Adverteren op YouTube

3 manieren om succesvol te adverteren in YouTube

Vergroot je naamsbekendheid met YouTube adverteren

Adverteren via YouTube is dé manier om met jouw boodschap op een unieke manier in contact te komen met duizenden mensen. Laat je publiek zien welk product of dienst je levert en hoe je dit doet. Bij de lancering van een nieuw product kan je het product bij de doelgroep onder de aandacht brengen met een advertentie op YouTube. Adverteren op YouTube werkt ook goed om een actie te communiceren. Het adverteren op YouTube draagt bij aan het vergroten van je naamsbekendheid. In dit blog deel ik 3 manieren met je om succesvol te adverteren op YouTube.
YouTube advertentie bekijken

Waarom adverteren op YouTube?

YouTube is de grootste videosite ter wereld en de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Meer dan 2,5 miljard unieke bezoekers (Datareportal) komen maandelijks naar YouTube en elke minuut wordt 500 uur aan video’s geüpload (Go Online). Kortom, het publiek op YouTube is heel groot. Als je een nieuw product lanceert, wil je dit onder de aandacht brengen van de juiste doelgroep, zodat veel mensen het product kopen. YouTube adverteren biedt veel mogelijkheden om je doelgroep te bereiken, het publiek is erg groot op YouTube. Het is zonde om deze grote doelgroep links te laten liggen en conversies mis te lopen. 

Hoe werkt adverteren op YouTube?

YouTube is een medium van Google. Door Google Ads aan YouTube te koppelen, heb je vanuit Google Ads de mogelijkheid om te adverteren op YouTube. Het adverteren doe je via de volgende stappen:

  1. Maak een YouTube kanaal en upload je video.
  2. Link je Google Ads account aan YouTube.
  3. Creëer een campagne.
  4. Bepaal de doelgroep.
  5. Kies de juiste biedstrategie. 
  6. Start de campagne en ontvang waardevolle data.

Verschillende advertentiemogelijkheden op YouTube

YouTube biedt verschillende advertentiemogelijkheden. We maken onderscheid tussen de volgende advertentiemogelijkheden:

  • YouTube In-Stream-videoadvertenties
  • YouTube In-Search videoadvertenties
  • YouTube In-Display videoadvertenties
Verschillende advertenties op YouTube

1. YouTube In-Stream videoadvertenties

YouTube In-Stream videoadvertenties zijn video’s die voor, tijdens of na een video afgespeeld worden. Onder In-Stream advertenties vallen skippable en non-skippable advertenties. Een skippable advertentie kan de gebruiker na 5 seconden overslaan, bij non-skippable advertenties moeten gebruikers de hele advertentie bekijken voordat ze de video kunnen zien.

Biedstrategieën voor skippable advertenties

In Google Ads heb je de optie om een doel aan de campagne te koppelen, deze doelen stellen automatische biedstrategieën vanuit Google Ads beschikbaar. Je kunt ook kiezen om geen doel aan de campagne te koppelen, dan heb je zelf de controle over de biedingen. Kies je wel voor de biedstrategieën van Google, dan heb je de volgende opties:

CPV: bij kosten per weergave (CPV) betaal je wanneer een gebruiker 30 seconden van de advertentie bekeken heeft (of de hele advertentie als deze korter is dan 30 seconden) of interactie heeft met de advertentie. Deze biedstrategie is beschikbaar wanneer je een campagne met het doel “product- en merkoverweging” maakt. 

CPA: bij doelkosten per actie (CPA) kies je een gemiddelde prijs voor elke conversie. Gebaseerd op jouw doel CPA helpt Google met het optimaliseren van de biedingen om zoveel mogelijk conversies te krijgen. De biedstrategie CPA is beschikbaar wanneer je een campagne maakt met het doel van “sales”, “leads” of “website verkeer”. 

Aantal conversies maximaliseren: bij het maximaliseren worden automatisch biedingen ingesteld om zoveel mogelijk conversies binnen het budget te genereren. Bieden op basis van aantal conversies maximaliseren is beschikbaar bij een campagne met het doel “sales”, “leads” of “website verkeer”. 

dCPM: bij doelkosten per duizend vertoningen kies je het bedrag dat je gemiddeld wilt betalen voor iedere duizend weergaven van je advertentie. Google optimaliseert de biedingen om zoveel mogelijk unieke gebruikers te bereiken. Doel-CPM biedingen zijn beschikbaar bij een campagne met het doel “merkbekendheid” of “product- en merkoverweging”. 

