgens automatisch de html snippet aanpassen. Je hoeft dus geen developer meer te vragen of ze de snippet aan kunnen passen.

Een aantal andere factoren..

Bovengenoemde Drupal modules kunnen helpen om je Drupal website SEO friendly op te zetten. Maar er bestaat geen CMS die standaard aan alle factoren voldoet. Bepaalde factoren zijn bijvoorbeeld niet af te vangen met modules. Zoals de html die wordt gebruikt bij op maat gemaakte pagina’s/modules en de hoeveelheid content en hoe deze wordt omschreven op de pagina. Ik zal hieronder een aantal punten kort toelichten. Hier moet je dus rekening mee houden ongeacht voor welk CMS of framework je kiest.

Schema.org

Schema.org is een samenwerking van Google, Yahoo! en Bing om de manier waarop data gestructureerd wordt binnen pagina’s te standaardiseren. Door gebruik te maken van deze standaarden ‘snappen’ deze zoekmachines de inhoud van je pagina beter. De schema.org bibliotheek bevat onder andere beschrijvende tags voor content als films, personen, organisaties, events, locaties, etc. Het doel is om zoekresultaten meer helder te maken, waardoor mensen makkelijker de juiste webpagina’s kunnen vinden. Een voorbeeld van schema markup kun je hieronder zien. Doordat de groepslessen van Fit For Free in een bepaald format zijn toegevoegd op de pagina, snapt Google dat dit relevante informatie is voor de gebruiker.

Snelheid

Met Google Pagespeed kun je bekijken hoe de snelheid wordt ervaren door gebruikers van jouw website en dus door Google. Omdat Google waarde hecht aan snelheid, heeft dit ook impact op je SEO rankings. Na de pagespeed analyse zal Google een lijst met punten doorgeven waarop nog geoptimaliseerd kan worden, voor zowel desktop als mobiel. Een paar belangrijke factoren die je kunnen helpen om een snellere website te krijgen zijn:

  • Minify en aggregatie van JS en CSS en HTML, dit is mogelijk met bijvoorbeeld de Advanced CSS/JS Aggregation module.

  • GZIP / browser caching via .htaccess of de vhost

  • Server caching

  • Afbeeldingen comprimeren met Image Optimize

  • Afbeeldingen croppen/resizen d.m.v. de Manualcrop module. Zo kun je voor elk device (desktop, tablet en mobiel) een image style/uitsnede maken van de afbeelding, voor tablet en mobiel en zowel voor de staande als de liggende variant. Dit zorgt ervoor dat de meest relevante informatie van de afbeelding zichtbaar is en de grootte van het bestand wordt hierdoor aanzienlijk kleiner.

Paginering

Met de Views module kun je gemakkelijk overzichten in elkaar klikken. Door vervolgens gebruik te maken van de Views Load More module kun je ervoor zorgen dat de paginering verloopt met een ajax request. Op deze manier is er geen page refresh meer nodig om extra content in te laden. Hoewel dit erg gebruiksvriendelijk is, is het voor SEO geen goed plan. Alle content die niet zichtbaar is voor Google wordt ook niet geïndexeerd. Vandaar dat je beter een standaard paginering in kunt bouwen met paginanummers. Op deze manier ziet Google de links naar de opeenvolgende pagina’s, waar de content wel zichtbaar is.

Responsiveness

Sinds 2015 is het erg belangrijk geworden dat je website mobiel toegankelijk is. Je website moet zich aanpassen aan het formaat van je scherm zodat deze gebruiksvriendelijk blijft. Deze techniek wordt ook wel responsive genoemd. Dit is te behalen door met bepaalde HTML en CSS technieken te werken. Ben je nieuwsgierig of jouw website mobile friendly is. Doe dan de test!

Content

Google waardeert je website hoger als de content lang, helder en kwalitatief goed is. Goede teksten zijn daarnaast ook belangrijk om bepaalde doelen te bereiken met je website. Onderzoek toont aan dat de meest bezochte berichten meer dan 2000 woorden bevatten. Naast dat de bezoeker naar jouw website toe gaat door de kwaliteit van de teksten, zullen ze ook langer op jouw site blijven hangen om alle informatie op te nemen. Een aantal aandachtspunten bij het schrijven van content:

  • Zorg dat andere websites jou benoemen in hun content, ook wel backlinks genoemd. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door een autoriteit te zijn met het schrijven van goede content.

  • Google scant je artikel op alle links, zowel interne als externe links. Zorg er dus voor dat je relevante links toevoegt, zodat Google beter kan inzien in welke context je artikel staat.

  • Zorg ervoor dat de publicatiedatum getoond wordt. Bij sommige onderwerpen is het extra relevant dat het recent geschreven en onderzocht is.

  • Onderzoek toont ook aan dat artikelen met afbeeldingen beter gewaardeerd worden door de bezoeker. Voordat je een afbeelding toevoegt via het CMS is het aan te raden om de naam van de afbeelding aan te passen naar het onderwerp van de afbeelding. Vervolgens kun je hetzelfde onderwerp gebruiken voor de alt tag. Deze twee attributen geven Google een beter beeld bij de content in jouw artikel. Als er geen optimalisatie tools in het CMS zitten, vergeet dan niet zelf de afbeelding in de juiste grootte te croppen/resizen. Een afbeelding kun je vervolgens handmatig comprimeren door bijvoorbeeld gebruik te maken van TinyPNG. Dit zorgt er in veel gevallen voor dat de bestandsgrootte van je afbeelding met 60-80% afneemt, terwijl de kwaliteit zo goed als hetzelfde blijft. Dit is erg belangrijk om bezoekers op de website te houden. Naarmate de laadtijd langer wordt, zullen meer bezoekers de website verlaten.

SSL / HTTPS

Daarnaast waardeert Google je website tegenwoordig ook hoger als je een SSL certificaat toevoegt. Een SSL certificaat zorgt ervoor dat de data die wordt verzonden via formulieren versleuteld wordt. Op deze manier kan alleen de server de data lezen waar de informatie naartoe verzonden wordt. Sinds 2016 is het verplicht geworden om een SSL certificaat te hebben als er wordt omgegaan met informatie van gebruikers. Mijn collega Mo (DevOps engineer) heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven die je hier terug kunt lezen: Voorkom een boete: beveilig je website met een SSL-certificaat.

Domeinnaam

Als laatste wil ik nog even toelichten dat het kiezen van een goede domeinnaam ook erg belangrijk. Niet zozeer voor Google, maar je domeinnaam geeft je bezoeker een bepaalde verwachting van de soort content die ze verwachten op de website. Een goede domeinnaam is uniek, gemakkelijk te onthouden, heeft woorden die passen bij jouw doelgroep en bevatten vaak niet meer dan twee woorden (of 9 karakters).

Dit zijn een handjevol belangrijke factoren die je sowieso mee moet nemen als je je Drupal website SEO friendly wilt maken. Ik hoop dat ze waardevol zijn voor je. Drupal biedt een goede basis om op door te bouwen en heeft kwalitatief goede modules die hiervoor gebruikt kunnen worden. Heb je vragen naar aanleiding van dit blog? Je kunt die aan me stellen via de chatfunctie rechtsonder op deze website :-)

Ben jij zichtbaar in de zoekresultaten?

Ontvang praktische tips om de content, techniek en linkbuilding te verbeteren. Onze SEO specialisten voeren vrijblijvend een quickscan van jouw website of webshop uit. De quickscan bevat concrete voorbeelden, best practices en tips die je direct kunt toepassen.

Vraag SEO quickscan aan.