Hoe krijg ik mijn app in de App Store?

Onlangs schreef mijn collega Michel een blog over het ontwikkelen van apps en welke mogelijkheden daarin zijn. Mocht je er nu helemaal uit zijn en zeker weten dat je voor een app gaat, dan is dit blogartikel voor jou! Ik ga namelijk wat vertellen over hoe we samen je app in de app store krijgen en hoe we deze testen. Het artikel heeft een focus op Android en iOS.

 

Wat heb je nodig voor het lanceren van apps?

Er komt nog best wat kijken om je app te voorzien van alle informatie en visuals om live te mogen. Om er enig zicht in te geven volgt hier een korte samenvatting van benodigdheden:

1. Developer Accounts (Android en iOS)

Bij Google is dit zo gepiept. Je meldt je aan voor een Google Play-ontwikkelaarsaccount en je bent klaar!

Apple aan de andere kant, wil graag weten of je ook een officiële organisatie bent. Dit wordt gecontroleerd aan de hand van een D-U-N-S-nummer. Dit nummer kun je zien als een wereldwijd geldend KvK-nummer. Tijdens registratie stel je ook een contactpersoon in. Binnen een paar weken wordt contact opgenomen met de persoon in kwestie en wordt de verificatie afgerond. Wij assisteren hier uiteraard bij, maar de verificatie zelf moet echt door iemand van je eigen organisatie gebeuren. Hierdoor kan het registreren van je developer accounts wel even duren, dus is het raadzaam deze accounts in een vroeg stadium aan te maken. Zonder accounts kun je niets testen en/of publiceren.

Prijzen Developer programs per platform

  • Android: eenmalig 25 dollar
  • iOS: 99 dollar per jaar

2. Informatie over de app

Informatie over de app is ook nodig om hem correct in de App Store te laten zien. Denk bijvoorbeeld aan icoontjes voor je app, de titel en de omschrijving van de app. Verder verzorgen wij de verplichte schermafbeeldingen van de werking van de app. Vooral de app-icoontjes is een hoop werk, omdat icoontjes veel verschillende afmetingen dienen te hebben.

Als je alles hebt ingevuld doorlopen we een lijst met vragen om de leeftijdsgrens van de app te bepalen. Hierbij worden onder andere vragen gesteld over grof taalgebruik en over het tonen van (licht) gewelddadige beelden. Verder kunnen we aan de hand van je wensen een checklist maken van wat nodig is voor en tijdens livegang. Denk hierbij aan analytics instellen en advertising.

app in de app store - ios zetten

In dit overzicht zie je hoe het indienen van de app-gegevens ongeveer in zijn werk gaat bij Apple.

 

Signen van apps

Als je met een app-ontwikkelaar praat, zul je uitspraken als ‘het signen van apps’ ongetwijfeld een keer langs horen komen. Wat houdt dit eigenlijk in? Het idee is eigenlijk vrij simpel. Net als dat jij je handtekening zet op je paspoort of rijbewijs, zet je ook een soort van handtekening onder je app om te verifiëren dat jij er de eigenaar van bent. Dit betekent dat jij de enige bent die de app kan publiceren en updaten.

app in de app store - signen

Het signen van een app is een beetje als het ondertekenen van je rijbewijs.

 

Het testen van apps

Als je alle gegevens van je app hebt ingevuld is hij in principe klaar om naar de stores gepubliceerd te worden, maar je wil hem natuurlijk wel eerst even testen! Gelukkig hebben Apple en Google tegenwoordig hun eigen platformen zo gemaakt dat dit best eenvoudig kan. Het proces ziet er stapsgewijs zo uit:

proces van app in de app store krijgen

Het proces van jouw app in de appstore.

De processtappen zijn heel simpel. Je ontwikkelt de app en signt hem daarna. Daarna kun je hem exporteren en naar Google en Apple uploaden. Vanuit deze platformen kun je interne testen uitrollen. Vervolgens kun je (extern) gaan testen met een aantal eindgebruikers, om te kijken of de user experience van de app ook goed is. Het uitrollen van de tests gaat per platform wel net iets anders. Hieronder licht ik kort toe hoe de processen lopen bij de twee meest populaire platformen voor apps.

