Website nijntje.nl biedt kinderen urenlang speelplezier

Website nijntje.nl biedt urenlang speelplezier

  • Door Scrum meer kunnen realiseren binnen budget
  • Media Ukkie award gewonnen
  • Gebruikerstests met kinderen van 1-3 jaar oud

Het verhaal

Mercis bewaakt sinds 1971 wereldwijd de auteursrechten van Dick Bruna, met als missie: het stimuleren van de fantasie en de creativiteit van kinderen. Het bedrijf is nauw betrokken bij de ontwikkeling van alle nijntje-producten, van knuffels en puzzels tot box-speeltjes en (opblaasbaar) speelgoed. Daarnaast geeft Mercis de Nederlandse boeken uit, coördineert ze de boekuitgaven in het buitenland en is ze verantwoordelijk voor het (mede-)ontwikkelen van mediagerichte producten, zoals cd’s, dvd’s, musicals en tv-series. Tot slot beheert Mercis de succesvolle website, de Facebook-pagina , Twitter-account, Instagram-pagina en het Youtube-kanaal van nijntje.

Nijntje spel

De uitdaging

Nijntje wilde een nieuwe website

De vorige website – ook door Netvlies ontwikkeld – dateerde uit 2009 en was destijds een groot succes: hij trok hoge bezoekersaantallen en won diverse mooie vakprijzen en nominaties. Maar inmiddels was de website toch wel wat gedateerd. Dat zat hem met name in de volgende twee zaken:

1. De doelgroep stelt andere eisen

Onder andere door de opkomst van de iPad en andere tablets heeft de doelgroep – jonge kinderen en hun ouders – een zee aan nieuwe mogelijkheden gekregen, zoals apps en filmpjes waarmee kinderen zich uren kunnen vermaken. De oude website van nijntje werkte weliswaar (deels) op de meeste tablets, maar had nog geen user interface die voor deze apparaten was geoptimaliseerd.

2. De techniek was verouderd

Waar het in 2009 nog logisch (en de enige manier) was om een animerende website helemaal in Flash te maken, is deze techniek steeds meer uit de gratie geraakt en wordt inmiddels helemaal niet meer toegepast. We hebben daar initieel (sinds 2013) in voorzien door een speciale mobiele versie van de website te maken die wél goed werkte op apparaten die geen Flash ondersteunden, maar dat was slechts een summiere afgeleide van de complete website. Als tweede grote nadeel gold dat een Flash-website niet goed vindbaar (te maken) was bij Google…

De vorige website liet de eerste jaren na de lancering steeds een groei in bezoekersaantallen zien. Sinds enkele jaren liep het aantal bezoekers echter terug, terwijl de merkbekendheid van nijntje niet is gedaald en nijntje op kanalen als Facebook en Youtube blijft groeien. We realiseerden ons daardoor dat we een nieuwe website moesten lanceren die qua techniek en user experience beter aansluit bij de veranderde wensen van onze doelgroep: jonge kinderen en hun ouders.

Karin van Zwieten, Senior Product Manager bij Mercis

Nijntje homepage

De website bevat diverse spelletjes, voorleesboekjes en filmpjes en biedt daarmee urenlang speelplezier voor de allerkleinsten. 

Het proces

Eerste kennismaking met Scrum

Toen de samenwerking met Mercis startte in 2008 werkten we nog niet met Scrum (daarmee begonnen we -als een van de eerste digital agencies in Nederland- in 2010). Dat was even wennen voor onze opdrachtgever, want de spelregels van Scrum verschillen behoorlijk met die van andere projectmethodieken. Zo geven we onze opdrachtgevers altijd een werkplek bij ons op kantoor, zodat ze fysiek deel uitmaken van het projectteam en we intensiever met elkaar kunnen samenwerken. Met elf jaar Scrum-ervaring weten we dat deze combinatie van kennis uiteindelijk altijd leidt tot het beste resultaat.

Hoe onze opdrachtgever Scrum heeft ervaren? Ze zijn razend enthousiast! We vroegen Karin, die Product Owner was namens onze opdrachtgever, om de ervaringen van het Mercis team kort samen te vatten voor deze case:

Als opdrachtgever zat ik tijdens de realisatie in het projectteam. Ik was er gewoon onderdeel van, wat achteraf gezien eigenlijk best logisch is. Zo konden we namelijk mijn kennis over onze organisatie en over nijntje goed combineren met de expertise van de vakspecialisten van Netvlies. Ondertussen werd er vanuit het webteam op ons kantoor in Amsterdam actief meegedacht over de product backlog, en kregen we waardevolle input tijdens de product demo’s. Op die manier wist ik dat ook bij ons op kantoor iedereen enthousiast was en zijn en haar input kon geven.

