In 5 stappen een Facebook-pagina maken voor bedrijven

In deze blogpost wil ik je een aantal handige tips en uitleg geven voor het opzetten van een Facebook-bedrijfspagina. Een Facebookpagina biedt bedrijven en organisaties de mogelijkheid om hun online zichtbaarheid uit te breiden. Een Facebook-pagina staat niet op zichzelf, zoals een website, maar is verweven in een groot sociaal netwerk. Steeds meer bedrijven zien dat hun Facebook-pagina zelfs meer bezoek krijgt dan hun website. Dat maakt de Facebook-pagina belangrijk customer-touchpoint.

Facebook is de plek waar inmiddels meer dan 10 miljoen Nederlanders hun persoonlijke interesses delen en in contact blijven met vrienden, familie en organisaties. Dit biedt bedrijven en organisaties talloze nieuwe kansen op het gebied van service, klantenbinding, marketing, sales en branding.

De volgende stappen helpen je bij het opzetten van een Facebook-pagina:

  1. Kies het juiste bedrijfsprofiel
  2. Kies een omslagfoto die past bij het karakter van je bedrijf
  3. Claim je Facebook.com domein
  4. Kies een herkenbare profielfoto
  5. Plaats content

1. Kies het juiste Facebook-bedrijfsprofiel

De eerste stap is het aanmaken en instellen van een bedrijfsprofiel. Misschien zijn er al vermeldingen van je merk of bedrijf op Facebook. In dat geval heb je meerdere opties: 

  • je kunt aangeven dat jij de eigenaar van het merk of bedrijf bent;
  • of, als er nog geen vermeldingen zijn, zelf een Facebookpagina aanmaken

Het is belangrijk om hierbij het profieltype te kiezen dat het beste bij je bedrijf of merk past. De keuze van het profieltype heeft invloed op hoe je bedrijf op Facebook gepresenteerd wordt.

2. Kies een omslagfoto die past bij het karakter van je bedrijf

Een omslagfoto is de grote foto bovenaan je tijdlijn, vlak boven je profielfoto. Net als je profielfoto zijn omslagafbeeldingen voor iedereen zichtbaar. Onze ervaring is dat mensen het waarderen als je bedrijfspagina een omslag heeft die net zo uniek en persoonlijk is als je onderneming, merk of organisatie. Kies een beeld dat representatief is voor je merk en durf creatief te zijn. 

Houd hierbij wel de voorwaarden van Facebook in acht. De omslagfoto mag niet nep, bedrieglijk of misleidend zijn en mag geen inbreuk maken op het intellectuele eigendom van derden. Je kunt de inhoud van je omslagfoto natuurlijk ook afstemmen op de actualiteit. Denk aan inhaken op bepaalde feestdagen of het aankondigen van een uitverkoop of actie. Door de omslagfoto regelmatig te wisselen blijft je Facebookpagina fris en actueel.

3. Claim je Facebook.com domein

Als je beheerder bent van een Facebookpagina kun je een uniek pagina-adres kiezen op: http://www.facebook.com/username. Zo kun je makkelijk je bedrijf, merk of de aanwezigheid van je organisatie op Facebook promoten met een kort en duidelijk pagina-adres. Je pagina-adres kan bijvoorbeeld worden gebruikt in je marketingcampagnes, op je bedrijfswebsite en op visitekaartjes.

Ook als u niet direct gebruik wilt maken van een Facebook-bedrijfspagina is het raadzaam om deze wel alvast aan te maken en je bedrijfsnaam te registreren, zoals Netvlies dit heeft gedaan. 

4. Kies een herkenbare profielfoto

De profielfoto is het beeld dat naast je updates en links onder de omslagfoto op de bedrijfspagina verschijnt. De profielfoto verschijnt ook bij geplaatste berichten en eventuele gesponsorde verhalen of advertenties. Kies een foto of beeld dat binnen de afmetingen (180 x 180 pixels) past en er ook goed uit ziet als het wordt verkleind tot thumbnail-formaat (32 x 32 pixels). Facebook maakt de profielfoto rond. Zorg dus dat niets wegvalt in de hoeken van de afbeelding. 

5. Plaats content

We zien vaak dat bedrijven enthousiast starten met Facebook, maar wegens gebrek aan een duidelijke visie en doelstellingen, na enkele weken of maanden geen resultaat zien en stoppen. Zonder doel kun je niet scoren. Start daarom met het uitwerken van een duidelijke strategie en doelstellingen. Dat bespaart waardevolle tijd en energie en voorkomt teleurstelling. Heb je nog geen idee waar je moet beginnen, maar besef je wel dat Facebook nieuwe marketingkansen biedt? Dan helpen wij je graag bij het in kaart brengen van de kansen voor jouw bedrijf en het uitwerken en uitvoeren van een resultaatgerichte Facebook-strategie. 

Ook elk bericht dat je plaatst moet een duidelijk doel hebben, bijvoorbeeld een video plaatsen voor meer naamsbekendheid of een link preview om verkeer naar je website te genereren. Via de tab “studio voor makers” bovenaan je Facebookpagina, kun je content plaatsen en inplannen. 

Meer weten?

Ben je enthousiast en wil je graag aan de slag met Facebook, dan zijn dit handige hulpmiddelen: 

Presentatie kennissessie Facebook

Bekijk onze presentatie van een van onze kennissessies over Facebook. 

Facebook Helpcentrum

In het Facebook Helpcentrum vind je up-to-date en stapsgewijze uitleg over alle mogelijkheden binnen Facebook en de bedrijfspagina’s. 

Laat je inspireren

Laat je inspireren door grote Facebookcampagnes van over de hele wereld en ontdek wat creativiteit kan betekenen in een goed doordachte Facebookcampagne. 

Netvlies helpt bedrijven en merken met het uitwerken en uitvoeren van resultaatgerichte Facebook-strategieën en -campagnes. Benieuwd wat we voor jouw bedrijf of merk kunnen beteken? Bel naar 076-5302525 of stuur een mailtje naar info@netvlies.nl

Medewerker foto
Content Marketeer Ileen Rommens

Ileen is een echte woordentovenaar. Ze houdt van duidelijke taal met een krachtige boodschap en is niet bang om kritische vragen te stellen. In haar vrije tijd wordt ze heel blij van concerten en festivals bezoeken en borrelen met familie en vrienden. Ook leest en schrijft ze graag thrillers.

Over Ileen Rommens