Testen in iOS

Voor iOS-apparaten kun je als tester de TestFlight-app downloaden. TestFlight is een soort App Store voor apps waarbij je deelneemt aan een testplan. Wij nodigen je via mail uit om deel te nemen aan de test. Als je deze uitnodiging accepteert, krijg je de app te zien in TestFlight. Voor interne testers geldt wel dat je eerst deel moet uitmaken van het personeel. Dit kunnen wij voor je instellen. De app kun je vervolgens gemakkelijk installeren en je ontvangt ook notificaties als er een update klaarstaat. Ideaal! Als je feedback hebt over de app, dan kun je deze in de TestFlight-app geven, of natuurlijk gewoon met ons mailen/bellen.

app in de app store - iMovie

Zoals te zien in dit voorbeeld is de tester uitgenodigd om iMovie te testen. Ook kun je zien wat er per versie getest moet worden. De gebruiker ontvangt een notificatie als er een update klaarstaat.

Testen in Android

Google heeft geen test app, maar je ontvangt een link om de app te downloaden in een testomgeving. Ook Google maakt onderscheid tussen extern en intern testen, maar doet dit aan de hand van zelf samengestelde lijsten met e-mailadressen (een soort mini adresboekje). Je hoeft dus niemand uit te nodigen om deel uit te maken van je organisatie. Als wij een update uitrollen kunnen we opnieuw kiezen wie we uitnodigen om te testen. Dit kan dus per versie verschillen.

app in app store - betatest

Bij Google maak je lijstjes met testers. De mensen die uitgenodigd zijn zullen de link in het blauwe vlak kunnen openen, anderen niet. Het versturen van de link verzorgen wij zelf.

Een tip voor tijdens het testen

Het is goed om vooraf na te denken of bepaalde aanpassingen een relevante prioriteit hebben. Mocht je iets nieuws willen testen zonder al te veel haast, dan is het wellicht te overwegen om deze functionaliteit te bundelen met andere wensen. Het kost namelijk best wat tijd om de apps opnieuw klaar te maken en vervolgens uit te rollen voor een test.

 

Nu kan mijn app in de app store, toch?

Je hebt alles ingevuld / getest en je bent klaar om live te gaan! Nee, nog niet helemaal. De app moet natuurlijk eerst geverifieerd worden door Apple en Google. Met name Apple checkt veel punten voordat je app in de app store zou kunnen komen.

Verifiëren

Om een beeld te geven van waar Apple op controleert, hebben ze een pagina met guidelines waaraan de app moet voldoen gepubliceerd. Kort gezegd kijken ze of je app ook de look and feel heeft van een app, of de user experience goed is, of het wel meerwaarde heeft om als app te dienen (het moet dus meer kunnen dan een website) en of de content rating die je eraan hebt gegeven ook klopt.

Google controleert niet zo streng. Het enige wat ze doen is de code scannen op mogelijk schadelijke elementen (virussen bijvoorbeeld). Wel is handig om nog steeds waarde te hechten aan het invullen van juiste gegevens, omdat je app anders gerapporteerd kan worden.

Hoe lang tot mijn app in de app store staat?

Het is per platform afhankelijk hoe lang het duurt tot je app is goedgekeurd. Bij Google duurt het meestal niet erg lang (48 uur is een indicatie die vaak gegeven wordt). Bij Apple duurt het langer, omdat er personeel is dat de apps controleert. Er is een website met actuele reviewtijden, die kan helpen bij het geven van een indicatie. Een algemeen bekend gemiddelde voor iOS is twee weken, echter is dit tegenwoordig veel korter. Het gaat echter wel om een indicatie en er kunnen geen rechten worden ontleend aan deze tijden. Wij zijn in dit geval afhankelijk van Google en Apple.

Als je app is goedgekeurd ontvangen wij een mailtje dat hij live staat en dan kan de champagne open!

Mijn app is geweigerd, wat nu?

Mocht je app om wat voor reden dan ook niet geaccepteerd worden, dan kunnen we in ieder geval rekenen op feedback van Google of Apple. Zij vertellen ons per e-mail precies wat we moeten veranderen om de app wel door de keuring te krijgen.

 

Samengevat

Samengevat heb je dus veel nodig voor je je app kunt testen / publiceren. Om een kort overzicht te krijgen in de visual hieronder nogmaals alle stappen op een rijtje:

app in de app store - proces

proces om je app in de app store te krijgen

Tijdens dit proces kun je uiteraard rekenen op onze expertise en ondersteuning waar nodig. Ben je enthousiast geworden en heb je plannen om een app te lanceren? Je kunt altijd contact met me opnemen (bijvoorbeeld via de chatfunctie rechtsonder op onze website) voor vragen en meer informatie.

Medewerker foto
Frontend Developer Berrie Nachtweh

Berrie is een echte aanpakker en slaat geen technische uitdaging af. Hij hecht veel waarde aan User Experience en denkt daar graag over mee. Staat bij de tafelvoetbaltafel bekend om zijn laffe goals en is, zoals veel Netvliesers, verzot op een speciaalbiertje na werktijd.

Over Berrie Nachtweh