Wat is conversie optimalisatie (CRO)?

Je hebt tijd, energie en budget geïnvesteerd om websiteverkeer te generen en de marketing funnel aan de bovenkant te vullen. Je zet succesvolle Google Ads en social media campagnes op, hebt je website geoptimaliseerd voor SEO en bent druk aan de slag met contentmarketing. Inmiddels komt er relevant verkeer naar je website; je weet je doelgroepen te bereiken. Toch valt het rendement dat je eruit haalt, zoals een stijging in webinar aanmeldingen, contactaanvragen of bestellingen, tegen. In een aantal blogs geef ik je tips om met conversie optimalisatie meer uit bestaande websitebezoekers te halen. In dit eerste blog leg ik uit wat conversie optimalisatie precies inhoudt en waarom het ook voor jouw website relevant is. 

Je investeert om bezoekers naar je website te genereren en de marketing funnel aan de bovenkant te vullen. Als een bezoeker de funnel helemaal doorloopt, wordt dit een ‘hot lead’ of klant. Het is zonde als de bezoeker halverwege de funnel afhaakt. Daarnaast wil je dat bezoekers op je website of webshop bepaalde acties uitvoeren die bijdragen aan marketing- en salesdoelstellingen. Zo’n actie noem je een conversie. Conversies zijn er in veel soorten en maten, afhankelijk van het type business, de markt en doelgroepen, zoals:

  • op een mobiel apparaat klikken op een telefoonnummer om te bellen;
  • aanmelden voor de nieuwsbrief;
  • aanmelden voor een webinar;
  • downloaden van een whitepaper;
  • offerte- of demo-aanvraag;
  • of afrekenen van een winkelmandje.

Wat is conversie optimalisatie (CRO)?

Conversie optimalisatie – door marketeers ook wel CRO genoemd – draait om het vergroten van de kans, hoeveelheid en frequentie dat een bezoeker een actie uitvoert. Een conversie is eigenlijk een doel dat je wilt bereiken om het maximale uit je bestaande bezoekers te halen én bij te dragen aan je marketing- en salesdoelstellingen. 

Een conversie heeft een bepaalde waarde. Micro conversies zijn stappen die een bezoeker kan doorlopen voordat de macro conversie plaatsvindt. Vaak voert een bezoeker eerst een aantal van dit soort acties uit voor hij overgaat tot een macro conversie. Voorbeelden van macro conversies zijn het invullen van een contactformulier, demo-aanvraag en afrekenen van een winkelmandje. Als je aan de slag gaat met conversie optimalisatie moet je de micro en macro conversies meetbaar maken, bijvoorbeeld in Google Analytics. 

In dit blog ga ik niet in op de inrichting van Google Analytics. Wil je hier meer over weten? In dit blog vind je 10 waardevolle basisinstellingen voor Google Analytics

Met Google Analytics kun je inzichtelijk maken hoe vaak er geconverteerd is. Deze cijfers lijken al snel rooskleurig als je enkel kijkt naar de conversies van de afgelopen maand. 400 conversies in één maand zeggen nog niet veel, want wat voor conversies zijn dit, hoeveel bezoekers heb je gehad en hoeveel heb je hierin geïnvesteerd? Als je 10.000 sessies hebt gehad, zijn 400 conversies best veel. Maar bij 100.000 sessies is dit een heel ander verhaal. Daarom kijken we ook naar de conversieratio. Dit is het aantal conversies gedeeld door het aantal sessies. Hoe goed de conversieratio is, is afhankelijk van het soort conversie. 

Waarom aan de slag met conversie optimalisatie?

Adverteren kost geld. Daarom wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk betaalde bezoekers converteren. Wil je van je website een ‘hete-lead-machine’ maken, dan moet je blijven meten, analyseren en testen. Elke website en doelgroep is anders en het online gedrag van je doelgroep kan in de loop van de tijd veranderen. Bovendien bestaat ‘de perfecte call-to-action’ niet. Je weet pas wat goed in een specifieke fase van de klantreis of zelfs bij een specifieke conversie werkt als je dit hebt getest.  

Om het optimale uit je website te halen, moet je er actief mee aan de slag. Er is altijd wel ‘iets’ wat beter kan en ervoor zorgt dat je meer rendement uit je website haalt. Als je dit goed aanpakt, betalen de inspanningen zich terug. Zo hebben we samen met WhiteVision op basis van een vernieuwde online strategie, roadmap en meetplan een conversiestijging van 374% bereikt. Dit hebben we bereikt door een duidelijke focus en continu meten, analyseren en testen. In mijn tweede blog laat ik je zien waarom dit zo belangrijk is. 

Conversie optimalisatie en wetgeving

Persoonsgegevens, privacy en de bescherming hiervan zijn hot topic. Over wet- en regelgeving rondom cookies heerst vaak onduidelijkheid. Om statistieken bij te houden en het gedrag van bezoekers te volgen, plaats je cookies – kleine informatiebestanden – op het apparaat waarmee iemand je website bezoekt.  Er zijn verschillende soorten cookies. Voor sommige heb je geen toestemming nodig (functionele cookies) voor andere wel (tracking cookies). Het is verstandig om je hier vooraf, met de bedrijfsjurist of een externe partij, in te verdiepen. 

Met conversie optimalisatie focus je je op het vergroten van de kans, hoeveelheid en frequentie dat een bezoeker een actie uitvoert. Dit is voor iedereen die investeert in online marketing en online adverteren relevant. Je wilt immers het optimale uit je websitebezoekers halen. Je kunt op veel manieren aan de slag met conversie optimalisatie. In mijn volgende blog behandel ik een aantal stappen die je kunt doorlopen als je voor het eerst aan de slag gaat met conversie optimalisatie.

Medewerker foto
Marketing Intelligence Specialist Lieke Wellesen

Lieke is als Marketing Intelligence Specialist verantwoordelijk voor het analyseren van de klantbehoefte en vertaalt dit naar concrete optimalisaties en/of nieuwe concepten voor online oplossingen. Haar vrije tijd spendeert ze graag met familie, vrienden en haar hond Lotus. Daarnaast vindt ze skiën en surfen enorm gaaf!

Over Lieke Wellesen