mailbox

16 tips om je e-mailbestand te vergroten - deel 1

Hoe gaat jouw organisatie om met e-mailmarketing? Ben je, binnen je bedrijf, al gestart met e-mailmarketing of ben je van plan dit in te zetten? Dan heb ik in dit blog een aantal tips voor je om je e-mailbestand te laten groeien met relevante ontvangers.

Wanneer je aan de slag gaat met e-mailmarketing is het goed te weten dat:

  • 72% van mensen in een B2B omgeving e-mail gebruikt om relevante content te delen.

  • 56% van de bedrijven aangeven dat zij van plan zijn om het gebruik van e-mailmarketing te verhogen.

  • 64% van besluitvormers hun e-mail lezen via mobiel. 

Om je doelgroep efficiënt te bereiken, is e-mail een uitstekend kanaal. Het succes van een e-mailcampagne begint met de grootte en de kwaliteit van je e-mailbestand. Je wilt een e-mailbestand opbouwen dat regelmatig jouw nieuwsbrieven leest én de gewenste acties uitvoert. In dit blog leg ik je stapsgewijs uit hoe je dit resultaat kunt bereiken. Dit blog is onderdeel van een serie over e-mailmarketing die ik komende weken met je wil delen.

"voorbeeld aanmeldformulier"

 

1. Aanmeldformulier

Zonder e-mailadressen, geen e-mailbestand. Daarom wil je de drempel voor het aanmelden zo laag mogelijk houden en in eerste instantie enkel de meest essentiële informatie vragen. Zo zijn de potentiële nieuwsbriefontvangers sneller bereid hun gegevens achter te laten.

Maak je e-mailnieuwsbrief aanmeldformulier daarom zo eenvoudig mogelijk en vraag de meest essentiële informatie die nodig is om een mailing te versturen. Als de bezoeker, na het  invullen van de basisinformatie, op de aanmeldknop klikt, is deze meteen ingeschreven en heb jij het e-mailadres en de naam van de klant. In een vervolgpagina kun je aanvullende informatie vragen en het profiel van de nieuwsbrief ontvanger verrijken. 

De basisinformatie bestaat in ieder geval uit een e-mailadres, een voornaam en eventueel achternaam (voor personalisatie) en eventueel een aanhef (afhankelijk van formele of informele tone-of-voice). 

Overige informatie kan in een vervolgstap worden uitgevraagd. Denk hierbij aan bedrijfsnaam, functie, telefoonnummer, bedrijfsgrootte, etc. Om meteen te kunnen segmenteren in je nieuwsbrief is het aan te raden je nieuwe abonnees te laten kiezen uit diverse interessegebieden om zich aan te melden.

 

2. Zorg voor unieke en onderscheidende e-mail content 

"voorbeeld content voor inschrijven nieuwsbrief"

Net als op je website geldt voor je e-mailcampagne: Content = King. Zorg ervoor dat je onderscheidende content hebt die je ontvangers boeit. Ontvangers zijn meestal niet op zoek naar nieuws over je bedrijf of nieuwe medewerkers die in dienst zijn getreden. Ze zijn op zoek naar informatie die hen kan helpen problemen op te lossen of vragen te beantwoorden. Houd hier rekening mee.

Wat voor jou alledaagse werkzaamheden zijn, kan voor nieuwsbriefontvangers waardevolle informatie zijn die zij nog niet kennen. 

Onderwerpen die goed werken zijn korte overzichtelijke blogberichten met bijvoorbeeld “10 tips om …”; “de 5 meest gemaakte fouten …”.

 

3. Help je e-mailabonnees je informatie te verspreiden.

Niet iedereen is al geabonneerd op je nieuwsbrief en waarschijnlijk zijn er meer mensen waarvoor de informatie in deze nieuwsbrieven interessant is. Help je abonnees om jouw informatie te verspreiden in hun netwerk. Maak gebruik van sociale plug-ins en doorstuurfunctionaliteiten om je content te verspreiden in het netwerk van je ontvangers. Om het aanmelden van nieuwe abonnees zo eenvoudig mogelijk te maken, voorzie je elke publicatie van een simpele aanmeldlink.

