CMS pakketselectie: kies eerst het bureau en daarna pas het CMS

Regelmatig ontvangen we bij Netvlies briefings voor nieuwe projecten met het verzoek (gelukkig maar!) om een begroting uit te brengen. Soms geeft de aanvrager daarbij al expliciet een voorkeur voor een of meer CMS pakketten aan. En dan kan het gebeuren dat we – bijvoorbeeld als er om een .NET-oplossing wordt gevraagd – moeten passen, want Netvlies levert PHP-oplossingen.

De vraag is echter: hoe belangrijk is een specifiek Content Management Systeem nou eigenlijk voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen? En dus: hoe zwaar moet de CMS keuze meewegen in je bureauselectie?

Online partner vs. CMS pakket

In mijn optiek is een goede online partner véél belangrijker voor succes op lange termijn dan het gekozen CMS pakket. Natuurlijk: het is verstandig om te zorgen dat de selectiecriteria voor een CMS goed aansluiten bij de belangrijkste functies van je website én bij je ambities in de komende jaren. Voor een uitgebreide webshop met koppeling aan je ERP-systeem zul je dus een ander CMS nodig hebben dan voor een bescheiden corporate website met pakweg twintigtal pagina’s en een contactformulier. Daarnaast is het fijn als het Content Management Systeem bij de tijd is op het gebied van gebruiksgemak, SEO, standaard componenten en overdraagbaarheid van de code. Maar als we doorvragen, blijkt vaak dat de CMS pakketselectie vooral is ingegeven door aannames, goede ervaringen met een bepaald pakket of een standaard die door een andere afdeling (vaak IT) is opgelegd. En dat is zonde.

Eerst het bureau, dán het CMS

Ik geef je graag enkele argumenten waarom ik selectiecriteria voor een Content Management Systeem minder relevant vindt dan die voor een online bureau:

  1. Doordat open source CMS oplossingen de afgelopen jaren flink zijn doorontwikkeld, zijn er veel kwalitatief hoogwaardige oplossingen in de markt beschikbaar. Het is dus nooit zo dat er maar één CMS geschikt is voor de belangrijke taken van je nieuwe website. 
  2. Natuurlijk is het goed om een shortlist van CMS pakketten te maken op basis van je belangrijkste selectiecriteria. Maar het is een illusie dat je een CMS kunt selecteren waarvan je nú al zeker weet dat het volledig voldoet aan alle wensen en eisen die je de komende 3 tot 5 jaar als organisatie zult hebben. 
  3. Het ontwikkelen van een website betekent dat je een intensieve en – als het goed is – jarenlange samenwerking aangaat. En samenwerking is mensenwerk. Uiteindelijk zal een proactief bureau waarmee je een langdurig partnership hebt het meeste efficiency en het beste resultaat opleveren. Bovendien wil je voor het geval er gedurende de samenwerking een keer iets mis gaat (ja, dat gebeurt bij ons ook wel eens) graag een partij tegenover – of beter gezegd: náást je – hebben die de wil heeft om er samen met jou uit te komen. 
  4. De kwaliteit van je bureau bepaalt de kwaliteit van je online project. Natuurlijk, ook je inbreng is hierbij van levensgroot belang... Maar ongeacht voor welk CMS pakket je kiest, bij vrijwel ieder project komt een bepaalde mate van maatwerk, ervaring en marketingkennis kijken. Heb je gekozen voor een bureau zonder goede ontwikkelaars, marketeers en andere vakspecialisten die je nodig hebt om een project succesvol te maken, dan zal dat – volgens het welbekende principe ‘shit in, shit out’ – nooit een goed eindresultaat opleveren.

Gespecialiseerd in PHP

Bij Netvlies zijn alle developers gespecialiseerd in de programmeertaal PHP. Voor applicaties op maat werken we doorgaans op basis van het Symfony 2-framework, voor marketingprojecten met de open source CMS-oplossingen Drupal en WordPress.

Al is dat natuurlijk – zoals ik hiervoor heb betoogd – volstrekt irrelevant bij je keuze voor Netvlies als je online business partner… ;-)