Biedstrategieën voor non-skippable advertenties

Bij non-skippable advertenties werkt het bieden via Target cost-per-thousand-impressions (tCPM). Bij deze biedstrategie kies je het gemiddelde bedrag dat je wilt betalen voor elke 1.000 weergaven van je advertentie. Google optimaliseert de biedingen om zoveel mogelijk unieke bezoekers te bereiken. De target CPM biedstrategie is beschikbaar wanneer je een video campagne maakt met het doel van “Brand awareness and reach” of “Product and brand consideration”. 

2. YouTube In-Search videoadvertenties

YouTube In-Search videoadvertenties staan tussen de zoekresultaten op YouTube. De advertentie bestaat uit een stukje tekst (vergelijkbaar met search advertenties op Google.nl) en een stilstaand beeld van de video. Je betaalt bij In-Search videoadvertenties alleen wanneer bezoekers op je advertenties klikken en besluiten je video te bekijken. Targeting voor deze advertentievorm kan alleen op basis van zoekwoorden. Hou hierbij rekening met het feit dat mensen op YouTube doorgaans minder specifiek zoeken dan op Google. Kies hier voor redelijk algemene zoektermen. Door te testen met de advertentietekst en het stilstaande beeld van de video kom je er snel achter wat wel en niet werkt om de doelgroep te bereiken. 

3. YouTube In-Display videoadvertenties

YouTube In-Display videoadvertenties zijn advertenties die verschijnen in het Google Display Netwerk. Dit houdt in dat de advertenties getoond worden op websites die in het netwerk van Google Ads zitten. Een In-Display videoadvertentie bestaat uit een titel en een stilstaand beeld van de video. Je betaalt bij deze advertenties alleen wanneer de bezoeker op de advertentie klikt en je video besluit te bekijken. 

Targeting mogelijkheden voor het adverteren op YouTube

Bij het adverteren op YouTube heb je verschillende mogelijkheden om de doelgroep aan te spreken. Het is vergelijkbaar met de targeting mogelijkheden van Google Ads. Zo kan je targeten op geslacht, leeftijd en zoekwoorden. Daarnaast zijn er mogelijkheden om te targeten op het type video dat bekeken wordt of het interessegebied van de bezoekers. Met deze gerichte targeting mogelijkheden kan je de doelgroep zo specifiek mogelijk maken. Door een specifieke doelgroep te benaderen vergroot je de kans dat jouw videoadvertentie bij de juiste doelgroep terecht komt en dat de advertentie tot conversies leidt. 

Best practices voor het adverteren op YouTube

Nu je weet hoe het adverteren op YouTube werkt, wil je ook graag succesvolle advertenties maken. Ik deel een paar best practices met je: 

  • De eerste 5 seconden zijn het belangrijkste bij een videoadvertentie, je moet de aandacht meteen pakken. 
  • Gebruik een call to action bij het afsluiten van een video. Dit is ook belangrijk bij korte video’s, zo blijft de boodschap beter hangen. 
  • YouTube heeft een programma om de kwaliteit van je videoadvertentie te testen, gebruik deze tool om je advertenties te verbeteren. Hier lees je hoe deze tool werkt.
  • Onderschat de content van de videoadvertentie niet. YouTube staat vol met videoadvertenties, zorg dat je tussen deze advertenties opvalt met je content.

Wil jij ook je doelgroep bereiken via YouTube advertenties?

Adverteren op YouTube biedt goede mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. YouTube heeft de mogelijkheid om uit verschillende campagne types en biedstrategieën te kiezen. Je kiest de targeting die bij jouw doelgroep past. Door je doelgroep te benaderen met videoadvertenties verhoog je de merkbekendheid en vergroot je de kans op nieuwe leads. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van adverteren op YouTube? Neem contact op via svanhelvoirt@netvlies.net en ik denk graag met je mee!