Ontwikkelsprints
In periodes van 2-3 weken werkt het team parallel aan elkaar aan de user stories die op de sprint backlog staan. De user stories staan op een Scrumboard dat fysiek in de Scrumruimte aanwezig is. Het Scrumboard - offline en/of digitaal via Jira - is opgedeeld in:
- to do: user stories die nog opgepakt moeten worden;
- doing: user stories waar teamleden mee bezig zijn;
- to verify: user stories die klaar zijn en door de PO gecheckt moeten worden om te kijken of alles naar wens is gerealiseerd;
- en done: user stories die klaar en goedgekeurd zijn.
Om altijd op de hoogte te zijn starten we elke dag met een Daily Scrum waarbij elk teamlid aangeeft:
2020 heeft onze manier van Scrummen veranderd. Van het gezamenlijk in 1 ruimte werken, zijn we naar werken vanuit huis gegaan. Ook de Product Owner. We hebben gemerkt dat je extra tools in het proces moet inbouwen om dezelfde efficiënte manier van werken te bereiken. Uiteraard helpt videobellen daar heel erg bij. Met de teams maken we duidelijke afspraken over bereikbaarheid, aanwezigheid en deelname in de online meetings. Het belangrijkste is om elkaar hierop aan te spreken. Een online Scrumbord als Jira is ideaal om op afstand te Scrummen en er bestaan diverse online tools om de planning poker kaarten digitaal op tafel te leggen.
Ook hebben we een pilot gedaan met een videokanaal dat “altijd open staat”, waar teamleden de hele dag in aanwezig zijn. Dit bleek super te werken. Je unmute jezelf en kunt direct een vraag stellen aan je teamleden. Bijna alsof je naast elkaar zit. We hebben deze manier van werken met verschillende Product Owners geëvalueerd. Ook zij vinden bij elkaar op kantoor zijn nét wat fijner werkt, maar dit is een heel werkbaar alternatief is zolang we op afstand Scrummen.
Sprint review
Aan het einde van elke sprint houden we een sprint review waarin we terugkijken op wat er afgelopen sprint is gedaan. De PO geeft een demo van het product en wordt hierbij – indien nodig – ondersteund door het development team. Alle belangrijke stakeholders zijn aanwezig en geven feedback. Dit zorgt voor meer draagvlak en betrokkenheid. Feedback kan ertoe leiden dat de PO de product backlog voor de volgende sprints aanpast of prioriteiten worden verschoven.
Retrospective
We sluiten de sprint af met een retrospective waar ook de PO bij aanwezig is. We kijken onder andere terug op hoe de samenwerking is verlopen, welke verbeterpunten er voor volgende sprints zijn en hoe we deze gaan implementeren. Uiteraard staan we ook stil bij wat er goed ging en definiëren we voor de volgende sprint een sprint goal gericht op het proces.