1. Strategie en concept
De samenwerking begon met een strategisch voortraject. Bij de ontwikkeling van de oude website in 2015, waren de persona's en klantreizen al in kaart gebracht. Dankzij de jarenlange samenwerking kennen we Kibeo inmiddels door en door. We hebben ons bij de ontwikkeling van de nieuwe website gefocust op de belangrijkste veranderingen. Ook hebben we een analyse uitgevoerd van de oude website en hier verbeterpunten uitgelicht. Op basis hiervan is - in nauwe samenspraak met het communicatieteam van Kibeo - een eerste visueel concept uitgewerkt.
2. Realisatie multisite platform
Bij de realisatie van het multisite platform zijn we gestart met kibeo.nl, de grootste website van de kinderopvangorganisatie. Deze zeer uitgebreide site bevat veel content. Het is cruciaal dat een bezoeker er snel de weg vindt naar de gewenste informatie. Een interessante uitdaging was het beheer van de informatie over de verschillende vestigingen. Het updaten ervan kostte bij de vorige website veel tijd, omdat dezelfde informatiewijziging voor alle vestigingen per vestiging moest worden doorgevoerd. In de nieuwe website kan dit stukken sneller doordat het beheer van de vestigingen via één centraal systeem plaatsvindt. Een wijziging voor alle vestigingen kan daardoor in één keer worden doorgevoerd. Uiteraard blijft het mogelijk hiervan per vestiging af te wijken.
Meer weten over de mogelijkheden van een multisite platform? Lees het blog van Maurice.
3. Goede vindbaarheid
Goede vindbaarheid in Google en andere zoekmachines is van cruciaal belang voor Kibeo. Oriënterende ouders starten hier vaak hun zoektocht. Netvlies ondersteunt Kibeo al sinds jaar en dag met de realisatie van een optimale vindbaarheid. Zowel organisch (SEO) als betaald (SEA). Bij de nieuwe website hebben we de voorheen gerealiseerde goede vindbaarheid geborgd en tal van optimalisaties doorgevoerd.
4. Uitrol nieuwe websites
Na de realisatie van kibeo.nl hebben we de websites van de merken Wiedewei en Elorah aangepakt. Beide hebben een volledig eigen huisstijl. Bij het uitrollen van deze websites konden we optimaal profiteren van bestaande componenten van het multisite platform. Tegelijkertijd wilden we de huisstijlen goed tot hun recht laten komen, zodat de sites hun merk dusdanig sterk uitstralen dat ze de bezoekers optimale herkenbaarheid bieden. Feitelijk zijn de afgeleide websites een kopie, zonder dat het de websitebezoeker opvalt. Vervolgens werd ook de werkenbij website ontwikkeld.
5. Datakoppeling AFAS (ATS)
Voor het beheren van vacatures en informatie over en van sollicitanten werkt Kibeo met het ATS (Applicant Tracking System) van AFAS. Een datakoppeling tussen AFAS en de website zorgt ervoor dat nieuwe vacatures automatisch in het CMS van de nieuwe werkenbij website terechtkomen. De afdelingen Recruitment en Marketing en Communicatie van Kibeo kunnen op deze manier via een geautomatiseerd proces probleemloos en snel met elkaar samenwerken voor het publiceren van vacatures. In het CMS kunnen vacatures op eenvoudige manier worden verrijkt met bijvoorbeeld recruiterinformatie, vacatureteksten, afbeeldingen en video. Sollicitanten komen terecht op de website, maar zodra zij solliciteren komen de gegevens van de sollicitant direct binnen in AFAS.