Personalisatie

Liquid content maakt je website persoonlijk – en dus relevant

Stel: je bezoekt regelmatig een popconcert. Zou het dan niet geweldig zijn als je regelmatig online werd getipt voor een gig van een waanzinnige band, een video-impressie van een eerder optreden of de nieuwste cd’s in Spotify? En hoe fijn zou het zijn als je voortaan nauwelijks nog mails ontvangt over klassieke concerten en andere muziekgenres waar je toch niets aan vindt?

Of andersom: stel dat je als marketeer werkt bij een theater dat elk jaar meer dan 350 voorstellingen – van muziek en dans tot cabaret, toneel en musical – en meer dan 400 films in allerlei genres programmeert. Zou het dan niet perfect zijn als je bezoekers, waarvan je weet dat ze meer van cabaret dan van ballet houden, via call-to-actions en op je homepage vooral voorstellingen kunt tonen waarvoor ze vrijwel zeker belangstelling hebben?

Verhoog de conversie en de klantwaardering met liquid content

Een belangrijke trend in online marketing is personalisatie door het toepassen van liquid content, ofwel: variabele content. Met behulp van liquid content zorg je ervoor dat sommige onderdelen van je website zich automatisch aanpassen aan de bezoeker, zodat niet elke bezoeker hetzelfde ziet. Dat is ideaal wanneer je doelgroep erg gevarieerd is en/of wanneer je een breed assortiment aanbiedt. Door liquid content op de juiste manier toe te passen, verhoog je bovendien de conversie en bereik je een hogere klantwaardering.

Websitepersonalisatie: voor bekende én onbekende bezoekers

Het aanbod aan tools om liquid content op een website te kunnen toepassen wordt steeds breder. De vraag is: wat werkt wél en wat niet? Om daar achter te komen, hebben we bij Netvlies de afgelopen periode een aantal tools onderzocht. Op dit moment onderwerpen we bovendien – in samenwerking met enkele klanten – diverse tools aan een praktijktest om te zien wat wel en niet werkt. Dat doen we bijvoorbeeld bij het Chassé Theater in Breda. Meestal maakt liquid content software gebruik van tracking cookies waarmee het bezoekersgedrag wordt vastgelegd. Op basis hiervan kunnen bezoekers worden ingedeeld in segmenten. Bijvoorbeeld: “liefhebber van cabaret”, “last-minute-boeker” of “jonge ouder”. Op basis van deze gegevens kun je de content van je website perfect personaliseren, zowel bij bezoekers die je kent als bij bezoekers die je – omdat ze hun gegevens niet hebben achtergelaten – (nog) niet weet wie het zijn!

Door personalisatie krijgen Fréderic (links) en Hella (rechts) content aangeboden die aansluit bij hun interesses.

Profiteer van de voordelen van liquid content

Dit kunnen personalisatiesoftware en liquid content je onder meer opleveren:

Bij onbekende bezoekers:

  • kun je – door uitgelichte voorstellingen of banners af te stemmen op het bezoekersprofiel (bijvoorbeeld: “liefhebber van cabaret”) perfect inspelen op zijn of haar voorkeur door het voorkeursgenre  vaker de revue te laten passeren;

  • krijg je meer inzicht in de klantreis (of: customer journey) en de verschillen hierin per doelgroep.

Bij bekende bezoekers kun je bovendien:

  • iemand die de informatie over een voorstelling op je website heeft bekeken – of zelfs in zijn winkelmandje heeft gestopt zonder vervolgens af te rekenen – per mail een aanbieding van deze voorstelling sturen of attenderen op een andere voorstelling in hetzelfde genre;

  • aan iemand een bepaald bezoekersprofiel (bijvoorbeeld “musicalliefhebber”) toekennen op basis van de bestelhistorie.

Liquid content is niet voor iedereen dé oplossing

Eerlijk is eerlijk: liquid content is niet direct voor iedereen interessant. Om te bepalen of een pilot met liquid content ook voor jouw organisatie interessant is, zou ik eerst een aantal vragen aan je willen stellen, zoals:

  • Heb je een grote website of een groot assortiment? Zijn je website en je productaanbod zo overzichtelijk dat iedereen er snel zijn weg in vindt, dan heeft liquid content weinig toegevoegde waarde. De webshop Klamboewinkel.nl (ook een klant van Netvlies) verkoopt bijvoorbeeld alleen klamboes en dat is lekker overzichtelijk. Zo’n webshop heeft beduidend minder aan liquid content dan het Chassé Theater.

  • Is je website al voldoende geoptimaliseerd? Heb je nog nooit iets aan conversieoptimalisatie gedaan, dan ligt het voor de hand om daar eerst mee van start te gaan. Met conversieoptimalisatie zul je doorgaans namelijk sneller resultaten behalen dan met liquid content.

  • Hoe breed is je doelgroep? Omvat je doelgroep “iedereen die weleens een theater bezoekt’, dan is je doelgroep zeer breed en gevarieerd. Datzelfde geldt wanneer je online technische producten verkoopt aan zowel consumenten als specialisten en dealers. In beide gevallen lopen de informatiebehoeften van de diverse doelgroepen behoorlijk uiteen en kun je je website daarop aanpassen. Dat zal echter minder relevant – en dus ook minder effectief – zijn wanneer je alleen tandenborstels of klamboes aan consumenten verkoopt.

Verwacht: blog over de privacyaspecten van websitepersonalisatie en blog over de resultaten van onze pilot voor het Chassé Theater

In volgende blogs zal ik dieper ingaan op de resultaten van websitepersonalisatie en liquid content. Aan dit onderwerp zitten overigens nog wel wat haken en ogen ten aanzien van privacybescherming. Een van onze klanten heeft zich in dit onderwerp gespecialiseerd en publiceert hierover binnenkort een gastblog op deze website. Dit blog verscheen enkele weken terug ook op Frankwatching.

Lunchsessie content marketing en marketing automation

Leer in een interactieve lunchsessie alle ins en outs van content marketing en marketing automation. Veel bedrijven worstelen met de inzet van content marketing en marketing automation. We merken dat alle mogelijkheden en de manier om ze succesvol in te zetten vaak nog onbekend zijn. We leggen graag aan je uit hoe je goede content creëert en hoe je content marketing toepast binnen je marketingstrategie. Helemaal gratis!

Meld je gratis aan