Kibeo voorbeeld multisite

Kibeo beheert al haar websites zeer efficiënt met Multisite Platform

  • Stijging van het organisch verkeer met 18%
  • Inschrijvingen gestegen met 20,13%
  • Beheer van 5 websites in 1 CMS omgeving

Het verhaal

Kibeo is een kinderopvangorganisatie met ruim 190 vestigingen verdeeld over 26 gemeenten in Zuidwest-Nederland. Onder de Kibeo-groep vallen merken zoals Kibeo, Wiedewei en Elorah. Door het gecombineerde aanbod van opvang, begeleiding en talentontwikkeling streeft de organisatie ernaar om zoveel mogelijk ouders te ontzorgen en kinderen optimaal te stimuleren in hun ontwikkeling.

Kibeo overzicht van multisite op mobiel

De uitdaging

In de afgelopen jaren heeft Kibeo een sterke groei doorgemaakt. De in 2015 door Netvlies ontwikkelde Kibeo-website was daardoor niet meer toereikend en ook het beheer ervan werd een steeds grotere uitdaging. Met het oog op verdere professionalisering, was het na 7 jaar tijd om de website te vernieuwen. De voornaamste wens van Kibeo hierin? Dat de website past bij de reis die haar klanten afleggen, zowel de nieuwe als bestaande klanten. Inmiddels heeft Kibeo meerdere labels in haar merkenportfolio, zoals de labels Wiedewei voor groene kinderopvang en Elorah voor christelijk reformatorische kinderopvang. Hierdoor ontstond ook de wens om voor ieder label een eigen website met een eigen huisstijl te ontwikkelen. Tegelijkertijd moest het beheer van de website makkelijk en beheersbaar blijven met eenzelfde soort CMS. Ten slotte was er door de steeds uitdagender wordende arbeidsmarkt behoefte aan een professionele ‘werkenbij-website’, gekoppeld aan AFAS.

Netvlies adviseerde de ontwikkeling van een multisite platform. Hiermee kan de wijdverbreide organisatie vanuit één centraal beheersysteem (CMS) meerdere websites beheren. Ontwikkelen we voor Kibeo een nieuw component, een productdetailpagina of landingspage, dan kunnen alle gekoppelde websites daar direct gebruik van maken. Nieuwe websites kunnen in korte tijd en tegen lage investering worden uitgerold door componenten te gebruiken die al zijn ontwikkeld. Ook biedt het platform de mogelijkheid de grafische vormgeving per website te laten verschillen, waardoor ieder merk in de eigen huisstijl kan blijven communiceren. De kosten voor beheer, onderhoud en hosting van websites die worden aangestuurd via een multisite platform zijn beduidend lager dan voor een tig aantal ‘zelfstandig draaiende’ websites. De aanbevolen oplossing bleek perfect aan te sluiten bij de behoefte van Kibeo.

Kibeo website

“We zijn erg blij met ons nieuwe multisite platform. De nieuwe sites sluiten goed aan bij de informatiebehoeften van onze diverse doelgroepen. Dat merken we ook aan de resultaten: het aantal bezoekers en inschrijvingen is gestegen. Het CMS beheer is erg gebruiksvriendelijk en werkt voor alle sites hetzelfde, wat ons in de praktijk veel tijd scheelt."

Sanne van Tilburg, Marketing & Communicatie bij Stichting Kibeo

Het proces

1. Strategie en concept

De samenwerking begon met een strategisch voortraject. Bij de ontwikkeling van de oude website in 2015, waren de persona's en klantreizen al in kaart gebracht. Dankzij de jarenlange samenwerking kennen we Kibeo inmiddels door en door. We hebben ons bij de ontwikkeling van de nieuwe website gefocust op de belangrijkste veranderingen. Ook hebben we een analyse uitgevoerd van de oude website en hier verbeterpunten uitgelicht. Op basis hiervan is - in nauwe samenspraak met het communicatieteam van Kibeo - een eerste visueel concept uitgewerkt.