"Share buttons e-mail abonnees"

 

4. Schrijf een online wedstrijd uit

Gratis waardevolle items of informatie winnen? Dat willen we wel. Door het uitzetten van een winactie, zoals win een whitepaper of webinar, verhoog je het aantal online inschrijvingen door het uitschrijven een (online) wedstrijd. Dat werkt altijd.

Door deze content via social media te verspreiden, vergroot je je bereik en groeit het aantal aanmeldingen. Voor deelname moet men zich aanmelden door het achterlaten van hun e-mailadres. 

 

5. Zorg voor “persoonlijke” e-mailnieuwsbrieven

Het versturen van eenzelfde nieuwsbrief naar al je ontvangers draagt meestal niet bij aan de relevantie voor de ontvanger. Verdeel je ontvangers in groepen rekening houdend met gemeenschappelijke kenmerken zoals klant of geen klant, onderwerp, koopgedrag etc.

Door het opsplitsen van nieuwsbrieven voor specifieke doelgroepen kun je de content per doelgroep relevanter maken en zijn nieuwsbriefinschrijvers sneller geneigd zich in te schrijven voor de meest relevante nieuwsbrief.

"Voorbeeld inschrijven nieuwsbrief"

 

6. Activeer oude e-mailadressen met een opt-in campagne

Heb je een oudere niet actuele lijst met e-mailadressen? Maak er gebruik van. Door een overtuigende e-mail opt-in campagne te sturen, maak je ze geïnteresseerd in jouw producten of diensten en schrijven ze zich opnieuw in. Bij geen respons verwijder je de e-mailadressen uit je e-mailbestand om de kwaliteit te vergroten.

"Niet actieve klanten knop"

 

7. Zorg voor een nieuwsbrief aanmelding in al je (online) uitingen

Herinner mensen eraan om zich aan te melden voor jouw interessante en unieke nieuwsbrief door hen te confronteren met een eenvoudige aanmelding in al je (online) uitingen. Denk hierbij aan de e-mailhandtekening van je werknemers en collega’s, flyers, offline reclame uitingen, brochures en social media.

 

8. Maak leadgenererende content

Je wilt (potentiële) klanten relevante informatie sturen per e-mailnieuwsbrief. Door het aanbieden van een gratis whitepaper of een gratis download na het achterlaten van een e-mailadres zorg je ervoor dat jij jouw klanten de juiste kwalitatieve content kunt aanbieden in ruil voor hun e-mailadres. Door het versturen van de whitepaper of download naar het adres check je meteen ook de juistheid van het e-mailadres.

 "voorbeeld inschrijven maandelijkse nieuwsbrief"

 

9. Maak gebruik van een gratis online tool of informatie

Door het aanbieden van een gratis online tool na het achterlaten van een e-mailadres kun je eenvoudig e-mailadressen verzamelen van gebruikers die interesse hebben in bepaalde informatie of tool. Identificeer de potentiële problemen van je doelgroep. Hierdoor kun je hen helpen om in een aantal stappen de juiste informatie te achterhalen voor hun probleem. Denk hierbij aan zaken als productselectie hulpmiddel, vraag en antwoordspel om probleem te definiëren.

10. Gebruik social media om content te promoten

"Netvlies in top 5 snelst groeiende Google Partners"

Promoten en social media gaan hand in hand. Dit blijkt uit diverse studies. Gebruik daarom ook social media om je leadgenererende content of gratis tools onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Volgers worden naar de website geleid waar ze toegang krijgen tot de betreffende content na het achterlaten van hun e-mailadres. Je kunt deze content verspreiden via Twitter, Facebook, LinkedIn (+LinkedIn groepen), Google+, Instagram, …. Selecteer díé kanalen waar je doelgroep actief is en waar de content relevant voor is, zodat de boodschap effectief wordt verspreid.

Stimuleer het verspreiden van de specifieke content door het aanbieden van social share buttons op de landingspagina.

Dit waren mijn eerste 10 tips. Dit zijn slechts enkele handvatten om je e-mailbestand te vergroten. In het volgende blog geef ik je nog 6 van mijn beste tips... schrijf je daarom in voor onze nieuwsbrief en ontvang de tips en tricks als eerste in je inbox!