Toen de samenwerking met Mercis startte in 2008 werkten we nog niet met Scrum (daarmee begonnen we -als een van de eerste digital agencies in Nederland- in 2010). Dat was even wennen voor onze opdrachtgever, want de spelregels van Scrum verschillen behoorlijk met die van andere projectmethodieken. Zo geven we onze opdrachtgevers altijd een werkplek bij ons op kantoor, zodat ze fysiek deel uitmaken van het projectteam en we intensiever met elkaar kunnen samenwerken. Met elf jaar Scrum-ervaring weten we dat deze combinatie van kennis uiteindelijk altijd leidt tot het beste resultaat.
Hoe onze opdrachtgever Scrum heeft ervaren? Ze zijn razend enthousiast! We vroegen Karin, die Product Owner was namens onze opdrachtgever, om de ervaringen van het Mercis team kort samen te vatten voor deze case:
Als opdrachtgever zat ik tijdens de realisatie in het projectteam. Ik was er gewoon onderdeel van, wat achteraf gezien eigenlijk best logisch is. Zo konden we namelijk mijn kennis over onze organisatie en over nijntje goed combineren met de expertise van de vakspecialisten van Netvlies. Ondertussen werd er vanuit het webteam op ons kantoor in Amsterdam actief meegedacht over de product backlog, en kregen we waardevolle input tijdens de product demo’s. Op die manier wist ik dat ook bij ons op kantoor iedereen enthousiast was en zijn en haar input kon geven.
Een groot voordeel van Scrum is dat je veel sneller met elkaar schakelt. Vroeger werden voorstellen over en weer gemaild en daar ging vaak veel tijd overheen. Nu zat ik gewoon naast de specialist terwijl die iets maakte en kon ik direct feedback geven en bijsturen. Dat scheelde zoveel tijd! Een eerste ontwerpvoorstel nam ik bijvoorbeeld in vijf tot tien minuten met de vormgever door, daarna stemden we af hoe het ontwerp verder zou worden uitgewerkt. Vervolgens werden de besproken aanpassingen doorgevoerd en kon het direct worden gebouwd.
Een ander groot voordeel vind ik dat je door te scrummen veel meer inzicht krijgt in wat bijvoorbeeld disciplines als back-end en front-end techniek nou eigenlijk inhouden. Vroeger was dat voor ons team een ‘black box’, omdat we niet zo vaak direct contact met developers hadden. Nu ik hun werk beter begrijp, kan ik veel beter inschatten wat de impact van een vraag is. Ik vond dat erg interessant en inspirerend: met zoveel experts bij elkaar kom je steeds op heel goede nieuwe ideeën!
De samenwerking verliep erg goed en we hebben binnen het budget veel meer kunnen ontwikkelen dan vooraf was verwacht. Ik ben dan ook fan van Scrum geworden.
Karin van Zwieten, Senior Product Manager bij Mercis
Gebruikerstesten
Tijdens de realisatie hebben we op meerdere momenten gebruikerstesten uitgevoerd om bepaalde onderdelen al in een vroegtijdig stadium te kunnen testen bij de doelgroep. Best bijzonder, want de doelgroep bestond in dit geval uit heel jonge kinderen (1-3 jaar) en hun ouders. Deze testen vonden vaak plaats op basis van een prototype waar je doorheen kon klikken, maar dus nog voordat er ook maar iets daadwerkelijk was gerealiseerd. Dankzij de belangrijke feedback van deze piepjonge gebruikertjes en hun ouders is het eindresultaat zeker beter geworden.
Iedereen (bij Netvlies) houdt van nijntje
Bij Netvlies beheert iedereen zijn eigen planning. Onze mensen worden dus niet ingepland, maar bepalen zélf waar ze aan werken. Hoe? Door zich in te schrijven op nieuwe projecten. En dát leverde een mooie uitdaging op… want bijna iedereen schreef zich in voor de nieuwe website van nijntje! 🙂