2. Realisatie multisite platform 

Bij de realisatie van het multisite platform zijn we gestart met kibeo.nl, de grootste website van de kinderopvangorganisatie. Deze zeer uitgebreide site bevat veel content. Het is cruciaal dat een bezoeker er snel de weg vindt naar de gewenste informatie. Een interessante uitdaging was het beheer van de informatie over de verschillende vestigingen. Het updaten ervan kostte bij de vorige website veel tijd, omdat dezelfde informatiewijziging voor alle vestigingen per vestiging moest worden doorgevoerd. In de nieuwe website kan dit stukken sneller doordat het beheer van de vestigingen via één centraal systeem plaatsvindt. Een wijziging voor alle vestigingen kan daardoor in één keer worden doorgevoerd. Uiteraard blijft het mogelijk hiervan per vestiging af te wijken.

Meer weten over de mogelijkheden van een multisite platform? Lees het blog van Maurice.

3. Goede vindbaarheid

Goede vindbaarheid in Google en andere zoekmachines is van cruciaal belang voor Kibeo. Oriënterende ouders starten hier vaak hun zoektocht. Netvlies ondersteunt Kibeo al sinds jaar en dag met de realisatie van een optimale vindbaarheid. Zowel organisch (SEO) als betaald (SEA). Bij de nieuwe website hebben we de voorheen gerealiseerde goede vindbaarheid geborgd en tal van optimalisaties doorgevoerd.

4. Uitrol nieuwe websites

Na de realisatie van kibeo.nl hebben we de websites van de merken Wiedewei en Elorah aangepakt. Beide hebben een volledig eigen huisstijl. Bij het uitrollen van deze websites konden we optimaal profiteren van bestaande componenten van het multisite platform. Tegelijkertijd wilden we de huisstijlen goed tot hun recht laten komen, zodat de sites hun merk dusdanig sterk uitstralen dat ze de bezoekers optimale herkenbaarheid bieden. Feitelijk zijn de afgeleide websites een kopie, zonder dat het de websitebezoeker opvalt. Vervolgens werd ook de werkenbij website ontwikkeld.

5. Datakoppeling AFAS (ATS)

Voor het beheren van vacatures en informatie over en van sollicitanten werkt Kibeo met het ATS (Applicant Tracking System) van AFAS. Een datakoppeling tussen AFAS en de website zorgt ervoor dat nieuwe vacatures automatisch in het CMS van de nieuwe werkenbij website terechtkomen. De afdelingen Recruitment en Marketing en Communicatie van Kibeo kunnen op deze manier via een geautomatiseerd proces probleemloos en snel met elkaar samenwerken voor het publiceren van vacatures. In het CMS kunnen vacatures op eenvoudige manier worden verrijkt met bijvoorbeeld recruiterinformatie, vacatureteksten, afbeeldingen en video. Sollicitanten komen terecht op de website, maar zodra zij solliciteren komen de gegevens van de sollicitant direct binnen in AFAS.

Schematische weergave van de Kibeo multisite

In de afbeelding links zie je een schematische weergave van de multisites die we voor Kibeo gebouwd hebben. Vanuit één CMS beheren we meerdere websites. Hiermee hebben we de efficiëntie van het beheer vergroot. 

Het resultaat

  • Tijdwinst. Dankzij het multisite platform kunnen eventuele nieuwe websites binnen enkele weken uitgerold worden en nieuwe onderdelen snel op alle websites door worden gevoerd in ieder een eigen huisstijl.  
  • Kostenbesparing. Er hoeft slechts voor één platform - en dus niet voor elke website - , een SLA overeenkomst en een hostingabonnement te worden afgesloten. Ook security updates en functionele updates hoeven slechts voor één platform te worden doorgevoerd.
  • Vindbaarheid. Stijging van het organisch verkeer met 18%.
  • Inschrijvingen. Het totaal aantal inschrijvingen (gecorrigeerd met de groei van het aantal vestigingen) steeg met 20,13%. 
  • Aanvraag rondleidingen. Uit onderzoek dat Kibeo onder hun klanten uitstuurt, blijkt dat het aanvragen van rondleidingen op de vestigingen makkelijker en duidelijker is geworden op de nieuwe website.

Bij Netvlies werken experts, die goed meedenken en waarmee het prettig samenwerken is. Het scrummen bij Netvlies op kantoor beschouwen we als van toegevoegde waarde. Niet voor niks werken we al sinds 2015 met Netvlies samen.

Sanne van Tilburg, Marketing & Communicatie bij Stichting Kibeo