Klanten stellen andere wensen en eisen aan bedrijven. Ze zijn steeds minder loyaal en gaan op zoek naar goedkopere, snellere en duurzamere alternatieven. Daardoor worden wendbaarheid en aanpassingsvermogen een steeds hardere eis.
In dit artikel lees je:
- Wat is digitale transformatie?
- Digitale transformatie in het MKB strategie
- Cultuurverandering
Uit onderzoek in opdracht van KPN blijkt dat de digitale transformatie onder Nederlandse bedrijven niet snel genoeg gaat. Hierdoor loopt men klanten en omzet mis. Bedrijven zien dat verandering noodzakelijk is, maar weten niet hoe ze een digitale transformatie in gang moeten zetten en wat de rol van technologie hierin kan zijn. Het bedenken van waardevolle concepten en ideeën is hierdoor een stuk lastiger. Interne weerstand tegen vernieuwing maakt het creëren van draagvlak en meekrijgen van de organisatie lastig. Er ontstaat veel frustratie over bepaalde processen, oplossingen en ideeën komen niet van de grond en projecten blijven in cirkels draaien.
Wil je onderscheidend zijn en blijven dan moet je meerwaarde toevoegen aan klantcontact, klantbeleving, klantbinding en producten of diensten. De klantreis van morgen dient centraal te staan. En dat is precies waar digitale transformatie om draait.
Wat is digitale transformatie?
Digitale transformatie draait om het creëren van een wendbare en toekomstbestendige organisatie, waarbij de eindgebruiker – klant én medewerker – centraal staat. Je voegt meerwaarde toe aan je producten of diensten, het contact met de klant en de merkbeleving. Technologie en digitalisering zijn hierbij niet een doel op zich, maar maken onderdeel uit van het continu proces. Dit proces bestaat uit business innovatie, sociale innovatie en technologische innovatie.
Digitaliseren en digitale transformatie zijn niet hetzelfde. Digitaliseren draait om het digitaal beschikbaar maken van bedrijfsprocessen en (papieren) klant- of bedrijfsgegevens. Door deze digitale opslag van informatie kun je makkelijker verbanden leggen, data verrijken en en informatie vergelijken. Inzichten die je hieruit haalt kun je weer gebruiken voor innovaties. Je kunt digitalisering daarom zien als onderdeel van digitale transformatie.
Digitale transformatie in het MKB gaat over een fundamentele verandering in de organisatie waardoor de eindgebruiker tijdens de gehele customer journey 100% centraal wordt gesteld. Bij Netvlies zien wij deze verandering als volgt:
- een continu proces om met de inzet van digitale middelen de bedrijfsvoering doorlopend te innoveren;
- op basis van trends en ontwikkelingen die haalbaar, wenselijk en rendabel zijn;
- om zo aan te sluiten op de patiënt reis van morgen, een betere versie van zichzelf te worden en relevant te zijn en blijven voor de omgeving.
Dit wordt vormgegeven door een digitale strategie en visie en mogelijk gemaakt door mensen en technologie. Business innovatie, sociale innovatie en technologische innovatie vormen het fundament van een duurzame verandering. Enkel nieuwe technologieën uitproberen is niet voldoende. De huidige werkwijzen, processen, bedrijfsvoering en het ICT-landschap moeten op de schop.
Digitale transformatie in het MKB draait om het creëren van een wendbare en toekomstbestendige organisatie, waarbij de eindgebruiker – klant én medewerker – centraal staat. Het is een continu proces waardoor de eindgebruiker tijdens de gehele customer journey centraal wordt gesteld.
Meer weten? Lees ons uitgebreide stuk over digitale transformatie.