website optimalisatie sfeerbeeld

Hoe je van je website na livegang een "hete-lead-machine" maakt

“Yes, de nieuwe website is klaar. Nu kunnen we lekker achterover leunen. Laat die leads maar binnenstromen!” Helaas. De livegang is pas de start. We zien vaak dat organisaties zich niet realiseren dat ze ook na de livegang aan de slag moeten met hun website. In dit blog lees je waarom en hoe wij voor en met onze klanten aan de slag gaan. In theorie beschik je met een nieuwe website over het juiste moderne gereedschap om je strategische doelen te behalen. Alleen moet je dit gereedschap niet achteloos in de hoek laten liggen en verwachten dat er iets moois uit voortkomt. Om het optimale uit je website te halen, moet je er actief mee aan de slag. Toch zien we vaak dat organisaties zich hier niet bewust van zijn en verwachten dat de leads vanzelf binnenstromen. Sommige websites leveren daarom na livegang niet zo snel resultaat op. Lekkende salesfunnel Je investeert om verkeer naar je website te genereren en de salesfunnel aan de bovenkant te vullen. Het is jammer als je dan verderop in de funnel onnodig bezoekers verliest. Je hebt je website ontwikkeld op basis van ervaring, best practices, eerder onderzoek en wensen van de doelgroep. Waardevolle maar veranderlijke inzichten die invloed hebben op de conversie. Om alles uit je website te kunnen blijven halen is continu meten, analyseren en testen een must. Dit wil niet zeggen dat eerdere inzichten en keuzes niet correct zijn. Vaak valt al winst te behalen op kleine aanpassingen, zoals de kleur van de call-to-action button. Meten is weten, want elke website en doelgroep is anders. De perfecte call-to-action bestaat niet, want je weet pas wat goed werkt als je het hebt getest. Daarnaast kan personalisatie van content voor een specifieke doelgroep, liquid content, conversie verhogend werken. Zeker als je verschillende doelgroepen en/of segmenten dient. Er is geen doelgroep die overkoepelend precies hetzelfde aangesproken wil worden of getriggerd wordt. Uiteraard geldt ook hierbij dat je dit moet testen en analyseren. Meten is weten

Marketing intelligence as-a-service

Het lijkt een dooddoener, maar wij zien dat hoe meer energie je in je website stopt, hoe meer je eruit kunt halen. Door de juiste aandacht kun je sneller je vooraf gestelde doelen behalen en continu blijven verbeteren. Veel van onze klanten merken dat ze na de livegang niet altijd voldoende tijd en exacte know-how in huis hebben voor zaken als data analyse, content marketing, online marketing en marketing automation. Dat het resultaat daarom op zich laat wachten is zonde vinden wij. De opluchting en het “hoera!-gevoel” dat de site eindelijk klaar is ebben weg en voor je het weet ben je een jaar verder. Wél met een mooie nieuwe site, maar zónder die noemenswaardige resultaten waar je het uiteindelijk toch voor doet. Daarom helpen wij onze klanten onder de noemer marketing intelligence as-a-service. Hiermee krijgt je website na livegang een vliegende start: wij zorgen voor de juiste analyses, inzet van campagnes, tools en overige middelen en maken rapportages voor het management. We leren jou en je collega’s de basisprincipes en helpen je op weg met onder andere content marketing en marketing automation.

Wat is marketing intelligence as-a-service precies?

Je reserveert als klant tijd van onze marketing intelligence experts. We komen een vast aantal uur per week, per 2 weken of per maand - maar net waar jij als klant behoefte aan hebt - bij jullie op kantoor zitten of werken op afstand aan jullie doelen. Ideaal gezien zitten we samen op jullie marketingafdeling, maar mogelijk is het soms efficiënter als wij iets op afstand doen. Bij Netvlies geloven we in co-creatie. Door intensief samen te werken krijg je het beste resultaat. Daarom werken we graag fysiek samen in dezelfde ruimte.We kijken dan ook samen welke activiteiten we oppakken om je bijvoorbeeld te helpen met:

  • marketingplanning;
  • SEO/SEA;
  • data analyse;
  • meetbaarheid en rapportages;
  • conversie-optimalisatie;
  • leadgeneratie;
  • content personalisatie (liquid content);
  • e-mailmarketing;
  • marketing automation;
  • en content marketing (workshops, creatie etc.).

Aanpak

De concrete aanpak en invulling van marketing intelligence as-a-service zijn afhankelijk van de strategie en de doelstellingen. Als we niet betrokken waren bij het strategisch traject en/of bouwen van de website verdiepen we ons eerst in jullie strategie en doelstellingen. Vervolgens bepalen we samen welke inzichten we willen verkrijgen en welke data hiervoor nodig is. Dit leggen we vast in een meetplan. Om data te kunnen verzamelen richten we tools als Google Analytics in.

Wat levert marketing intelligence as-a-service op?

Wij helpen je je doelstellingen behalen en focus houden, bijvoorbeeld door middel van een marketingplanning. Je bespaart veel tijd en weet waar je aan toe bent. Wij zorgen voor periodieke rapportages over hoe je website - en eventueel andere kanalen - performen en adviseren hoe je dit kunt verbeteren. Door onze mensen bij jullie in het team te plaatsen vindt een mooie kruisbestuiving plaats. Wij leren jullie organisatie, doelen en doelgroepen nog beter kennen waardoor we de website en online marketing activiteiten kunnen optimaliseren. Jullie krijgen via onze mensen meer kennis over SEO, SEA, conversie-optimalisatie en de mogelijkheden van de verschillende tools - zoals Google Analytics en SharpSpring -, waardoor jullie het zelf over kunnen nemen en ons op den duur helemaal niet meer nodig hebben (training on the job). Netvlies medewerker als onderdeel van team klant Je vindt in ons een sparringpartner. Als we bij jullie op kantoor zijn, kun je ons alles vragen en kijken we samen naar de beste kansen en optimalisaties. Daarnaast helpen we je beslissingen nemen op basis van data in plaats van meningen en aannames. We testen aannames en maken op basis hiervan keuzes. Zo krijg je de juiste ondersteuning om weloverwogen keuzes te maken en alles uit je website te halen.