sfeerbeeld digitale transformatie.

Waarom ook jouw business aan de slag moet met digitale transformatie

Digitale transformatie is een onderwerp waarmee ieder bedrijf zich bezig zou moeten houden. Waarom en wat is digitale transformatie precies? In dit blog geef ik antwoord op deze vragen.Digitale transformatie draait om het creëren van een wendbare en toekomstbestendige organisatie waarbij de eindgebruiker - klant of medewerker - centraal staat. We omschrijven digitale transformatie binnen Netvlies doorgaans als volgt:

  1. een proces om met de inzet van digitale middelen de bedrijfsvoering doorlopend te innoveren…
  2. op basis van de trends & ontwikkelingen die haalbaar, wenselijk en rendabel zijn…
  3. om zo aan te sluiten op de klantreis van morgen, een betere versie van zichzelf te worden en relevant te blijven voor de omgeving.

Klant staat centraal

Een bedrijf dat klantdata digitaal opslaat heeft alle benodigde informatie op één plek om een klant aan hem te blijven binden. Zo heb je inzicht in alle relevante aspecten van een klant, zoals afgenomen producten of diensten, interesses en gedrag op jullie website. Op basis van deze gegevens kun je interessante nieuwe services, producten of diensten ontwikkelen die echt relevant zijn voor je (toekomstige) klant en waarde toevoegen aan jouw business. Dit is een stuk lastiger als klantdata versnipperd is en niet op een plek up-to-date wordt gehouden.

Verschil met digitaliseren

Vergis je niet: digitale transformatie is niet hetzelfde als digitaliseren. Digitaliseren draait om het digitaal beschikbaar maken van (papieren) informatie en bedrijfsprocessen en kun je zien als onderdeel van het digitale transformatie proces. Digitaal beschikbaar maken van (klant)data en digitale klantinteractie mogelijk maken, zijn wel een belangrijk onderdeel van het digitale transformatie proces. Digitale transformatie draait dus niet alleen om digitaliseren. Het is een continu proces waarbij mens, business en technologie centraal staan in plaats van alleen technologie. Voor een succesvolle digitale innovatie zou je onderstaande vragen, toegespitst op mens, business en technologie, moeten beantwoord.

  • Mens: Is innovatie voor de eindgebruiker wenselijk? Staat de eindgebruiker open voor deze innovatie en zal men het adopteren (en met welke voorwaarden)?
  • Business: Is het als geheel levensvatbaar binnen een business case? Wegen kosten en baten tegen elkaar op?
  • Technologie: Is het met huidige en toekomstige technologie technisch haalbaar? Hoe werkt de technologie, welke toekomst heeft het en op welke manier is deze benaderbaar?

Waarom ook jij aan de slag moet

Jaren geleden was er in veel markten een duidelijke marktleider. Door concurrentie toename is een markt gecreëerd waarin de goedkoopste wint en wordt zelfs de (oude) marktleider gedwongen om digitaal te transformeren. Om zo, door het toevoegen van meerwaarde aan klantcontact, klantbeleving, klantbinding en producten of diensten, onderscheidend te zijn en te blijven. Innoveer je niet mee, dan zal je op termijn je bestaansrecht verliezen. Om de urgentie van digitale transformatie in diverse branches aan te tonen, geef ik een aantal voorbeelden. Kodak - van marktleider naar faillissement Kodak was ooit marktleider in film en fotografie. Lange tijd kon het bedrijfsmodel niet stuk: ze leverde de benodigde apparaat én films. Kodak maakte wel digitale camera’s, maar kon niet winnen van concurrenten Nikon en Canon. Ze bleven te lang leunen op producten en diensten uit het vorige film en fotografie tijdperk, zoals fotorollen en fotopapier, pakten innovaties onhandig aan en startten te laat met innoveren. Hierdoor ging het bedrijf in 2012 min of meer failliet. Wehkamp - van postorderbedrijf naar online warenhuis Wehkamp begon ooit als postorderbedrijf. Klanten gaven per post hun bestellingen door naar aanleiding van advertenties in damesbladen. Inmiddels is Wehkamp een online warenhuis met een breed assortiment, online bestelmogelijkheden en snelle levertijden. Als zij deze transformatie niet hadden gemaakt, hadden ze vandaag de dag niet meer bestaan. Het oude business model sluit niet meer aan op de klantreis van hun doelgroepen. Wehkamp zou de binding met hun klanten kwijtraken, waardoor klanten overstappen naar concurrenten. Videoland - van videobanden verhuren naar eigen films en series In de vorige eeuw richtte Videoland zich, met fysieke winkels, voornamelijk op het uitlenen van computerspellen en dvd’s. Met de komst van internet en video on demand kwam het bestaansrecht in gevaar. Daarom startte Videoland in 2013 zelf met video on demand en later, net als Netflix, met een app met onbeperkte films en series tegen een vast bedrag per maand. Om de concurrentie voor te blijven ontwikkelde Videoland eigen films en series, is een aantal televisieprogramma’s via Videoland eerder te bekijken en kun je hele seizoenen van net uitgezonden televisieprogramma’s terugkijken. Met succes. RTL, eigenaar van Videoland, maakte onlangs bekend dat het klantenbestand van Videoland in het eerste kwartaal van 2018 met 40% groeiden. >> Lees meer voorbeelden van digitale transformatie.

Onderscheidend voor de klant van nu en morgen

Door digitaal te transformeren voeg je waarde toe aan je producten, diensten, klantcontact, klantbinding en klantbeleving. Het is een continu proces waarbij de eindgebruiker centraal staat. Zo ben en blijf je onderscheidend voor de klant van nu én de klant van morgen.

Geen blog uit de serie missen?

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en innovaties op het gebied van digitale strategie, technologie en marketing. Meld je rechtsonder in de footer aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste blogs, cases, praktische tips, inzichten, how-to's en inspirerende praktijkvoorbeelden direct in je mail.