Een groot voordeel van Scrum is dat je veel sneller met elkaar schakelt. Vroeger werden voorstellen over en weer gemaild en daar ging vaak veel tijd overheen. Nu zat ik gewoon naast de specialist terwijl die iets maakte en kon ik direct feedback geven en bijsturen. Dat scheelde zoveel tijd! Een eerste ontwerpvoorstel nam ik bijvoorbeeld in vijf tot tien minuten met de vormgever door, daarna stemden we af hoe het ontwerp verder zou worden uitgewerkt. Vervolgens werden de besproken aanpassingen doorgevoerd en kon het direct worden gebouwd.

Een ander groot voordeel vind ik dat je door te scrummen veel meer inzicht krijgt in wat bijvoorbeeld disciplines als back-end en front-end techniek nou eigenlijk inhouden. Vroeger was dat voor ons team een ‘black box’, omdat we niet zo vaak direct contact met developers hadden. Nu ik hun werk beter begrijp, kan ik veel beter inschatten wat de impact van een vraag is. Ik vond dat erg interessant en inspirerend: met zoveel experts bij elkaar kom je steeds op heel goede nieuwe ideeën!

De samenwerking verliep erg goed en we hebben binnen het budget veel meer kunnen ontwikkelen dan vooraf was verwacht. Ik ben dan ook fan van Scrum geworden.

Karin van Zwieten, Senior Product Manager bij Mercis

Gebruikerstesten

Tijdens de realisatie hebben we op meerdere momenten gebruikerstesten uitgevoerd om bepaalde onderdelen al in een vroegtijdig stadium te kunnen testen bij de doelgroep. Best bijzonder, want de doelgroep bestond in dit geval uit heel jonge kinderen (1-3 jaar) en hun ouders. Deze testen vonden vaak plaats op basis van een prototype waar je doorheen kon klikken, maar dus nog voordat er ook maar iets daadwerkelijk was gerealiseerd. Dankzij de belangrijke feedback van deze piepjonge gebruikertjes en hun ouders is het eindresultaat zeker beter geworden.

Iedereen (bij Netvlies) houdt van nijntje

Bij Netvlies beheert iedereen zijn eigen planning. Onze mensen worden dus niet ingepland, maar bepalen zélf waar ze aan werken. Hoe? Door zich in te schrijven op nieuwe projecten. En dát leverde een mooie uitdaging op… want bijna iedereen schreef zich in voor de nieuwe website van nijntje! 🙂

Gebruikerstesten met deze piepjonge gebruikertjes en hun ouders

Gebruikerstesten met deze piepjonge gebruikertjes en hun ouders hebben bijgedragen aan een beter eindresultaat.

Het resultaat

Meer merkbeleving dankzij vernieuwde website

Gelukkig wisten we dankzij de gebruikerstesten al dat de doelgroep de werking goed snapt en de website leuk vindt. Maar toch is het spannend hoe het grote publiek reageert, want het oordeel van de tien kinderen – waarvan de meeste van onze eigen collega’s – in het gebruikerspanel is toch nog wel wat anders dan dat van de duizenden bezoekers die de website van nijntje dagelijks krijgt.

De websitestatistieken lieten gelukkig ook meteen een zeer positief beeld zien. Zonder dat er een grote lanceringscampagne is gevoerd, zagen 15% meer bezoekers, een bouncepercentage dat 9% daalde en een stijging van 28% in het smartphone bezoek. Belangrijke resultaten voor een website met branding als belangrijkste doel, want hoe langer de doelgroep zich vermaakt op de website, hoe meer ze met (het merk) nijntje bezig zijn.

Hier zijn we trots op

Terugkijkend op dit leuke project is het projectteam het meest trots op het volgende:

  • De responsive website heeft de look & feel van een app en werkt zeer intuïtief en snel op ieder mobiel apparaat;
  • Door te scrummen hebben we meer kunnen realiseren dan vooraf was verwacht. Bovendien zijn de uren in de juiste zaken gaan zitten: méér in realisatie en minder in afstemming en documentatie;
  • De website en social media zijn nu beter geïntegreerd en versterken elkaar. Zo kunnen kleurplaten die op de website zijn gemaakt makkelijk worden gedeeld via Facebook en worden kijkers van de filmpjes op YouTube gewezen op de nieuwe website;
  • De website is volledig gericht op jonge kinderen, die daarbij niet worden gestoord met content voor ouders;
  • De succesvolle jarenlange samenwerking met Mercis (klant sinds 2009) wordt voortgezet, waarbij we met het webteam van Mercis regelmatig meedenken over de online kansen voor nijntje;
  • De nijntje website is bekroond met een Media Ukkie Award. Dit zijn dé prijzen voor de beste digitale toepassingen voor kinderen. Daarnaast zijn we genomineerd voor een Dutch Interactive Award in de categorie ‘Brand’.

De keuze om dit project weer met Netvlies te doen, was snel gemaakt. We zitten snel op één lijn en werken echt samen naar een goed resultaat.

Karin van Zwieten, Senior Product Manager bij Mercis