Projectmethodiek Scrum

Scrum: meer betrokken bij de ontwikkeling van je product kan haast niet

Bij Netvlies zijn we fan van Scrum. In 2010 begonnen we, als één van de eerste bureaus in Nederland, met Scrum. Nu willen we niet meer anders. Waarom? Simpel: projecten zijn sneller af, de samenwerking verloopt prettiger en de kwaliteit gaat omhoog.

Wat is Scrum?

Met Scrum realiseer je op een flexibele manier en binnen een vooraf bepaald tijdsbestek het best haalbare product. Een divers team specialisten werkt parallel aan jouw product. De verschillende disciplines zitten letterlijk naast elkaar en kunnen zo makkelijk schakelen en mogelijke problemen tackelen. Daardoor heb je kortere communicatielijnen en meer focus. In korte tijd lever je een product op dat live kan. Dit vraagt om intensieve samenwerking tussen het team en de klant. Daarom krijgen klanten een werkplek bij ons op kantoor. Samen scrummen blijkt in de praktijk namelijk nóg effectiever.

scrumwall

Op deze pagina nemen we je mee in het Scrumproces van Netvlies. Word je liever in één uur bijgepraat? Volg ons Scrum webinar.

Kick-off en realisatie product backlog

Een project / samenwerking start met een kennismaking van de klant met het team. De klant licht onder andere producten, diensten en strategie toe. Daarnaast worden wensen geïnventariseerd en verzameld. Deze komen onder andere voort uit wensen van de doelgroep, strategie en doelstellingen, bestaande functionaliteiten van de huidige website of webapplicatie of wensen uit de organisatie. Elke wens – in Scrumtermen user story genoemd – komt op de product backlog. De product backlog wordt opgesteld door de Product Owner (PO), een afgevaardigde van de opdrachtgever die onderdeel uitmaakt van het Scrumteam.

Doordat je bij Netvlies intensief meewerkt aan je project, als onderdeel van het Scrumteam, weet je precies wat er speelt. Het voorkomt ruis en houdt de lijntjes kort. Zeker bij een complex project zorgt dit voor een beter resultaat dan wanneer je over en weer blijft mailen. Bovendien heeft Netvlies zich goed in onze bedrijfsprocessen verdiept en ook dat komt het resultaat ten goede.

Paul Spanjaard, Client Customer Officer | Securex Nederland

Sprint planning en formuleren sprint backlog

Tijdens de sprint planning bespreken we welke user stories het team in de komende weken – tijdens een ontwikkelsprint – wil realiseren, hoe het team dit wil realiseren en hoe complex dit is. Tijdens de sprint planning wordt de complexiteit van de user stories ingeschat en bepaalt hoeveel user stories in een sprint worden opgepakt. Deze user stories vormen de sprint backlog.

Planningpoker

scrum planningpoker

Storypoints bepalen

scrum storypoints bepalen

Daily scrum

daily scrum

Ontwikkelsprints

In periodes van 2-3 weken werkt het team parallel aan elkaar aan de user stories die op de sprint backlog staan. De user stories staan op een Scrumboard dat fysiek in de Scrumruimte aanwezig is. Het Scrumboard - offline en/of digitaal via Jira - is opgedeeld in:

  • to do: user stories die nog opgepakt moeten worden;
  • doing: user stories waar teamleden mee bezig zijn;
  • to verify: user stories die klaar zijn en door de PO gecheckt moeten worden om te kijken of alles naar wens is gerealiseerd;
  • en done: user stories die klaar en goedgekeurd zijn.

Om altijd op de hoogte te zijn starten we elke dag met een Daily Scrum waarbij elk teamlid aangeeft:

  • Wat heb je gedaan sinds de vorige Daily Scrum?
  • Wat ga je doen tot de volgende Daily Scrum?
  • Wat belemmert je in je werkzaamheden?

  • Kun je ook Scrummen terwijl teamleden thuiswerken?

2020 heeft onze manier van Scrummen veranderd. Van het gezamenlijk in 1 ruimte werken, zijn we naar werken vanuit huis gegaan. Ook de Product Owner. We hebben gemerkt dat je extra tools in het proces moet inbouwen om dezelfde efficiënte manier van werken te bereiken. Uiteraard helpt videobellen daar heel erg bij. Met de teams maken we duidelijke afspraken over bereikbaarheid, aanwezigheid en deelname in de online meetings. Het belangrijkste is om elkaar hierop aan te spreken. Een online Scrumbord als Jira is ideaal om op afstand te Scrummen en er bestaan diverse online tools om de planning poker kaarten digitaal op tafel te leggen.

Ook hebben we een pilot gedaan met een videokanaal dat “altijd open staat”, waar teamleden de hele dag in aanwezig zijn. Dit bleek super te werken. Je unmute jezelf en kunt direct een vraag stellen aan je teamleden. Bijna alsof je naast elkaar zit. We hebben deze manier van werken met verschillende Product Owners geëvalueerd. Ook zij vinden bij elkaar op kantoor zijn nét wat fijner werkt, maar dit is een heel werkbaar alternatief is zolang we op afstand Scrummen.

Sprint review

Aan het einde van elke sprint houden we een sprint review waarin we terugkijken op wat er afgelopen sprint is gedaan. De PO geeft een demo van het product en wordt hierbij – indien nodig – ondersteund door het development team. Alle belangrijke stakeholders zijn aanwezig en geven feedback. Dit zorgt voor meer draagvlak en betrokkenheid. Feedback kan ertoe leiden dat de PO de product backlog voor de volgende sprints aanpast of prioriteiten worden verschoven.

Retrospective

We sluiten de sprint af met een retrospective waar ook de PO bij aanwezig is. We kijken onder andere terug op hoe de samenwerking is verlopen, welke verbeterpunten er voor volgende sprints zijn en hoe we deze gaan implementeren. Uiteraard staan we ook stil bij wat er goed ging en definiëren we voor de volgende sprint een sprint goal gericht op het proces.

Het Scrummen bij Netvlies op kantoor zorgt voor korte lijnen en een fijne samenwerking. Als klant ben je echt betrokken bij je project. Op efficiënte wijze ontwikkel je samen in korte tijd een goed product.

Judith van Haare, Projectmedewerker | PRO Groep

Klanten waarmee wij Scrummen

Webinar Scrum voor beginners

Wil je meer weten over Scrum? Scrum Masters Hugo en Saskia delen regelmatig hun Scrum kennis in een gratis webinar.

Gratis webinar over projectmethodiek scrum